Toon posts:

HOGE temp. idle processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello

Ik heb hier een AMD 2000+ (Palomino) 1.667 Mhz
En een Artic Silent Copper Pro (2700 rpm)

Nu hen ik ook nog een exta fan aan de zijkant van mijn behuizing maar toch draait mijn CPU idle al op 65°C wat ik extreem hoog vind.

Maar nog merkwaardiger hieraan was dat de temperatuur hiervan vroeger minder was :? is heb hier geen verklaring voor en heb pogingen gedaan met zoeken op google en GOT search maar zonder een goed resultaat.

Verdere informatie die ik kan geven:

Het gaat hier over de temp. die je in BIOS e.a. kan aflezen.
Ja, ik gebruikte coolpasta.
Neen de CPU is niet overclockt.
Temperatuur in deze kamer bedraagd 18°C.
De airflow wordt niet verhindend door loshangende kabels.
Als ik heb 5 minuten full load laat draaien geeft de temp. al snel 75°C aan, indien ik dit langer doe blijft hij rond de 80°C wat volgens mij toch niet al te gezond is.

IMss dat jullie wel weten waar het aan te wijten is. Zou het mss mogelijk zijn dat de temp. meter stuk is ofzo?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Mad_Demon

de dokter

Het kunnen twee dingen zijn, of de heatsink zit niet goed op de core, of de thermosensor is niet helemaal goed meer.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Voel eens aan je koelblok? Als je je vingers niet gelijk brand moet je je BIOS misschien updaten.
Mijn koelblok is ongeveer 60 grtaden en daar kan ik mn vinger een paar seconden tegenaan houden.

Dit is achteraf gezien een goede aanvulling op de post boven me ;)

[ Voor 16% gewijzigd door bredend op 11-06-2003 12:44 ]

Verwijderd

Misschien zit er stof in de heatsink? Heb ik ook weleens gehad en even schoonmaken scheelde gelijk 8 graden. Anders is misschien de koeler verschoven of scheef op de core komen te staan. Zo'n hoge idle temp is idd niet normaal.
Welk mobo heb je? Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de temp sensor kapot ging, maar misschien kan het......

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

idd.. kijk ff of de heatsink wel goed op de processor zit (goedom) voel ff aan de heatsink of hij warm wordt.. jah? dan zit de heatsink er goedom op en is waarschijnlijk je temp sensor brak.. da's namelijk wel heeel hoog 80 graden voor een non-oc'ed cpu...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Hoi, kameraad van me had ongeveer hetzelfde aan de hand. Nu bij hem was het zo dat de processor effectief ook wel zo heet liep. Dat moet je dus eerst effe nagaan. Als hij effectief zo warm loopt kunnen het nog maar een paar dingen zijn. Koelpasta vergeten, koelblok zit er niet goed op, of ééntje die soms wel eens vergeten wordt, de koelblok moest er andersom op. Bij Intel maakt het niet uit hoe je die koeler erop zet, als het past zit hij goed. Maar bij AMD moet je wel effe opletten want die koeler kan je wel verkeerd plaatsen. Die koeler van je heeft dacht ik een koperen stuk aan de onderkant. Dit zit niet in het midden van de koeler. kijk of het wel mooi op de processor zit.
En ligt het daar niet aan dan is je sensor met je voeten aan het spelen! Bios-update kan dan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een MSI-KT4V en aangezien hij een maand oud is zit er geen stof op maar ik zal nu even da andere opties uittesten en dan laat ik jullie meteen meer weten.

O jaa en ik heb natuurlijk de nieuwste BIOS.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de cooler er dus af gedaan en opnieuw gemonteerd met pasta. Fan draait nu ineens 100 rmp sneller en nu geeft de computer ineens 73°C bij full load aan en 63°C wat ik toch nog al aan de hoge kant vind voor een niet overclockte CPU. Ik heb gelezen dat de meeste met een Palomino 2000+ tussen de 40-50°C zitten.

Ik kan bij die 75°C ook nog beide vingers op het koelblok leggen. Moest dit nu 5° meer zijn geweest, had ik dit wel niet meer gekunt.
Bij ilde mijn vingers er tegen is al helemaal geen probleem dan is hij eerder iets warmer dan wat lauw water.

Mss toch maat de sensor die stuk is dan?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Mad_Demon

de dokter

Die temperatuurverlaging duidt erop dat de heatsink er niet goed op zat en nu beter contact maakt.

Welke temperatuur heb je in je bios direct na het aanzetten van je computer?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb hem nu effe in BIOS gaan opstarten en dan heb ik system temp. 35° en CPU temp. 59-60°. Als ik hem een half uur heb afstaan en zet hem daarna op en ga direct in de bios zien dan is de temp. van de CPU 50° en de kastemp. 35°C.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 14:44 ]

Verwijderd

Mijne draait @ 55 na 1 uurtje CS met een boxed kooler. Je temp sensor zal wel kadoek zijn ofzo.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:47
Wat is nu je Vcore? Misschien dat je die hoger hebt staan?!?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
KEb thuis t zelfde probleem. Keb n AMD cooler die tot de 2,4Ghz kan trekken (coolermaster) op mn P3 733, maar mn idle temp loopt op tot de 57.
Bij mij komt dit omdat er een aantal krasjes op mn core en op mn heatsink zitten, gemaakt toen ik mn heatsink er niet in 1 keer opkreeg B) Verder zit er ook geen koelpasta tussen.
Als ik in mn BIOS naar mn temp zit te kijken, en ik druk met mn hand mn HS wat strakker tegen mn proc aan zie ik m ook meteen zakken naar ong 47.
Probeer dit ook eens, en kijk of de temp zakt.

En ja ik weet het, ik zou mn heatsink moeten polijsten en koelpasta moeten kopen. Maja.. komt er niet van. Kdraai nu op 500mhz en overleef zo de zomer wel :+

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:49
Hier zit ik ook met een soort gelijk probleem en het is de computer van thuis dus is moeilijk om alles zelf te gaan modden, het is trouwens ook een xp 2000+ palomino. Maar eerst liep hij alleen heet met erg heet weer kamer temp 28 graden (computer sloot zichzelf af). Nu hebben de mensen van de winkel er 2 fans in gezet en nu loopt hij al heet als ik meer als een uurtje stress (cpu 67 graden C, Kast 51 graden C), terwijl er toch redelijke airflow is. Ze zouden een nieuwe cpu koeler bestellen (wat niet echt het probleem is, de kast wordt te heet), maar ik laat ze maar mooi heen doen, ik vind het wel mooi, hoe simpel die mensen zijn. Ik heb trouwens nog geen oplossing

EDIT: Ik laat als ik er aandenk, mijn cpu software matige op 1,625 volt lopen, lager wil hij namelijk niet en ik doe dit niet in de bios, omdat die dit niet ondersteund en ik om de een of andere reden geen bios update kan draaien (chaintech 7vjl :? )

[ Voor 16% gewijzigd door heintjeput op 11-06-2003 19:41 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:50

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 14:56:
Mijne draait @ 55 na 1 uurtje CS met een boxed kooler. Je temp sensor zal wel kadoek zijn ofzo.
Dat is natuurlijk niet te vergelijken.

Check idd je koeler, of die wel helemaal volgens spec erop zit. Een 'silent' koeler (zoals de Zalmans en die Arctic) horen dat soort temperaturen alleen bij full load te hebben. Dan is dat nog niet erg, want deze processors kunnen tot 80 graden nog normaal werken (als ik me niet vergis, t kan ook 90 zijn). Ik zou zeggen, check je koeler, draai een benchmarkprogramma cq dc client en kijk wat er dan met de temps gebeurd.

Als laatste, waar je ook rekening mee moet houden, het is de laatste we(e)k(en) best warm en broeierig geweest, en dat is allemaal niet bevorderlijk voor de temperatuur van jouw bak :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
mijn 2000+ palo heeft precies hetzelfde probleem. Eerst had ik er een Zalman CNPS6000-Cu op zitten, die kon ik moeilijk op silent mode zetten (fan op 5v) tijdens stressed anders zou de computer vastlopen. Die koeler kon tot 2000+ athlons koelen dus ik dacht, ik neem een die snellere cpus kan koelen.

Dus ik kocht de acrtic supersilent. maar nu hetzelfde probleem. ik krijg temps van >75 graden als ik cds rip. zelfs als ik diabloII speel. Ik weet dat ik de koeler goed gemonteerd heb omdat als ik de heatsink aanraak voelt ie erg heet aan.

mijn tijdelijke oplossing tot ik een nieuwe cpu koop? ik heb me FSB op 100mhz ipv 133, waardoor mijn 2000+ op 1200mhz loopt -> minder warmte -> geen crashes

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

die 2000+ is eigk inderdaad gewoon te warm voor het koelertje ben ik bang. Een goede airflow kan zn temp wat laten dalen, maar denk toch dat je een dure koeler moet gaan aanschaffen wil je bij de max van 60 graden komen. Voor idle is er deze oplossing:S2K disconnect voor Nforce 2 en VIA; lagere cpu temps

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Wel ja naar die Vcore enzo heb ik ook al gezien en die staat zoals hij zou moeten staan op 1.75V. En ja geloof het niet maar nu loopt hij (zogezegd) weer op 70°C idle, zal idd toch sensor zijn die stuk is denk ik.

Maar als ik mijn hand op dat koelblok kan leggen zal hij zeker wle niet te warm zijn neem ik aan zeker?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 19:57 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:47
Als het koelblok heel erg warm is, is geen goeie airflow door de koelblok geen. het kan ook zijn dat de koeler slecht contact maakt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Ik heb dezelfde CPU. Had hetzelfde probleem (en vergelijkbare temperaturen) met een standaard Coolermaster koeler. Heb er vervolgens een Swiftech koelblok op gezet met een Delta fan (met een potmeter), en dat gaf temperaturen van max. 60 C stressed.

Nu heb ik inmiddels een Thermaltake Aquarius II erop zitten. Dat maakt in temps nog niet eens veel uit, maar is wel stiller dan die Delta op 7V.

De 2000+ blijft gewoon een heel warme cpu, die om bijzondere koeling vraagt.
Pagina: 1