[ontwikkelmethode] Welke heb ik nu toegepast?

Pagina: 1
Acties:

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32
Hallo peoples,

Ik ben bezig met mijn afstuderen heb een mooi project in elkaar geknutseld op een nette manier, maar een docent las een proefversie van mijn verslag en had het volgende te vertellen over mijn ontwikkelmethode ...
"Helaas zijn HBO-ers niet instaat om zelf een methode te bedenken, zij moeten een bestaan kiezen en daar bruikbare onderdelen uit pakken", zei een docent.

Ik heb ingrementeel gewerkt, dus dan kom je al snel op een RAD-achtig iets uit. Ik mocht dat niet zo noemen in mijn verslag, ik moet echt een methode kiezen en toelichten hoe ik het heb toegepast (moet ik nog kort en klein vertellen in verslag).

Ik heb eerst het bestaande spul in kaart gebracht in UML. Vervolgens een opzet gemaakt van het systeem op hoog niveau dat vervolgens steeds wat dieper wordt uitgewerkt. Ik heb geen workshop en pilots, maak wel prototypes van onderdelen van het systeem.
Het hoofdsysteem is apart ontwikkeld van de verschillende onderdelen die ik hier aan hang (Plug-ins). Iedere Plug-in is opzichzelf door ontwikkeld (incrementeel).

Ik heb al naar IAD gekeken, maar moet dan een heel aantal dingen weg laten, want heb geen klanten waarmee ik babbel alleen de collega's hier die met het project te maken hebben.

DSDM is ook zoiets (als ik het goed begrijp) en JAD is het geheel niet, dat berust op het mee
'ontwikkelen'/denken van klanten.

Misschien dat je een idee heb wat het zou moeten zijn :?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

volgens mij functionele decompositie ofzo.
Onderstaande link verwijst naar het rational unified proces van IBM.

http://www.rational.com/p...ployment.jsp?SMSESSION=NO

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

IAD komt toch wel in de buurt. Op de HHS waar ik AID geleerd heb bleven de workshops ed ook vaaak achterwege.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Mike78

Always

DSDM lijkt het het meest op zou ik zo zeggen.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Tagnar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Het klinkt wel een beetje als DSDM, het incrementele gedeelte dan... Maar DSDM gaat uit van projectteams met een zeer sterke terugkoppeling naar klanten, en dat zie ik niet echt terug in je korte stukje...

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Incremental Delivery Model met ondersteuning/toepassing van (throw away??) prototyping om eisen duidelijker te krijgen ?.
Dit is een incrementele variant van een waterval model.

Architectuur van het nieuwe systeem wordt ontworpen waarop vervolgens “brokken” functionaliteit worden opgeleverd. Voor ieder increment wordt er een detail ontwerp gemaakt voorafgaand aan het betreffende increment.
Hiermee wordt er dus aan de vereisten van het gehele systeem in opeenvolgende stadia van het project voldaan.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

VisionMaster schreef op 10 June 2003 @ 16:08:
"Helaas zijn HBO-ers niet instaat om zelf een methode te bedenken, zij moeten een bestaan kiezen en daar bruikbare onderdelen uit pakken", zei een docent.
en helaas zijn docenten die doceren aan een HBO te dom om datzelfde te doen op een universiteit

Ik snap z'n punt wel, maar het blijft een laffe generalizerende en denigrerende opmerking

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

.oisyn schreef op 10 June 2003 @ 16:23:
[...]

en helaas zijn docenten die doceren aan een HBO te dom om datzelfde te doen op een universiteit

Ik snap z'n punt wel, maar het blijft een laffe generalizerende en denigrerende opmerking
Daar komt nog bij dat op de universiteit nog steeds veel de JBF* methode wordt toegepast :)

*) Jan Boeren Fluitjes

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32
Cool, ja, ik zal alle methoden hier opgesomd nog vanavond goed doorlezen. THanks

en ja.. wat de school doceert (propageert) is dat de jbf methode niet aan de orde mag komen. Ik heb zelf veel geleerd met Yourdon en SDM te werken, maar dat sluit niet helemaal aan met wat ik nu nodig heb. :P

Mochten er nog meer methoden de gedachten passeren, dan kan je die plaatsen ik zal ze allemaal goed overwegen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1