Toon posts:

[PROXY] Wat is het nut buite....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben aangesloten bij XS4ALL en heb hierbij ook de mogelijkheid om een proxy te gebruiken. Maar ik vraag mij eigenlijk af: Wat is het nut van een proxy, buiten dat het sneller is bij bepaalde websites?

Het nut als je een LAN hebt kan ik begrijpen, dan schermt een proxy je af voor de buitenwereld, en kan deze gebruikt worden voor authenticatie ed.

Maar wat is het nut om de proxy van je ISP te gebruiken, buiten dat het sneller is in bepaalde gevallen bij het surfen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Een proxy is eigenlijk niet meer dan een grote cache waarin veel opgevraagde pagina's in vorokomen, waardoor het dus inderdaad op populaires sites sneller kan surfen.

Het nu? minder dataverkeer van buiten de proxy van je ISP naar host site, waardoor ook deze wat minder belast wordt. Daarnaast geen enkel ander nut? Daarvoor is een proxy ontwikkeld in den beginnen en niks meer en minder.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 11:25:
Maar wat is het nut om de proxy van je ISP te gebruiken, buiten dat het sneller is in bepaalde gevallen bij het surfen?
dat dus ;)

en natuurlijk omdat je ip dan niet direct zichtbaar is, vaak alleen via de http headers, maar veel sites gebruiken die niet.
Daarnaast is surfen via een proxy naar een dynamische site zoals GoT juist vertragend aangezien jij een aanvraag doet bij die proxyserver en deze die pagina niet heeft omdat die niet gecached mag worden en dus zal die een aanvraag voor jou doen.

Verwijderd

Bovendien heeft XS4ALL zelf een prima proxy-server draaien die je netjes kan aangeven in je browser, waardoor je de caching-functie hebt zonder dat je thuis iets in hoeft te richten 8)

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-08 13:00
Op zich heeft het wel nut om zelf ook een proxy te draaien. Je cached dan pagina's aan jouw kant van je 'trage' verbinding. Je kan die proxy vervolgens pagina's laten ophalen van de xs4all proxy.
Zoals eerder gezegd: zit de pagina niet in cache, dan is het trager dan rechtstreeks ophalen van de server.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2