486@50Mhz 4mb boot wel win95, geen linux

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb me helemaal suf gezocht en van alles geprobeerd...
maar tot nu toe lukt het me niet om van een linux opstart diskette op te starten.

Ik heb een Toshiba T1950CT:
486 50Mhz, 4mb ram, 200mb hd en een active matrix color schermpje.
floppydrive, maar geen cdrom.

Hier heb ik wat meer info gevonden.

Er staat MS-DOS 6.2 op (win 3.11 eraf geknikkerd).

Het booten vanaf een win95 bootdisk gaat perfect!
Maar booten vanaf een linux bootdisk (bv. RedHat 6.2) gaat niet.
Ook Freesco 0.27 ... 0.30 gaat niet, terwijl deze floppy's het wel doen in m'n peecee.

Vanuit dos linux starten dmv loadlin.exe gaat, maar geeft een kernel panic op een gegeven moment.

Wat kan ik doen om toch een variant van linux erop tekrijgen?
ik heb een 3com etherlink III kaartje (3c562d/3c563d) 10Mbit netwerk kaartje, dus zou een netwerk instal kunnen doen, als ik maar kon booten vanaf floppy...

Iemand die mij kan helpen? of die dit bekend in de oren klinkt?

edit:
dit is de foutmelding bij het booten van een redhat 5.2 kernel vanuit dos:

Partition check:
hda: hda1
VFS: Cannot open root device 08:22
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:22

Kennelijk kan hij het filesystem niet mounten,...
maar wat ik het meeste weird vind, is dat ie nie van floppy boot

[ Voor 16% gewijzigd door iMars op 11-06-2003 02:05 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De meeste Linux distro's hebben minimaal 8MB nodig om te draaien (ja in theorie is 4MB genoeg, maar dat is net zoals bij Win95 niet bepaald aan te raden). Gooi wat meer geheugen in die bak (72p FP is makkelijk zat te vinden, ook 30p FP is niet zo moeilijk) :z

Niet gelezen dat het een laptop is (staat trouwens ook niet letterlijk in de openingspost :P )

Het schijnt moeilijk te zijn om die Toshiba 486 notebook mem cards te vinden...

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 11-06-2003 11:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb zelf een compaq laptopje met 486@25Mhz en 4MB ram.....Ik heb de lowmem install van debian 2.1 gedaan.... (dat is de laatste debian met die optie als ik het me goed herinner)
Ik gebruik 'm nu als serieele terminal en text editor.
Het installeren heb ik met floppies gedaan. (ding heeft geen PCMCIA voor een NIC)

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Wat kan is dat je geheugen kapot is, Win95 heeft dat nauwelijks door en ragt er gewoon dwars doorheen (En geeft daarna @ random een blauw scherm) terwijl Linux WinNT/XP/2K wel crashen tijdens het opstarten.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Blaat, kernel panic wil niet zeggen dat je ram slecht is...

Probeer inderdaad een heel oude Debian (Potato) te installeren en dan te dist-upgraden naar Woody an zodra je swap hebt. Het gaat afgrijselijk traag zijn hoor, ik kan me niet voorstellen dat je nog wat nuttigs gaat kunnen doen met die bak ;)

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
webmail schreef op 11 juni 2003 @ 01:41:
Partition check:
hda: hda1
VFS: Cannot open root device 08:22
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:22

Kennelijk kan hij het filesystem niet mounten,...
maar wat ik het meeste weird vind, is dat ie nie van floppy boot
Dat "cannot open root device" betekent bij mijn weten dat 'ie een root-partitie zoekt die 'ie niet kan vinden. Als je de floppy ook als root-filesys wil gebruiken, dan kun je met "loadlin linuxkernel root=/dev/fd0" opstarten. Maar wat je denk ik beter kunt doen is om te starten met de kant en klare loadlin op de CD van een distro. Veel distro's leveren (leverden) een autoboot.bat (o.i.d.) mee op de CD, meestal in \dosutils . Als je die samen met de kernel en evt. initrd naar je hd kopieert, dan moet je denk ik wel kunnen installeren.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Je zou ook ff netbsd kunnen proberen....

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je moet inderdaad een lowmem diskette zoeken, waar als bijkomend probleem WEL PCMCIA support in moet zitten, omdat je anders geen net-based in stall kunt doen, wordt dus lastig... Verder kan het wel, ik heb zelf op een identieke machine (De versie met TFT, dat wel) Slackware geinstalleerd. Slackware heeft één heel groot voordeel tov veel andere distro's, en dat is dat de installatie nog immer puur ascii-based is, waardoor een lowmem install meestal gewoon lukt :) Echter zit je dan wel met een heel andere "soort" linux als je een debain bijvoorbeeld bent gewend. Sommigen zweren erbij (ikke :+) anderen kunnen het niet er niet tegen :P

Verwijderd

Een windows 95 boot floppy is gewoon MS-DOS, die start al met 512kbyte geheugen? :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 20:00

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Probeert deze bootdisk niet een stuk memory te gebruiken als tijdelijke root disk.. waarop hij dan wat zaken uitpakt die hij nodig gaat hebben tijdens de installatie..

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Wat ik eigenlijk nog het meest rare vind (en vergeten ben erbij te posten sorry ;) ) is dat als ik vanaf een linux achtige bootdisk boot, de melding krijg "Boot failed". Terwijl een dos diskette wel boot (is toch ook unix achtig?)

Gaat gelijk ff proberen om m'n diskette erbij te mounten tijdens boot.

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Heb zojuist geprobeerd om vanaf de c schijf te booten met:
loadlin kernel root=/dev/fd0 maar krijg de volgende melding:

Mounting root
VFS: Mounted root (umsdos filesystem) readonly.
Unable to open as an initial console.
(diskette was m'n freesco flop)

Gaat nu maar ff een wat ouder linux versie bootdisk maken.

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Kleinie doorbraak, met een lowmem.i kernel van slackware 8.1 boot ie wel van de a: :D
Alleen weer een kernel panic: No init found Try passiong init= option to the kernel.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 20:00

Equator

Crew Council

#whisky #barista

init=1 (single user mode)
init=3 (multiuser mode + netwerk)

probeer eerst eens init=1 als kernel option..

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:58
Of pass hem gewoon noinitrd.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

CyberJ schreef op 13 juni 2003 @ 09:43:
init=1 (single user mode)
init=3 (multiuser mode + netwerk)
Nee, dat zijn runlevels. Runlevels geef je op door gewoon het getal als parameter mee te geven (bijvoorbeeld: linux root=/dev/hda1 4). Los daarvan is de functie van runlevel 3 distributie-afhankelijk.

De fout "no init found" betekent dat de kernel /sbin/init niet kan starten, wat noodzakelijk is om verder te booten. Je kunt met init=... opgeven welk programma hij als init moet geven, bijvoorbeeld init=/bin/sh. De foutmelding "no init found" wordt meestal veroorzaakt doordat het filesystem dat als root filesystem gemount wordt niet het juiste is. /home bijvoorbeeld, of een lege ramdisk oid.
Pagina: 1