Via het forum van Hifi.nl kwam ik hier terecht. Ik ben zelf in het bezit van een stel Quadral Aurum 7 speakers en alhoewel ik op zich best tevreden ben met deze luidsprekers, zou het laag af en toe nog wel wat beter mogen klinken. Heeft iemand ervaring met modificaties zoals op deze site beschreven, of wellicht met dat bedrijf?
Het ziet er uit als een individuele aanpak en dus wellicht duur. Verstevigingen kan zelf wel aanbrengen en met de info op de site kan je misschien de genoemde elementen van het scheidingsfilter zelf vervangen. Dat geeft weer een nieuw idee aan tweaken
Hm, tja, ben alleen zelf op het gebied van luidsprekers niet zo'n tweaker, dus om nou zelf aan m'n toch best wel dure Quadral's te gaan zitten prutsen, zie ik niet zo zitten. Dan laat ik dat liever door iemand doen die wel weet waar ie mee bezig is
.
Ik heb wel ervaring met modificatie van luidsprekers, maar dan eigenlijk alleen met mijn eigen. Ik heb B&W DM602's s1. Speakers die destijds 500 piek per stuk waren en die goede units hebben en een vrij behoorlijke kast. Het wisselfilter hebben ze allen behoorlijk op bespaard.
Wat ik dus destijds gedaan heb, is voor zo'n 150 gulden een gelijkwaardig wisselfilter gemaakt, alleen dan met hoogwaardigere componenten (tinfolie condensatoren, betere interne bekabeling enzo). Verder hebben we de binnenkant wat beter gedempt, door de zijkanten te verzwaren met loodbitumen en wat te experimenteren met vulwol.
Het resultaat was dezelfde luidsprekerkarakistiek (hij bleef midrange mooi warm weergeven) met een wat minder aggressief hoog en een veel minder wollig laag. Ook hebben we wat geexperimenteerd met een weerstandje voor de tweeter, maar dan stort je hele stereobeeld in als je ze in een kroeg zou ophangen, dan zou dat een perfecte mod zijn overigens, want daar wordt je helemaal niet blij van veel hoog...
Op de een of andere manier was er trouwens wel een lager rendement. Iemand waarvan ik weet dat-ie het op commerciele basis doet, is louis raadjes (van Art speak). Die mod echt vanalles
Wat ik dus destijds gedaan heb, is voor zo'n 150 gulden een gelijkwaardig wisselfilter gemaakt, alleen dan met hoogwaardigere componenten (tinfolie condensatoren, betere interne bekabeling enzo). Verder hebben we de binnenkant wat beter gedempt, door de zijkanten te verzwaren met loodbitumen en wat te experimenteren met vulwol.
Het resultaat was dezelfde luidsprekerkarakistiek (hij bleef midrange mooi warm weergeven) met een wat minder aggressief hoog en een veel minder wollig laag. Ook hebben we wat geexperimenteerd met een weerstandje voor de tweeter, maar dan stort je hele stereobeeld in als je ze in een kroeg zou ophangen, dan zou dat een perfecte mod zijn overigens, want daar wordt je helemaal niet blij van veel hoog...
Op de een of andere manier was er trouwens wel een lager rendement. Iemand waarvan ik weet dat-ie het op commerciele basis doet, is louis raadjes (van Art speak). Die mod echt vanalles
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 10-06-2003 17:32 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Als je nou even gaat zoeken naar wat eerdere post op GoT dan kun je misschien leren hoe het moet. Leren moeten we allemaal niewaar?jasjenl schreef op 10 June 2003 @ 17:29:
Hm, tja, ben alleen zelf op het gebied van luidsprekers niet zo'n tweaker, dus om nou zelf aan m'n toch best wel dure Quadral's te gaan zitten prutsen, zie ik niet zo zitten. Dan laat ik dat liever door iemand doen die wel weet waar ie mee bezig is.
Als je mij ooit met een soldeerbout in de weer zou hebben gezien, zou je deze uitspraak nooit gedaan hebbenVerwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 17:31:
[...]Als je nou even gaat zoeken naar wat eerdere post op GoT dan kun je misschien leren hoe het moet. Leren moeten we allemaal niewaar?
Maar zelf sleutelen aan m'n luidsprekers is dus niet m'n bedoeling (of ambitie), maar voordat je iemand anders dan aan je spullen laat zitten, is 't toch wel fijn om wat ervaringen van anderen op dat gebied te horen.
[edit]
Heb net een prijsopgave van die site gekregen, een modificatie voor m'n Aurum's zou zo'n eur 220 kosten, exclusief onderdelen. Vooraf kun je eerst een analyse van de luidsprekers laten uitvoeren, die gratis is als je daarna de modificatie laat uitvoeren (anders kost 't 20 euro). Zijn dat een beetje redelijke bedragen voor zoiets als dit? Ik zou 't er op zich wel voor over hebben, maar ik weet niet hoeveel werk zoiets daadwerkelijk is.
[ Voor 33% gewijzigd door jasjenl op 10-06-2003 19:37 ]
Verwijderd
Je zegt dat je opzich tevreden bent maar dat het laag beter zou mogen, alleen wat is er niet goed aan? Als het wollig klinkt gaat het er wel beter van worden, maar als je laag tekort komt vraag ik me af of je dit wel moet doen.jasjenl schreef op 10 June 2003 @ 17:19:
alhoewel ik op zich best tevreden ben met deze luidsprekers, zou het laag af en toe nog wel wat beter mogen klinken.
De beschrijving zoals ze die op die website hebben geplaatst, boezemt bij mij nou niet direct veel vertrouwen in. Het barst van de spelfouten en de "technische" beschrijving die ze geven is niet van denderend hoog niveau.Heeft iemand ervaring met modificaties zoals op deze site beschreven, of wellicht met dat bedrijf?
Ik vind het maar eng....
Maar dat is alleen afgaande op hun website (en de info erop), als ik één ding geleerd heb de afgelopen 2 jaar, is dat dat maar weinig zegt over de personen erachter.
Ik heb mooie websites gezien met goeie mensen erachter, ik heb slechte websites gezien met goeie mensen erachter.
Ik vind 220 euro veeeeel te veel. (daarentegen is 20 euro voor meten en analyseren weer bar weinig).
Mischien dat je in contact kan komen met die klant waarvan de speakers zijn gemod?
Het is niet dat ik laag tekort kom, maar meer dat het bij sommige muziek wat ongedefiniëerd klinkt, 't zou dan wat strakker mogen klinken. Ik weet, dat klinkt vaag, maar ik weet niet precies hoe ik 't anders moet omschrijven.Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 00:16:
[...]Je zegt dat je opzich tevreden bent maar dat het laag beter zou mogen, alleen wat is er niet goed aan? Als het wollig klinkt gaat het er wel beter van worden, maar als je laag tekort komt vraag ik me af of je dit wel moet doen.
De kwaliteit van een site zegt in dit soort gevallen inderdaad niet alles, ik vond 't bij deze site overigens nog wel mee vallen (d.w.z. ik heb erger gezienLampje schreef op 11 juni 2003 @ 00:23:Maar dat is alleen afgaande op hun website (en de info erop), als ik één ding geleerd heb de afgelopen 2 jaar, is dat dat maar weinig zegt over de personen erachter.
Ik heb mooie websites gezien met goeie mensen erachter, ik heb slechte websites gezien met goeie mensen erachter.
Tja, je betaalt natuurlijk voornamelijk werkloon en laat zoiets eens een halve dag tijd kosten (ik heb geen idee, ik noem maar wat), dan is die 220 euro nog wel verdedigbaar. In contact komen met die andere klant zou misschien wel moeten lukken, hij post ook wel eens op het hifi.nl forum.Ik vind 220 euro veeeeel te veel. (daarentegen is 20 euro voor meten en analyseren weer bar weinig).
Mischien dat je in contact kan komen met die klant waarvan de speakers zijn gemod?
Iemand merkte daar trouwens op dat 't wellicht niet zo'n goed idee was dat het dempingsmateriaal vervangen was door glaswol, omdat er dan door de baspoort steeds kleine glasdeeltjes de huiskamer in zouden komen. Zou dat inderdaad een probleem kunnen zijn?
Nee, dat is geen probleem. En mocht je het toch eng vinden, kan je ook voor echte wol gaan (niet echt geschikt), of voor baf wadding (www.speakerland.nl)Zou dat inderdaad een probleem kunnen zijn?
Monacor heeft speciaal voor luidsprekervulling gekamde schapenwol. Dat schijnt toch net weer een andere dempingskarakteristiek op te leveren als baf of sonofil. Ik heb het indertijd wel gekocht maar niet gebruikt vanwege dat ik toch een beetje bang wa sdat de vlokken me om me oren zouden komen, het pluist namelijk nogal en dat heb je niet met baf of sonofil
Ik heb het wel nog even geprobeerd en kon geen verschil horen. Ik kon wel me luidprekerkasten uitzuigen met de stofzuiger daarna. (en nee, ik kreeg de vlokken niet om me oren)
Martin HSI maakt ook zelf luidprekers en doet mee aan de grote GoT luidsprekerbouwwedstrijd
Ik heb het wel nog even geprobeerd en kon geen verschil horen. Ik kon wel me luidprekerkasten uitzuigen met de stofzuiger daarna. (en nee, ik kreeg de vlokken niet om me oren)
Martin HSI maakt ook zelf luidprekers en doet mee aan de grote GoT luidsprekerbouwwedstrijd
Verwijderd
Jah, ik ken hem ook niet. Maar ik weet wel dat hij aardig wat professionele meetapp. heeft. Het is trouwens niet zijn 'Main' werk. Hij doet het geloof ik om zijn hobby te financieren (gues wat dat is
). Lijkt me wel een betrouwbaar iemand. Hij had ook die erik van voort van htforum.nl opgebeld dat t niet zo goed zat met zijn filter. (thiel units en dan een dip van -20 dB)
Verwijderd
Apart verhaal JvS, ik had het idee om mijn B&W DM2a een filter upgrade tegeven.
Inderdaad Tinfolie caps en andere spoelen etc.
En juist om mijn hoog een beetje pittiger te maken, en het rendement wat op te krikken.
Het rendement is namelijk niet zo denderend van die oudere DM2a's.
Nu ligt daar wel een zware ROTEL tegen, maar toch als ik het door
een filter upgrade kan opkrikken.....
Maar apart dat het bij jouw precies het tegenovergestelde doet.
Inderdaad Tinfolie caps en andere spoelen etc.
En juist om mijn hoog een beetje pittiger te maken, en het rendement wat op te krikken.
Het rendement is namelijk niet zo denderend van die oudere DM2a's.
Nu ligt daar wel een zware ROTEL tegen, maar toch als ik het door
een filter upgrade kan opkrikken.....
Maar apart dat het bij jouw precies het tegenovergestelde doet.
Nou ik weet niet of het echt zoveel met rendement te doen heeft, ik heb niet gemeten. Ik heb ze in de luisterruimte vergeleken met normale DM602'tjes en de mijne klonken veel meer timide en leken een stuk zachter te klinken.
Verwijderd
Hmm tja klinkt wel als zijnde een logisch gevolg.
Tja timide, beter klankbeeld, meer definitie.
Ach het jargon...
Zodra ik tijd heb zal ik er eens weer na kijken, eerst me DTS decoder ff
opknappen. Stomme AB werkt niet.
Tja timide, beter klankbeeld, meer definitie.
Ach het jargon...
Zodra ik tijd heb zal ik er eens weer na kijken, eerst me DTS decoder ff
opknappen. Stomme AB werkt niet.
hehe, geluid kan je gewoon niet omschrijven
.
Pagina: 1