[Compaq Proliant] SCSI en RAID (IDE)

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-03 08:55

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste tweakers,

We hebben hier een Compaq Proliant 800 server staan met 2 SCSI schijven. Hier staat nu WinNT op. Vandaag heb ik er een Promise Fasttrack100 TX2 RAID kaartje ingebouwt met 2 80GB's (IDE dus). Nu wil de computer echter alleen nog maar opstarten vanaf die RAID schijven. Dus hij start meer vanaf de SCSI WinNT op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de pc opstart vanaf de SCSI schijven?

P.S. in de BIOS van de fasttrack kaart kan ik niets hierover vinden, en in de BIOS van de computer ook niet. Ook heb ik het hele (engelstalige) boekje dat bij de fasttrack kaart zat doorgelezen. Niets heeft echter geleid tot een goede oplossing....

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
In de BIOS is echt niet een van de volgende opties te vinden?
- boot order (C:, A: en zo ; zet deze op SCSI, C, A)
- boot first (SCSI / IDE ; zet deze op SCSI)

als deze opties niet aanwezig zijn dan weet ik het ook niet ...

Hmmmz, bedenk me nu ineend dat die Promise natuurlijk een SCSI device emuleert en dat je BIOS daarvan in de war raakt of zow... Heeft iemand ervaring met het gerbuiken van meerdere SCSI adapters in 1 systeem ?

[ Voor 32% gewijzigd door Chemist op 10-06-2003 14:45 . Reden: helder moment ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Chemist schreef op 10 juni 2003 @ 14:44:
In de BIOS is echt niet een van de volgende opties te vinden?
- boot order (C:, A: en zo ; zet deze op SCSI, C, A)
- boot first (SCSI / IDE ; zet deze op SCSI)

als deze opties niet aanwezig zijn dan weet ik het ook niet ...

Hmmmz, bedenk me nu ineend dat die Promise natuurlijk een SCSI device emuleert en dat je BIOS daarvan in de war raakt of zow... Heeft iemand ervaring met het gerbuiken van meerdere SCSI adapters in 1 systeem ?
Ja zoiets zou je inderdaad verwachten, maar helaas bij deze machine niet. Het is ook een beetje ingewikkelder allemaal. Hier kom je pas in de BIOS als je een speciale compaq cd erin doet. Dan pas kun je in de BIOS komen. En dan nog ziet het er zeer vreemd uit allemaal.

compaq he....

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 10:14
ga is naar het SCSI bios en zet daar SCSI BIOS op disabled ? :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
twiekert schreef op 10 June 2003 @ 14:52:
ga is naar het SCSI bios en zet daar SCSI BIOS op disabled ? :)
En dan kan ik niet meer booten van de SCSI :)
Wat heb ik daaraan? Ik wilde daar net van blijven booten (zoals het eerst ook was)...

Verwijderd

Die machines werken met de EISA configuratie utils, hoewel hij geen EISA is. Dat is dus je "gekke" BIOS.
Je zal dus voor je kaartje een configuratie bestand nodig hebben of hem op unknown zetten met de juiste parameters.
Denk dat je het wel kan vergeten, dit soort machines zijn geen standaard PC'tjes.
Overigens heb je die CD niet nodig als die goed bewerkt is met de Smartstart staat de BIOS util op een hidden partitie op je harde schijf.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 14:57:
Die machines werken met de EISA configuratie utils, hoewel hij geen EISA is. Dat is dus je "gekke" BIOS.
Je zal dus voor je kaartje een configuratie bestand nodig hebben of hem op unknown zetten met de juiste parameters.
Denk dat je het wel kan vergeten, dit soort machines zijn geen standaard PC'tjes.
Overigens heb je die CD niet nodig als die goed bewerkt is met de Smartstart staat de BIOS util op een hidden partitie op je harde schijf.
Daar heb je gelijk in. Je hoeft die "SmartStart" cd er maar 1 keer in de doen, daarna kun je wel altijd in die BIOS. En idd. er zijn ook 2 schijven bijgekomen met als naam EISA. (1 op de SCSI HD, en de andere op de RAID0 drive). Beetje vreemd allemaal, en zeker heel k*t als ik niet kan blijven booten van me'n SCSI disks...

Zou er echt helemaal niets aan te doen zijn?
Ik wil namelijk de SCSI's houden voor het OS, en de RAID voor de dataopslag...

Verwijderd

Disable options roms al geprobeerd? Maakt het lastig om je fasttrack te herconfiggen maar als het goed is hoef je die config maar 1 keer te doen he :)

Ps liekens, hidden partitie is leuk maar die moet natuurlijk nog wel gevonden kunnen worden :)

Ps. dual scsi en of ide raid combi is best te doen, op een 'normale' pc is het een kwestie van pci sloten wisselen totdat de scsi kaart waarvan geboot moet worden als eerste gedecteerd wordt.

Verwijderd

meerdere SCSI adapter RAID ide adapters en gaan maar door werking over het algemeen prima in een systeem.
Dit lijkt me inderdaad meer een BIOS probleem, loop het BIOS van je compaq maar eerst goed door. Er staat vast wl ergens iets van onboard SCSI booten.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 15:04:
meerdere SCSI adapter RAID ide adapters en gaan maar door werking over het algemeen prima in een systeem.
Dit lijkt me inderdaad meer een BIOS probleem, loop het BIOS van je compaq maar eerst goed door. Er staat vast wl ergens iets van onboard SCSI booten.
Onboard SCSI booten doet die dus nu (totdat ik de RAID kaart activeer). Dan pakt ie ineens de fasttrack als boot nummero 1 :(

Verwijderd

SCSI boot ID op 0 zetten in de SCSI-bios (dan wordt de promise automatisch de tweede) :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 16:06:
SCSI boot ID op 0 zetten in de SCSI-bios (dan wordt de promise automatisch de tweede) :+
Psst is dat niet het id van je boot device van de betreffende controller 8)7

Verwijderd

je moet je boot controller volgorde even goedzetten in de "gekke" bios :)
die promise moet je als 2de controller instellen.. zorg wel dat je de laatste bios en eisa conf diskette's / smartstart cd hebt voor deze machine

suc6

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 16:14:
je moet je boot controller volgorde even goedzetten in de "gekke" bios :)
die promise moet je als 2de controller instellen.. zorg wel dat je de laatste bios en eisa conf diskette's / smartstart cd hebt voor deze machine

suc6
Hoe zou ik dat dan moeten doen?
Ik kom nergens (en die BIOS is echt groot) iets tegen waar dat staat.

Wel kan ik kiezen tussen A/C/CD
Maarja dan moet je de pc zo gek krijgen dat ie de SCSI nog steeds als "C" ziet terwijl de fasttrack erin zit. Je kunt nergens kiezen dat de SCSI controller voorrang krijgt op de fasttrack....

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

SCSI controller in PCI slot en Fasttrak IDE ook in PCI slot?
Moet je ff kijken of de SCSI controller in een lager genummerd PCI slot steekt, dan zou ie in principe eerste bootdevice moeten worden... Of is het een onboard SCSI?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Lees onderstaande van de Promise site maar:

Is your motherboard, at least, PCI 2.1 compliant? The FastTrak100 may not work properly, if at all, on a motherboard that is less than PCI 2.1 compliant. You can get this information from motherboard specifications or the manufacturer of the computer. Other requirements would be a PnP BIOS on your motherboard and that your motherboard supports bus mastering. The FastTrak100 will not work in your computer if either one of these requirements are not met.

Al dit soort dingen gaat dus vaak niet op met echte servers, vandaar dat ik al zei dat het niet ging werken. Misschien wel met een 3Ware oid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 18:20 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 01:06
Limoentje heeft hier wel gelijk. Het probleem is dat je nu 2 scsi controllers in je systeem hebt. (ja, die promise is voor het mobo gezien ook scsi). Wat het bios nu doet als je hem op boot van scsi zet is de pci bus afzoeken naar een bootable scsi controller. Aangezien hij wil booten van de promise vind hij die dus het eerste. Wat je nu moet doen is kijken in welk slot de beide controllers zitten (in het geval van een onboard scsi controller met welk slot hij gedeeld is). Als de promise in een slot met een lager nummer zit dan de scsi moet je de promise in een hoger slot nummer steken en als ie al in een hoger slotnummer zit moet hij in een lagere dan de scsi controller.

Er is eigenlijk maar 1 maar: als de scsi controller bijv. in het laagste slotnummer zit en het bios zoekt van hoog naar laag ben je de sjaak. De enige manier om het dan werkend te krijgen is door de bootcode uit het bios van de promise te slopen zodat je er niet meer van kan booten...

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Aj jaj jaj...wel jammer allemaal. Het is inderdaad een onboard SCSI. Dus ik kan idd nog eens proberen de fasttrack in een ander PCI slot te doen. Nouja dat kan pas donderdag, want dan heb ik pas weer stage. Bedankt in ieder geval. Kan de topic zolang open blijven aub?

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:32
Dit probleem heb ik dus precies!
Proliant 1600r, raid controller en een ultra133tx2 kaart. Als ik de wd250 aansluit op de promise kaart dan wil ie daar van booten

Heb al geprobeerd de raid controller ergens anders te plaatsen etc, no luck

De raid controller staat als 'first' ingesteld.

Iemand nog ideeen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 16:10:
[...]

Psst is dat niet het id van je boot device van de betreffende controller 8)7
Nope Misser!!! Ik had het over de boot ID van je SCSI-controller... niet van je schijf/cdrom/andere devices

De betere SCSI kaart ondersteunt de aanwezigheid van meerdere SCSI-controllers. En zodoende kun je in de BIOS instellen van welke je als eerste wilt booten! :+

edit:
PS: ook hier zijn al zat onderwerpen overgeweest.... ff search gebruiken doet wonderen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 23:55 ]

Verwijderd

F10 > System Configuration > Configure Hardware > Review or modify hardware settings > Step 3 view or edit details (scroll naar de embedded SCSI-controller) > controller order > enter (zet op first)

Hope it helps.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

BigM321 schreef op 08 July 2003 @ 23:01:
Dit probleem heb ik dus precies!
Proliant 1600r, raid controller en een ultra133tx2 kaart. Als ik de wd250 aansluit op de promise kaart dan wil ie daar van booten

Heb al geprobeerd de raid controller ergens anders te plaatsen etc, no luck

De raid controller staat als 'first' ingesteld.

Iemand nog ideeen?
Hang die WD eens aan de 2e ide poort op je controller. Werkt hier wel :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:32
heb ik al geprobeerd, ook al child etc geprobeerd. Helaas geen geluk, probeert steeds van die wd te booten.

Wat voor config heb je dan?
Pagina: 1