Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Car PC] Droge loodaccu in auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil een PC in mijn auto gaan bouwen, maar ik wil niet mijn accu leegtrekken als de motor uit staat.

Ik wil dus een backup maken, mbv relais een droge loodaccu (die in de cabine staat) aan de hoofdaccu (startaccu) koppelen als de motor aanstaat, en dus tegelijk opladen.
Kan dit, of zijn de laadspanningverschillen te groot daarvoor?

En vraag 2: hoe veel stroom verbruikt een Epia moederbord (VIA EPIA Nehemiah M10000 1Ghz All In One Motherboard) in standby? (via Windows), alles uit, maar snel weer gereed (Windows XP, ik dacht dat het 8 seconden was), dan kan ik daar de accu een beetje op aanpassen (mimimale grootte om 15 uur standby te laten)
24W onder full load heb ik al gevonden, maar dat zocht ik niet, maar dat betekent wel dat ik een tijd vooruit kan met een 7Ah accu.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klinkt op zich wel alsof het kan. Loodaccu's moet je met behulp van een constante spanning opladen IIRC, dus boeit het niet of je nu 1 of 20 accu's aan de lader hebt hangen (mits je niet te veel stroom uit de generator gaat trekken, maar dat zal wel loslopen). Je moet wel uitkijken met het relais: als de ene accu veel leger dan de ander is en je gaat het hele zooitje inschakelen kunnen er flinke stromen gaan lopen, kies je relais daar op uit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je zou dan in ieder geval een dubbel relais kunnen gebruiken. Dit voorkomt schade door vast bakken van het relais. (Relais staan in serie en worden gelijkertijd geschakeld)

Alles is terug te redeneren naar 4

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Er zijn voor caranvan's van de relais, die kun je gewoon bij een automaterialenzaak halen. Daar kun je dan 2 accu's op aan sluiten of 3. En die zorgt ervoor dat 1 accu altijd voldoende spanning heeft om te starten. En dan andere laad hij ondertussen ook bij, als de eerste vol zit.

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Het kan, maar ik zou het met een gewone schakelaar doen. Of je moet een relais hebben die veel ampere's kan hebben.

Als je je wagen start, dan loopt er meer dan 20A richting je startmotor. Als je het veilig wilt maken (en daarmee bedoel ik dat je de 2e accu er aan hebt gekoppeld tijdens het starten) moet de schakelaar (of relais) dit kunnen verdragen.

Ik denk dat een schakelaar in dit geval een goedkopere oplossing is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Aangezien de laadstroom van een 7Ah accu niet snel boven de 5A piek uit zal komen is het misschien mooi een diode in serie met het relais te zetten zodat je niet kan starten vanaf je tweede accu. Of zorg dat het relais alleen aanstaat als je dynamo stroom levert (er zit d8 ik een draad voor op je dynamo)

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

accu laden via boordcircuit kan , als je alternator goed is afgeregeld; een lood-gel accu moet tussen de 13.6 en de 14 v laadspanning hebben. een lood accu kan achter niet (kan wel; maar ie kan er nie tegen) de stroompiek aan die de startmotor trekt.

dus je plaatst gewoon een diode zodat je auto wel die accu kan laden, en niet kan gebruiken om te starten. (diode pakken die 10A aankan)

en wat de rest betreft; elke auto heeft een draad voor radiosturing waar alleen stroom opstaat als contact opstaat; je laat die draad een relais schakelen; en dat relais laat je de draden tussen je lood acccu en de auto onderbreken.

gevolg > je accu laad alleen als contact opstaat ; en je hebt genoeg met een relais dat 5-10 ampere aankan; omdat je laadstroom maar rond de 2-3 a gaat liggen; en er geen andere grote stromen gaan lopen.

dus je hebt >

contact uit > pc loopt op loodaccu
contact aan > pc loopt op autoaccu; en de loodaccu wordt opgeladen.
en de diode voorkomt dat je motor wil starten van de loodaccu

[ Voor 13% gewijzigd door FlashBlue op 10-06-2003 16:40 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Je zou een relais kunnen schakelen mbv de spanning van je sigarettenaansteker. Die is -meestal- alleen aanwezig als je motor draait (contact aan). Daarnaast zou je een of twee dikke NTC's kunnen opnemen. Deze zullen bij het aanzetten van het relais een 'hoge' weerstand hebben, die vervolgens omlaag zakt door de zelfopwarming (tot ca. 150oC).

Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/lowres/l5386.jpg

• FlashBlue

FlashBlue

AcouSE schreef op 10 juni 2003 @ 16:43:
Je zou een relais kunnen schakelen mbv de spanning van je sigarettenaansteker. Die is -meestal- alleen aanwezig als je motor draait (contact aan). Daarnaast zou je een of twee dikke NTC's kunnen opnemen. Deze zullen bij het aanzetten van het relais een 'hoge' weerstand hebben, die vervolgens omlaag zakt door de zelfopwarming (tot ca. 150oC).
[/url]]
euh; en wat wil je bereiken met die ntc's :? stroombeperking; absoluut niet nodig; stroom aanpassen aan temperatuur :? ook niet nodig.
loodaccu trekt max 2-3 laadstroom; tel daar nog 2 amp bij voor de epia; zit je op 5A ; je pakt je relais en diodes voro een nominale stroom van 10a , dan zit 100% binnen de specs, en kan er uberhaupt niks opwarmen.

enne; ntc heeft bijna geen zelfopwarming; net omdat ie een hoge werstand heeft; het principe van ntc is dat ie gaat geleiden door externe warmte.

[ Voor 10% gewijzigd door FlashBlue op 10-06-2003 16:48 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Resistor schreef op 10 June 2003 @ 15:44:

En vraag 2: hoe veel stroom verbruikt een Epia moederbord (VIA EPIA Nehemiah M10000 1Ghz All In One Motherboard) in standby?
heb je een multi meter? Zo nee, leen er eentje! Zo ja, meten is weten!

Verwijderd

Je vergeet een klein dingetje, je processor en hdd gebruiken ook energie als ze in stand by staan. niet al te veel, maar wel iets. Reken dit ook even door als je de stand by tijd gaat berekenen.

• M14

M14

FlashBlue schreef op 10 June 2003 @ 16:38:
accu laden via boordcircuit kan , als je alternator goed is afgeregeld; een lood-gel accu moet tussen de 13.6 en de 14 v laadspanning hebben. een lood accu kan achter niet (kan wel; maar ie kan er nie tegen) de stroompiek aan die de startmotor trekt.

dus je plaatst gewoon een diode zodat je auto wel die accu kan laden, en niet kan gebruiken om te starten. (diode pakken die 10A aankan)

en wat de rest betreft; elke auto heeft een draad voor radiosturing waar alleen stroom opstaat als contact opstaat; je laat die draad een relais schakelen; en dat relais laat je de draden tussen je lood acccu en de auto onderbreken.

gevolg > je accu laad alleen als contact opstaat ; en je hebt genoeg met een relais dat 5-10 ampere aankan; omdat je laadstroom maar rond de 2-3 a gaat liggen; en er geen andere grote stromen gaan lopen.

dus je hebt >

contact uit > pc loopt op loodaccu
contact aan > pc loopt op autoaccu; en de loodaccu wordt opgeladen.
en de diode voorkomt dat je motor wil starten van de loodaccu
Het kan wel, maar ik wil niet weten wat voor diodes je dan moet gebruiken. Die dinge zijn ook zeer prijzig!

Als je over de max. sperstroom van een diode heengaat, dan gaat ie roken, en alsnog geleiden :) Ik denk dat je dan diodes er in moet zetten die zeker 40A kunnen verwerken.

• FlashBlue

FlashBlue

M14 schreef op 10 juni 2003 @ 17:02:
[...]

Het kan wel, maar ik wil niet weten wat voor diodes je dan moet gebruiken. Die dinge zijn ook zeer prijzig!

Als je over de max. sperstroom van een diode heengaat, dan gaat ie roken, en alsnog geleiden :) Ik denk dat je dan diodes er in moet zetten die zeker 40A kunnen verwerken.
euhm........ diodes hebben een maximum sperspanning; zolang je daar niet overgaaat gaat er geen stroom. (ja ok; een lekstroom van een paar pico ! amperes, maar dat is mierenneuken.

diodetje van 10a is meer dan genoeg; en dat kost een euro of 2 , als je dat duur noemt :? , een relaistje van ergens rond de 10 euro voor een degelijk; en wat kabels; neit echt een budgetverslindende investering denk ik 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door FlashBlue op 10-06-2003 17:09 ]

• FlashBlue

FlashBlue

verkeerd knoppie; niet op letten

[ Voor 93% gewijzigd door FlashBlue op 10-06-2003 17:08 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik rij Trabant, wat er niet inzit moet ik zelf maken.

Ik heb geen accesoirestand, ik heb nog niets kunnen ontdekken wat spanning heeft als ik het contact op stand 1 zet, zelfs niets bij het contactslot zelf.
En die cigarettenaansteker (AcouSE): die heb ik niet. Maar die moet ik nog wel maken (voor carkit)

En wat het meten betreft: ik heb dat moederbord nog niet, en ik ken ook niemand die dat wel heeft.

Dat worden dus 1 groot relais (massa laat ik altijd 'aan'), maar omdat een diode altijd al spanningsverlies geeft gebruik ik die niet.
Kortstondig een grotere stroom is niet zo erg lijkt mij.

• M14

M14

FlashBlue schreef op 10 juni 2003 @ 17:06:
[...]

euhm........ diodes hebben een maximum sperspanning; zolang je daar niet overgaaat gaat er geen stroom. (ja ok; een lekstroom van een paar pico ! amperes, maar dat is mierenneuken.

diodetje van 10a is meer dan genoeg; en dat kost een euro of 2 , als je dat duur noemt :? , een relaistje van ergens rond de 10 euro voor een degelijk; en wat kabels; neit echt een budgetverslindende investering denk ik 8)7
damn, klopt :)

Dan valt het idd nog wel mee :)

Verwijderd

in mij boot heb ik het volgende systeem:

dynamo.
1x 55Ah startaccu
1x88Ah Lichtaccu

tussen de start en de lichtaccu zit een relais systeem (kant en klaar systeem wat zo bij de watersport winkel vandaan komt) aan dat relais systeem zit de dynamo. het relais zorgt ervoor dat de startaccu als eerste wordt opgeladen. is hij vol (14,2 volt) dan schakelt hij over naar de lichtaccu. ook is de boordspanning wat gelevert wordt door de lichtaccu 100% gescheiden van de startmotor, het relais systeem wat ik heb kan maximaal 2x100 ah schakelen. en bestaat uit een houder met 2 relais. als de motor gestart wordt blijft de spanning op het boordsysteem gelijk.

ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Oja, vergeet de zekering tussen dynamo en accu en tussen accu en verbruiker niet!!! Neem voor de eerste 10A en voor de tweede 6.3A ofzo...

EDIT: Kortstondige grote stromen zijn zeer slecht voor onderhoudsvrije loodaccu's!!! Neem anders een 10A schottky diode, daar verlies je maar 0,3V mee ipv. 0,7V!

En nog wat... Op je contactslot moet wel een schakeldraad aanwezig zijn, of moet je bij dat ding de uitlaat dichthouden wil je m uitzetten?!? De auto moet kunnen zien of je sleutel in aan, uit of startstand staat!!!

[ Voor 66% gewijzigd door Benadski op 10-06-2003 17:23 ]

• FlashBlue

FlashBlue

Resistor schreef op 10 June 2003 @ 17:16:
Ik rij Trabant, wat er niet inzit moet ik zelf maken.

Ik heb geen accesoirestand, ik heb nog niets kunnen ontdekken wat spanning heeft als ik het contact op stand 1 zet, zelfs niets bij het contactslot zelf.
En die cigarettenaansteker (AcouSE): die heb ik niet. Maar die moet ik nog wel maken (voor carkit)

En wat het meten betreft: ik heb dat moederbord nog niet, en ik ken ook niemand die dat wel heeft.

Dat worden dus 1 groot relais (massa laat ik altijd 'aan'), maar omdat een diode altijd al spanningsverlies geeft gebruik ik die niet.
Kortstondig een grotere stroom is niet zo erg lijkt mij.
diodespanningsval = 0.7 v ; boordcicuit ligt rond de 14.5 volt als motor draait; dus die spanningsval kan geen kwaad; en een diode van 10A is een pak goedkoper dan een relais en bekabeling die de startstroom van je auto aankunnen (en zeker goedkoper dan een nieuwe auto want de kans op fikkie is groot met dergelijke stromen).

heb je je ooit afgevraagd waarom startmotor; accu ; en relais op een een kleine meter van elkaar zitten ? wel; net omwille van die enorme stroom.

euh kortstondige stroom is niet erg ? loodaccu naar de kloten door die stroompiek van ettelijk 10tallen amperes; relais dat na een tijd inbrandt en blijft plakken waardoor er continue stroom gaat lopen......
dan liever 2€ diode denk ik 8)7

edit > benadski was me voor met zen edit over die stroom en diode :P ; maar hij heeft wel gelijk over die zekering; zet een zekering vlak aan je vertrek aan je hoofdaccu; en een zekering aan je pc zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door FlashBlue op 10-06-2003 17:26 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
je draad tussen de accu's aan BEIDE accu's zekeren !!

Als je maar aan 1 kant zekert en je draad maakt ergens massa sluiting zou er nog altijd stroom kunnen lopen, en niet zo zuinig ook .. denk aan roodgloeiende bekabeling

ook minimaal 2,5mm^2 gebruiken

Repareren doe je zo.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

GigaTexel_BE

AMD MP²

maar als de auto uit staat, kan via die diode dan wel nog stroom gaan van auto-batterij naar backupbatterij!

Siesteem Spekkies!

• FlashBlue

FlashBlue

GigaTexel_BE schreef op 10 June 2003 @ 19:56:
maar als de auto uit staat, kan via die diode dan wel nog stroom gaan van auto-batterij naar backupbatterij!
euh nee ; daar dient dus dat relais voor dat via contacslot gaat 8)7 ; effe alles lezen :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

FlashBlue -> Het type NTC waar ik eerder over postte is bedoeld om piekstromen tegen te gaan. Dit type NTC (afgebeeld) heeft een vrij lage weerstand, waardoor er een redelijk grote stroom gaat lopen, maar niet zo'n piek dat de contacten van je relais aan elkaar kunnen branden. Door de hoge stroom die er loopt is er wel degelijk sprake van zelfopwarming, waardoor de weerstand zakt en er dus meer stroom kan lopen.

Dit soort beveiligingen wordt redelijk veel toegepast bij bijvoorbeeld audio-versterkers die gevoed worden door stevige transformatoren. Op die manier kun je inschakelpiek beperken en klapt niet elke keer de zekering eruit als je je versterker aanzet.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb even zitten denken (liggen eerlijk gezegd):
Ik kan het lampje van de laadstroom (gaat branden als contact wel aanstaat, maar de dymamo geen stroom levert) wel gebruiken: zo lang dat lampje brand relais nog open, en als hij uit gaat (als de motor loopt) het relais sluiten.

Dus:
relais uit als het contact uit staat
relais uit als contact aan maar laadstroomcontrolelampje (hoor ik daar een scrabblebord?) aan
relais aan als contact aan en laadstroomcontrolelampje uit. (als motor loopt dus)

Het is wel een voordeel als je Trabant rijd, je kan hem rustig uit elkaar slopen zonder dat je veel verprutst.

• FlashBlue

FlashBlue

Resistor schreef op 11 June 2003 @ 10:29:
Ik heb even zitten denken (liggen eerlijk gezegd):
Ik kan het lampje van de laadstroom (gaat branden als contact wel aanstaat, maar de dymamo geen stroom levert) wel gebruiken: zo lang dat lampje brand relais nog open, en als hij uit gaat (als de motor loopt) het relais sluiten.

Dus:
relais uit als het contact uit staat
relais uit als contact aan maar laadstroomcontrolelampje (hoor ik daar een scrabblebord?) aan
relais aan als contact aan en laadstroomcontrolelampje uit. (als motor loopt dus)

Het is wel een voordeel als je Trabant rijd, je kan hem rustig uit elkaar slopen zonder dat je veel verprutst.
dan krijg je du sal met 2 relais te doen;

relais 1 > op contactslot
relais 2 > op laadstroomscontrolelampje
relais 1 gaat je versterker schakelen; en relais 1 is via relais (normaal gesloten contact) aan je contactslot gekoppeld.

dus je krijgt >

contact aan; motor uit > relais 2 trekt aan omdat lampje brand; en onderbreekt de stroom naar relais 1 (normaal gesloten contact)

contact aan ; motor aan > relais 2 valt af omdat lampje uit is; en laat de stroom van het contact door naar relais2, en je loodaccu en pc krijgen stroom

contact af, en motor uit (duh) > contact van relais2 is dicht omdat lapje uit is; maar der staat geen stroom op contact; dus relais1 trekt niet aan; en je accu en pc krijgen geen stroom.

en zo werkt het (ongeveer) :)
Pagina: 1