Toon posts:

HDD aan je falen, of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Opstelling:

Primary p-ata - WD 80gb 7200 rpm 8mb

Primary p-ata raid - 40gb 7200 rpm maxtor 2mb liquid bearing
Secondary p-ata raid - 40gb 7200 rpm wd 2mb

Overige specs zie sig. :7

Het probleem: Vorige week was ik aan het chatten in triliian en plotseling freezde de hele pc. Naja zal wel ikke pc gereset en weer doorgegaan. Die dag nergens geen last meer van gehad. Paar dagen later 3 freezes op 1 dag. Vond ik erg vreemd, dus ik dacht register zal wel verneukt zijn geweest ofzo, dus ik windows xp opnieuw installeren. Echter de freezes waren er nog steeds. Totdat gisteren ik de eerste duidelijk aanwijzing vond wat er mischien aan de hand was. Ik was aan het surfen en opeens hoorde ik "TOK" en me systeem freezde meteen. :'(
Ik dacht meteen das mijn harde schijf :/

Pc opnieuw opgestart echter deze keer kwam de raid bios niet door zijn post heen.
Paar x opnieuw geprobeerd, posten wou niet lukken. Ben begonnen met mijn 40gb wd los te koppelen. En voila pc poste normaal en zag mijn andere 40maxtor perfect weer. Even met de pc gewerkt (2 uurtjes) en geen freez meer gehad. Ben toen gaan slapem. De volgende dag heb ik de 40gb wd er weer ingezet. Dit keer werdt die gedetecteert en de pc starte normaal op. Vervolgens is het me gelukt 15,6 gb aan data eraf te trekken naar mijn 80gb wd schijf :) . Echter als ik met norton de raid partitie wil gaan controleren, freezt het systeem weer. Dit gebeurt ook met de standaard windows checkdisk.

Vervolgens ben ik de diagnostic utility gaan downloaden van de wd site. Alle testen gedraait echter deze tool beweerd dat de hdd 100% ok is. vreemd :o

Toch maar even de maxtor ook sjekken met de maxtor diagnostic tool, en deze zei ook de hdd is 100% ok.

Nu weet ik het dus ff niet meer, en vraag hulp bij de medetweakers :P

Je zou kunnen zeggen mijn via raid controller is gaar , maar dan de harde "TIK" blijft scary, en ook het niet gedetecteerd worden. De wd schijf is 2 jaar oud en zit geen garantie meer op. Nieuwe schijf kopen ? of zijn er nog meer dingen die ik kan controleren ? :>

EDIT: wil de mod de titel mischien even veranderen naar HDD aan HET falen, of iets anders please ? _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 16:18 ]

Verwijderd

Als een schijf kuren begint te vertonen, dan kunnen de diagnose tools vaak net op het randje hangen he, Dan geeft ie aan dat ie oke is, maar....... Vaak werken die diag tools ook in DOS of soortgelijk, en niet onder windows waar de schijf zijn optimale snelheid behaald. Ik heb zo een 20 GB schijf van maxtor die rare dingen vertoond. Geen Bad sectoren, met scannen geen fouten, maar als er data op staat dan is het niet leesbaar meer....... Dus schijf eruit laten mijn advies, kijken of andere systemen er ook last van hebben. Je kan de schij natuurlijk ook ff proberen aan de normale IDE controller, maar denk dat het weinig uithaald.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan ga ik denk ik wel een nieuwe hdd halen, gelukkig zijn die 40gb niet zo duur meer. :7

Verwijderd

nee idd. en dan moet je ff kijken of het niet een stuk rendabeler is om een 60 of 80 GB schijfie te gaan kopen :) zou ik ten minste doen.

Of wil je gaan Stirpen?????

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga stripen en ik weil graag identieke hdd's. Dus ben net na de winkel geweest en ik heb een 40gb maxtor liquid er bij genomen. :).
Voordat ik strax kostbare dat verlies ;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:14
Ik neem aan dat je mirroren bedoelt. Stripen maakt de boel alleen sneller en in theorie wat kwetsbaarder.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 07:11
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 16:10:
De wd schijf is 2 jaar oud en zit geen garantie meer op.
Schijven van die tijd hebben volgens mij 3 jaar garantie --> Even checken op de WD site mbv het serienummer.

-

Verwijderd

Topicstarter
Juicy schreef op 10 June 2003 @ 18:26:
[...]

Schijven van die tijd hebben volgens mij 3 jaar garantie --> Even checken op de WD site mbv het serienummer.
Ja heb ik gedaan en die geetf aan dat ik geen garantie meer had, vette naai zooi :(
Tis toch zo volgens de wet dat je 2 jaar garantie krijgt op electronische artikelen. :/

En ik bedoel zeker wel raid-0 ja, want ik ga voor speed. :7

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe duidelijk was die hdd aan het falen in sandra haalde ik beroerde scores, en nu met de nieuwe schijf:

Afbeeldingslocatie: http://yardcure.netfirms.com/pics/benchmark.jpg

eerst altijd iets van 33430. :7

hehe case closed :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 19:35 ]

Pagina: 1