subsidie op schotelantenne rotterdam

Pagina: 1
Acties:

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 22:24
ik woon in een gebouw met 200 appartementen. toen las ik het onderstaande bericht dat de gemeente per woning van een gebouw 225 euro gaat subsidieren voor de aanleg van een gemeenschappelijke schotelantenne.

nu vraag ik me alleen af hoe je dat moet aanleggen en aansluiten. weet iemand dit? wat kost een betrouwbare schotel? en hoe sluit je dat aan? heeft iedere bewoner dan ook weer een decoder nodig?

-----------------
Subsidie voor centrale schotel

Rotterdam _ Om een einde te maken aan de wildgroei van schotelantennes op huurflats gaat de Stadsregio Rotterdam de aanleg van centrale schotelsystemen subsidiëren. Op het dak worden dan een of meer grote schotels geïnstalleerd die de individuele kleine schotels op de balkons vervangen. De Stadsregio trekt daar voor dit en volgend jaar 1,8 miljoen euro voor uit. De Stadsregio stoort zich aan de 'wirwar' van schotelantennes op veel flatblokken. Dat werkt ontsierend, vindt het regiobestuur. En er zijn nog meer nadelen, wordt in een verklaring gesteld. ,,Afgezien van de uitstraling op de omgeving kan er op deze wijze veel schade aan de gebouwen ontstaan.''

Schotels zijn vooral populair bij allochtone huurders. Zij kunnen er tv-programa's uit het land van herkomst mee ontvangen die het gewone kabelpakket niet biedt. Corporaties konden het installeren van een schotel tot nu toe niet verbieden.

Tegenwoordig bieden sommige woningcorporaties, zoals in Maassluis, hun huurders een centraal schotelsysteem aan ter vervanging van de individuele schotelantenne. Van de schotel op het dak gaat een kabeltje naar iedere 'abonnee' in de flat.

Om de aanzienlijke kosten voor het plaatsen van een centraal schotelsysteem te drukken stelt de Stadsregio een stimuleringsbijdrage van 225 euro per woning beschikbaar. Wel wordt als voorwaarde gesteld dat 90 procent van de bewoners achter het nieuwe systeem moet staan. Een andere voorwaarde is dat de huren niet hoger mogen zijn dan de bereikbaarheidsgrens. Die bedraagt per 1 juli € 453,77.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Het gaat dus om een gemeenschappelijke schotelantenne. Dan zijn er twee alternatieven:

1) per kanaal komt er op zolder een receiver te staan, de kanalen worden samengevoegd naar een coax kanaal wat verspreid wordt. Net zoals de kabelboer werkt dus

2) Volgens het SMATV principe wordt het signaal doorgegeven aan receivers die in de woonkamers staan