[Exchange 5.5] Mail komt niet aan op extern adres?

Pagina: 1
Acties:

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Topicstarter
Het probleem is als volgt;
Wij maken hier gebruik van een Exchange 5.5 mailserver met alle servicepacks. Deze staat op een NT 4 server, tevens met alle servicepacks geinstalleerd.

Enkele mensen maken gebruik van het doorsturen van mail naar een extern E-mail adres. Deze hebben wij dan ook een jaar geleden aangemaakt als 'External E-mail'.

Een voorbeeld:
• mailserver waakt over domein spam.nl
• intern adres van een gebruik is spammert@spam.nl
• extern adres is spammert@wish.nl

Het externe adres stellen wij in bij 'Delivery options' in het Exchange profiel van de gebruiker. Deze optie heet 'Alternate recipient'.
Hier vinken we ook aan dat er een copy van alle mail in de interne mailbox moet blijven staan.

Tot voor kort werkte dit allemaal prima. Echter, vorige week zaterdag is er onderhoud geweest aan deze server (hij heeft een ander IP-adres gekregen o.a.) en sindsdien werkt het niet meer.

De feiten:
mail die vanaf een externe mailserver verstuurd wordt, naar het INTERNE adres op spam.nl, komt niet aan op EXTERNE adres.
De mail komt wel HIER binnen, dit kan ik zien door de mailbox over te nemen. Hier staat netjes een kopie van het mailtje zoals aangegeven in het Exchange profile van die user.

• mail die vanaf een externe mailserver verstuurd wordt, naar het externe adres (spammert@wish.nl) komt goed aan.
• mail die intern verstuurd wordt, direct naar het externe adres, komt goed aan.
• mail die intern verstuurd wordt naar het interne adres (waarna het geFWD wordt naar het externe adres) komt goed aan.

• De mailbox zit niet aan zijn quota.

Wat is er veranderd op de machine?
• Nieuw IP-adres, van 192.168.10.x naar 10.180.128.x
• Message delivery is op DNS gezet. Voorheen werd alles eerst naar de firewall doorgesluist en vanaf daar ging het de wijde wereld in.

Ik vind het vreemd. Zoals gezegt zou er niets anders moeten gebeuren dan een FWD naar een ander adres. Dit adres klopt, want mail die direct verstuurd wordt naar dat adres komt perfect aan (ook als er intern direct naar dat adres gemailt wordt dus).

Iemand enig idee hoe ik kan traceren waar de fout zit?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 14:19

-TAZZ-

X

Dit ligt waarschijnlijk aan een instelling op de Internet Mail Connector.
Je kan nl het automatisch doorsturen van mail (out of office replies, etc) blokkeren.
Ik zal even kijken of ik een Ex5.5 server kan vinden om je de exacte instelling te geven.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 14:19

-TAZZ-

X

In dit MS artikel staat de oplossing voor jou probleem:

SYMPTOMS
The Inbox Assistant or Rules Wizard rule for forwarding messages to Internet addresses does not work on Microsoft Exchange Server 5.5.
CAUSE
The Exchange Server 5.5 "Automatic Replies to the Internet" option may be disabled by default in the Internet Mail Service.
WORKAROUND
Enable the "Automatic Replies to the Internet" option by performing the following steps:

-Open the Internet Mail Service object in the Exchange Administrator program.
-Go to Internet Mail tab.
-Click the Advanced options button.
-Clear the checkbox for "Disable Automatic Replies to the Internet."
-Stop and restart the Internet Mail Service in Control Panel Services.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Het knopje 'Advanced options', dit staat op het tabblad 'Internet Mail' van de properties van de Internet Mail Service. Deze zijn niet aangevinkt. :/

Het vreemde is dat alle externe koppelingen hetzelfde 'mankement' vertonen plotseling. Als ik een nieuwe koppeling aan maak om te testen doet deze het WEL goed, maar als ik een niet-werkende koppeling weggooit en opnieuw aanmaak blijft het probleem in stand... :(

Ik zal hem eens aanvinken en daarna weer afvinken. (met service stop/start tussendoor)

[ Voor 14% gewijzigd door Booster op 11-06-2003 14:29 ]

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ok, was ook wat logischer.

Inmiddels heb ik het probleem weten te omzeilen.

Hoe?
• Een extern E-mail adres verwijderen, en vervolgens opnieuw aanmaken met een andere naam (naar hetzelfde IP-adres)
Even het nieuwe externe adres aan het interne adres hangen en dan werkt het weer.

Suggesties over hoe dit simpeler opgelost kan worden (ipv alle externe E-mail adressen opnieuw aanmaken) welkom uiteraard :)

Pagina: 1