Toon posts:

2,5 jaar oude IBM HD maakt kabaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dat geluid maakt mijn 2 1/2 oude harde schijf.

hij heeft 2 partities en ik heb een 2e harde schijf in mijn comp (niet zo oud)
op de IBM zit winXP op de 2e schijf zit win98.

Hij kan niet meer booten vanaf c:\ (winXP) want in de bios begint hij al het geluid te maken en zodra hij het logo laat zien van winXP krijgt hij het geluid met een foutmelding van winXP iets met de HD.

Het ligt niet aan de IDE want hij kan wel booten vanaf win98 HD als ik die op master zet en de IBM op slave.

Het gekke is dat ik de 2e partitie van de IBM wel gewoon kan lezen als ik in win98 opstart! maar de c:\ .. dus de 1e partitie is absoluut onbereikbaar (in DOS, in WIN)

Ik heb al vaker last gehad dat hij bepaalde bestanden ff niet kon gebruiken omdat ze beschadigd waren maar heel af en toe.

ik draaide vandaag norton 2003 disk speedup (defragmentatie) en bij 72% bleef hij hangen met het KRRRRR KRRRRRR KRRRRRR tik tik tik KRRRRRR KRRRR KRRRRR geluidje :) dus toen heb ik die geannuleerd. Sinds toen heb ik het probleem.

Komt het door het afbreken (misschien was norton bezig met een belangrijk deel van de HD? ) komt het door de leeftijd?
het ligt niet aan:
-IDE (ik kan booten vanaf andere HD)
-ligt het nou wel of niet aan de HD? want de 2e partitie kan ik wel gewoon bereiken!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:41 ]

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-03 15:11
Het ligt aan de hd:

1) Backup maken
2) RMA-formulier invullen*
3) Hd opsturen
4) Wachten op een vervanger (hier ben ik zelf atm ook mee bezig :*))

*) IBM-hd's vallen tegenwoordig onder Hitachi

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:12
klinkt alsof je hd niet goed gekoeld was (zeker met dit weer zeer belangrijk). door de defrag is ie denkelijk flink oververhit en dus overleden.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedahct me net.. ik ben 4 maanden over de garantie datum heen :'( en ik heb FDISK gerunned vanuit dos.. heb ik partitie verwijderd :-o

Anyways.. dat hielp natuurlijk niets. iK ben nu de disk fitness utility aan het runnen van IBM die heeft een sector repair duzzz... ff kijken of dat helpt. Maar ja nu heb ik die partitie al verwijderd! (niet geformateerd)

Overigens.. ik probeerde die partitie te formateren (nadat ik FDISK had gedaan) toen gaf hij een fout dat sector 0 of de disk beschadigd/kapot was

Verwijderd

Topicstarter
twas gisteren toen was het niet zo warm :/

• KBDE
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 22:20:
ja ik bedahct me net.. ik ben 4 maanden over de garantie datum heen :'( en ik heb FDISK gerunned vanuit dos.. heb ik partitie verwijderd :-o

Anyways.. dat hielp natuurlijk niets. iK ben nu de disk fitness utility aan het runnen van IBM die heeft een sector repair duzzz... ff kijken of dat helpt. Maar ja nu heb ik die partitie al verwijderd! (niet geformateerd)

Overigens.. ik probeerde die partitie te formateren (nadat ik FDISK had gedaan) toen gaf hij een fout dat sector 0 of de disk beschadigd/kapot was
Kun je het beste eff alles backuppen en dan een low level format doen (full disc erase)

Wel eerst kijken of je koeling ok is, want ook tijdens dat formatteren wordt ie flink heet. ;)

• KBDE
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 22:24:
twas gisteren toen was het niet zo warm :/
Nee, maar daarvoor had je ook niet gefragmenteerd.

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
ja dat is gewoon dikke pech met je HD waarschijnlijk :( triest maar waar... heb t zelf tot 2 a 3 keer aan toe gehad met mijn IBM schijven, echt te belachelijk voor woorden!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de complete disk wis.. dan is het mogelijk de data nog terug te halen? Ik heb die sectors ge-repaired maar ik had dus die partitie ook verwijderd. Met FDISK kan ik alleen een "uitgebreide dos partitie" maken .. zonder bestandstype (FAT32 was het). Anyway.. als ik format e:\ doe (dat is nu e:\) wordt het dan weer FAT32? Ikkan hem nu niet aanspreken in windhoos. Maar hij maakt in ieder geval geen raar geluid meer!

Anyways.. ik run nu EasyRecovery Professional maar volgens mij geeft die alleen de gewiste bestanden weer. Denk je dat hij ook geformateerde disk kan terughalen? Hmmzz .. ik zal maar es het een en ander proberen he

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
Title changed, je mag wel wat minder 'beeldend' zijn met een topic title hoor :+ (dit stond er ongeveer: "KRRRRRRRR KRRRR KRRRRR tik tik tik")

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38
Weet je zeker dat je over je garantieperiode heen ben? Op de site van IBM kan je het nummer invullen en zien of je nog garantie hebt. Op mijn schijf (die ook kapot is gegaan, IBM 40 gig, beruchte serie) zat 3 jaar garantie. Ook dat soort vreemde geluiden, maar hij spinde niet meer op, werd ook niet meer gedetecteerd. Opgestuurd naar IBM, en een nieuwe gekregen.

Verwijderd

Dat tik tik is het wel bekende knikker effect..... Dit wil zeggen dat je alles (voor zo ver het nog gaat) moet backuppen en die schijf wegbrengen naar de leverancier!! Vertel deze maar dat het net lijkt of er knikkers in je hd zitte dan begrijoen ze het wel (tenminste bij ons op de td wel ) suc6
Pagina: 1