Toon posts:

[VB6] Formulieren printen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een formulier aangemaakt dat er als volgt uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruip000/orderspecs.jpg

De dealergegevens komen uit de tabel dealers, de ordergegevens uit de tabel orders, de prijzen uit de tabel voorraad, etc. Al deze gegevens worden met ADO recordsets opgehaald.

Wat ik graag wil: ik wil dat de gebruiker de mogelijkheid heeft om dit formulier te kunnen printen. Ik zou een Datareport kunnen aanmaken, maar:
- Een DED kan niet met wisselende ordernummers overweg;
- Een ADO krijg ik niet gekoppeld aan een datareport.

Met andere woorden: hebben jullie enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Verwijderd

Zinloze reactie: PrintScreen? ;)

Misschien helemaal niet de bedoeling, maar kan je het omzeilen door Word als rapportgenerator te maken. Dan maak je gebruik van documentproperties en fields. De fields koppel je aan de properties en die vul je weer met je gegevens. Beetje omslachtig maar werkt altijd, zeker als je met templates werkt. Hoef je je ook niet meer druk te maken over de layout.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:42

RayNbow

Kirika <3

Een PrintScreen (Form1.PrintForm) heeft als nadeel dat scrollbars gewoon worden geprint, dus gegevens die niet zichtbaar zijn worden ook niet uitgeprint.

Om een printer aan te sturen, gebruik je het Printer object:
Visual Basic:
1
2
3
 Printer.FontSize = 14
 Printer.Print "Blabla"
 Printer.EndDoc

In de MSDN zal vast wel wat meer over het Printer object te vinden zijn. Veel succes :)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Verwijderd

Ik denk dat ik printscreen als grapje bedoelde 8)7

Maar misschien is het wel op te bouwen met behulp van het Printer object. Al kost zoiets wel heel veel tijd. Relatief dan he....

edit:
btw Dit is mijn 100ste post. Is dat nog iets waard (Zoals niets)?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 13:21 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bekijk Crystal Reports eens, een mooie "add-on" voor VB (niet echt "add-on", maar wel handig).

Wat ik ook wel eens doe is alles in HTML uitpoepen naar de temp dir in een HTML bestand en dat gewoon printen. Kun je mooi tables e.d. gebruiken voor je layout en css voor je opmaak en dan met een browsercontrol gewoon die file openen en printen vanuit het programma...

En helemaal leuk wordt het als je een XML bestandje uitpoept en XSL gebruikt om het op te maken.

Screenshotje van een XML/XSL report:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/xmlreport.gif

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 11-06-2003 13:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Koppelen van een ADO aan een DataReport:

set DataReport1.DataSource = (recordset)

Je moet van de besturingselementen in je datareport de eigenschap DataField instellen, net zoals bij gebruik van het Data besturingselement

Een andere mogelijkheid is via Crystal Reports. Dat is als het goed is meegeleverd met Visual Basic. Zelf spuug ik weleens data uit via Excel

Succes!

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is ook nog een idioot foefje voor. Om een form te maken zonder scrollbars, buttons enzovoorts. Deze kun je dan printen.

Verwijderd

Topicstarter
Die datasource aangeven lukt niet echt in mijn VB :( Ik krijg dan de melding:
Method or data member not found (Error 461)

Waar kan ik Crystel Reports vinden trouwens?

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Je kunt ook een rapport generen in Excel en dat vervolgens printen.

Verwijderd

De rapport generator is VB is waardeloos, wat heb ik daar vaak op lopen vloeken. Uiteindelijk is het niet echt ingewikkeld, als je een eenvoudig rapportje er uit moet gooien is het een prima alternatief. Wat je ook altijd kunt proberen is de rapport generator van Access. Dat is een van de beste producten ooit door Microsoft gemaakt. Gooi in een database een link naar je tabel, bouw je rapport op in Access en roep 'm aan vanuit je VB applicatie.

Maar als programmeur gebruik je natuurlijk altijd Crystal Reports...
Pagina: 1