Sibak Watercooling Kit van Computerland Review

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Na heel wat afweging heb ik gisteren toch de knoop doorgehakt en had besloten dat het tijd wordt voor water. Ik zat er al een tijdje mee in mijn hoofd, maar had geen zin om alle onderdelen los te gaan bestellen (ik ken mezelf, hebben is hebben en nu meteen !!!) dus heb al flink wat reviews gelezen van wat complete setjes, waaronder ook het setje dat Computerland verkoopt, die ik uiteindelijk gekocht heb.
Omdat er op heel het internet maar 1 review te vinden is over dit setje (geloof me...) dus dacht ik, het zooitje zit er nu in dus laat ik mijn ervaringen eens delen.
Helaas zonder foto's:

Allereerst het zooitje waar alles op gemonteerd is:

Asus A7N8X rev 2.0 (zie later...)
AMD Athlon XP 2400+ @ 13x175 = 2,28GHz
3x256MB RAM
Radeon 9700Pro

De kit zelf:

De kit bestaat uit de volgende onderdelen:

• CPU blokje
• VGA/Chipset blokje
• Pomp (90l/h)
• Reservoir
• Radiator met 12cm fan
• Slangen
• P4 montage kitje
• AMD montage kitje
• Allerhande montagemateriaal

Dit alles voor 139 Euro zoals gezegd bij Computerland

Het kitje is leuk afgewerkt. Alles is zeer subtiel dieppaars gespoten. Dat wil zeggen, het reservoir is van een paars plastic, de pomp en radiator zijn gespoten.
In het reservoir zit een LED en bij de invoer van het water zitten 2 balletjes zodat je kunt controleren of je water z'n cirkeltje maakt.

De installatie:

In de enige review (http://www.overclockers.com/articles628/) die ik heb gevonden gaven ze het al aan, installatie is simpel. En inderdaad, zeer simpel hoewel het boekje zich specifiek richt op de P4 installatie.
Ik vond de slangen wat stug, wat de plaatsing van het setje ietwat bemoeilijkte, maar niets waar een doorsnee tweaker veel moeite mee zal hebben.

De slangen worden gewoon met een normale slangkoppeling bevestigt op de radiator en het CPU blokje.
Op het reservoir moet je gebruik maken van de slangklemmetjes, die ik erg vernuftig vond. Het klemmetje kun je met een tang wijder maken en als het klemmetje op z'n plaats zit laat je de tang los en zit het klemmetje goed.

Het CPU blokje maakt gebruik van een normaal bevestigingsmeganisme, dus met een clipje. Gelukkig wel 3 aan elke kant, dus alle nokjes van de socket zijn in gebruik en het blokje zit goed stabiel en recht op de CPU.
Mocht je het setje voor een P4 gaan gebruiken dan zitten er in het setje een aantal klemmetjes en bouten zodat je de 4 gaten rond de socket kunt gebruiken.

Het VGA/Chipset blokje ben ik wat minder over te spreken, aangezien deze op noch mijn videokaart, noch mijn chipset past. Voor de chipset staan de gaten veel te ver uit elkaar en voor de videokaart is het denk ik millimeterwerk. In principe zou ik met niet al teveel moeite het blokje wel op mijn Radeon moeten krijgen, ware het niet dat ik geen ruimte over houdt op de voorkant om mijn slangen aan te sluiten.

Het vullen van het reservoir is ook niet moeilijk. Nadat je alle slangen hebt aangesloten hou je op je reservoir 2 aansluitingen over. Je neemt een stukje bijgeleverde blanke slang (de andere 2 zijn blauw en oranje) en knipt een centimeter of 20 af. Deze bevestig je op 1 aansluiting met een klemmetje en vervolgens vul je het reservoir met water (ik heb gedestilleerd water gebruikt).
Dan sluit je de andere kant van het vulslangetje op de andere aansluiting aan, klemmetje erop en klaar.

Nadat het zooitje helemaal in elkaar zat dacht ik, laten we eens gaan testen of alles goed loopt en er nergens iets lekt. Goed, ik maak mijn kast open, zoek 2 molexjes (eentje voor de pomp, eentje voor de fan van de radiator) en ineens gaat het systeem aan. Hmmm, gelijk de uitknop maar vasthouden, maar helaas ging de pc niet meer uit. Nadat de stekker er uit is getrokken kom ik (na wat zoeken) tot de conclusie dat mijn moederbord is overleden (waarschijnlijk dat er nog een druppeltje water op een van de slangen zat en deze is op mijn moederbord terecht gekomen). Goed, ik had een A7N8X rev. 1.04 en heb vandaag een rev. 2.0 gehaald, dus een klein gelukje bij een ongeluk.

Performance:

Eerst zal ik even mijn temperaturen van voor de kit posten:

AMD Athlon XP 2400+ @ 13x175 met 1,85Volt (eff. 1,92V).
Coolermaster HHC-001 met andere fan (4000 toeren)

Idle betekent in deze gevallen dat de machine minimaal een kwartier heeft gedraaid en stressed is na een half uur Prime95:

Casetemp Idle/Stressed: 35oC/38oC
CPU temp Idle/Stressed: 41oC/49oC

Na het monteren van het setje:

Casetemp Idle/Stressed: 31oC/34oC
CPU temp Idle/Stressed: 32oC/36oC

Het setje doet dus goed z'n werk. Idle scheelt het voor de CPU dus zo'n 9 graden en stressed dus zelfs een 13 graden en ook de casetemp is (logischerwijs) is een aantal graden gedaald.

Conclusie:

Dit is een heel mooi setje voor de beginnende wateraar. De installatie is simpel, ook voor iemand die nog nooit iets met watercooling heeft gedaan.
De performance is goed, althans in mijn geval. Met dit warme weer komt mijn CPU temp nooit meer dan een 2 tot 3 graden boven de Casetemp met een maximum (tot nu toe) van 36 graden. Niet slecht, zeker niet als je beschouwd dat de processor nou niet bepaald standaard loopt.

Een klein minpuntje is het gebruik van een vrij luidruchtige fan. In de review hebben ze het over 70dB, maar in mijn geval zal dit rond de 55 zitten denk ik. Ze schatten in dezelfde review dat de fan rond de 150cfm doet.
Maarrrr nadat ik de fan op 7Volt heb gezet werkelijk nergens meer last van !!! Het enige wat ik nu nog hoor is me harde schijf !!!
En ook nog eens zonder negatieve invloed op de temperatuur. Deze blijft exact als voorheen.

Ik heb het setje gekocht met in gedachte dat ik de afzonderlijke onderdelen met de tijd rustig kan gaan verwisselen met wat meer kwaliteitsspul, maar na het monteren denk ik nu toch dat dit setje weleens een lange tijd in z'n originele staat zal blijven.

Nog een laatste opmerking over de review, daar hebben ze een iets andere uitvoering. Het reservoir is niet zoals daar op de plaatjes te zien is rond, maar een klein vierkant plastic bakje, die je met behulp van een metalen plaatje en wat magneetjes heel makkelijk in je kast kunt hangen.
Ook zitten er geen kleurcodes op het blokje en de slangen, maar de slangen zijn in mijn setje wel leuk gekleurd.

Zo, als je nu hier ongeveer bent gekomen met lezen: veel he ? :)

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 24-06-2003 01:05 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een hele lap tekst :) Volgens overclockers.com is hij beter dan de Thermaltake Aquarius II, maar dan met veel meer herrie. 55 dB is toch eigenlijk wel heel veel voor waterkoeling, maar de temperaturen zijn wel mooi voor een setje als deze.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34
je kan de fan altijd nog op 7volt laten draaien :) SCheelt veel geluid :D

edit:

hele late dan wel, me 1500ste post, *feest viert*

[ Voor 33% gewijzigd door PASware op 12-06-2003 19:59 . Reden: 1500ste post he :P ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
55! dBa ?

dat is wel gruwelijk veel, dan kan je beter een SLK900 met een dikke delta monteren, net zo veel lawaai met beter koeling :P

Maar ik vind die paarse kleur wel ghey en het waterblok ziet er ook raar uit imho

• KneoK

KneoK

Topicstarter
PASware schreef op 11 juni 2003 @ 15:07:
je kan de fan altijd nog op 7volt laten draaien :) SCheelt veel geluid :D
Dat is mijn volgende stap (niet dat het zoveel moeite is). Maar de kast zit net lekker dicht dus dat ga ik vanavond maar even doen, nu geen zin meer in.

Wat ik al zei, dit vond ik het enige echte minpuntje maar is gelukkig heel simpel op te lossen.

Voor de rest ben ik ontzettend te spreken over dit relatief goedkope setje.

Beide blokjes (CPU en VGA) hebben overigens een koperen basis, die mooi glad afgeleverd zijn.

Zoals gezegd ga ik vanavond op zoek naar de stilte. Dan ga ik de fan even op 7Volt zetten en kijken hoeveel dat scheelt.
Mocht dit geen extreem nadelige gevolgen hebben voor de temperaturen dan heb je dus een mooie complete set die met heel weinig aanpassingen (eigenlijk alleen de fan) stil is en errug goede prestaties levert.

Maar goed, ik meld mij vanavond weer...

Oh, en Catch22 >>> Ik geloof niet in je stelling dat een SLK900 beter presteert. Ik heb nu minder fans in de kast en toch zijn mijn temperaturen aanzienlijk gedaald.

Nog even ter verduidelijking de stressed temps met kamertemperatuur als referentie:

Kamertemperatuur: 29oC
Kasttemperatuur: 34oC
CPU temperatuur: 36oC

Met 1,92Volt door het tere lichaampje van mijn 2400+ @ 13x175, dat wil ik wel eens zien met een SLK...

Het ziet er allemaal misschien "ghey" en "raar" uit, maar presteren doet het...

[ Voor 23% gewijzigd door KneoK op 11-06-2003 16:40 ]

Verwijderd

AAAAAh, weer die naam :X :D

:X Sibak :X

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 16:39 ]

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 16:37:
AAAAAh, weer die naam :X :D

:X Sibak :X
En deze keer met een product die WEL een keertje doet wat het belooft... :/

Verwijderd

BioWEB schreef op 11 June 2003 @ 16:42:
[...]

En deze keer met een product die WEL een keertje doet wat het belooft... :/
Het presteert wel goed ja..

Alleen die paarse kleuren moeten toch echt niet mooi staan in je case ?

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 16:43:
[...]

Het presteert wel goed ja..

Alleen die paarse kleuren moeten toch echt niet mooi staan in je case ?
Hehe, tsja, maakt bij mij nog niet veel uit aangezien ik toch geen window heb (tenminste, ik heb wel een groot rond gat in mijn zijpaneel, maar daar zit een 12cm lichtnet fan (dus op 230Volt) op geschroeft).

Maar een beetje creatieve tweaker kan van paars ook roze/geel/zwart/enz. maken :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Nvidiot op 11-06-2003 17:11 . Reden: moet beter lezen... ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

http://www.computer-land.nl/ |:(

[edit] @nvidiot heeft dit geholpen ;-)

Anyway; @TS mooie review. Ga naar aanleiding van jou verhaal ff verder kijken naar deze set

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 17:17 ]

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Goed, ongeduldig als we zijn hebben we de fan net maar even onder handen genomen. Deze heb ik dus nu op 7Volt draaien en ik hoor iets dat ik al HEEL lang niet meer gehoord heb: mijn harde schijf !!!!!

Jongens, wat een stilte, echt fantastisch gewoon !!! En beter nog, de temperatuur stijgt nog niet een graad !!!

Dus we hebben nu superkoeling die na een kleine aanpassing geen merkbaar geluid meer maakt voor een leuke prijs !!!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Leuke review! De resultaten zien er netjes uit en het lijkt me zeer goed betaalbaar, omdat er standaard al een vga/chipset blokje in het setje zit :D

• Abductor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10-2025
Computerland staat weer met de Sibak WaterCooling-kit op de PC-Discount beurs as. weekend (14+15 juli) in de Rotterdam Ahoy

Verwijderd

Wat ik van jouw hoor, klinkt het allemaal goed. En 36 graden is echt ongeloofelijk koud voor een WC-set van 140 euro:D Maar als ik die review op overclockers.com lees dan laten ze me weer heel wat anders geloven. Ik kan ook nergens goede info vinden over dit setje. Het klinkt heel aantrekkelijk en voor een lage prijs dus ik ga nog ff rondkijken:P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

JT

VETAK y0

Woah, vet 8) Een pompje dat 1200:60=20 liter per seconde rondpompt 8)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 19:36:
Wat ik van jouw hoor, klinkt het allemaal goed. En 36 graden is echt ongeloofelijk koud voor een WC-set van 140 euro:D Maar als ik die review op overclockers.com lees dan laten ze me weer heel wat anders geloven. Ik kan ook nergens goede info vinden over dit setje. Het klinkt heel aantrekkelijk en voor een lage prijs dus ik ga nog ff rondkijken:P
Die review is inderdaad ook de enige die ik gevonden heb op het internet. En omdat mijn ervaring nu eigenlijk alleen maar positief is dacht ik, laat ik het eens delen.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat ze vooral ook negatief over het lawaai waren, wat dus gewoonweg bijna te elimineren is door de fan op 7Volt te laten draaien (of een leuke Papst van 26dB kopen).

Misschien dat ik geluk heb met dit setje, maar dat denk ik niet. De resultaten bij mij liegen er niet om, zeker als je het vergelijkt met de temperaturen van mijn oude cooler, die toch niet bepaald low-budget was...

Voor degenen die in de buurt wonen en het setje trouwens willen zien, bij Computerland Haarlem hebben ze het setje ingebouwd staan in een kast met een leuk raampje.

Ik blijf trouwens maar AIDA32 opstarten en naar de temps kijken (biostemps komen exact overeen)... In de 4 uur dat mijn pc nu aanstaat is de processor niet boven de 33 graden geweest !!!

[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 11-06-2003 20:30 ]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

I love watercooling

• KneoK

KneoK

Topicstarter
BioWEB schreef op 11 juni 2003 @ 14:09:

<stukje>

In de enige review (http://www.overclockers.com/articles628/) die ik heb gevonden gaven ze het al aan, installatie is simpel.

<nog een stukje>
Tadaaaaaaa ;)

Verwijderd

je oude koeler niet lowbuget? die HHC-001 kost toch nog geen 15 euro hier! das wel wat anders als 140.
Aan de andere kant.. ik wil eerdaags ook watercooling en zoiets is wel leuk.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JT schreef op 11 June 2003 @ 20:02:
[...]

Woah, vet 8) Een pompje dat 1200:60=20 liter per seconde rondpompt 8)
Klopt dat echt wel? 20 liter per seconde is dus wel 2 van die grote emmers he. En dat moet allemaal door die dunne slangetjes? Is het niet 20 liter per minuut?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 21:17:
je oude koeler niet lowbuget? die HHC-001 kost toch nog geen 15 euro hier! das wel wat anders als 140.
Aan de andere kant.. ik wil eerdaags ook watercooling en zoiets is wel leuk.
Da's waarschijnlijk de HHC-L61, die kost hier ook rond de 20 Euro... Toen ik de cooler kocht heb ik er 55 Euro voor betaald, wat ik niet weinig vindt voor luchtkoeling...

• JT

JT

VETAK y0

Microkid schreef op 11 June 2003 @ 21:31:
[...]

Klopt dat echt wel? 20 liter per seconde is dus wel 2 van die grote emmers he. En dat moet allemaal door die dunne slangetjes? Is het niet 20 liter per minuut?
Tssss...geloof je de TS niet ? :(

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

JT schreef op 11 June 2003 @ 22:28:
[...]

Nee. Alle pompjes worden normaliter aangeduid in liters per uur. Normale waarden liggen tussen de 200 en 1500 ofzo. Eheim 1048 is 600l/u, eheim 1250 doet 1200l/. Dus lijkt me 1200l/min een typefoutje. Of hij moet me even de link naar de fabrikant van de pomp laten zien ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JT

JT

VETAK y0

Microkid schreef op 11 June 2003 @ 22:42:
[...]

Nee. Alle pompjes worden normaliter aangeduid in liters per uur. Normale waarden liggen tussen de 200 en 1500 ofzo. Eheim 1048 is 600l/u, eheim 1250 doet 1200l/. Dus lijkt me 1200l/min een typefoutje. Of hij moet me even de link naar de fabrikant van de pomp laten zien ;)
Ik was ook lichtelijk sarcastisch :P

Ecodan warmtepomp

• Garrett
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Het ging om de foto's... daarom plaatste ik die link nogmaals :+

I love watercooling

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

JT schreef op 11 juni 2003 @ 22:51:
[...]

Ik was ook lichtelijk sarcastisch :P
Ik niet :z

• KneoK

KneoK

Topicstarter
JT schreef op 11 June 2003 @ 22:28:
[...]

Hahaha, in dit geval heeft hij alle reden mij niet te geloven, het was inderdaad een typefoutje. Het moet dus gewoon 1200l/h zijn... Aangepast in de Ts.

Verwijderd

Anders zou het 72.000L/h zijn. Nou dan heb je liever een 6500RPM fan naast je.

• JT

JT

VETAK y0

Nee :( Jij hebt mij misleid :(

Anyways, ik ga nog is me eigen koelblokkie in elkaar zetten.

Ecodan warmtepomp

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
Je kan natuurlij er ook een 120 mm fan van paps op enermax opschroeven, ben je ook van het geluid af.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02-2025
Bioweb, is dat overzetten naar 7V moeilijk? Ik heb ook interesse in dat setje namelijk maar ik las inderdaad dat ie nogal wat herrie maakt. En ik wil WC voornamelijk voor de stilte.

Verwijderd

1200 l/min : TS van een jetski... :)

Ik ben ook wel geinteresseerd in dat 7 volt verhaal. Hoe doe je dat?
Overigens maken 12cm fans van papst ook wel geluid: 28 db.
Wel veel minder maar is dan ook 23 euro.

volgens mij is het echt af als je die papst op 7 volt laat draaien en een zalman zm80h-hp heatpipe op je vga zet, maar ja, dan wordt het wel weer 60 euro duurder... Daarvoor dan wel overtuigende stilte.. (is m'n homestudio blij mee 8) )

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 11:37 ]

• pingkiller
  • Laatst online: 21:53
Goede review. Ik zit zelf ook al een tijdje te denken aan waterkoeling,maar ik wil die fan van mijn video kaart dus ook kwijt. Past het vga blokje van deze set op een geforce 3? If so, dan word deze set wel heel verleidelijk

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 23:21
in wat voor kast he je het gemonteerd ?

ik wil ook een kant en klaar setje kopen maar vraag me af of dat past :{

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 11:29:
1200 l/min : TS van een jetski... :)

Ik ben ook wel geinteresseerd in dat 7 volt verhaal. Hoe doe je dat?
Overigens maken 12cm fans van papst ook wel geluid: 28 db.
Wel veel minder maar is dan ook 23 euro.

volgens mij is het echt af als je die papst op 7 volt laat draaien en een zalman zm80h-hp heatpipe op je vga zet, maar ja, dan wordt het wel weer 60 euro duurder... Daarvoor dan wel overtuigende stilte.. (is m'n homestudio blij mee 8) )
7 Volt is heel simpel. Je knipt gewoon het stekkertje van de draden van je fan en stopt deze op de volgende manier in een molexje (of je soldeert het zooitje of je lost het nog anders op...):

FANMolex
GeelNiet gebruikt
ZwartRood
RoodGeel
Shyne schreef op 14 June 2003 @ 13:08:
in wat voor kast he je het gemonteerd ?

ik wil ook een kant en klaar setje kopen maar vraag me af of dat past :{
Het zooitje zit in een Aopen HQ-08 ingebouwd.

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur van de cpu als de pc ca 6a7 uur gebruikt wordt.
Hoe zit het dan met de watertemperatuur in het reservoir?

• Shyne
  • Laatst online: 14-02 23:21
BioWEB schreef op 14 June 2003 @ 13:38:
[...]

7 Volt is heel simpel. Je knipt gewoon het stekkertje van de draden van je fan en stopt deze op de volgende manier in een molexje (of je soldeert het zooitje of je lost het nog anders op...):

FANMolex
GeelNiet gebruikt
ZwartRood
RoodGeel

[...]

Het zooitje zit in een Aopen HQ-08 ingebouwd.
dat is een bigtower toch ?

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 13:54:
Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur van de cpu als de pc ca 6a7 uur gebruikt wordt.
Hoe zit het dan met de watertemperatuur in het reservoir?
De pc is continu in gebruik... Ik heb sinds vanochtend 11 uur Neverwinter Nights zitten spelen en mijn CPU is nu 32 graden Celsius met een kamertemperatuur van ongeveer 28 graden.

Shyne >>> Is inderdaad een Bigtower...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Epsilon

BioWEB schreef op 14 June 2003 @ 17:43:
[...]

De pc is continu in gebruik... Ik heb sinds vanochtend 11 uur Neverwinter Nights zitten spelen en mijn CPU is nu 32 graden Celsius met een kamertemperatuur van ongeveer 28 graden.

Shyne >>> Is inderdaad een Bigtower...
een van je temp sensoren klopt dan niet.

Je kan ver bij de kamertemp komen, maar zo dicht bij kun je wel dik vergeten :). Idle zou dat net kunnen, met een absoluut vlak blokje en optimaal contact.

Een 10 graden boven omgevingstemp is stressed overigens goed haalbaar met een fatsoenlijk vlak blokje en een nette radiator. 4 graden is wat weinig, zelfs voor idle.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

Exigence

dnkroz

en ook de casetemp is (logischerwijs) is een aantal graden gedaald
Hoezo logischerwijs? De er wordt nu toch meer warmte verplaatst van je CPU naar je radiator en vanaf daar weer je case in. Dus je zou zeggen dat de case warmer wordt en de CPU kouder. Of heb je meer casefans geplaatst of de radiator als outtake gebruikt?

• KneoK

KneoK

Topicstarter
erik9287nl schreef op 14 June 2003 @ 23:46:
[...]
Hoezo logischerwijs? De er wordt nu toch meer warmte verplaatst van je CPU naar je radiator en vanaf daar weer je case in. Dus je zou zeggen dat de case warmer wordt en de CPU kouder. Of heb je meer casefans geplaatst of de radiator als outtake gebruikt?
Radiator als intake gebruikt. Maar, het waterblokje brengt de warmte niet meer direct in mijn kast. De warmte wordt dus niet via lucht weer verspreid in de kast, maar grotendeels afgevoerd door de slangen. Tenminste, dat vond ik vrij logisch.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Epsilon

BioWEB schreef op 15 June 2003 @ 00:33:
[...]

Radiator als intake gebruikt. Maar, het waterblokje brengt de warmte niet meer direct in mijn kast. De warmte wordt dus niet via lucht weer verspreid in de kast, maar grotendeels afgevoerd door de slangen. Tenminste, dat vond ik vrij logisch.
Waar denk je dat die warmte blijft van die radiator?

Wat jij nu denkt is iig niet logisch.

Als je dat als intake gebruikt, dan zal die warmte gewoon weer in je case terecht komen. Het enige verschil is, is dat die warme lucht niet meer langs de moederbord sensor komt die de temp in je kast meet. Dit zorgt er voor dat hij een lagere temperatuur meet.

Verder zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de fan van je radiator er EXTRA is bij gekomen. Meer airflow = lagere temp.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Epsilon schreef op 15 juni 2003 @ 12:59:
[...]

Waar denk je dat die warmte blijft van die radiator?

Wat jij nu denkt is iig niet logisch.

Als je dat als intake gebruikt, dan zal die warmte gewoon weer in je case terecht komen. Het enige verschil is, is dat die warme lucht niet meer langs de moederbord sensor komt die de temp in je kast meet. Dit zorgt er voor dat hij een lagere temperatuur meet.

Verder zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de fan van je radiator er EXTRA is bij gekomen. Meer airflow = lagere temp.
Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar de temperatuur daling is niet zo heel extreem. Een paar graden maar. En dat wijt ik toch echt wel aan een stuk minder warme lucht in mijn kast.

De radiatorfan heeft overigens mijn normale intakefan vervangen en ik weet zeker dat de lucht die van mijn radiator komt toch echt wel lager ligt dan de lucht die van mijn HHC-001 kwam... Het water neemt een heleboel warmte energie op die normaal gesproken rechtstreeks in mijn kast zou worden geblazen (en uiteraard wel weer werd weggezogen, maar de lucht van mijn radiator wordt dat nu ook). En tuurlijk wordt een heleboel van deze energie weer afgestaan aan de radiator, maar omdat de capaciteit van het water al veel hoger ligt dan van lucht EN het water relatief een aardige afstand overbrucht zal de radiator (die ook al een groot koeloppervlak heeft) nooit zo warm worden als de heatsink van mijn HHC-001.

Verwijderd

BioWEB schreef op 15 juni 2003 @ 18:16:
[...]

Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar de temperatuur daling is niet zo heel extreem. Een paar graden maar. En dat wijt ik toch echt wel aan een stuk minder warme lucht in mijn kast.

De radiatorfan heeft overigens mijn normale intakefan vervangen en ik weet zeker dat de lucht die van mijn radiator komt toch echt wel lager ligt dan de lucht die van mijn HHC-001 kwam... Het water neemt een heleboel warmte energie op die normaal gesproken rechtstreeks in mijn kast zou worden geblazen (en uiteraard wel weer werd weggezogen, maar de lucht van mijn radiator wordt dat nu ook). En tuurlijk wordt een heleboel van deze energie weer afgestaan aan de radiator, maar omdat de capaciteit van het water al veel hoger ligt dan van lucht EN het water relatief een aardige afstand overbrucht zal de radiator (die ook al een groot koeloppervlak heeft) nooit zo warm worden als de heatsink van mijn HHC-001.
Je begrijpt duidelijk niet hoe waterkoeling werkt, lees de FAQ en links naar mijn posts daarin eens dan snap je een beetje hoe het zit.

Maar de temps die met dit setje behaald worden vind ik wel erg laag. En dit setje is voor een CPU, een GPU en de northbridge? Dan is het helemaal wel een erg mooie temp, zeker voor een alu ding (was toch alu?)

Verwijderd

Ben je van plan verder te gaan OC'en?

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Er gaat van mijn kant ook nog een mini-review (met foto's?) komen in dit topic, ik verwacht deze set dinsdag binnen te hebben (als de TPG een beetje meewerkt :))

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
foto's :) :)

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 01:06:
[...]

Je begrijpt duidelijk niet hoe waterkoeling werkt, lees de FAQ en links naar mijn posts daarin eens dan snap je een beetje hoe het zit.

Maar de temps die met dit setje behaald worden vind ik wel erg laag. En dit setje is voor een CPU, een GPU en de northbridge? Dan is het helemaal wel een erg mooie temp, zeker voor een alu ding (was toch alu?)
Er zit een soort van logica in mijn hoofd die ik duidelijk niet op een begrijpbare manier eruit krijg :) Maar goed, laten we deze discussie maar sluiten, want we komen er zo niet uit :)

Maar het setje is voor CPU en VGA/Chipset, dus OF vga, OF chipset. Maar de temps zijn sowieso lager omdat ik het VGA blokje niet gebruik, alleen het CPU blokje, dat van alu is maar een koperen basis heeft. Ik geloof dat de radiator wel van alu is.

Ik ben overigens niet van plan nog verder te OCen, want mijn CPU zit echt op z'n eind. Ik kom niet hoger dan 12x192. 200MHz fsb trekt 'ie zelfs niet met een multiplier van 9, en ik ben niet van plan om een nog lagere multiplier te pakken.
Ik dacht eerst dat het aan de temperatuur of oude revisie van het moederbord kon liggen. Geheugen ligt het zekers niet aan, want die kan ik rustig op 230MHz laten draaien op 2-2-2-5 (dus asynchroon).
Nu dus een nieuwe revisie van het bordje en goede temps dus kan ik er vanuit gaan dat mijn CPU niet verder wil...

Verwijderd

Lees toch maar ff hoe het zit met energiestromingen en waterkoeling. Verhalen over energiecapaciteit en verschillen tussen luchtkoeling en waterkoeling enzo zijn allemaal onzin. Waterkoeling == Water assisted luchtkoeling.

Maar een koperbased alu blok koelt slechter als een full copper of full alu blokje omdat de energiestroom beperkt wordt door de extra overgang (tenzij het koper helemaal doorloopt totaan het water, maar dan nog)

Ik ga deze week dit setje ook een review geven... dus dat wordt nog spannend.

Verwijderd

Past dit setje nu ook in een midi tower??

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 18:06:
Lees toch maar ff hoe het zit met energiestromingen en waterkoeling. Verhalen over energiecapaciteit en verschillen tussen luchtkoeling en waterkoeling enzo zijn allemaal onzin. Waterkoeling == Water assisted luchtkoeling.

Maar een koperbased alu blok koelt slechter als een full copper of full alu blokje omdat de energiestroom beperkt wordt door de extra overgang (tenzij het koper helemaal doorloopt totaan het water, maar dan nog)

Ik ga deze week dit setje ook een review geven... dus dat wordt nog spannend.
Ben nu het stukje aan het lezen.

En ik hoop zeker dat jouw review net zo positief zal zijn als die van mij (lees dus: dat je net zulke goede resultaten zult hebben :) )

Verwijderd

BioWEB schreef op 16 juni 2003 @ 20:39:
[...]

Ben nu het stukje aan het lezen.

En ik hoop zeker dat jouw review net zo positief zal zijn als die van mij (lees dus: dat je net zulke goede resultaten zult hebben :) )
Nou ik doe het dus echt voor de review, het setje gaat meteen weer de verkoop in, ikzelf heb al een mooi setje samengesteld en er komt nog een nieuw setje aan.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 09:31:
[...]

Nou ik doe het dus echt voor de review, het setje gaat meteen weer de verkoop in, ikzelf heb al een mooi setje samengesteld en er komt nog een nieuw setje aan.
Ja, dat kan ook. Maar er zijn ook mensen, zoals ik, die wel genoegen nemen met "troep".

• pingkiller
  • Laatst online: 21:53
*kick*
Zijn er al meer mensen met ervaring/reviews? Ik zit er aan te denken dit setje te kopen,maar wacht eigenlijk op nog wat meer ervaringen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Ik had verwacht het setje vandaag binnen te hebben, maar dat hadden ze dus nog niet. Mij is maandag beloofd dus hopelijk krijgen jullie dinsdag mijn review.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Ik ga om 15:00 dit setje op het postkantoor halen :-) Dus een review komt eraan

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
juist :) ik ben wel benieuwd, ik ben de "trotse" bezitter van een Tt Aquarius II ;)

Ik ben van plan om em te modden btw :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Nvidiot schreef op 23 June 2003 @ 13:15:
Ik ga om 15:00 dit setje op het postkantoor halen :-) Dus een review komt eraan
GVD stomme computerland eikels, mijn setje is nog steeds niet binnen, nou wordt het weer woensdag, en ondertussen hebben andere mensen em dus al binnen.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Het duurde bij mij ook van vrijdag tot donderdag voordat ze 'm verstuurden :(

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Hahaha, ik kreeg gewoon een ingeving toen ik door de stad liep, IK GA WC KOPEN !!! Dus ik ben bij Computerland (Haarlem) naar binnen gewandeld en zij hadden er nog genoeg in voorraad...

Ik lach jullie overigens niet uit hoor, maar vind het gewoon wel grappig hoe sommige dingen altijd zo lekker fout kunnen gaan

Verwijderd

BioWEB schreef op 23 June 2003 @ 14:58:
Hahaha, ik kreeg gewoon een ingeving toen ik door de stad liep, IK GA WC KOPEN !!! Dus ik ben bij Computerland (Haarlem) naar binnen gewandeld en zij hadden er nog genoeg in voorraad...

Ik lach jullie overigens niet uit hoor, maar vind het gewoon wel grappig hoe sommige dingen altijd zo lekker fout kunnen gaan
Najah, dan heb je wel geluk. Mijn ervaring bij Computerland is dat ze nooit, maar dan ook echt nooit iets op voorraad hebben. Videokaarten en moederborden hebben ze meer als zat, maar de rest is altijd maar een gok. Bestel je dan iets dan duurt het nog altijd 100x langer als verwacht.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Ik heb 'm binnen :D

plaatjes (met een niet al te beste webcam) @ http://members.chello.nl/~hh.hueck/wc/
Als iemand ergens nog een foto van wil hebben, roept u maar :)

Na het uitpakken van de hele zooi kwam ik erachter dat ik nog wat tangetjes nodig had en ook een fles antievries, alleen is dit ERG slecht verkrijgbaar zo midden in de zomer 8)7 Maar even wat corrosie-protect spul bestellen vanavond of morgen.

De handleiding had van mij wel iets uitgebreider mogen zijn dan wat slechte a4 kopieen op geel papier, maar goed, het is beter dan geen handleiding. De kwaliteit van dit setje valt me niets tegen, alles is netjes verpakt en valt niet meteen uitelkaar als je ernaar kijkt. De fan heeft een stoffilter ervoor zitten wat er heel eenvoudig af te halen is om het schoon te maken. De topic starter had verschillende kleuren slang, ik heb echter maar 1 kleur: mat wit.

Ik edit wel weer als ik 'm geinstalleerd heb met temps :*)

Hij is wel paars, alleen het resevoir is blauw plastic
Pomp draait op 12V (3-pins fanheader aansluiting)
De radiator zou in 2 5,25" slots moeten passen (met de fan boven de pc uit)\
chipset blokje is plaatje nr. 8, en de onderkant is van hetzelfde materiaal (en kwaliteit) als de onderkant van de cpu koeler, had dus wel iets gladder gekund :))

[ Voor 23% gewijzigd door Nvidiot op 23-06-2003 21:49 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Nvidiot>>dat pompje is een thermal take pompje :|

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 16:34

Goku33

Ownage!

Die van jou is dus mooi in het blauw, in plaats van die irritante paarse kleur. Als je dit setje koopt, moet je dus maar afwachten welk kleurtje je krijgt?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
Is het eigenlijk mogelijk om die radiator in de 5,25" slots te stopen? (ik wil nl ook zo snel mogelijk wc kopen) en dan de ratiator in de bovenste slot stoppen, de fan boven de kast laten uitsteken. (gaatjes in bij het 2e slot).

Hoe moet je hier eigenlijk de pomp aansluiten, op netstroom(hoe zit dat dan met opstarten). op de 12v van de PC.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Eindhoven657
  • Laatst online: 11-05-2025
Nvidiot schreef op 23 June 2003 @ 20:47
Als iemand ergens nog een foto van wil hebben, roept u maar :)
Kun je er een maken van de onderkant van het chipset blokje ?

[ Voor 7% gewijzigd door Eindhoven657 op 23-06-2003 21:17 ]

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Sn0wblind schreef op 23 juni 2003 @ 21:07:
Nvidiot>>dat pompje is een thermal take pompje :|
Inderdaad ! Heb net even gekeken in het Thermaltake topic... Dus in plaats van de 1200l/h die de Engelse versie in de review pompt doet deze maar 90l/h.
Dan vind ik de prestaties er helemaal niet slecht voor !!!

Even kijken of ik de topicstart nog kan aanpassen...
edit:
ja dus...

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 24-06-2003 01:05 ]

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Mijn setje staat nu testrondjes te draaien buiten de kast, en dat was maar goed ook, ik was vergeten een boutje op de cpu koeler aan te draaien 8)7 :X
Het werd dus wat vochtig op de vloer :) Zodadelijk de fan nog even op 7V zetten zodat ie wat stiller is en de boel inbouwen :9

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

BioWEB schreef op 24 juni 2003 @ 01:05:
[...]

Inderdaad ! Heb net even gekeken in het Thermaltake topic... Dus in plaats van de 1200l/h die de Engelse versie in de review pompt doet deze maar 90l/h.
Dan vind ik de prestaties er helemaal niet slecht voor !!!

Even kijken of ik de topicstart nog kan aanpassen...
edit:
ja dus...
em je vergeet een 0 neem ik aan ?
anders lijkt het verschil me wel heel groot :)
maar eigenlijk maakt de flow amper iets uit :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09-2025
Het pompje van de Aquarius is echt maar 90 l/h hoor!! Maar dan zou dit setje toch ongeveer dezelfde prestaties moeten hebben als de TT Aquarius 2. En jouw temps zijn toch echt wel laag vind ik. Zit het verschil dan in het rad of het blokje? Het rad is ook wel wat groter precies...

http://www.zelan.be

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Niet alles hangt af van de sneleheid waarmee hij het water pompt.

Ligt ook aan de radiator en blokjes.

Maar ik vind dat wel erg mislijdend dat er een ander pompje bij zit.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

|:( |:( Mijn cpu blokje lekt :'( precies op de rand tussen het smalle stuk en waar hij weer breder wordt aan de onderkant komt er water tussenuit. Naja, tijd om een email te sturen naar computerland.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
xentar schreef op 24 June 2003 @ 12:00:
Het pompje van de Aquarius is echt maar 90 l/h hoor!! Maar dan zou dit setje toch ongeveer dezelfde prestaties moeten hebben als de TT Aquarius 2. En jouw temps zijn toch echt wel laag vind ik. Zit het verschil dan in het rad of het blokje? Het rad is ook wel wat groter precies...
Uit het Thermaltake topic:
Wat voorn temps krijg je ongeveer??
-Ik zelf haal met mijn 1700+ temps zoon 25 Graden. Als ik hem oc naar 2600+ dan heb ik temps van 35 Graden. Andere users hebben soms wel temps van zoon 40 graden. [bijv Smarron met een vcore van 1.8]
Mijn temps zijn dus niet zo heel vreemd !

Nvidiot >>> Balen joh !!! Maar goed dat je het eerst buiten je systeem hebt getest !

Ik begin echt het vermoeden te krijgen dat ik een van de weinigen ben die geluk heeft gehad met dit setje.

Epsilon >>> Jij had het over mijn tempsensors die niet goed zouden zijn. Ik heb van de week een vriend op bezoek gehad die ook nog zat te twijfelen over waterkoeling. Hij heeft zijn systeem even naast die van mij gezet (AMD Athlon XP 1800+ Palomino op een Gigabyte KT400 bordje) en we hebben even het CPU blokje van mijn CPU gehaald en op zijn CPU gezet (slangen heb ik gelukkig niet precies op maat gemaakt) en heel even wat dingetjes getest. Niet echt intensief dus een echte stressed temperatuur heb ik niet, maar toch:

AMD Athlon XP 1800+ Palomino op 11,5x140 op 1,775Volt
Kamertemperatuur: 27oC
CPU na Windows start: 33oC
CPU na kwartier Windows: 37oC

Op een Palomino dus ook zekers geen slechte koelprestaties !!!

[ Voor 33% gewijzigd door KneoK op 24-06-2003 14:05 ]

Verwijderd

idle temps zeggen helemaal niets!

De tempcurve is niet recht, dat ie idle maar 40 graden is wil niet zeggen dat ie stressed ook koel is, hij kan dan goed 80 graden worden.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
BioWEB schreef op 24 June 2003 @ 13:55:
AMD Athlon XP 1800+ Palomino op 11,5x140 op 1,775Volt
Kamertemperatuur: 27oC
CPU na Windows start: 33oC
CPU na kwartier Windows: 37oC

Op een Palomino dus ook zekers geen slechte koelprestaties !!!
Ik heb ook een Palomino Core, zelfde cpu btw en haal met mn Tt Aquarius II een idle van 40 graden, kast temp van 30 en stressed 44 graden.

Instagram / YouTube

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Nog even over het gezeur van de pompjes, en of deze nou per uur of per minuut zijn:

Deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.luchtmacht.nl/images/4_35642.jpg
Staan bij mij in de straat, en doen 12.000 liter in 90 seconden....

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 15:07:
idle temps zeggen helemaal niets!

De tempcurve is niet recht, dat ie idle maar 40 graden is wil niet zeggen dat ie stressed ook koel is, hij kan dan goed 80 graden worden.
Natuurlijk is deze curve niet recht, maar als je de temps die ik behaal even in je achterhoofd houd, de vergelijking met een HHC-001 met 4000rmp fan (mijn oude situatie) en nu dus een idle temperatuurtje van een Palomino die (wat ik er niet bij gemeld had) met een HHC-001 met 7200rmp fan makkelijk rond de 48 graden komt als Windows net geladen is dan kun je best voor jezelf een goede conclusie trekken...

En zoals ik al in de startpost heb aangegeven: "Dit is een heel mooi setje voor de beginnende wateraar."

En dat is precies wat ik ben, en ik ga af op mijn eigen temperaturen en mijn eigen vergelijking met mijn vroegere luchtkoeling... En daar op afgaande ben ik gewoon onder de indruk !

Er kan van alles schorten aan mijn theorien, mijn sensors en misschien zelfs wel mijn bedoelingen, feit blijft dat deze koeler mijn CPU gewoon stressed een 13 graden koeler houdt en dat het in andere gevallen ook veel scheelt...

Herman >>> Wat voor slangen gebruik je daarvoor ? :+

[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 24-06-2003 16:31 ]

Verwijderd

Het setje is hier vandaag binnen gekomen en mijn advies:

NIET KOPEN

Waarom?

1 - chipset blokje past nergens op (alleen met extra klem die niet goed werkt)
2 - slangen + klemmen zijn zwaar kut, ze zijn knoer hard en de klemmen zijn net iets te klein en klemmen niet hard genoeg (bij het chipsetblokje gaan ze lekken)
3 - Het is moeilijk om te vullen, er zitten 2 punten op die je moet doorverbinden, maar je kan dus alleen vullen via een slang (en dan niet eens tot bovenaan omdat de aansluitingen lager zitten) ook past een standaard trechter niet in de slang.
4 - de radiator is wel redelijk groot, maar er past maar heel erg weinig water in.

Al met al dus redenen om dit setje niet te kopen.

Als je het koopt wordt in ieder geval aangeraden nieuwe slangen te kopen bij het tuincentrum en gelijk goede klemmen mee te nemen.

Het blokje is wel redelijk goed en kan je wel goed bevestigen zowel op een AMD als op een Intel.

De fan op de radiator is groot, maar met grill en stoffilter maakt ie heel wat geluid. Zonder maakt ie ook nog een lawaai. Als je em dus pakt zet er dan een potmeter tussen.

De aansluitingen op het chipsetblok zijn recht ipv schuin, als je dus memsinkjes hebt dan kom je niet uit met je slangen, ook op een chipset is het dan bijna onmogelijk te plaatsen met die slangen want ze buigen dus gewoon niet, en als ze buigen knikken ze meteen.

De pomp is ook niet stil en dat komt voornamelijk doordat er 2 balletjes in zitten die je laten zien dat de boel nog stroomt, de onderste van die 2 komt vast te zitten in de flow en blijft constant tegen de rand aan ketsen wat een rotlawaai maakt. De oplossing is om de pomp dan op z'n zijkant erin te doen.

Van het ledje in de pomp zie je ook maar weinig.

Temp tests zijn nog niet compleet maar ik hoop hier morgen een overzicht van te hebben. De geteste CPU is een Palomino 1600+ @ 1.9 volt (een echte 1600+, alleen zit er op het mobo een voltmod)

Het boekje heb je niets aan want alles spreekt voor zich en niet alle onderdelen die in het boekje staan worden bijgeleverd. Ook staat er niet wat je moet doen met de rad. Ik heb de rad dus in een bay gelegt en de fan zet ik niet aan want die maakt een rotlawaai, en voor de koeling hoef je dit setje niet te kopen dus ga je voor de stilte. Zonder fan is het stilste wat er is.

Er zitten geen bevestigingspunten op de radiator maar hij past wel goed in een bay.

De shit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc1.jpg

De radiator (lijkt blauw maar is paarsachtig)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc2.jpg

Blokjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc3.jpg

Pomp:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc4.jpg

Onderkant CPU blok:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc5.jpg

Onderkant chipset blok:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc6.jpg

Alles in de PC:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tinus_wc7.jpg

Mijn conclusie:

een slecht set voor teveel geld. Ook voor de beginnende wateraar is dit geen goed set omdat het niet stil is, relatief slecht koelt (voor het lawaai) en lastig is om te installeren (je moet maar uitzoeken waar je de radiator laat en hoe). Ook de slangen zijn rot en het chipsetblokje is echt slecht. Die balletjes in de pomp zijn ook geen goed iets.

Je bent beter af met een Aquarius of een Poseidon setje en dan zelf daar een chipset blokje bij kopen. Vooral de Poseidon is aangeraden voor beginners omdat het vooral stil is, makkelijk te installeren en goede slangen (heel erg belangrijk). Zelf een chipset blokje erbij zetten kan voor iemand dan weer een heel project zijn, en daar leer je een hoop van. Ook zijn er voor weinig geld (15 euro voor Thermaltake blokje bij MyCom) mooie alu chipsetblokjes te halen en een paar klemmetjes kosten ook niets.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 01:04 ]

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Die slangen vind ik vreemd, ik heb doorzichtig witte slangen die erg flexibel zijn en dus makkelijk te installeren zijn.
Ook paste het chipset blokje prima op mijn Gigabyte 7VAXP-Ultra moederbord.
Vullen is een eitje met een papieren trechter die je in 2 seconden inelkaar draait en in de slang steekt.
Bij mij hoor ik het pompje totaal niet, ook het balletje niet, weet je zeker dat er geen lucht meer in zit? Toen er bij mij lucht in zat maakte het ook een rotherrie.
De fan is op 7V wel netjes stil, maar dat had de TS ook al opgemerkt.
Chipset blokje lekte niet bij mij, alleen mijn cpu blok is lek, en ik wacht op een reactie van computerland... (zal ze straks eens lastig vallen)
Koeling heb ik dus nog niet kunnen testen aangezien mijn cpu koelblok lek is.

[ Voor 1% gewijzigd door Nvidiot op 26-06-2003 12:26 . Reden: typo ]

Verwijderd

Wat gek dat verschillende mensen andere slangen krijgen.

Een trechter is idd zo gemaakt, maar dat maakt het nog niet zo gemakkelijk.

Er zit zeker geen lucht meer in de pomp, het is gewoon dat balletje wat tikt.

Het GPU blok was ook niet echt lek, maar de aansluitingen waren niet strak genoeg waardoor er water tussendoor kwam lopen.

De fan is ook op 7 volt niet echt heel erg stil, gewoon uitzetten of vervangen door een stillere fan.

• Beekforel
  • Laatst online: 21:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm.. dat pompje is hetzelfde pompje als van mijn TT setje. Niet echt een geweldig ding, en imho ook te klein voor een CPU en GPU koeling...
Maar als ik dit zo zie is het TT Aquarius setje wel een stuk beter...

Verwijderd

Beekforel schreef op 26 June 2003 @ 14:09:
Hm.. dat pompje is hetzelfde pompje als van mijn TT setje. Niet echt een geweldig ding, en imho ook te klein voor een CPU en GPU koeling...
Maar als ik dit zo zie is het TT Aquarius setje wel een stuk beter...
Hoe bedoel je te klein voor CPU en GPU koeling? Het pompje pompt het water in het rond, een reservoir hoeft ook niet groot te zijn, daar zitten geen voordelen aan.

Het pompje is prima, maar ik had liever gehad net als bij de poseidon dat je gewoon een dop eraf kan draaien en dan kan gieten, das makkelijker vullen en ontluchten. Ook is het |:( dat de aansluiting niet helemaal bovenaan zit.

Verwijderd

Ben ik even blij dat ik hem nog niet gekocht heb met al die negatieve verhalen..

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 13:12:
Wat gek dat verschillende mensen andere slangen krijgen.

Een trechter is idd zo gemaakt, maar dat maakt het nog niet zo gemakkelijk.

Er zit zeker geen lucht meer in de pomp, het is gewoon dat balletje wat tikt.

Het GPU blok was ook niet echt lek, maar de aansluitingen waren niet strak genoeg waardoor er water tussendoor kwam lopen.

De fan is ook op 7 volt niet echt heel erg stil, gewoon uitzetten of vervangen door een stillere fan.
Het balletje heeft bij mij ook een aantal dagen getikt. Ik ben gewoon geduldig geweest en hoopte op hetzelfde als veel mensen in het Thermaltake topic, namelijk nog een beetje lucht in het systeem. Nu heb ik een systeem dat echt vele malen stiller is dan 'ie jaaaaren is geweest. Het balletje tikt dus ook niet meer, en als je om oa deze reden een ander setje aanraadt, raadt dan in ieder geval niet een setje aan met EXACT dezelfde pomp/reservoir (Aquarius).

Het vga/chipset blokje was ik met je eens, maar lekte bij mij niet en ik wist vooraf niet eens dat deze meegeleverd zou worden, ik ging puur voor CPU.

Slangen heb ik totaal geen problemen mee gehad, ging allemaal heel gemakkelijk. Ze zijn iets stroef ja.

Fan op 7Volt doet bij mij niets anders dan stiller zijn dan mijn 7200rmp Maxtor.

Het vullen is een kwestie van een beetje geduld, en als je om oa deze reden een ander setje aanraadt, raadt dan in ieder geval niet een setje aan met EXACT dezelfde pomp/reservoir (Aquarius).

LEDje is leuk, maar daar heb ik 'm niet voor gekocht.

Plaatsen van het hele zooitje in een AOpen HQ-08 Bigtower ging alles behalve stroef. Toen alles een nacht getest was zat het hele zooitje er binnen een 20 minuten in.

(ik reageer maar even op alletwee je posts :) )

Al met al ben ik misschien iets te positief geweest (maar dat ben ik nog steeds) maar ik vind dat jij iets te negatief bent hoor.

Thorry, ik neem een beetje aan dat jij al meer met waterkoeling hebt gedaan (ook omdat deze puur voor review is en jij je kwaliteitsspul allang besteld had enzo) en denk daardoor dat je mening een beetje gekleurder is, of heb ik het fout ? Voor iemand die nog nooit waterkoeling heeft gehad en ECHT wel eisen stelt aan zijn koeling vind ik het setje niet verkeerd hoor.

blaah >>> AL DIE negatieve verhalen ? Juist.

[ Voor 18% gewijzigd door KneoK op 26-06-2003 15:16 . Reden: balletje ]

Verwijderd

Ik zeg niet dat het een slecht setje is, hij koelt wel redelijk.

Maar ik zeg alleen dat je voor dezelfde prijs een veel beter setje kan krijgen (namelijk de poseidon)

Die pomp is niet de reden dat ik zeg dat je em niet moet kopen, het is een combinatie van alles. Die balletjes zijn irritant en het vullen is lastig, maar dat is gewoon het probleem met die thermaltake pomp + reservoir. Die van de poseidon is 100x handiger.

Jij zegt dat je het in een bigtower hebt ingebouwd maar dat is niet iets wat iedereen heeft, tegenwoordig is hoe kleiner hoe beter. Ik heb het dus in een standaard atx kast ingebouwd en dat ging wat lastig.

De klemmentjes zijn eigenlijk ook net iets te klein voor de slangen.

Als ze gewoon schroefklemmen en goede slangen hadden meegeleverd was het een goed set geweest (en een potmeter aan de fan hadden gehangen)

Ik heb zelf idd al heel erg veel WC setjes gemaakt en voorbij zien komen. Onder andere een hoop kant-en-klare setjes, maar ik heb zelf ook een hoop eigen spul gemaakt.

Ook iets van een bevestiging van de radiator zou handiger zijn geweest.

Als het setje eenmaal in elkaar zit is het makkelijk genoeg erin te plaatsen, maar om alle slangen goed overal omheen te krijgen en dan die kleine kutklemmetjes er ook nog op zetten, dat kost wel wat werk.

Terwijl de Poseidon inclusief testen binnen 1 uur door iemand met 0.0 verstand ingebouwd kan worden. Ook krijg je daar tenminste alles erbij wat je nodig hebt en werkt alles ook nog echt. Dat is bij dit setje niet het geval.

Het setje is een goede poging, maar ze slaan de plank echt mis en het is maar een duur setje wat eigenlijk lastig te plaatsen is, vaak lekkages vertoont. Lelijk is (slangen, pompje (led vloekt + reservoir vloekt bij slangen en radiator) blokjes). En ook nog eens een rotlawaai maakt (iemand met weinig verstand zet em moeilijk ff op 7 volt, 5 volt of een potmeter ertussen).

Voor de beginnende waterraar, pak gewoon een poseidon en mik daar als opvolgproject zelf een GPU/chipset blok in.

Dat koelt even goed, is stiller, mooier en 100x makkelijker in te bouwen. Ook door de kwaliteit van de klemmen en slangen lekt het nooit.

Als je dat hebt gedaan heb je al redelijk wat verstand ervan, en met wat GoT ervaring erbij kan je dan aan je eigen setje beginnen.

De Poseidon inclusief water, verzendkosten en GPU blok is nog goedkoper als dit setje.

Vooral als je wat verstand hebt van WC en wat meer slangen gevoelt en gebruikt heb weet je hoe k*t deze slangen eigenlijk zijn. Bij het aandraaien van de koppelingen bijvoorbeeld draaien de slangen mee waardoor de boel gemakkelijk in de knoop raakt. Ook buigen de slangen voor geen meter waardoor het heel lastig wordt het chipset blok te plaatsen. Ook zijn de klemmen lastig erop te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 22:45 ]

Pagina: 1