[Delphi] enabled:=false font

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Als je een lable op enabled:=false font zet dan krijgt het font zo'n kleurcombo mee, zodat het lijkt alsof de lettertjes verzonken zijn in het form.

Nu il ik de caption van een GroupBox ook in die stijl hebben als die niet actief is. Maar daar verander Delphi het font niet als je hem op enabled:=false zat.

Hoe kan ik het font zo instellen van de GroupBox dat het er net zo uitziet als bij een label dat op enabled:=false staat?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Waarom zou je dat willen......?

Mijn beste gok is een form te maken waarmee je met een knop een label van enabled op disabled zet en dan kijken welke messages er naar het form/het label gestuurd worden. Vervolgens proberen met je groupbox.

Mocht je er hiermee niet uitkomen trouwens, dan kun je altijd nog een panel en een label gebruiken, wat er samen (mits goed geconfigureerd) redelijk hetzelfde uitziet als een GroupBox. Het is het alleen nét niet.....

My personal website

• Oscar Mopperkont
OZ-Gump schreef op 10 June 2003 @ 14:32:
Waarom zou je dat willen......?

Mijn beste gok is een form te maken waarmee je met een knop een label van enabled op disabled zet en dan kijken welke messages er naar het form/het label gestuurd worden. Vervolgens proberen met je groupbox.

Mocht je er hiermee niet uitkomen trouwens, dan kun je altijd nog een panel en een label gebruiken, wat er samen (mits goed geconfigureerd) redelijk hetzelfde uitziet als een GroupBox. Het is het alleen nét niet.....
Omdat ik er natuurlijk mooi vind uitzien! En ik vind het gewoon dwars dat dat bij een groupbox niet zo makkelijk in te stellen is, terwijl het wel zo is bij een button, label enz....

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Kan niet. Default verandert Windows fonts van controls niet als ze disabled zijn, dit is in de TLabel door de helden van Delphi hard gecodeerd. Je kunt evt. van TGroupBox deriven en zelf in de Paint gaan spelen.

Professionele website nodig?

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Of kijk bij www.torry.ru of iemand dat werk al voor je gedaan heeft.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:30

Dommel

Professioneel Software Sloper

Kun je dit niet instellen door op het moment dat je de GroupBox disabled het font te wijzigen in de gewenste stijl :? Zodra je de GroupBox dan weer enabled moet je het font wel weer terugzetten zoals het stond :)

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• Oscar Mopperkont
ChristuS schreef op 10 June 2003 @ 14:58:
Kun je dit niet instellen door op het moment dat je de GroupBox disabled het font te wijzigen in de gewenste stijl :? Zodra je de GroupBox dan weer enabled moet je het font wel weer terugzetten zoals het stond :)
Ongetwijfeld. Maar ik ken de stijl niet van wat ik wil. Ik kan de kleur wijzigen enzo, maar dan ziet het er niet uit alsof de tekst verzonken is.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Verzonken is geen font-style, dat is een speciale flag in de DrawText API call als ik me niet vergips. Is geloof ik ook een unieke API-call voor (GrayText of zoiets).

Professionele website nodig?

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

curry684 schreef op 10 June 2003 @ 15:08:
Verzonken is geen font-style, dat is een speciale flag in de DrawText API call als ik me niet vergips. Is geloof ik ook een unieke API-call voor (GrayText of zoiets).
En dan komen we volgens mij weer terug bij mijn eerste post: kijk eens of je via Spy++ niet kunt bekijken welke message er gebruikt wordt om een Label die speciefieke opmaak te geven...?
En anders kun je natuurlijk nog altijd op AllApi kijken, of de Windows SDK doorlopen....

My personal website

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

OZ-Gump schreef op 10 June 2003 @ 15:39:
En dan komen we volgens mij weer terug bij mijn eerste post: kijk eens of je via Spy++ niet kunt bekijken welke message er gebruikt wordt om een Label die speciefieke opmaak te geven...?
Een TLabel is geen windows component, maar een TGraphicControl afgeleide. Dat betekend dat het geen window heeft (besparing) en de ouder verplicht is opdracht te geven tot tekenen. Je zal dan ook geen windows message vinden.

In TLabel is het zelfs geen speciale flag die je meegeeft, maar gewoon 2x DrawText. De ene wat verschoven tov de ander en met een andere kleur. Zie TCustomLabel.DoDrawText in de unit StdCtrls.

Er zit dus niets anders op dan een eigen TGroupBox te maken met deze eigenschap of te kijken of iemand anders het al voor je gedaan heeft.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

LordLarry: you are so right.
Heb hier even gekeken en ik was in de war met een TStaticText. Een TStaticText heeft wel een window en kun je derhalve aanspreken. Echter heeft deze weer niet de gewenste property, want als je die op enabled = false zet, blijft de tekst hetzelfde.

En dus zit er inderdaad niets meer op dan aan de slag (danwel met zoeken, danwel met coden)

My personal website

Verwijderd

OF je gooit je caption leeg en plaatst er gewoon een label overheen en die dan weer op enabled := false; zetten.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 17:41:
OF je gooit je caption leeg en plaatst er gewoon een label overheen en die dan weer op enabled := false; zetten.
Als je dat doet, krijg je geheid problemen als je themes gebruikt. Dit soort trucs raad ik je sterk af, je weet immers nooit of ze er in een volgende Windowsversie net zo uitzien als je oorspronkelijk had bedoeld.

Tweede argument om dit niet te doen: je wijkt bewust af van de design guidelines voor Windows-applicaties. Veel gebruikers kunnen dat niet waarderen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

je zou in principe je eigen descentant kunnen maken en deze functie inbouwen :)

• Oscar Mopperkont
alienfruit schreef op 10 June 2003 @ 21:50:
je zou in principe je eigen descentant kunnen maken en deze functie inbouwen :)
Als ik dat zou kunnen zou ik het graag doen! Maar ik schrijf dit prog voor mijn afstuderen (ben GEEN infer uiteraard). En kan me dus niet al te lang met dit soort "kleinigheden" bezighouden.

Maar hoe zoek ik of iemand anders al zown groupbox heb gemaakt? Ik weet echt niet waar ik moet beginnen met zoeken, als ik zoiets specifieks zoek.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zoeken op groupbox op torry.net. Die doet wel niet precies wat jij wil, maar het begin is er (inclusief eigen paints etc).

Ik adviseer je om op dezelfde manier te zoeken op bijvoorbeeld de Delphi Super Page.

My personal website

• Oscar Mopperkont
OZ-Gump schreef op 10 June 2003 @ 23:38:
Zoeken op groupbox op torry.net. Die doet wel niet precies wat jij wil, maar het begin is er (inclusief eigen paints etc).

Ik adviseer je om op dezelfde manier te zoeken op bijvoorbeeld de Delphi Super Page.
Voor de mensen die hem ook zoeken. Ik heb laatst JVCL geinstalled en de JVGroupBox kent de enabled property wel, en dan is de caption van de GroupBox dus verzonken als enabled op false staat. :)
Pagina: 1