Ach joh, geeft niet... hebben we tenminste wat te doen, en die de mijne is langer

Goeie reden om weer wat in de bijbel te neuzelen. En 'tis altijd spannend wat ik nu weer lees...
Als je uitgaat van het boek Openbaringen, wordt er inderdaad een overwinning besproken.. in de laatste 3 (19-21) hoofdstukken. De rest is iets minder vrolijk.
Och daarvoor wordt ook al gesproken over hoe je dient te over winnen, en dat in de brieven naar de 7 gemeenten toe (hst 2 en 3). De 'beproeving' zal zwaar zijn, maar uiteindelijk (interpreteer ik) dat je in iedergeval niet egoistisch moet zijn; ofwel luisteren naar de Geest, of iets genuanceerder: luisteren naar je gezondverstand... of zoals openbaring 3:3 zegt; wordt eventjes wakker.
Waarbij je het niet moet zoeken buiten jezelf, of jezelf te niet doen dmv: "afgoderijen, hoereren, etc"
Dan wordt de nieuwe messias geboren. K heb dr even een
quote bij gezocht. Als je dit letterlijk mag nemen komt er toch nog een behoorlijk spectalculaire entree

.
Hey, toppie!! Da's een mooi linkje, thanx SilentStorm!
Dat was openbaring 12:1-6... Hoe letterlijk mag je het nemen als het begint met
"En er werd een groot teken aan de hemel gezien...". Symbolischer kan het volgens mij niet.
Het kind, wat daar wordt geboren, zal
"de heidenen hoeden met een ijzeren staf"... maar lang zal het niet duren omdat deze
"plotseling wordt weggevoerd naar God en zijn troon". Leuk, maar daar hebben we niet zo veel aan dus. Als ik terug lees naar 2:26, dan zie ik
"En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen; en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf...".
Sorry als ik het of verkeerd lees, of ontzettend eigenwijs ben... maar blijkbaar kunnen we het ook wel zelf.
Hoofdstuk 12 is enkel de voorspelling dat het ook gebeurd, en dat een beetje standvastige overtuiging toch wel nodig blijkt om de strijd te winnen.
Het "Beest van de aarde" is ook zo'n veel besproken iets. (Openbaring 13)
Uiteindelijk is het een machtig iets betreffende aardse zaken... Want wat anders dan geld, materialistische zaken of iets dergelijks wordt er bedoeld? De bijbel noemt dit al overal...
Dat het "getal van de mens" gevonden kan worden in de alom gebruikte streepjescode is ook een leuke trouwens.
Maar gelukkig komen we ook daar wel weer overheen...
Openbaring 19:20:
"En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de (dollar) tekenen voor zijn ogen gedaan had..."Als het boeddhistische nirvana maar schijn is, waarom zou je er dan naar verlangen, of er zelfs maar naar strefen dit te bereiken?
Nou, ik bedoelde ook niet dat het nirvana niet zou bestaan, enkel dat de Boedha eigenlijk niet het nirvana binnentreedt... da's een verschil.
Even voor de duidelijkheid: "boeddha" en "christus" zijn een soort titel die hun verheven waarde aangeven, terwijl "shakyamuni" en "Jezus" de persoonsnamen zijn. Persoonlijk zie ik geen verschil tussen Boeddha en Christus, maar wel tussen Shakyamuni en Jezus.
De bijbel is daar niet echt duidelijk over (gokje: Lucas 12:10) maar volgens de sutra's komen er doorlopend boeddha's op aarde om de dingen duidelijk te maken, shakyamuni (van ong. 600 BC) is er 'slechts' een die het voertuig was van de boeddha.
Lotus Sutra: Hst 2.
"De boeddha's verschijnen in de wereld om in alle levende wezens de boedha-wijsheid te doen ontluiken en zo [de geest] van allen te zuiveren".
Lotus Sutra: Hst 16.
"Iedereen denkt dat shakyamuni Boeddha het paleis verliet en zopas de verlichting bereikte onder de bodhi boom, maar eigenlijk werd ik al een boeddha ontelbare triljarden kalpa's geleden"..
Maar ja, da's voor de 'simpele ziel' toch niet te vatten lees ik verderop.
en waarom dan?:
LS H16.
"Er brandt maar 1 verlangen in het hart van de boeddha:
'Hoe kan ik alle levende wezens ertoe aanzetten, de verheven Weg te betreden. En hen zo spoedig mogelijk Boeddha's laten worden?' "
Misschien ben ik hierdoor 'bevooroordeeld' of zo, maar ik lees in de bijbel ongeveer hetzelfde principe.
Voor mn gevoel klopt het niet helemaal met de definitie van een messias, maar Van Dale heeft er ook niets duidelijks over:
mes·si·as (de ~ (m.), ~sen)
1 heilsprofeet
Mes·si·as (de ~ (m.))
1 [bijb.] Christus, de gezalfde
Ok, wat is dan een heilsprofeet?
Heils·pro·feet (de ~ (m.))?
1 Christus
Schiet lekker op

Volgens de mijne (Prisma: nederlands vreemde woorden)
Messi'as
- Latijn & Grieks, van Hebreeuws,
-
mashiah = gezalfde
-
mashah = zalven
- de verwachtte verlosser bij de joden
Het leuke is dat het wordt omringt met de woorden:
-
'mess', wat afkomstig is van het Latijns
mittere, missum = zenden
en
-
'messis' = oogst
Ok, mijn fout dat ik hem zag als 'berichtgever' en 'leraar'.
En afwachten dus maar wat de oogst ons zal brengen...
wel heel erg spannend hoor allemaal!
Er zijn zat mensen die het denken liever aan iemand anders overlaten. Toch is dat niet het idee achter een messias. Deze is geen vervanging voor ouders, leraren, leiders, etc. Is een messias in jou definitie iemand die vrijheden wegneemt?
eeh, nou ik heb mijn mening al in vorige replies gegeven: Ik denk niet dat we moeten gaan zitten pruilen totdat er weer een mannetje komt. Da's geen eer aan God, geen eer aan onzelf, en als ik God was.. dan zou ik de moed allang opgegeven hebben als het op die manier moet...
Maar tegen de Messias-definitie kan ik niet op natuurlijk.
En zeker als deze bij God vandaan komt. Wie ben ik dan om te twijfelen aan God, of de verlosser die Hij zendt? Want: "ik mag niet oordelen opdat ik op gelijke wijze beoordeeld wordt" en daarmee bedoelende: "vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren".
Dus nogmaals: dat wordt dus afwachten wat deze Messias komt doen, want volgens de definitie ben ik zelf niet in staat om me te verlossen, en moet ik me tot die tijd blijkbaar gedragen als een argeloze nitwit.
Gelukkig hebben we ruime ervaring met de NS, me dunkt dat dit dus het probleem zal zijn.
lol, dat is 100% het new-age antwoord op geloof/God in het algemeen.
new-age 
'twas toch: Onderzoek alles en behoud het goede?
Ik kan wel door blijven zemelen maar het volgende is toch wel duidelijk als je bijbel je lief is:
Johannes 14:12
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader..."
(en nu mogen jullie het dus lekker zelf doen, als je wilt)
Is iets korter dan wat ik ook bedoelde te zeggen...
Wat is dat toch met de mensheid die denkt dat er met hen wordt ge-expirimenteerd. De kans dat deze wereld in al zijn facetten wordt gesimuleerd voor zo'n lange tijd _kan_ bijna geen nut hebben. Het is toch belachelijk om miljarden mensen in een 'vissenkom' te zetten zonder enige vorm van interactie?
Ik kan het niet helpen dat ik hier wat tegenstrijdigheden bemerk.
Volgens mij zijn het juist de vissen in een vissenkom die doelloos rondzwemmen en wachten op hun verlossing. Voor een beetje spanning en openbaring van de saaiheid zou ik er bijna een pyrania in gooien, maar dat zou zielig zijn.... alhoewel...
Hij komt wanneer hij er moet zijn. Je hoeft niets te doen om hem hier te krijgen.
LOL, right on!
Hij komt komt hier ook juist om wat leven in de brouwerij te brengen, en ons wakker te schudden. Hetzelfde als een Mozes die als richtingaanwijzer fungeert.
Een nieuwe messias is nog beloofd

Sja, in den beginne was het woord. En daar zullen we Hem maar aan houden dan.
En belofte maakt schuld, en voor schuld hebben we weer een verlosser nodig...
dus either way... Hij komt er aan.
maar wat zullen we doen in de tussen tijd? mysteriax spelen?