Toon posts:

[msi 865pe neo2-ls] is dit een goede mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste GOT'ers

allereerst mij excuses voor de onduidelijke topic titel ( ik zal niet weten hoe ik het anders had moeten noemen).

mij oude comp is sinds een week kapot. dus heb ik een week lopen zoeken naar onderdelen terwijl ik een mega noob ben. ik heb de got forum mega vaak gebruikt en heb de handige faqs gelezen en gebruikt. maar toch komen er dingen niet in voor waarvan ik het wel graag wil weten.

hier mij vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :D:

hier de specificatie mobo:
msi 865pe neo2-LS
socket 478
chipset - intel 865pe
max fsb - 800mhz
memory slots- 4x ddr pc3200/400 dual channel
agp-8x
pci-6x
lan - 10/100
SATA- ja
usb-2.0
audio-5.1

prijs- 119 euro

ik ben dus van plan om dit moeder board aan te schaffen.ik heb echter een harde schijf (maxtor diamondmax plus 9 120 gb gekocht die een ATA133 interface heeft.

mij vraag is dus past de harde schijf op de bovenstaande moederboard?? SATA (serial ata) en ATA zijn toch 2 verschillende dingen?

subvraag:
als ik als ik een mobo, geheugen en procesor ga kopen dan moet ik op de volgende dingen letten:

mobo:
- max FBS (de bussnelheid van de processor mag niet groter zijn dan de fbs)
- memory slot (ddr of sdram en ik moet letten wat er achter pc staat dus bijvoorbeeld pc3200/400 dan moet ik geheugen kopen die dat ook heeft)

processor:
- ik moet letten op de socket (zie mobo)

zal iemand dit kunnen bevestigen en eventuel nog wat tips geven van waar ik op moet letten?

alvast bedankt

Verwijderd

tja over die fsb en dat geheugen, bij veel bordjes levert het snelheids winst op als je je geheugen synchroon laat draaien. Dus een evenwichtige keuze betreffende het geheugen en de fsb van je processor is wel gewenst.
bij veel bordjes kan je de snelheid van je geheugen instellen zodat je wel sneller geheugen kan kopen en dit trager kan laten lopen. dit is goed indien je over een jaartje een nieuwe processor koopt en je geheugen uitbreid. Je betaalt nu natuurlijk meer voor je snellere geheugen natuurlijk

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=433&MODEL=MS-6728

Zoals je ziet zit er ook gewoon een IDE controller op. Het aansluiten van je "oude" HD is dus geen probleem ;). De IDE en de SATA controller kun je trouwens gewoon gelijktijdig gebruiken ;)
- max FBS (de bussnelheid van de processor mag niet groter zijn dan de fbs)
Mag an sich wel, maar dan draait je cpu niet op volle snelheid (en dat wil je niet ;)). Dat is echter geen probleem, dit mobo ondersteund 200Mhz FSB, en er zijn geen cpu's die daarboven gaan op dit moment.
- memory slot (ddr of sdram en ik moet letten wat er achter pc staat dus bijvoorbeeld pc3200/400 dan moet ik geheugen kopen die dat ook heeft)
Langzamer of sneller geheugen kan ook, echter, als je b.v. 133Mhz geheugen in dat mobo stopt kun je niet zomaar op 200Mhz FSB draaien. Áls het al kan zal je geheugen trager moeten draaien dan de FSB, maar ook dat wil je niet (veel performanceverlies).

Eigenlijk is het in dit geval min of meer zo, als er b.v. DDR geheugen in het mobo moet en je hebt geld over : koop gewoon het snelste wat er is (op dit moment DDR400, oftewel 200Mhz geheugen, binnen de JEDEC standaard). Langzamer draaien lukt over het algemeen wel (zie ook de faq, daar staat het in ;)).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reply's

dus ik kan met eenmoeder die sata ondersteunt gewoon een harde schijf aansluiten die een ata133 interface heeft?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ja zekers, Sata is een extra optie, op dit bord zijn ook de standaard 32 bits Ide aanwezig. Hier kan en moet namelijk ook je cd-roms e.d, op.
Dus 2 x ide 32 bits = 4 ide / ata dingen (cdrom,fikker,ata schijf,dvd).

Kort en krachtig. Goed bord.
Alleen de prijs :) €109,90 bij Gistron.....

Verwijderd

Heb voor mijn pa enkele weken geleden een nieuw systeem gebouwd met dit moederbord, en kan niks anders zeggen dat het erg goed en snel bordje is met vrij veel opties.
Het aanpassen van de CPU-fan en NB-fan via de software van de Corecell chip is erg fijn, op de laagste snelheden blijft het systeem gewoon stabiel draaien, maar wel met een geluidsproduktie die vele malen lager ligt.
Pagina: 1