Koelblokje op chipset plakken met deze lijm?

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
Het fannetje van mijn a7v133 chipset heeft het begeven (bekend probleem voor dit mobo). Nu wil ik hiervoor in de plaats een koelblokje zetten. Ik heb alleen geen lijm die hier speciaal voor bedoelt is.

De lijm die ik wel tot mijn beschikking heb is de volgende:

UHU®
Universeel Power
Supersterk etc
hittenbestendig (-20 tot 125 graden celsius)

Beschrijving op het doosje:

"Deze supersterke, zeer hittebestendige universele lijm op neopreen®-basis lijmt de meeste harde en flexibele materialen - zowel bij eenzijdig als tweezijdig aanbrengen (contactlijmmethode). O.a. geschikt voor hout, harde kunstoffen, metaal, glas, porselein, leer, rubber,zchte schuimstof, textiel, kurk, enz. (niet voor piepschuim of zachte PVC). De hechting blijft elastisch, waardoor materiaalspanning wordt opgevangen.
Ideaal voor hechtingen die zijn blootgesteld aan felle zon, of zich in de buurt van een verwarmingsradiator bevinden."

Zou ik deze lijm kunnen gebruiken om een koelblokje op mijn chipset te zetten, of loop ik dan tegen problemen aan?

Qua temperatuur bereik zou ik zeggen dat het moet kunnen, maar omdat k niet zeker ben wil ik een mislukking voorkomen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kayz op 10-06-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Neopreen is een hele goede isolator. Die zou ik dus NIET hiervoor gebruiken.

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:04

swampy

Coconut + Swallow = ?

Eeeehm

Artic Silver kopen, maar dan de lijm variant. Dat is altijd nog het beste!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien in het midden koelpasta, en in de hoekjes je neopreen lijm, of is dat ook niet mogelijk?

swampy: en het duurste! Dat zou ik dus niet doen! Ga dan voor de Zalman Adhesive variant. Voor een northbrdige is dat bovendien compleet overbodig

en het is nog altijd arctic

[ Voor 52% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2003 20:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26
je kunt het er prima mee op lijmen dus, maar je zult er geen steek verder mee komen omdat de lijm geen hitte verplaatst, neopreen is idd een leuke isolator.

dual-zip: dat kan idd, mits de chipset een 'normale' zwarte chip is, en geen flipchip zoals de laatste intel chipsets zijn. dan zou je het koelblok rechtstreeks op het silicium plakken, en later ook mooi het silicium er weer mee af trekken :)

er moet dus wel een geleider tussen zitten, 4 druppeltjes op de hoeken en verder alleen lucht ertussen is natuurlijk ook compleet niet functioneel. Misschien dat je je eerst eens een beetje in de materie van het koelen/overclocken moet verdiepen alvorens je in het wilde weg koelblokjes gaat plakken overal?

[ Voor 74% gewijzigd door P5ycho op 10-06-2003 20:46 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
Hmz, niet zo'n heel goed idee dan misschien.
Ik zou misschien wel alleen op de vier hoekjes een druppeltje lijm kunnen doen?

Anders moet k maar es kijken naar de hierboven genoemde lijm (kan k alleen nu niks doen :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

dual-zip schreef op 10 June 2003 @ 20:42:
Misschien in het midden koelpasta, en in de hoekjes je neopreen lijm, of is dat ook niet mogelijk?

swampy: en het duurste! Dat zou ik dus niet doen! Ga dan voor de Zalman Adhesive variant. Voor een northbrdige is dat bovendien compleet overbodig

en het is nog altijd arctic
Het kan meer dan 3 graden verschil betekenen tussen "normale" NB lijm en AS III Lijm!

Als je echt goede warmte afvoer wilt hebben...dan is AS het waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

uit de pricewatch:

Arctic Silver Thermal Adhesive €11,-
Zalman Thermal Adhesive €3,-

en het boeit geen ene zak welke je neemt voor een chipset, maar ik zou het wel weten ;)

Woei! 3 graden! Voor een chipset!. Met passieve koeling boeit het echt niet!

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2003 20:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
je kunt het op 2 manieren doen:

1 een drupjr koelpasta in het midden en op de hoeken een klein drupje krachtlijm
2(aanbevolen)thermal adhesive(2 komponenten)gebruiken,die lijmt én geleid goed.

die lijm van jouw moet je zeker niet gebruiken,dat gaat mis :X

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
erikdeprik schreef op 10 juni 2003 @ 20:47:
je kunt het op 2 manieren doen:

1 een drupjr koelpasta in het midden en op de hoeken een klein drupje krachtlijm
2(aanbevolen)thermal adhesive(2 komponenten)gebruiken,die lijmt én geleid goed.

die lijm van jouw moet je zeker niet gebruiken,dat gaat mis :X
Keej, deze lijm gaat weer het doosje in dan.
K ga nog even kijken wat k nog meer aan lijm heb liggen, misschien heb k nog iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ga voor een adhesive. :)
Als je hier in de buurt woont, kom maar langs. Heb nog wel wat van dat spul over. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude,

Ik heb ook een a7v133 (a versie) en die draait op 150 mhz fsb zonder passive koeling op de north bridge.

Bespaar je de moeite |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

dual-zip schreef op 10 June 2003 @ 20:46:
uit de pricewatch:

Arctic Silver Thermal Adhesive €11,-
Zalman Thermal Adhesive €3,-

en het boeit geen ene zak welke je neemt voor een chipset, maar ik zou het wel weten ;)

Woei! 3 graden! Voor een chipset!. Met passieve koeling boeit het echt niet!
Whatever you wish....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 20:57:
Dude,

Ik heb ook een a7v133 (a versie) en die draait op 150 mhz fsb zonder passive koeling op de north bridge.

Bespaar je de moeite |:(
Op 150 mhz FSB zonder koelblok of fan?

kan maar 1 ding zeggen: lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Ach als je echt het duurste wil dan ga je voor de AS3 adhesive oid. Maar mijn ervaring is dat wanneer je gewoon goede secondelijm op de hoekjes doet en de pasta in het midden je eigenlijk weinig tot geen verschil merkt met de duurdere varianten. En zeker op een northbridge.

O en je kan em naturlijk ook gaan lappen he voor een nog betere hitte transport. Dan zie je ook waarom je de hoekjes kan gebruiken voor de lijm. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Twarp op 10-06-2003 21:01 ]

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat komt omdat gewone koelpasta veel beter geleid dan de adhesive variant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
@Tatsu: Thanx voor het aanbod :) maar ik woon in z-limburg.

@Paulus_1980: K heb al meer reacties gelezen van mensen die hem zonder koeling hebben lopen, maarja wat zullen we zeggen, iedereen zijn hobby :)

K heb nog wat lijm gedoe gevonden:

-Bison Electro Kit
Elektrisch geleidende lijm (met puur zilver)

"Bison Electro-Kit is een elektrisch geleidende lijm op basis van acrylaathars waaraan zilver is toegevoegd. Hecht op glas, metaal, rubber, bakeliet (Pertinax). Ideaal voor de vervaardiging en reparatie van elektrisch geleidende verbindingen van draden, kontaktpunten en aansluitklemmen, van gedrukte bedradingen(printed circuits) bij elektronische apparatruur...............

voor het aansluiten van warmtegevoelige elektronische komponenten......

Hittebestendig van -60 tot +100 graden celsius

"

Alleen is dit volgens mij weer niet echt bedoelt om te lijmen :( , maar meer om verbindingen te herstellen.

@dual-zip: Nee, niet echt hier in de buurt. Anders was k al lang even snel langs gegaan.

[ Voor 61% gewijzigd door Kayz op 10-06-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er zal toch wel een PC-zaak in de buurt zitten die je een beetje adhesive kan slijten?

Die zilver lijm is (voor ons) alleen geschikt om AMD proccies te unlocken >:)

ook voor andere elektrische toepassingen....

[ Voor 45% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2003 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
Hmz, wordt dus niks volgens mij. Jammer.
K had gehoopt dat het met een van deze lijmen zou kunnen.

Moet toch maar aan wat van die speciale lijm zien te komen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt misschien adhesive krijgen bij de regenboog in heerlen,sittard of maastricht. Heb vanmiddag nog arctic silver gekocht daar. Dus misschien kunnen ze die adhesive ook leveren. (al dan niet van arctic) Het is trouwens de enige winkel waar ik naar mijn weten arctic silver kon krijgen. (Hier in z-limburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig maar je kunt je een hoop ellende besparen door het volgende te kopen:

Zalman NB32J. Dit is een NB passive cooler die ook op de SB te gebruiken is. Standaard worden daarbij stiftjes geleverd voor het geval dat je mobo bevestigingsgaten heeft ronde de NB of SB. Verder zit er coolpasta bij en tenslotte ook nog de bekende Zalman Thermal adhesive. En dat alles voor €6,- to max. €8,50.

Op mijn 8RDA+ werkt dit perfect en het is simpel te bevestigen. Ok, ik heb er dan ook de gaten rond de NB en SB, maar dat mag geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk voor de Zalman NB cooler ook even naar de volgende topic:

Zalman NB32-J zonder adhesive vastmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een cooler lijkt me toch wel noodzakelijk. Ik zag dat iemand er 1 draaiend had zonder cooler.... Maar ik zou dat niet aandurven. Ik heb nu een passieve cooler op mijn nForce2 mobo, en ik heb daar dan geen problemen mee, maar af en toe wel mijn twijfels bij gehad. Ik ga hem snel omzetten naar een water gekoeld systeem maar nog ff op geld wachten.

Wat die lijm betreft...... Je kan het wel gebruiken op de chipset cooler, maar dan lijmen op de hoekjes, en in het midden een kleine hoeveelheid geleidingspasta. Op die manier combineer je de geleidende eigenschappen van de pasta, en op de hoeksjes heb je dan de lijm om je cooler vast te houden. Maar uiteraard is dit niet de beste oplossing. Artic Silver glue is en blijft het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ff kijkenals je montagegaatjes hebt om de chip, ga je naar de 1e de beste pc zaak haal je je een chipcooler + artic prut. of je moet plakkende atric hebbeb

Meneer 1000 has spoken......

Pagina: 1