Toon posts:

@home internet delen met hardware router probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2ehands Belkin DSL/Cable Router gekocht en wil mijn @home aansluiting op 2 pc's gebruiken.
Heb het op de eerste pc geinstalleerd en de internet verbinding werkt. Als ik de tweede pc op de router aansluit heb ik op beide machines geen internet verbinding meer.
Bestanden uitwisselen over het netwerk gaat wel.

Ik heb op beide pc's Windows 2000 Pro draaien.

Heb zojuist het volgende geprobeerd. ping www.startpagina.nl met de eerste pc: resulteert netjes in de responstijden. Daarna de netwerkkabel van pc2 op de router aangesloten (pc2 staat uit): resultaat 4x time-out bij opdracht.

Heb de router dynamisch ingesteld en het MAC adres gecloned. Heb in de routerinstelling de hostnaam van @home ingevuld CC.....-a
Heb bij de hostnaam op de beide pc's resp. PC1 en PC2 ingevuld en bij beide als werkgroep THUIS ingesteld. Bij beide pc's netwerkinstellingen zo ingesteld dat automatisch een IP adres wordt toegekend. Geen actieve software firewalls.
De router verdeeld ook netjes aan beiden IP adressen, resp. 192.168.2.15 en 192.168.2.16.

Heb werkelijk geen idee waarom ik niet op beide pc's internet krijg. Wie kent het probleem en nog beter een oplossing.

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Netwerkkabel brak? Probeer even een andere netwerkkabel.

Yes - OEM

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-08 06:27
Router moet je op statisch zetten. !

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Verwijderd

Draytek 2200e kopen

Greetz
@home user

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brickman schreef op 10 June 2003 @ 19:50:
Router moet je op statisch zetten. !
?? was dat voor onzin?? @home geeft je een ip via DHCP, dus dynamisch instellen. je kunt em wel op statisch zetten, maar dat HOEFT NIET, en zal gok ik ook nie helpen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 19:52:
Draytek 2200e kopen

Greetz
@home user
Info waar hij dus helemaal niets aan heeft. De bedoeling van GoT is om elkaar te helpen, en niet zomaar iets te roepen...

Nutteloze reactie :/

• Brickman
Dynamic IP
The Host Name is optional, but may be required by some Service Providers. The default MAC Address is set to the WAN physical interface on the Broadband router. If required by your Service Provider, you can use the "Clone MAC Address" button to copy the MAC Address of the Network Interface Card installed in your PC and replace the WAN MAC Address with this MAC Address.
Dit staat er bij Sweex router.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 19:55
MAC adres clonen hoeft bij @home niet.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

gebruik je de netwerkkaart waarvan je het mac-adres gecloned heb in pc2?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 19:52:
Draytek 2200e kopen
Greetz
@home user
Lekker zinvol advies. Ook de groeten maar.

Heb zojuist een andere (nieuwe) kabel geprobeerd, geen verschil. Statisch instellen moet volgens mij niet nodig zijn.
Het gekke is, ik krijg op beide pc's wel een geldige lease en bestanden delen werkt ook prima.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 19:55:
[...]

Info waar hij dus helemaal niets aan heeft. De bedoeling van GoT is om elkaar te helpen, en niet zomaar iets te roepen...

Nutteloze reactie :/
Hoe bedoel je nutteloze reactie?
Je kunt 4 uur blijven pielen met een routertje terwijl een Draytek plug and bijna play is. Sorry maar het is zo ! Ik wil niet zomaar iets roepen wat niet klopt en ik probeer alleen maar te helpen.... door minder ellende/ergernis te hebben toh ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

gooi de protocollen er eens af.
wissel de netwerkkaarten om.
wissel de kabels om.
wissel eens van poorten.

test eens wat dingen uit, zodat je weet waar het aan ligt.

en teven zou je op de pc's vaste ip's kunnen instellen.
maar ik denk dat dit inderdaad niet zo veel moet uitmaken.
maar probeer het toch eens. pc's zijn rare dingen.
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:00:
Je kunt 4 uur blijven pielen met een routertje terwijl een Draytek plug and bijna play is. Sorry maar het is zo ! Ik wil niet zomaar iets roepen wat niet klopt en ik probeer alleen maar te helpen.... door minder ellende/ergernis te hebben toh ?
het blijft een nutteloze reactie. de TS vraagt hoe hij z'n router aan de praat krijgt.
jij geeft hem de tip om een dratek te kopen. dat is toch niet helpen.

goed argument ook. de draytek is bijna plug en play.
niet dus.
dat zijn alle kabel routers wel.
aanzetten. inloggen gegevens invullen en het werkt.

nu werkt het niet en misschien is de router het hele probleem niet.

[ Voor 59% gewijzigd door job op 10-06-2003 20:05 ]

• Brickman
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gsm4u/grafisch/screen.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:00:
[...]

En volgens jou moet de user dan maar ff snel naar de winkel rennen en jouw aanbevolen product kopen? Zo werkt het niet...

Als jij iets koopt wat niet werkt, ga ik toch ook niet roepen dat je dit en dat moet kopen?

• Rob
  • Niet online

Rob

-Rob- schreef op 10 June 2003 @ 19:57:
gebruik je de netwerkkaart waarvan je het mac-adres gecloned heb in pc2?
even mezelf quoten, dit zou best eens het probleem kunnen zijn namelijk.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
wat heb je geinstall?? "Heb het op de eerste pc geinstalleerd en de internet verbinding werkt" Toch niet de software die bij @home gelevert wordt he ???> (niet doen)
Je hebt je router "dynamisch ip" ingesteld, dit is goed hoor(en beter kwa beveiliging).
Je moet dus geen software van @home install. Je intenet verbinding moet je via je browser instellen.
Extra > Internet-opties > verbindingen > instellingen .
1 selecteer "ik wil mijn internetverbinding handmatig instellen of ik wil verbinding maken via een Lan-netwerk"
2 ik maak verbinding via lan-netwerk
3 controleer of alle vakjes in het volgende scherm "internetconfiguratie voor Lan" niet zijn aangevinkt.
4 Ga verder met de wizard totdat deze is voltooid.

En klaar = kees. :Y)
(Het kan zijn dat je niet meteen een internet verbinding heb> druk een paar keer op f5 > anders restart ef je comp)

ps>laat wel ef weten of het werkt

[ Voor 7% gewijzigd door datkanveelbeter op 10-06-2003 20:17 ]

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

de computers in het netwerk hoeft je niet de inlog naam (CC.....-a) van @home te geven elke naam mag als ze maar niet het zelfde zijn. In de router hoef je alleen de inlog naam intevullen.

PGEQRZEM

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
MARTIJN_ schreef op 10 June 2003 @ 20:18:
de computers in het netwerk hoeft je niet de inlog naam (CC.....-a) van @home te geven elke naam mag als ze maar niet het zelfde zijn. In de router hoef je alleen de inlog naam intevullen.
Als je ef leest > heeft hij dat ook gedaan> :*)

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer het e.e.a. uitgeprobeerd, maar helaas.

[quote]-Rob- schreef op 10 juni 2003 @ 20:03 gebruik je de netwerkkaart waarvan je het mac-adres gecloned heb in pc2?:
[...]
Antwoord is nee. Het mac adres dat ik gecloned heb, is het mac adres van de netwerkkaart uit pc1. Als ik het macadres van pc2 cloon kan ik op pc2 wel internetten, maar alleen als pc1 niet aan de router hangt. Hang ik die er wel weer aan, op beide geen internet.

Ik vermoed dat het wel iets te maken heeft met het clonen van het mac adres.
De instelling in Internetexplorer heb ik ingesteld zoals het hoort en zoals datkanveelbeter replied.

Ik zal even 2 screendumps maken van de routerinstellingen met 1 pc aangesloten en met beide pcs aangesloten

• Rob
  • Niet online

Rob

Leg de netwerkkaart waarvan je het mac-adres gekloond heb maar opzij. Deze is niet te meer te gebruiken. Waarom? Een mac adres mag maar 1 keer gebruikt worden omdat deze uniek is, nu kan er een pakketje het netwerk op gestuurd worden waarvan beide systemen denken dat het voor hun is.

Je zal dus ergens een ander netwerkkaartje vandaan moeten halen.

Verwijderd

Topicstarter
-Rob- schreef op 10 June 2003 @ 20:40:
Leg de netwerkkaart waarvan je het mac-adres gekloond heb maar opzij. Deze is niet te meer te gebruiken. Waarom? Een mac adres mag maar 1 keer gebruikt worden omdat deze uniek is, nu kan er een pakketje het netwerk op gestuurd worden waarvan beide systemen denken dat het voor hun is.

Je zal dus ergens een ander netwerkkaartje vandaan moeten halen.
Heb dit een paar maal gelezen, maar helaas snap ik het niet. Mijn netwerkkaart zou onbruikbaar zijn omdat ik het mac adres in mijn router-setup gecloned heb? t'is niet dat ik je niet geloof maar ik begrijp het niet. Kun je het nader uitleggen.

Onderstaand 2 screendumps. De eerste met 1 pc aangesloten (pc1) Het WAN MAC adres dat je ziet, is van de netwerkkaart in pc1. Het LAN MAC adres zegt me niets.
http://members.lycos.nl/svcdhulp/pics/belkin-con.jpg

Nummer 2 is met 2 pcs aangesloten. WAN en LAN MAC adressen idem.
http://members.lycos.nl/svcdhulp/pics/belkin-dis.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:20 ]

• Rob
  • Niet online

Rob

Zie het als 2 huizen die allebei hetzelfde adres hebben, de postbode zou gek worden.

Het lijkt er vaak op dat computers met elkaar babbelen via IP adressen, maar het gebeurt eigenlijk op MAC adres niveau.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Aha! Je LAN heeft nu dus drie MAC-adressen, maar steeds is er eentje dubbel!

Je kunt nu twee dingen doen (met als resultaat drie verschillende MAC-adressen in je LAN):
* Eén van de NICs een ander MAC-adres geven (dit wordt allemaal softwarematig geregeld, zie eigenschappen van je NICs).
* Het router niet laten klonen, maar gewoon zijn orginele MAC geven of er gewoon zelf ééntje verzinnen.
edit:
Ik zie inmiddels dat je router WAN en LAN gescheiden houdt, dus dit werkt niet.

Beide werkt omdat @Home GEEN gebruik maakt van MAC-adressen voor de identificatie. Dit i.t.t. bijvoorbeeld Chello. Dus @Home voor je identificatie ALLEEN je computernaam. Een paar mensen hebben dit al aangegeven en anderen schreeuwen er weer overheen. Typisch geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Om maar weer eens dat spreekwoord te gebruiken (sorry, sorry, sorry, ik kon het even niet laten).

[ Voor 10% gewijzigd door Velthuis op 10-06-2003 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zonder klonen van het MAC adres krijg ik geen verbinding. Heb zojuist 00-00-00-00-00 ingevuld, maar dat wil niet.

• Velthuis
Tazmaniandevil> Zie mijn edit. En 00-00-00-00-00-00 is niet echt een adres. Je zou iets anders willekeurigs in kunnen vullen, maar zoals ik in mijn edit al aangeef gaat het goed met je router, omdat het gekloonde adres alleen richting het internet (WAN) gebruikt wordt. Intern (LAN) gebruikt hij 00-30-BD-01-0F-99. Of heb je dat interne adres gekloond van PC2 (even voor de zekerheid)? Check de MACs van je NICs eens (ipconfig /all op beide PCs)?

Router: 00-30-BD-01-0F-99
PC1: 00-02-44-48-67-29 (als klopt wat je vertelt)
PC2: xx-xx-xx-xx-xx-xx

PS: Het kan zijn dat het niet aan de MACs ligt, maar je verhaal dat bij het bijprikken van een tweede PC dit gebeurt, doet het vermoeden. Hoewel ik (even herlezende) zie dat het al gebeurt bij slechts het bijprikken, ZONDER dat die PC aanstaat...
edit:
PPS: Ik moet mezelf gaan slaan, want in je eerste post meld je al dat je netwerkje WEL werkt (bestanden uitwisselen), dus er kan niets mis zijn met de MACs! We moeten het dus in een andere hoek zoeken!

[ Voor 39% gewijzigd door Velthuis op 10-06-2003 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
PC1 00-02-44-48-67-29
PC2 00-02-44-60-C8-73

Ander willekeurig MAC adres werkt inderdaad niet. Nog andere ideeen?

Heb beneden nog een andere pc staan. Die haal ik morgen naar boven en probeer het met die als 2e pc.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt :) :)

Na een week klooien en bijna uit frustratie Gveerman's advies opgevolgd te hebben een Draytek te kopen (nogmaals thx, mooie goedkope oplossing) heb ik het gevonden. Heb de netwerkkaart van PC2 ingesteld op 10 Half Modus in plaats van Auto modus en ja hoor verbinding :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

• Velthuis
Even voor de duidelijkheid: je hebt een Belkin F5D5231-4? De nieuwste firmware is daar namelijk de orginele en die is van 15 maart 2003! Dat is dus een spiksplinternieuw model nog. Weet je waarom je hem kon kopen van de vorige eigenaar?

Het enige dat ik verder zou proberen is even een ander poortje op de switch voor het bijprikken.
edit:
Je probleem is opgelost en lag dus aan het feit dat je kabel naar PC2 wat brak is! Jammer dat je dat nog niet uit jezelf getest had...? Of lag het toch aan een refresh die is uitgevoerd doordat je wisselde naar een andere modus? En doet hij het (dan) dus ook als je gewoon nu weer op auto-modus (of 100 full) zet? Of "toch" een klein foutje in het switchpoortje waar je PC2 in doet? Of...

[ Voor 37% gewijzigd door Velthuis op 10-06-2003 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb m uit Amerika via Ebay voor weinig. Moest eerst nog een 110-220 omvormer kopen, dus werd een beetje duurder, maar toch nog aantrekkelijk.
Ik heb overigens de voorloper van de 5231-4, de 5230-4.
Nogmaals bedankt Velthuis en anderen!

Is het feit dat ie niet op Automodus draait een kabel probleem? Heb namelijk PC2 wel getest met een spliksplinternieuwe kabel, werkte ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:52 ]

• Velthuis
Ik had mijn edit nog niet af (zie boven). ;)
Het werkt en daar gaat het om natuurlijk. You're welcome.

[ Voor 41% gewijzigd door Velthuis op 10-06-2003 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer gewisseld naar Auto Modus en dat werkte ook maar even later weer niet. Geen idee waarom, maar maakt mij even niet uit. Heb weer een hoop geleerd en kan straks relaxed gaan slapen :)

Conclusie nu: Internet sharen werkt, bestanden sharen werkt, echter alleen op 10Mbit. Netwerkkaart is wel 10/100. Zou een andere kaart helpen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik PC2 (ingesteld op 10 Half Modus) uitzet werkt internet niet meer op PC1 (Automodus). Ik moet PC1 dan ook op 10 Half Modus zetten om internet op uitsluitend PC1 te laten werken.
Beide kaarten zijn 10/100 Realtek kaarten.

Ik hoop hier nog een oplossing voor te vinden zodat ik het netwerk op 100Mbit kan gebruiken.
Btw De belkin Router heeft 4x 10/100Base-T auto-sensing RJ45 port, and auto uplink RJ45, LAN

• Velthuis
Kun je in die Belkin zelf misschien ook iets instellen met 10 of 100 Mbps en half/full duplex? Je uplink is uiteraard 10 Mbps, maar daar zouden de poorten op de switch niet aan gekoppeld moeten/hoeven zijn.

Ik zou zorgen voor de nieuwste drivers voor de Realtek NICs (zijn goedkoop, maar eigenlijk ook altijd vrij goed hoor) en aangezien je nieuwe kabels hebt (niet zelf geklust en CAT5[E]) zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet in zitten. Verder zijn mijn ideetjes even op.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat je misschien kunt doen is die kaarten alletwee op 100 half zetten, met een beetje geluk kunnen die Realtecs dat aan (dit probleem ken ik...uiteindelijk toch maar een stel andere netwerkkaarten erin gezet)
Op de router hoef je, als het goed is, niks in te stellen qua poorten. Het punt is dat die Realtecs automatisch op full duplex willen lopen, of het nu 10 of 100 mbit is, maar in wezen kunnen ze dit niet. Waarschijnlijk ligt het niet aan je kabels. Het voordeel is dan dat je interne netwerk een stuk sneller is (voordeel met bv bestanden delen enzo)

Verwijderd

Velthuis schreef op 11 juni 2003 @ 10:31:
Kun je in die Belkin zelf misschien ook iets instellen met 10 of 100 Mbps en half/full duplex? Je uplink is uiteraard 10 Mbps, maar daar zouden de poorten op de switch niet aan gekoppeld moeten/hoeven zijn.

Ik zou zorgen voor de nieuwste drivers voor de Realtek NICs (zijn goedkoop, maar eigenlijk ook altijd vrij goed hoor) en aangezien je nieuwe kabels hebt (niet zelf geklust en CAT5[E]) zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet in zitten. Verder zijn mijn ideetjes even op.
Over dat stukje:
Je uplink is uiteraard 10 Mbps
Waarom is dat zo vanzelfsprekend? De uplink van mijn Edimax BR 6004+ is volgens mij namelijk wel 10/100 Mb half/full-duplex. En de uplink van mijn Edimax 8-poorts (+uplink) switch is volgens mij ook 10/100 Mb half/full-duplex. Ik geloof dat bij mijn router alleen de WAN-poort 10 Mb half duplex is. (Maar dat zou ik voor alle zekerheid even moeten checken, want ik heb een 10 Mb half duplex modem volgens mij (zo'n grote zwarte COM21).

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? Het lijkt mij namelijk logisch, dat als je 2 switches met elkaar gaat verbinden, dat ze dan onderling 100 Mb full-duplex zouden moeten kunnen communiceren, onafhankelijk van de snelheid van de aangesloten apparatuur (PC's, printservers e.d.).

Verwijderd

Topicstarter
Op de router is inderdaad niets betreffende snelheid en modus in te stellen. Ga vanavond 2x 100 half proberen, maar heb ik geloof ik gisterenavond al geprobeerd.
Als het niet lukt ga ik waarschijnlijk nieuwe kaarten kopen.
Wat zou ik dan het best kunnen kopen, 3Com?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 12:23:
Op de router is inderdaad niets betreffende snelheid en modus in te stellen. Ga vanavond 2x 100 half proberen, maar heb ik geloof ik gisterenavond al geprobeerd.
Als het niet lukt ga ik waarschijnlijk nieuwe kaarten kopen.
Wat zou ik dan het best kunnen kopen, 3Com?
Hier op het werk heb ik een hele zooi 3c905tx-b (even uit het hoofd) in gebruik, en die bevallen prima. Ook over Intel kaarten hoor ik hele goede dingen. Maar dat zie je ook wel terug in de prijs. Ze zijn wel even wat duurder als een simpel Realtek-ding.

Voor thuis gebruik ik allemaal simpele Realtek-dingen. Van Edimax en Sitecom door elkaar, en dat gaat allemaal perfect, al presteren 3coms of Intels wel beter. Alleen in de PC van mijn broertje zit een kaart die ooit door @home geleverd is aan een vriend van me (Die passen niet in een iMac). Die kaart wil dus alleen op 10 half!!!

• Velthuis
BazzH> Is de uplink niet gelijk aan de WAN poort?

Wat ik bedoelde was in elk geval dat de WAN poort op 10 Mbps zal draaien (vanwege het modem dat eraan hangt!). Natuurlijk zou het kunnen dat die wel 10/100 half/full ondersteunt (mijn Edimax BR-6104 doet dat ook), maar hij is verbonden met een modem dat op 10 Mbps draait. ;)

En wat die NICs betreft: inderdaad zijn er veel ISPs die A-merk kaartjes leveren (3Com heb ik veel gezien) en vaak leveren ze dan een 10 Mbps versie. Die zijn goedkoper en zo weet men zeker dat mensen niet handmatig 100 Mpbs proberen en vervolgens de klantenservice gaan bellen: "Hij doet t nie...".

[ Voor 33% gewijzigd door Velthuis op 11-06-2003 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
De netwerkkaarten die ik heb zijn beide van Sweex (Safeway) met Realtek 8139 chipset. Heb op beide de nieuwste Win2k drivers geinstalleerd en diverse instellingen geprobeerd. Internet op beide machines werkt alleen als beide op 10Mbit (half en full) ingesteld staan.

Ik ga eens kijken of ik op mijn werk een 3com kaartje kan schoren om eea te testen.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dan ligt het waarschijnlijk aan je netwerkkaartjes. Ik meen, maar dat is al een tijdje geleden, dat die Realtecs van mij ook al niet op 100 mbit liepen (iig niet goed, anders zaten ze nog wel in de diverse PCs die hier rondslingeren)

Ook zul je merken dat met een andere kaart (meestal tenminste) dat de doorvoersnelheid wat omhoog gaat, dat je grote bestanden bv wat sneller heen en weer gaan. 3com is goed (alhoewel ik hiermee in één PC IRQ probs kreeg), ik heb zelf goede ervaringen met Intel chipsets. Als je de mogelijkheid hebt om diverse merken te testen zou ik dat vooral doen.

• Velthuis
Bean> Verhoging doorvoersnelheid t.o.v. Realtek geloof ik graag; Intel en 3Com zijn niet voor niks veel duurder (hebben veel meer hardware on board bovendien). Maar Realtek zou gewoon moeten werken. Ik heb E-Tech Realteks in verschillende systemen prima werkend op 100FD. :D

Verwijderd

Topicstarter
Heb een 3com905b kaartje gekocht van iemand voor 10 Euro. Kaartjes omgeruild en nu draait alles op 100Mbits Full Duplex :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 14:26 ]

Pagina: 1