[raid] harde schijf slaat vast

Pagina: 1
Acties:

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 19:20
Goed, eerst de configuratie:

Moederboard: MSI KT3 Ultra-Aru
Onboard Raid: Promise ATA133
Schijven: 4 x Maxtor D470 X 80Gb UDMA 133 Liquid Bearing
Enermax 430W voeding
1 array Raid 0 met 2 partities

Probleem:

Sinds maanden heb ik het probleem dat windows XP spontaan reboot.
Voorafgaand aan de reboot hoor ik 1 of meerdere schijven een flink harde tik geven. Dit hoor ik ook als ik de pc uitzet. Als de stroom er afgaat dus.
Als oplossing heb ik de 4 schijven los op m'n bureau gelegt en gewacht tot het probleem zich weer voor zou doen, zodat ik kon bepalen welke schijf het was
Het probleem heeft zich vanaf toen niet meer voorgedaan ik wijt dat aan slechte powerconnectors. Deze heb ik met een schroevendraaier dicht gedrukt, zodat de aansluiting op de schijven beter zou zijn. Dit hielp dus.

Sinds een paar weken heb ik een soortgelijk probleem maar dan zonder de klap.
Ik ben met iets bezig waarmee ik een schijf aanspreek (mp3 luisteren bv) dan slaat windows vast. (de cursor stopt met bewegen) daarna komt hij weer heel even terug, waana hij automatisch reboot. Dit gebeurd soms toch met een tik van de harde schijf. (herinnerde me het opeens weer)
Ik vermoede dat het een xp probleem was en heb net zo lang gewacht tot ik de data partitie leeg gebrand had. Naarmate de tijd verstreek kwam het probleem steeds sneller en frequenter voor. Heel erg storend tijdens het branden dus.
Ik kon ook bepaalde files niet meer aanspreken. Zo had ik CKY4 op de storage partitie staan en wat ik ook probeerde, als ik wat met die file deed, sloeg de pc vast. (branden / verplaatsen, noem maar op) Dit gebeurde met steeds meer files.
Niet zo gek, want die schijven zullen er niet beter op worden als er steeds gereboot wordt.

Dus ik alles gebrand en even gecheckt wanneer ik die schijven gekocht had.
Was minder dan een jaar geleden dus er was zeker sprake van garantie.
Voor de zekerheid met powermax diagnostics getest om zeker te weten dat het geen hdd probleem was.
Voor degene die powermax kennen:
Stap 1: op elke schijf de basic test gedaan, alles goed en wel
stap 2: op alle schijven de zwaarste en langste test gedraait.
Deze duurt omgeveer 35 minuten per schijf. Deze gaf als error code: 664S57
OP ALLE 4 DE SCHIJVEN!
Op de maxtor site stond dat ik de schijven kon terug sturen met een rma form.
Maar niets over die specifieke error. Dus ik op got gezocht en er bleek iemand te zijn die iets van de maxtor site geqoute heeft over het low-level formatteren van die schijven bij die error code. Maar die pagina van de maxtor site is offline gehaald. Ik vond het toch net iets te toevallig dat die schijven allemaal hardwarematig kapot zouden zijn, dus ik heb ze stuk voor stuk (6 uur per schijf) low level geformeteerd.
Vervolgens weer op alle schijven de meest zware diagnostics gedraait. Deze gaf aan dat er fouten warem gevonden en vroeg of ik ze wilde repareren.
Uiteraard heb ik dat gedaan. Daarna werd ik verblijd met het bericht dat de schijven "passed" waren. Gelukkig maar dan, geen hdd probleem.

Dus ik ga vrolijk windows xp installeren, maar bij het formatteren (niet quick) van de boot partitie gaat het mis bij 64%
Let op: Als ik naar de schijven kijk (er zitten aan de onderkant leds op) Dan zie ik de primaire master het lampje branden, van de andere schijven branden de leds niet. Dit was exact ook zo wanneer de Windows XP vastliep. Toen brande de led van de primaire master ook!!!

Nu is mijn conclusie dat het aan de volgende dingen kan liggen:

- 1 van de 4 maxtor schijven (misschien meerdere)
- het raid gedeelte op het moederboard
- de kabels
- de voeding

De voeding heb ik ondertussen uitgesloten van het probleem door een 2e 300W voeding stand alone voor die schijven te laten draaien.
Zie ook: Nieuwe videokaart, trillend beeld
waarin ik constateer dat de huidige voeding kapot is.
Maar dit kan niet het probleem zijn omdat er nu een 2e voeding achterhangt.

De kabels: ik heb de 2 kabels omgedraait. Het maakte geen verschil. Weer bleef de formartering hangen op 64% en bleef van de pri master de led branden.

Ik ben blij dat ik dit even van me af heb kunnen schrijven, heb wat moeite met het benaderen van het probleem. Ik heb al zoveel geprobeert, dat een logische "frisse" benadering vanuit mijn positie niet meer mogelijk is :)
Misschien dat iemand nog slimme opmerkingen heeft.

Ik ben trouwens ook erg geholpen met een raid kaartje waarmee ik de schijven kan testen. Dus als iemand in de omgeving van Neede er nog 1 heeft liggen dan zou ik daar heel graag gebruik van maken om verder te kunnen met troubleshooten.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben...

Verwijderd

ALs de led van de eerste schijf blijft branden kan het zijn dat hij problemen heeft met lezen/schrijven en dat hij dus de boosdoener is.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04
die errorcode kan je als het goed is opvragen. ik heb namelijk een keer gebelt wat de code precies inhielt en zei konden mij precies vertellen wat er aan de hand is.

misschien gaat bellen sneller dan errors uitsluiten, dus pak de telefoon en bel...

• Avenger84
Oh wacht, wat ik ook gedaan heb:

een raid0 array gemaakt met 1 schijf. En hierop XP installeren.
Dit heb ik 2 keer gedaan, en de 2e keer lukte het wel, maar duurt het onwijs lang voordat het formateren klaar was.

In theorie zou ik dit dus met alle schijven meerdere keren moeten proberen. Om het zeker te weten. Ik ben na 2 keer gestopt, het was al laat :)

- dymlos, zoiets vermoet ik ook, maar ik zoek iets om een harde conclusie te kunnen trekken. Ik weet het niet zeker.
Ik kan natuurlij 2 schijven omwisselen om te zien of het dan bij de andere schijf gebeurt..

ik probeer dat meteen

(je bent erg snel trouwens) :P

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

DaRoot

Some say...

Hoe heb je je harde schijven in je systeem gemonteerd? Alle 4 strak op elkaar? Probeer je schijven eens te koelen, zet er bijvoorbeeld 2 8cm fan's voor. Ik heb namelijk zelf dergelijke problemen gehad met een IBM schijf. Lag er niet specifiek aan dat het een brakke schijf was, maar de koeling in mijn kast is bar slecht, en ik had de schijven te dicht op elkaar zitten. Ik heb toen onder die IBM een HDD koeler geschroefd, sinds die tijd geen problemen meer met die schijf.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• dnz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-02 12:33

dnz

'k heb ook zoiets meegemaakt; ook maxtor schijven in raid0 en een enermax voeding. ik had deze disks via een splitter aangesloten, nu direct op de enermax connectors gepluged en 't werkt weer okee.
kwam bij mij dus door een brakke splitter/bekabeling...
*nu nog* blijf ik van de kabels af als m'n pc draait, vertrouw ook de connectors op de hdd niet...

//edit, mbt DaRoot ->
ik was toen dus bezig met een tijdelijke fan tussen de bekabeling te hangen om m'n hdd's te koelen ->
# hdd1
# (keeg)
# hdd2

# = fan(vertikaal)

(prob's bij mij, de 1ste keer de temp(?) en de rest waarschijnlijk de bekabeling)

[ Voor 30% gewijzigd door dnz op 10-06-2003 19:50 ]

*-----

• Avenger84
cardinal -> bellen naar maxtor, slim. Doe ik even
daroot -> koeling, clever
Ze zitten boven elkaar, maar er zit minimaal 2 cm per schijf tussen.
Ik zet even de (40cm) fan er vol op. kijken of het helpt
dnz -> ik ben ook bang voor brakke connectors. Ik zal die connectors van de nieuwe voeding ook even versmallen

thx jongens, dit schiet tenminste op

edit
Ik heb de kabels omgewisseld, dus nu is een andere schijf pri master.
Maar op de schijf van de "oude" pri master brand nu nog steeds de led.
Kan goed dat deze misschien kapot is..

Ik zal een raid array maken van de 3 overige schijven. kijken of het dan wel lukt

[ Voor 36% gewijzigd door Avenger84 op 10-06-2003 19:52 ]

• Avenger84
hoo, ik zie net dat kabels omwisselen niet genoeg is om z'n functie om te gooien.
Hij is nog steeds pri master. Ben de jumpers vergeten.
Hij is nu bezig met format op een array met 3 schijven. (waaronder dus die pri master)

edit

interesante vordering:

hij gooit hem uit vast op 48%
Ik gok toch op een brakke schijf eigenlijk.
Ik gooi die jumpers om, en kijk of het beter gaat

edit, ik heb die schijf uit de array gehaald.
Heb nu dus een array met:
pri slave
sec master
sec slave

Ok, nu werkt hij wel, de formatering is afgerond.
Ik ga powermax nog maar eens runnen op die pri master

---

powermax gaf bij de quick test aan dat de lange test gedraait moest worden
De lange test gaf (weer) aan dat er fouten waren met de schijf en vroeg of ze gerepareerd moesten worden. Uiteraard YES gezegt.
Vervolgens weer de melding dat het succesvol gerepareerd was.

Ik heb de array weer compleet gemaakt (4 schijven)
En ga nu weer proberen te formateren met de setup van XP

[ Voor 94% gewijzigd door Avenger84 op 10-06-2003 21:03 ]

• Avenger84
Hmm het lijkt goed te gaan nu, de formatering is voltooit
Ik wacht geduldig af tot de installatie van xp compleet is

Nou het lijkt opgelost, bizar maar waar

het is dus veel minder erg dan ik gedacht was.
Ik hou het wel even in de gaten.

[ Voor 36% gewijzigd door Avenger84 op 10-06-2003 22:21 ]

Pagina: 1