Hardware- of software RAID

Pagina: 1
Acties:

• CompuFAT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 17:54

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
Ik heb nu een Adaptec 2940U2W (wat snel een U160 moet worden), een Seagate Cheetah 18Lp 10000 rpm 9 GB en een Seagate Cheetah X15 15000 rpm 18 GB HDD.

Ik wil misschien aan RAID. Puur om 'mega'-transfersnelheden te gaan halen om met name op hoogwaardige kwaliteit video te editen.
Alleen hoe ga ik dit doen? :?

Ik neem aan dat ik dan nog zo'n Cheetah X15 erbij moet zetten voor de meeste snelheid, maar:

- Is software RAID aan te bevelen en zo ja, waar haal ik die software vandaan?

- Of is hardware RAID aan te bevelen in dit geval?

- Kan je dan met 2 15000 rpm schijven bijvoorbeeld RAID daarop loslaten en gewoon die 10000 rpm schijf er buiten laten om die schijf als 'veilig' opslagmedium te gebruiken?

- Welke RAID moet ik hebben? Je hebt RAID-0 , 1 enzo.. Wat is eigenlijk wat?

Het mag allemaal best wel iets kosten, maar dat is natuurlijk geen vereiste!

Mijn hudige systeem:
ASUS CUSL2
392 MB PC133
PIII 800
Harde schijven als vermeld boven
SCSI controller als vermeld boven
Matrox G450 32 MB DDR DualHead
Dat is wel het belangrijkste denk ...

JaJa, ik weet he, een hoop vragen waar ik jullie mee lastig val, :D maar ik hoop dat jullie me toch een paar tips kunnen geven.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Software Raid zit in windows nt4 en win2k
maar ik zal dat niet aanraden
Hardware raid is altijd beter.
je kan zelf redelijk goedkoop aan scsi raid controllers komen.
in jouw geval met 2 schijven zou ik voor raid 0 gaan. Op deze manier wordt je data tegelijk op je hd's geschreven, wat een behoorlijke snelheidswinst oplevert.
Maar houd er rekening mee dat je geen redudantie hebt. 1 hd stuk alle data weg.
beter is dan om nog een extra hd te plaatsen en voor raid 5 gaan.
Let wel dat de hd's van gelijke grootte zijn anders word de kleinste hd als beperkende factor gezien en 'gooi' je van je andere hd;s de overige ruimte weg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• CompuFAT

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
Aha, nu ben ik nogal een voorstander van Adaptec. Ik wil dus sowieso al een Adaptec U160 controller, maar is het nodig om voor SCSI-Raid dan een SCSI-controller en een RAID-controller te hebben? Of heb je dan aan een speciale Adaptec RAID-SCSI-controller genoeg? (ik ga er maar vanuit dat die bestaan :? )

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 17:11
HE moet je kijken, heb een top secret link gevonden met secret inside information van adaptec kaartjes...
www.adaptec.com ;)

Niet verder vertellen, anders komen de moddereters de urrol weghalen..! :)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• CompuFAT

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
post dan niks ...

Verwijderd

hoezo post dan nix? best nuttig hoor die info die daar staat...

• CompuFAT

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
Ja, ik weet het. De site van Adpatec kan handig zijn om een RAID-kaartje uit te zoeken, maar zit ik nog met een vraagje:

Als je zo;n RAID kaartje hebt, moet er dan nog een 'gewone' SCSI-controller bij?

Verwijderd

denk het dus wel omdat volgens mij zo;n raid kaart alleen raid ondersteunt.

maar je hebt toch al een scsi kaatr? dan hou je daarop gewoon je cdrom/cdr/dvd/whatever en je harddisken stop je dan in die raid controller. Kost trouwens mucho $$$$ zo'n adaptec raid kaartje. En volgens mij zijn die dingen allemaal 64bit pci.

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Als je op die site hebt gekeken dan weet je dat het scsi raid kaarten zijn. Met SCSI poorten (1 of 2). Dus ze kunnen zelfstandig werken. scsi en raid zit dus samen op 1 kaart, is ook wel zo logisch lijkt me.

Let wel ff op met het uitkiezen, ze hebben geloof ik maar 1 model voor een 33mhz 32bit pci slot. Anders moet je ook nog een nieuw noederboard kopen :P

= TheGrimReaper op tweakers

Verwijderd

Je hebt gewoon een kaart die SCSI raid doet,
dit is dus wat anders dan een normale scsi controller.

Zo heb je ook IDE raid controllers, die wat anders zijn als IDE controllers.

SCSI controllers zijn al duur, laat staan een SCSI RAID controller (al dan niet met cache erop)...

• DarkSide

DarkSide

Je kan op je SCSI raid gewoon je 2 schijven hangen in een raid config.
en op je andere poort kan je gewoon je andere hd plaatsen voor 'veilige data' die niet in een raid config zit.

SCSI raid controllers zijn bestwel goedkoop aan tekomen, Zelfs compleet met intel i960 chipset en cache. Goedkoper zelfs dan de nieuwe 6 kanaals ide raid controller.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• CompuFAT

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
DarkSide > Je hebt het er steeds over dat je redelijk goedkoop aan RAID-controllers kan komen. Hoe dan, vraag ik me af?

Iedereen > Is het niet zo dat de meeste 64-bit PCI kaarten compatible zijn met de 32-bits 'sleuven'? (al verlies je dan wat snelheid)

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Op zondag 26 november 2000 19:50 schreef CompuFAT het volgende:

Iedereen > Is het niet zo dat de meeste 64-bit PCI kaarten compatible zijn met de 32-bits 'sleuven'? (al verlies je dan wat snelheid)
Ik geloof dat het van de kaart afhangt en dat je dat niet zomaar kan zeggen, maar ik weet het niet zeker.

= TheGrimReaper op tweakers

• CompuFAT

CompuFAT

Oops, I farted ...

Topicstarter
De gewone SCSI-kaarten van Adaptec (29160, 29160LP en de 39160) zijn 64 bits PCI, maar wel 32 bits PCI compatible. (zie hier: www.adaptec.com/products/guide/ultra160scsi.html)

De Adaptec SCSI RAID 3200S is denk ik echt puur 64 bit. De Adaptec SCSI RAID 2100S is weer 32 bit.

Ik zit te denken aan een van deze twee. Ik heb dus een Asus CUSL2, die heeft geen 64bits pci sleuven naar mijn weten?!
- Weet iemand of er al moederborden zijn die dat wel hebben (buiten de mega-server-planken)?

- Heeft iemand al ervaringen met de Adaptec SCSI RAID 3200S (64 bit) of de 2100S?(32 bit)?

• DarkSide

DarkSide

Misschien ff zoeken met een search engine of zo. Webferret. of kijk es op veilingen
anders op scsistuff.com

Pagina: 1