Toon posts:

UMTS vs (E-)GPRS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels door dat UMTS vele malen sneller is dan GPRS. Maar welke nadelen zitten er verder nog meer aan GPRS ten opzichte van UMTS. Ik bedoel, als straks E-GPRS uitkomt, wat wel de snelheden kan halen van UMTS, is dit dan beter dan UMTS? Gaat UMTS het dan wel halen in de praktijk??

Welke diensten kan UMTS nu wel leveren die GPRS niet kan leveren. Okee ik snap dat je met UMTS filmpjes kan binnenhalen enzo, maar welke diensten worden er nu ook al aangeboden? Ik ken maar weinig telefoontjes die hele filmpjes binnen kunnen halen. Dus kan je dan niet net zo goed GPRS gebruiken, als je toch alleen maar e-mail binnen wilt halen en een beetje wilt WAPPEN ????

Groetjes JT

Verwijderd

Ten eerste vraag ik me zeer sterk af of E-GPRS / EDGE ooit in Nederland geintroduceerd gaat worden. Ten tweede kan EDGE tot 384 kbps, terwijl je met UMTS to 2Mbps kan.

In Nederland is er nog geen enkele operator die UMTS live heeft, dus "maar welke diensten worden er nu ook al aangeboden" is hier niet van toepassing. In het buitenland zijn wel al een aantal UMTS-netwerken live en daar worden diensten als videotelefonie, nieuws, videoclips en dergelijke aangeboden. Tenslotte zijn location-based services met UMTS beter mogelijk dan met GPRS of GSM, omdat een UMTS telefoon tegelijk aangemeld is op 3 basestations, terwijl een GSM/GPRS telefoon op 1 mast aangemeld is.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goed, ik heb alles al op icq verteld, maar ik laat iedereen hier ook even mee genieten.

De (nederlandse) providers hebben gigantisch veel geld betaald voor de UMTS licenties en de meeste providers zijn al bijna klaar met het bouwen van het netwerk. Oftewel ze hebben dus gigantisch veel geld uitgegeven en zullen daarom het doordrukken om UMTS te bebruiken.

Daarbij Gaat E-GPRS nogsteeds over het oude gsm netwerk, waar toch echt de rek uit is. Misschien vinden ze wel nog iets, maar er moet gewoon echt iets nieuws komen en die is UMTS.

Verwijderd

Vodafone heeft UMTS al live in Maastricht en de randstad. Punt is dat het nu nog getest wordt voordat het aangeboden gaat worden aan klanten.

E-GPRS gaat nevertje nooit niet in Nederland aangeboden worden, daarvoor zijn de mogelijkheden te beperkt en de kosten die gemaakt zijn met UMTS te groot.

Ik zie dan nog eerder een combinatie van WLAN en UMTS ontstaan waarbij de betaling via UMTS gaat en de daadwerkelijke bandbreedte via WLAN verkregen wordt. Bandbreedtje is HET grote probleem van UMTS nl...