Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Fan] maximaal laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 11:35

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
k heb beetjuh gezocht op google en op de searche maar k krijg overal wel te zien oe ik me fan langzamer kan laten draaien en hoe k hem kan laten variëren

maar niet hoe ik hem simpel weg op 1 snelheid kan laten draaien MAX zonder iets aan me moederbord of Fan te veranderen

is er misschien een bios optie ervoor ???

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

12 of 5 volt van molex aftappen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
k ben niet zo een super tweaker eigenlijk helemaal niet hoe moet dat want nu varieert mijn fan bij 40 graden op 2000 en 50 2500 en k wil hem gewoon altijd op 2500 hebben draaien

dus ik weet echt niet wat molex is enzo en hoe ik moet aftappen

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 22:26
$eik0 schreef op 10 June 2003 @ 22:53:
k heb beetjuh gezocht op google en op de searche maar k krijg overal wel te zien oe ik me fan langzamer kan laten draaien en hoe k hem kan laten variëren

maar niet hoe ik hem simpel weg op 1 snelheid kan laten draaien MAX zonder iets aan me moederbord of Fan te veranderen

is er misschien een bios optie ervoor ???
$eik0 schreef op 10 juni 2003 @ 22:57:
k ben niet zo een super tweaker eigenlijk helemaal niet hoe moet dat want nu varieert mijn fan bij 40 graden op 2000 en 50 2500 en k wil hem gewoon altijd op 2500 hebben draaien

Is dit stoer of zo ? :?

Gebruik aub gewoon nederlands of vraag niets ...

-

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

$eik0 schreef op 10 June 2003 @ 22:57:

Fan zal wel 12 volt zijn.

Dus knip stekkertej eraf.
Verbind de rode draad van de fan met gele draad molex.
En zwart met zwart.

Als het goed is moet het zo :)

Dit doe ik uit mijn hoofd dus kijk nog maar effe in de faq :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Juicy schreef op 10 June 2003 @ 22:59:
[...]

[...]

Is dit stoer of zo ? :?

Gebruik aub gewoon nederlands of vraag niets ...
waar slaat dit op

moet je hier correct nederlands praten ofzo ???
en als je niks nuttigs te melden heb over mijn vraag hou dan lekker je bek dicht

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
alexandervisser schreef op 10 June 2003 @ 22:59:
[...]

Fan zal wel 12 volt zijn.

Dus knip stekkertej eraf.
Verbind de rode draad van de fan met gele draad molex.
En zwart met zwart.

Als het goed is moet het zo :)

Dit doe ik uit mijn hoofd dus kijk nog maar effe in de faq :)
thnx ik zal ff kijken dus dan moet ik stekkertje van me floppy zeg maar gebruiken daarvoor en die dan met me fan connecten ?

Verwijderd

Geef is wat meer info

Moederbord
Fan
Molex is die 4 polige aansluitingen die ook op je hdd zit

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 22:26
$eik0 schreef op 10 juni 2003 @ 23:00:
[...]

waar slaat dit op

moet je hier correct nederlands praten ofzo ???
en als je niks nuttigs te melden heb over mijn vraag hou dan lekker je bek dicht
Een beetje fatsoenlijk en leesbaar nederlands is wel prettig. En die reply van je is ook niet nodig.

Topic is gemeld aan de modjes.

-

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Of het is er zo 1 met ingebouwde temp sensor. :) Dat ie daarom bij 40 graden op 2000 toeren draait en bij 50 graden 2500 toeren. Dan is het misschien wel lastig. Of gewoon die sensor eruit slopen.
En rechtstreeks doorverbinden wat dus ook al idd gezegd is. :P

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:02:
Geef is wat meer info

Moederbord
Fan
Molex is die 4 polige aansluitingen die ook op je hdd zit
mobo Gigabyte GA 7VAXP
en fan is van me super silent pro cooling weet niet prezies wat voor fan iig 80 MM fan

en kan ik niet die voor me floppy ervoor gebruiiken ipv die grote van me HDD??

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Juicy schreef op 10 June 2003 @ 23:03:
[...]

Een beetje fatsoenlijk en leesbaar nederlands is wel prettig. En die reply van je is ook niet nodig.

Topic is gemeld aan de modjes.
ga lekker zeuren bij je paps en mams

alsof mensen niet kunnen lezen wat ik schrijf gebruik alleen soms alleen een k ipv ik en juh ipv je nee das echt niet leeesbaar

Verwijderd

Nu zit je fan waarschijnlijk op je moederbord gemonteerd. Die kan de snelheid controlleren a.d.h. van de gemeten temperaturen. Als je echter de fan direct op de stroom aansluit (kun je ongetwijfeld ook overloopsnoertjes voor kopen (hoef je niet moeilijk te doen), ze zitten namelijk ook bij nieuwe ventilatortjes bijgevoegd) dan kan je moederbord de fanspeed niet meer controleren.

edit:
$eik0, ga nou niet verder mee in die discussie. Zoals je hier om je heen ziet als je een beetje door de search en de FAQ's klikt, is dit forum hier van vrij hoog niveau, dat wil zeggen, er is ontzettend veel informatie en er komt dagelijks heel veel bij. Veel mensen gebruiken GoT ook als knowledge database en ik vind het daarom ook niet onredelijk om te vragen om wat netter Nederlands te tikken. Taalfoutje hier en daar moet wel kunnen naar mijn mening, maar niet een soort msn-taal :P

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:08 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
megaleo schreef op 10 June 2003 @ 23:03:
Of het is er zo 1 met ingebouwde temp sensor. :) Dat ie daarom bij 40 graden op 2000 toeren draait en bij 50 graden 2500 toeren. Dan is het misschien wel lastig. Of gewoon die sensor eruit slopen.
En rechtstreeks doorverbinden wat dus ook al idd gezegd is. :P
dat denk ik idd dat ie door middel van de sensor langzamer en harder gaat draaien

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

$eik0 schreef op 10 juni 2003 @ 23:05:
[...]

ga lekker zeuren bij je paps en mams

alsof mensen niet kunnen lezen wat ik schrijf gebruik alleen soms alleen een k ipv ik en juh ipv je nee das echt niet leeesbaar
offtopic:
Je gebruikt ook geen leestekens. Dat bedoelen ze waarschijnlijk ;)

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:05:
Nu zit je fan waarschijnlijk op je moederbord gemonteerd. Die kan de snelheid controlleren a.d.h. van de gemeten temperaturen. Als je echter de fan direct op de stroom aansluit (kun je ongetwijfeld ook overloopsnoertjes voor kopen (hoef je niet moeilijk te doen), ze zitten namelijk ook bij nieuwe ventilatortjes bijgevoegd) dan kan je moederbord de fanspeed niet meer controleren.
das ook een goede tip
k zal eens kijken bij pricewatcher of ze die hebben en anders morgen bij de computer zaak om de hoek, is stuk makkelijker en veiliger voor een tweak n00b als ik :)

Verwijderd

$eik0 schreef op 10 June 2003 @ 23:07:
[...]

das ook een goede tip
k zal eens kijken bij pricewatcher of ze die hebben en anders morgen bij de computer zaak om de hoek, is stuk makkelijker en veiliger voor een tweak n00b als ik :)
Mocht niemand ze los hebben, als je een nieuwe fan koopt van 5 euro, zitten die overloopsnoertjes er vaak al bij. Iig wel bij de neonverlichte ventilatortjes van 7 euro (de gewone waren uitverkocht toen ik ze moest hebben).

edit:
in het bios zal het waarschijnlijk ook slechts een enkele instelling zijn om het aan te passen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:10 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
dus die stekkertjes zijn ook bij kleinere fans, zoals bij 60 mm fans want die kan ik dan nog naast me cooler hangen in me A-open HQ-08 hangen heb dat stekkertje dan toch niet nodig omdat er dichtbij een aansluiting zit :)

Verwijderd

Een fan wordt op het moederbord geprikt met behulp van een klein stekkertje met drie pinnetjes / twee draadjes. Je kan hem echter ook op twee draden van die snoertjes zetten die naar de harde schijf en de cd-romspeler gaan. Die hebben vier snoertjes, maar je hebt er dus maar twee nodig (wel de goede pakken, staat ongetwijfeld op je voeding welke kleur wat is). Dan krijgt je fan nonstop de maximale spanning en zal hij altijd 100% draaien. In plaats van snoertjes door te knippen, te ontbloten en met tape of soldeertin aan elkaar te bevestigen, kun je ook een overloopstekkertje kopen.

Maar wat je ook kunt proberen is eventjes zoeken naar het programma "speedfan". Ik meen dat het freeware is. Als je dat automatisch op laat starten in je Windows, draaien je fans altijd op 100%. Daarnaast kun je direct allerlei interessante temperaturen uitlezen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:29 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
gaat ff googelen en installeren :) en dan komen mijn bevindingen hier te staan :)

thnx voor alle tips mensen die me wel wilde helpen :)

[edit]

nou me fan blijft tussen de 2000 en de 2500 rpm gaan

en bij MBM 5 zie ik normaal maar 2 temps me case temps en me cpu temps

en bij speedfan zie ik cpu case Hdd en nog eentje denk me northbridge ij is namelijk 50 grade of is dat van me videokaart ?

en kan mbm5 samen met speedfan

[edit 2 ]

en in bios kon ik niks veranderen aan snelheid

[ Voor 57% gewijzigd door TrekDr0p op 10-06-2003 23:47 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je jezelf zo'n n00b vindt, wat doe je hier nog :? 8)7

www.beginnersweb.nl, www.iksnaphetniet.nl, www.helpmij.nl, etc.. zijn prima opstapjes naar GoT. Daar kun je zat Tweaker- en forumervaring opdoen, zodat wij meer plezier aan elkaar hebben wanneer je met voldoende basiskennis terugkeert :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.