Toon posts:

[Temps] case 40 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De beste plek voor hulp denk ik...
Ik heb mijn noname bigtower vervangen voor een alu miditower van Neolec, http://www.neolec.de/index_xbeam_c400_de.html (geen stroom voor usb hub, eigen pics komen nog).. so far so good..
Mijn bigtower werd hier (extreem warme woning) 40 graden (case temp) ik dacht alu case wel cooler, zit aan zijkant ook een outtake dus dat komt goed. Dus niet!

Ik heb 1 extra casecooler van coolermaster achter mijn HD echter zit er voor in de case geen rooster omdat het LCD ervoor zit.

Resultaat: nog steeds 40 graden (met erg warm weer zelfs 45) waardoor mijn AMD ATHLON XP1700+ tegen de 60 graden aanloopt (Alles loopt op orig. snelheid OC lijkt me nu niet erg slim :( ) Ik koel het beestje met een zalman psn6000 alcu met de standaard fan. Ik lees veel over koeling etc maar ben eigenlijk niet een echt goede manier tegengekomen om EN de case EN de processor echt koel te krijgen zonder daar direct een kapitaal voor te moeten neerleggen.
Ik heb er niet veel in liggen wat warmte opwekt denk ik (1 hdd 15gb 7200rpm, GF4 Ti4200 met eigen koeler, 1 dvd speler en verder niet veel bijzonders).

Watercooling en mach2 zijn leuke opties, echter heb ik liever iets betaalbaars wat zo in de winkel te koop is.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik koel het beestje met een zalman psn6000 alcu met de standaard fan
Iig die vervangen, de C/W waarde van deze waaier is slecht. De CNPS5100-Cu scoort al vele graden lager (het beste van alle Zalman coolers).

Hoe zit het nu precies met je in en outtakes? aantallen enz..

[ Voor 13% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2003 14:04 ]

Verwijderd

Een alu case is niet kouder ofzo hoor. Je hebt gewoon een gare airflow..lijkt me nou niet echt moeilijk omdat ff op te lossen. Koude lucht van onder moet je naar boven krijgen en dan ook nog van voor naar achter. Kwestie van wat fannetjes en klaar..

Je moet voor de gein eens zoeken op "airflow" :X

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
dat eens helemaal rustig door nemen
en dan voral het gedeelte over airflow :>

grr Fewture

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 10-06-2003 14:04 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Yokozuna
Ik heb 0 in- en outtakes en mijn huidige casetemp is ook 40 graden. 1 casefan is ook niet goed, en dat heeft weinig te maken met gezeik over luchtdruk.

[ Voor 72% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2003 14:07 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

idd... wat Shunt en Fewture al zeggen ff de FAQ doorlezen.. Verder zou ik de kamer ook wat kouder maken als ik jou was... Ik weet niet hoe warm de kamer is maar als ik zo die kast tempratuur zie dan denk ik dat het in je kamer toch ook een 25 Co zal zijn.. zo niet meer...

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 10-06-2003 14:07 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Yokozuna
25 graden is acceptabel (ook voor je casetemp) :) 30 niet.

Denk dat het meer een in-outtake verhaal is.

[ Voor 51% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2003 14:08 ]

Verwijderd

Uhm.. koop een lian li case... :P

edit: of thermaltake Xaser II oid

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 14:08 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Je hebt het over een extreem warme woning. Hoe warm als ik vragen mag? Als het binnen al tegen de 40 aan zit (wat wel heel erg extreem is) dan kan je blazen wat je wil , maar die case wordt niet koeler.

Mijn case temp zit tegen de 30 graden aan. Een koelere case maakt een hoop verschil. in jouw geval gok ik zo.

[ Voor 22% gewijzigd door Terror op 10-06-2003 14:10 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Yokozuna
Beetje geldverspilling, zelfs in de goedkoopste case krijg je een prima casetemp zolang je maar genoeg casefans hebt die goed geplaatst zijn. Dat is veel effectiever dan een duurdere case.
Een koelere case maakt een hoop verschil. in jouw geval gok ik zo.
En een cooler met een fatsoenlijke C/W waarde maakt ook veel verschil :)

[ Voor 74% gewijzigd door Yokozuna op 10-06-2003 14:13 ]

Verwijderd

mijn case is nu ook 31 graden.. vind het wel prima zo. Al die herrie aan mn hoofd enzo :Z Als ik weer ga tweaken dan maak ik er gewoon weer en herriebak van. En als ik uitgetweakt ben dan sloop ik al die t*ring fans er weer uit :) Nu kan ik toch niet tweaken dus lekker stil :z

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 14:08:
Uhm.. koop een lian li case... :P

edit: of thermaltake Xaser II oid
Onderbouwing?

en de TS heeft net een nieuwe case, dus ik denk niet dat hij op dit soort opmerkingen zit te wachten

'airflow' blijft gewoon hét keyword voor dit probleem ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
De kamer 25c ? was het maar zo koel.
Dat hele airflow gebeuren heb ik in mijn vorige kast al uitgeprobeerd... resultaat: nog steeds rond de 40 graden.
De koeler welke ik in mijn kast heb zit vooraan (op de neolec site aan de zijkant wel te zien op het kleine plaatje) er zitten wel gaatjes waar hij voor zit maar aan de buitenkant zit het voorpanneel met de LCD dus valt er weinig te verplaatsen aan lucht. De zalman koeler heb ik van zijn beugel gehaald en in de meegeleverde behuizing voor CPU fan geplaatst zodat hij vlak boven mijn heatsink zit en lucht van buitenaf aanzuigt, wat op de proc. geblazen wordt en de koeler in het zijpaneel blaast de warmte er weer uit.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
hmm wel vaag dat airflow bij jou niet werkt, ik zit hier met een Xaser II, als ik mijn voeding ( enermax) vol laat draaien dus alle fans op 12 v ipv op 7v en mijn 5 casefans aan zet dan (maak ik dus airflow) daalt de tempratuur van mijn proc 5 graden en die van mijn kast 7 graden, Ik weet nit wat voor een airflow jij hebt maar airflow werkt echt wel als je het maar goed doet

Edit:

heb trouwens een Zalman CNPS 3100+ CU cpu cooler

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 10-06-2003 14:25 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm.. warmer als 25 graden?? Dan vindt ik het dus niet gek dat je case zo warm is... Zal altijd wel een paar graden schelen met de kamer tempratuur.. stel kamer is 30 graden dan is de normale tempratuur dus gewoon normaal van tussen de 35-40 graden...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
ff voor speedy... li case??? waarom?? als je wilt beweren dat dat beter zou zijn dan denk ik dat jij meer hulp nodig hebt als ik of die moeten tegenwoordig in koelkast geleverd worden.
Met de airflow ben ik all poosje aan het spelen maar in zo'n woning als deze denk ik dat het weinig uithaald zelfs met 10 fans. Een soort airco voor in de PC zou handig zijn maar ondanks de verhalen dat ze zouden bestaan heb ik nog niks kunnen vinden hierover. (ik bedoel niet prometeia oid maar een airco die in een 5,25" zou passen speciaal voor de casetemp )

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
@Fewture:
Een ALU-Case is dus echt wel cooler dan een standaard case met dezelfde airflow.
Dit is aan de hand van tests bewezen...

@TopicStarter:
Cooler vervangen kan ook zeker wonderen verrichten :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
http://www.regenboog.net/docs/pd-831832917.htm zoiets is nog enigzins betaalbaar.. ik vraag me alleen af of zo'n lowbudget WC oplossing wel de moeite waard zal zijn.

Verwijderd

Sluuut schreef op 10 juni 2003 @ 14:51:
@Fewture:
Een ALU-Case is dus echt wel cooler dan een standaard case met dezelfde airflow.
Dit is aan de hand van tests bewezen...
Link?

Hoeveel koeler dan? Het maakt niks uit. In theorie misschien, maar in de praktijk niet. Ik geloof er iig niks van.

Edit:
Verder is het weer zo'n typische "ik weet het beter post" die niks toevoegt aan het draadje ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 15:06 ]

Verwijderd

Dan is het ook nog zo dat ze met case temp eigenlijk northbridge temp bedoelen. Zet voor de gein eens een thermometer in je case, zal echt niet meer als een paar graden boven kamertemp zijn (dus 30 graden... maar dat is al veel)

Verwijderd

Iig die vervangen, de C/W waarde van deze waaier is slecht. De CNPS5100-Cu scoort al vele graden lager (het beste van alle Zalman coolers).
Welke Fan raad jij aan dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 18:14:
[...]

Welke Fan raad jij aan dan?
Die cnps-5100cu heb ik dus in mn LianLi zitten met 4 casefans(2 in 2 out) en mn AMD2400+ word idle 52 graden bij een castemp van 29, dus een echte aanrader vind ik het niet :(

Verwijderd

Het beste en eenvoudigste is (mijn mening)
Een blowhole maken in de zijpaneel van je systeemkast.
En deze zo'n beetje op de gelijke plaats en hoogte zetten als je cpu koeler.
Zo wordt je cpu gekoeld met lucht wat altijd enkele graden lager is als die in je systeemkast. 12x12cm is wel aardig ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 18:35:
Het beste en eenvoudigste is (mijn mening)
Een blowhole maken in de zijpaneel van je systeemkast.
En deze zo'n beetje op de gelijke plaats en hoogte zetten als je cpu koeler.
Zo wordt je cpu gekoeld met lucht wat altijd enkele graden lager is als die in je systeemkast. 12x12cm is wel aardig ;)
Niet iedereen wil een straaljager naast zich hebben. Ik heb mn koeler op een fancontroller aan gesloten maar als ik hem langzamer laat draaien schiet de temp nog es 10/12 graden omhoog......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 19:02:
[...]

Niet iedereen wil een straaljager naast zich hebben. Ik heb mn koeler op een fancontroller aan gesloten maar als ik hem langzamer laat draaien schiet de temp nog es 10/12 graden omhoog......
12x12 is juist geen straaljager.. die verplaatst veel lucht zonder dat het nou echt veel herrie maakt :)

• Yokozuna
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 18:24:
[...]

Die cnps-5100cu heb ik dus in mn LianLi zitten met 4 casefans(2 in 2 out) en mn AMD2400+ word idle 52 graden bij een castemp van 29, dus een echte aanrader vind ik het niet :(
Kun je nagaan hoe de waaiers het daar doen.

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 13:44
Misschien handig om te weten, waar staat je case ? als hij ergens in een hoekje gepropt staat waar hij alleen zijn eigen warme lucht kan aanzuigen helpt zelfs de beste koeling niet.

Als je je huidige case koeler wilt krijgen zal je er voor moeten zorgen dat er lucht aan de voorkant aangezogen kan worden, dus zou je aangezien je maar 1 5,25" bay gebruikt een 120 mm fan in die andere 3 bays kunnen plaatsen.
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 18:24:
[...]

Dan zou ik maar eens nagaan of je koeler wel goed gemonteerd is, want hier houd hij mijn 2500+ op 36 graden.

• Whieee
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 15:05:
[...]

Link?

Hoeveel koeler dan? Het maakt niks uit. In theorie misschien, maar in de praktijk niet. Ik geloof er iig niks van.

Edit:
Verder is het weer zo'n typische "ik weet het beter post" die niks toevoegt aan het draadje ;)
volgens jou maakt het niks uit. Ik kan dit niet met brute kracht weerleggen ofzo ;) maar om toch even het tegendeel van jouw bewering te illustreren:

systeempje:
Asus A7N8X Deluxe - AMD AthlonXP 2400+ - 512MB - 80GB 7200rpm - GF4 Ti4600

dit werd in een AOpen HQ08 met 6 casefans (6x 8cm) 40/55 (case/cpu) met mn Thermaltake Aquarius.... warm dus

in mijn LianLi PC60 met 4casefans (4x8cm @ 7V) wordt dit beestje nog maar 24/36

OC'ed (2400+@2800+@1.775V) wordt ie nu 28/49 stressed (t is nu 27C op de kamer)

het maakt dus wel uit... LianLi adverteert ermee 10C kouder te zijn dan een 'conventionele case', en mijn ervaring (2x LianLi hier, en al verschillende bij kennissen) is dat dat klopt :)

Dus tenzij ik iets HEEL erg over het hoofd zie, maakt het echt wel iets uit... (alu geleidt de warmte ook beter dan plaatstaal)

Launching containers into space

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

1 a 2 in + 1 a 2 out takes helpt je aan een goede airflow. Het kost niet eens zoveel en het zla je case beter koelen.

www.perfectsystems.nl >> papst 10 E stil en goed.

Verwijderd

Whieee schreef op 10 juni 2003 @ 23:54:
[...]

volgens jou maakt het niks uit. Ik kan dit niet met brute kracht weerleggen ofzo ;) maar om toch even het tegendeel van jouw bewering te illustreren:

systeempje:
Asus A7N8X Deluxe - AMD AthlonXP 2400+ - 512MB - 80GB 7200rpm - GF4 Ti4600

dit werd in een AOpen HQ08 met 6 casefans (6x 8cm) 40/55 (case/cpu) met mn Thermaltake Aquarius.... warm dus

in mijn LianLi PC60 met 4casefans (4x8cm @ 7V) wordt dit beestje nog maar 24/36

OC'ed (2400+@2800+@1.775V) wordt ie nu 28/49 stressed (t is nu 27C op de kamer)

het maakt dus wel uit... LianLi adverteert ermee 10C kouder te zijn dan een 'conventionele case', en mijn ervaring (2x LianLi hier, en al verschillende bij kennissen) is dat dat klopt :)

Dus tenzij ik iets HEEL erg over het hoofd zie, maakt het echt wel iets uit... (alu geleidt de warmte ook beter dan plaatstaal)
Whehe..en je vergeet ff dat het hele andere kasten zijn met een hele andere flow :?
Kun je beter naar een chieftec kijken..die hebben alu en stalen kasten.

• Yokozuna
Een alu kast neemt makkelijker warmte op, maar die moet ie ook weer kwijt. Niemand zegt dat dat alleen aan de buitenkant gebeurd.
dus een echte aanrader vind ik het niet
Lees maar reviews, alle waaiers zuigen als je wilt gaan overclocken. De 5100 scoort het beste, maar een Falconrock II heatsink met een 5watt 80mm Sunon casefan scoort al beter :) Nee, voor overclocken zou ik niet voor Zalman gaan. (Wel hun voeding. De 400watt voeding versie van Zalman is heel goed.)

Dan kom je eerder uit bij high-end koelblokken met een goede casefan, of een Aero7+ etc...
Kun je beter naar een chieftec kijken..die hebben alu en stalen kasten.
Zelfs plastic kasten ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Yokozuna op 11-06-2003 08:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klik ff op de link in mijn 1e post (opening van dit draadje) daar staat pic van case... IK HEB een fan vlakbij mijn processor in het zijpaneel. En een thermometer?.. ik heb een lcd in mijn case met een tempmeter voor de case waarvan ik de sensor in mijn case kan plaatsen waar ik wil. Het probleem zit ook niet in mijn case, ik heb vanalles geprobeerd met het verplaatsen van mijn fans en het omkeren ervan. Ik denk dat luchtkoeling in de zomer niet DE oplossing is voor in dit huis. Ik ben daarom nu op zoek naar een betaalbare waterkoeling welke ik niet zelf hoef te maken (liefst een die helemaal IN mijn case past)

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Bedoel je met casetemp je luchttemperatuur in de kast of de chipset? want de meeste readings komen gewoon van de northbridge en zeggen niet zoveel over de daadwerkelijke temperatuur in je kast.

Een fan in je zijpaneel lijkt me het handigste, anders 2 intake voor en 2 outtake achterin.

Over het verhaal met aluminium. Het is wel zo dat een kast van alu beter koelt. Omdat staal meer de neiging heeft sneller warmte op te nemen dan af te staan, krijg je een soort buffer, er wordt steeds een beetje warmte toegevoegd terwijl en een nog kleiner beetje warmte wordt afgevoerd.

Een alu case heeft gewoon een versneld proces hiervan. Minder opname van warmte dus eigenlijk een gratis heatsink erbij.
Het zal geen 10 graden schelen maar 5-6 is zeker reëel.

Verwijderd

Topicstarter
Met casetemp bedoel ik inderdaad de luchtemp in de kast, mijn chipset wordt alleen passief gekoeld en haald vreemd genoeg maar 21 graden.
Het lijkt of alles erg warm wordt behalve mijn chipset

Verwijderd

Topicstarter
aero 7 gehaald, op die snelheid gezet waarbij het geluid nog acceptabel is (dus nog lang niet op vol vermogen) temp nu 10graden lager :)

• Yokozuna
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 16:54:
aero 7 gehaald, op die snelheid gezet waarbij het geluid nog acceptabel is (dus nog lang niet op vol vermogen) temp nu 10graden lager :)
Topkeus! Nu maar hopen dat ie niet doorbrandt, zoals bij vele Aero's van Mycom is gebeurd. 2300-2800RPM is door de meeste als de beste geluidsdruk-prestatie snelheid ervaren :) Waar heb je hem op staan, ook zoiets?

[edit] Over casetemp gesproken, ik ga misschien een kast kopen die niet voorin, maar in het zijpaneel 2 intakes (80mm) heeft, en bovenin op de gebruikelijke plekken ook 2. Behoud je hier een acceptabele airflow mee? Er is wel een voordeel, want de intakes worden nu niet belemmerd door frontjes en kunnen direct kamerlucht in de kast blazen, de lucht wordt opzicht ook toch wel warm dus verplaatst zich naar de cpu. Achter het frontje kun je trouwens 4 (!) 80mm intakes plaatsen, ik moest meteen aan een 160mm fan denken >:)

[ Voor 72% gewijzigd door Yokozuna op 11-06-2003 23:13 ]

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja hoor zijkant werkt veel beter als je er gewoon een fanguard voor hebt ipv zo'n grill aan de voorkant met heel veel gaatjes of hoe het tegenwoordig gedaan wordt.

Verwijderd

Neolec.. die case heb ik nu ook.. :P

Stealth dvd tje erin, lijkt wel funny. Heb Coolermaster Aero7+ met alu 3,5" bracket moet alleen nog ff zon plexi plaatje van 3,5" over frontje modden van die Aero7+.. en een andere brander, 1 met normale lade zonder zo'n kantelklepje (moelijk stealth te maken anders)
Oh.. ff weer ontopic: ik had mijn 1700 met zalman op 57/62 was nog stabiel inderdaad die zalman koelt niet extreem maar is wel stil. Mijn Aero7+ koelt hem tot ongeveer 46 op volle straaljagerkracht nadeel is dat je hem wel hoort dan. Als ik hem stiller zet haalt ie stressed 50. Mijn case is ongeveer 38 graden omdat ik nog geen tijd had om met de airflow te spelen (kast net nieuw).

• Yokozuna
Heb Coolermaster Aero7+
De PLUS versie, welke zaak? Magna of Parts&Bytes, of een andere? Ze worden al montjesmaat meer verkocht :)
Ja hoor zijkant werkt veel beter als je er gewoon een fanguard voor hebt ipv zo'n grill aan de voorkant met heel veel gaatjes of hoe het tegenwoordig gedaan wordt.
Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen? :*

[ Voor 47% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 21:38 ]

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-12-2025

SveNRG

Onderweg

In mijn Chieftec kast is het ook zo'n 40 graden. En toch heb ik een prima airflow met 3 papst ultra-silent fannetjes gemaakt. Radeon 9700 pro geeft gewoon heel veel hitte af, en 1700XP@2400XP ook. Gelukkig heb ik m'n TT WC setje zodat m'n CPU netjes op 43 graden blijft. Systeem draait stabiel hoor. No problems.

Ik kan je aanraden om ook een WC te nemen. Heb je nergens last meer van lijkt me.

All that you know, is at an end

Verwijderd

Heb in mijn neolec met Aero7+ (!) een kleine outtake fan geplaatst op de daarvoor bestemde plek direct bij de processor, scheelt in de kast bijna 10 graden en voor de processor ongeveer 4.

PS. kijk voor winkels die aero7+ verkopen in andere topic over deze cooler:
Cooler Master Aero 7 Led

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 18:32 ]

Pagina: 1