Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Blowhole maken --> Hoe het beste plastic zagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Ik heb hier een Superflower Rose kast, waar momenteel vooronder een intake fan zit (8cm). Deze zit tegen het metalen frame aangeschroefd. Het gestanste rooster wat er voor zat, heb ik al weggeknipt. De lucht die de fan aanzuigt, moet tussen het metalen frame en het kunststof frontpaneel van onder worden aangezogen, zoals bij meer kasten het geval is. Nu wil ik dus een soort van blowhole maken, zodat de temperaturen nog een stukje omlaag gaan.
Nu had ik mij bedacht, om een gat te maken in het frontpaneel zelf, en daar gaas achter te doen (keertje wat anders). Aangezien de kast een schuifklep er voor heeft, zal dit blowhole dus weinig nut hebben met de klep omlaag, zoals ie hier meestal staat. Dus wil ik ook in die schuifklep een gat maken, zodat als de klep omlaag staat, er toch rechtstreeks lucht van voren aangezogen kan worden.
Hier ff 2 plaatjes van de kast. Dit is trouwens het nieuwste model frontpanel, de mijne heeft die boog niet in de klep en niet in de onderkant zitten.

Edit: ik heb dus de klep zoals op het plaatje met de klep naar beneden..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860open.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860dicht.jpg
Nu kan ik in de schuifklep wel een gat zagen, alleen dat gat kan niet zo breed zijn als de fan breed is. De klep zakt namelijk hydraulisch naar beneden. Er zit op het frontpaneel een tandwieltje, dat door hydraulisch iets, een beetje zwaar loopt. Aan de achterkant van de schuifklep zit een rand met tandjes. Deze zit helaas niet zo dicht aan de rand, dus het gat mag niet te breed worden.
Nou las ik dus in de FAQ dat plastic redelijk vlot smelt bij gebruik van een dremel. Mijn broertje suggereerde een decoupeerzaag met een ijzerzaag erin. Zou het plastic dan ook smelten?
Andere vraag: ik wil graag gaas achter de gaten doen, liefst behoorlijk fijn. Ik zat zelf te denken aan horregaas. Heeft iemand anders nog ideeën?

@ hieronder: drukte per ongeluk op verstuur bericht ipv. bekijk bericht...

[ Voor 34% gewijzigd door DaRoot op 10-06-2003 20:16 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 10:19
Kast open

url tags ipv van img... anders moet je het goed doen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860open.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Icey op 10-06-2003 20:13 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Wat ik vandaag toch heb met de edit en quote knop...
word helemaal gek... Hier stond dus ook onzin... sorry...

Er komt trouwens een 3kleuren LED fan in.

[ Voor 112% gewijzigd door DaRoot op 10-06-2003 20:17 ]

Verwijderd

Dremel met een freesje erin. Niet te hoge toeren en dan niet te langzaam "voeden".
Dan gaat het prima.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 20:17:
Dremel met een freesje erin. Niet te hoge toeren en dan niet te langzaam "voeden".
Dan gaat het prima.
Aha, tja, probleem is dus dat ik geen dremel heb. Mijn collega had die dremelkloon van ferm geloof ik. Maar ik weet niet zeker of hij er de juiste toebehoren hiervoor heeft.

Het leuke van deze kast verbouwen, dan met name het frontpaneel, is dat we deze frontpanelen los op de zaak hebben liggen. Mocht ik er toch 1 gigantisch verknoeien, kan er zo een andere op.

Wil ook nog vooronder aan de onderkant van het frontpaneel ledjes monteren die op de vloer schijnen, kan ook leuk worden lijkt me.

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
Morge bij de Aldi Dremel in aanbieding!!

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Brickman schreef op 10 June 2003 @ 20:30:
Morge bij de Aldi Dremel in aanbieding!!
Bedankt voor de tip, dude! Morgen gelijk ff kijken! Is niet duur, kan je weinig mee gebeuren voor dat geld.

Verwijderd

Kun je niet een gewone boor met zo'n kop gebruiken?
[img][url=http://members.home.nl/nijenstein/GoT/boorkop.JPG[/img]

Dan ben je er al doorheen voordat het plastic kan gaan smelten volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 20:41 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Gat in plastic voorkant, heb ik gedaan met een gatenzaag werkt perfect. je moet het daarna wel effe met een schuurpapiertje bewerken, maar dan heb je wel een perfect rond gat.

Edit:

Te veel spellingsfouten :+

[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 10-06-2003 20:40 ]

Verwijderd

DaRoot schreef op 10 June 2003 @ 20:09:
Ik heb hier een Superflower Rose kast, waar momenteel vooronder een intake fan zit (8cm). Deze zit tegen het metalen frame aangeschroefd. Het gestanste rooster wat er voor zat, heb ik al weggeknipt. De lucht die de fan aanzuigt, moet tussen het metalen frame en het kunststof frontpaneel van onder worden aangezogen, zoals bij meer kasten het geval is. Nu wil ik dus een soort van blowhole maken, zodat de temperaturen nog een stukje omlaag gaan.
Nu had ik mij bedacht, om een gat te maken in het frontpaneel zelf, en daar gaas achter te doen (keertje wat anders). Aangezien de kast een schuifklep er voor heeft, zal dit blowhole dus weinig nut hebben met de klep omlaag, zoals ie hier meestal staat. Dus wil ik ook in die schuifklep een gat maken, zodat als de klep omlaag staat, er toch rechtstreeks lucht van voren aangezogen kan worden.
Hier ff 2 plaatjes van de kast. Dit is trouwens het nieuwste model frontpanel, de mijne heeft die boog niet in de klep en niet in de onderkant zitten.

[afbeelding]
[afbeelding]
Nu kan ik in de schuifklep wel een gat zagen, alleen dat gat kan niet zo breed zijn als de fan breed is. De klep zakt namelijk hydraulisch naar beneden. Er zit op het frontpaneel een tandwieltje, dat door hydraulisch iets, een beetje zwaar loopt. Aan de achterkant van de schuifklep zit een rand met tandjes. Deze zit helaas niet zo dicht aan de rand, dus het gat mag niet te breed worden.
Nou las ik dus in de FAQ dat plastic redelijk vlot smelt bij gebruik van een dremel. Mijn broertje suggereerde een decoupeerzaag met een ijzerzaag erin. Zou het plastic dan ook smelten?
Andere vraag: ik wil graag gaas achter de gaten doen, liefst behoorlijk fijn. Ik zat zelf te denken aan horregaas. Heeft iemand anders nog ideeën?

Kan iemand die dit verhaal wel snapt dit ff met een tekeningetje uitleggen? Ik snap het namelijk niet. :o

• BasvanS
het deel van de kast dat de cd-rom en de floppie bedekt ( net als met een deurtje) kan naar beneden geschoven worden :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:38:
members.home.nl/nijenstein/GoT/boorkop.jpg

Hmz... link werkt niet... misschien ff http:// ervoor zetten? :P

http://members.home.nl/nijenstein/GoT/boorkop.jpg

edit:
Werkt ook niet.... :(

edit:
Is al goed zie ik ;) Stomme hoofdletters ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 20:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:41:
[...]

Hmz... link werkt niet... misschien ff http:// ervoor zetten? :P

http://members.home.nl/nijenstein/GoT/boorkop.jpg

edit:
Werkt ook niet.... :(

edit:
Is al goed zie ik ;) Stomme hoofdletters ;)
Ja, sorry.

Was even vergeten hoe je ook al weer plaatjes moest posten 8)7

Verwijderd

Hm... ik snap ut al, een deurtje bij een el-cheapo kast.. :o

Ff proberen origineel te zijn... :)
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 20:38:
[[url=afbeelding]

Dat is zo'n gatenboor... ;)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Tja, dat met die gatenboor had ik zelf ook bedacht. Op zich kan dat ook prima, voor het onderste gedeelte van het vaste voorpaneel. Echter die klep die naar beneden zakt, die heeft op ongeveer 4cm van de rand van de klep een rand zitten, die voorzien is van tandjes. Deze tandjes lopen langs een tandwieltje dat wat zwaar loopt, zodat de klep langzaam naar beneden zakt. Die rand moet dus over de volledige lengte blijven zitten. Daarom wil ik daar een vierkant/rechthoekig gat in maken, van wel 8 cm hoog, maar 5 cm breed ofzo, of wat dan haalbaar is.

Ga morgen wel naar de Aldi, dat ding aanschaffen. Dus een laag toerental gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door DaRoot op 10-06-2003 21:01 ]

• BasvanS
heb je effe een link van dat ding bij de aldi, kan het niet vinden :S

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Staat gewoon op aldi.nl
Onder actueel.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:00
wow, die nep-dremel is 20 euro????
en dan krijg je er ook nog zo'n flexibele slang bij??
kan nooit goed zijn...

had ook een keer bij praxis zo'n goedkoop ding gehaald met flexibele slang erbij, maar je kon er niet eens recht iets in vast zetten... (30 euro)
als ie draaide, zag je dat ie een beetje scheef draaide..

wat verwacht je dan ook...
echte dremel is al 50 euro, en die flexibele slang moet je er apart bijkopen, wat nog es 65 euro kost!!!
hopen dat 't met vaderdag wat goedkoper wordt, dan koop ik een echte..

[ Voor 4% gewijzigd door NewbieNeo op 10-06-2003 22:09 ]

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:54
NewbieNeo schreef op 10 June 2003 @ 22:08:
wow, die nep-dremel is 20 euro????
en dan krijg je er ook nog zo'n flexibele slang bij??
kan nooit goed zijn...

had ook een keer bij praxis zo'n goedkoop ding gehaald met flexibele slang erbij, maar je kon er niet eens recht iets in vast zetten... (30 euro)
als ie draaide, zag je dat ie een beetje scheef draaide..

wat verwacht je dan ook...
echte dremel is al 50 euro, en die flexibele slang moet je er apart bijkopen, wat nog es 65 euro kost!!!
hopen dat 't met vaderdag wat goedkoper wordt, dan koop ik een echte..
Ik zeg niet dat het ALDI-spul van hoge kwaliteit is, maar het is interessant om te zien hoe sommige mensen op prijzen reageren: "Oh, het is duur, dan moet het wel goed zijn!" Dat lijkt me niet de juiste redenatie.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:00
dat is waar boktor, soms kan je kwalitatief goed spul vinden voor minder, maar int geval van dremel-achtige apparaten lijkt MIJ dat niet 't geval... :)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
DaRoot schreef op 10 June 2003 @ 20:09:

[afbeelding]
[afbeelding]

7 gatenzaag op een accu boortolletje zetten (laag toerental uiteraard, anders smelt je klep weg ;) )
als je er doorheen ben ff met schuurpapier de rantjes bijwerken, en vervolgens een fangril er tegen aan.
En klaar is het mooie ronde suck hole-tje :)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 10 June 2003 @ 23:39:
dat is waar boktor, soms kan je kwalitatief goed spul vinden voor minder, maar int geval van dremel-achtige apparaten lijkt MIJ dat niet 't geval... :)
Denk dat jullie allebei ergens wel gelijk hebben, maakt me verder ook niet zoveel uit. Ik ga zeer waarschijnlijk gewoon dat ding aanschaffen, en kijken hoever ik kom, en wat voor leuke dingen je er zoal mee kunt.
Mocht het echt niet wat zijn, tja, dan maar a.s. weekend minder drinken ;) 8)

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 11:22
DaRoot schreef op 10 June 2003 @ 23:51:
[...]

Denk dat jullie allebei ergens wel gelijk hebben, maakt me verder ook niet zoveel uit. Ik ga zeer waarschijnlijk gewoon dat ding aanschaffen, en kijken hoever ik kom, en wat voor leuke dingen je er zoal mee kunt.
Mocht het echt niet wat zijn, tja, dan maar a.s. weekend minder drinken ;) 8)
Ik heb zo wel een echte dremel als een aldi dremel.
Ik moet zeggen dat ze beide net zo goed zijn en dat je bij de aldi wel er een flexible as er bij krijgt. Als je deze los zou moeten kopen voor een orginele dremel ben je duurder uit dan het hele dremeltje van de aldi.

Ik moet wel zeggen dat je het besten een 7 gaten boor kan pakken die maakt tenminste een 100% rond gat. Zeker als je geen vaste hand hebt is dit een aanrader. Als je daarmee klaar bent even met een schuurpapiertje langs de randen en dan ben je al klaar. Het zal je hoogstens 10 minuten kosten.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

Kep heb het oude type praxis eigen merk dremel. maakt een patij herrie maar werkt als een beest. Flex as heb ik toch niet nodig. Enige nadeel is dat de schroefdraad op de voorkant niet hetzelfde is als die van de "echte" dremel.

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 11:22
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 08:55:
Kep heb het oude type praxis eigen merk dremel. maakt een patij herrie maar werkt als een beest. Flex as heb ik toch niet nodig. Enige nadeel is dat de schroefdraad op de voorkant niet hetzelfde is als die van de "echte" dremel.
De schroefdraad is idd helaas anders.
Ik gebruiker wel heel vaak de flex-as omdat ik dan dat hele ding niet in me hand hoef te houden. Hierdoor kan ik wel een stukje precieser werken. Zeker in kleine ruimtes is het erg fijn.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

Eh TIME-OUT... Hij wil in de voorste klep (die ene die omlaag gaat) een vierkant gat maken... wel ff bij de les blijven allemaal.

Da Root: je kunt toch ook een rond gat maken in die voorste klep, gewoon iets kleiner zodat je die tandjes niet raakt?? Lijkt mij persoonlijk een elegantere oplossing dan een rechthoekig/vierkant gat.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 16:29

Pubbert

random gestoord

8cm gatenboor :)

Werkte bij mij ook het beste bij afwezigheid van een dremel

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 11:42:
Eh TIME-OUT... Hij wil in de voorste klep (die ene die omlaag gaat) een vierkant gat maken... wel ff bij de les blijven allemaal.

Da Root: je kunt toch ook een rond gat maken in die voorste klep, gewoon iets kleiner zodat je die tandjes niet raakt?? Lijkt mij persoonlijk een elegantere oplossing dan een rechthoekig/vierkant gat.
Ik blijf toch bij het vierkante/rechthoekige gat. De rand met die tandjes waar ik het steeds overheb, loopt strak langs dat rookglaasje in de klep. Hij zit iets meer dan 5 cm van de rand af.
Dat rookglaasje is zo'n 6,5 a 7 cm breed... groter maak ik het gat dus ook niet.
Brengt me trouwens wel op een idee... Een rechthoek eruit halen, met net zo'n rondlopende onderkant als dat rookglas. Of juist de bovenkant? of allebei? Zal zo maar eens met Paintshop pro gaan knoeien.

Ben net trouwens naar de Aldi geweest, in Oldenzaal. Heb die dremel kloon aangeschaft, 't is een topcraft. Uiterlijk identiek aan de Ferm, volgens mijn collega.

3x raden wat er nu bij de Gamma te koop is? Ook zo'n dremel kloon, volgens mij zelfs die ferm. Maar dan voor € 24,95. En de Gamma is net iets verder weg voor mij...

Edit:
Zoiets had ik dus in gedachten...
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860openmod.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door DaRoot op 11-06-2003 13:51 ]

Verwijderd

Ziet er wel geinig uit, waarde collega...
Mag je wel eerst ff oefenen op een oude stuk plastic..... Jammer als je hem ver***t Ook al hebben we er nog wel een paar liggen.
Suc6

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 13:53:
Ziet er wel geinig uit, waarde collega...
Mag je wel eerst ff oefenen op een oude stuk plastic..... Jammer als je hem ver***t Ook al hebben we er nog wel een paar liggen.
Suc6
Heb je hem ook nog!!
Zeg, hoe kan ik beste zagen? Aan de buitenkant? of vanuit de binnenkant?

Verwijderd

van buiten naar binnen

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Je sig is niet goed, sebas. Fix dat...

Verwijderd

[htmldummie] dat klopt, lukt me nie goed, hoe werkt dat precies???? [/htmldummie]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
[ url = http://specs.tweak.to/4756]Specs [ / url ]
En dan zonder spaties...

Verwijderd

yo thnx

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 16:01

bloasfist

Slot-A Crew

[/slowchat] svp.
Trouwens, met zo'n verlengstuk op een gewone boor gaat het inderdaad ook prima. Zo heb ik het ook gedaan. Alleen bij metaal wordt het dan een stukkie moeilijker.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
bloasfist schreef op 11 juni 2003 @ 14:15:
[/slowchat] svp.
Trouwens, met zo'n verlengstuk op een gewone boor gaat het inderdaad ook prima. Zo heb ik het ook gedaan. Alleen bij metaal wordt het dan een stukkie moeilijker.
Ik hoef gelukkig als het goed is niet meer door metaal heen. Alleen 2x een stuk kunststof. Het metalen rooster heb ik er al eens uitgeknipt. Misschien dat ik de randjes nog bijslijp, maar meer hoeft er niet aan te gebeuren.

Zo nog ff bellen met de importeur van de kasten, dan is er iemand die een "bouwtekening" voor me heeft, waar de maten in staan.

Edit:
Helaas, geen "bouwtekening", hij had alleen een tekening, met hoe het hydraulische idee werkt. Dan maar zelf meten...

[ Voor 11% gewijzigd door DaRoot op 11-06-2003 14:28 ]

Verwijderd

ik dacht ooit gehoord te hebben dat als je ducktape langs de randen plakt dat je wil zagen dat het dan niet smelt.. maar weet dit niet zeker... kan iemand dit bevestigen ?? :)

offtopic: IK BEN GESLAAGD (srry moest ik ff kwijd)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-11 16:34
Idd een gatenzaag.. en niet teveel toeren maken.....
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/elmo/fuji2800z/2x%2060mm%20Fan%20Mod%2012-02-2003.jpg

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Ik heb nu een rechthoekig gat uit de schuifklep gedremeld. Netjes is anders, maar ja, eerste keer met zo'n apparaat werken.
Morgen de rest van het frontpaneel ff onder handen nemen...

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
wat een vriend van mij heeft gedaan: gat gezaagd (weet niet hoe) en daarin het randje van zo'n zwart bloempotje gedaan, ziet er goed en mooi uit!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Zo, hier ff het resultaat van het gat in de klep. Is niet echt superstrak, maar ik wil dat gaan afwerken met een stukje rubber over de rand heen, eens kijken wat ik daar het beste voor kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860metgat.jpg
Sorry, heb zo ff niet wat beters dan die webcam van me.

[ Voor 10% gewijzigd door DaRoot op 13-06-2003 12:45 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Topicstarter
Zo, heb een oud stuk electriciteitsdraad ontdaan van de 3 aders. Vervolgens de zwarte isolatie over de lengte opengesneden en in de juiste lengtes. Dat heb ik mooi met bisonkit over de rand heengeplakt. Nog niet echt recht, maar ziet er al beter uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/sf860rubber.jpg

Pagina: 1