[HP-UX11] Useraccount die niet dubbel mag inloggen

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
We werken hier op een systeem waarbij iedereen met een telnet sessie inlogged op een HP-UX systeem.
De gebruikers hebben 'ontdekt' dat als ze inloggen, nog een sessie starten en dan weer inloggen dat ze verwerkingen naast elkaar kunnen doen. Dit gaat helaas ten koste van de performance en van het pakket hebben we ook een licentie voor een maximaal aantal connecties.

Is het mogelijk om in bijvoorbeeld SAM in te stellen dat een gebruiker maar 1 keer mag inloggen en bijvoorbeeld bij het dubbel inloggen dat er iets gebeurt in de trand van het disconnecten van de vorige sessie of het niet toestaan van een verbinding?

Ik heb al even in SAM zitten neuzen maar ik kom er niet uit. Overigens mag dit niet voor alle accounts gelden want een aantal account wordt voor nachtverwerking en de database gebruikt.

Wie kan mij hier advies in geven?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

iets met who met -b ofzo in de .bashrc of andere shell die controleert hoevaak een user al is ingelogd :?

Ik heb dit zien werken op een SCO Unix bak; dus de exacte code kan ik niet geven!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
who -b is boot time.

Wat ik bedoel ik als een gebruiker in Unix inlogged en die gebruiker zit er al in dat dan de sessie geweigerd word of de voorgaande sessie gekilled wordt.

Verwijderd

Net even aan de Backoffice senior voor je gevraagd. :+
Het schijnt te kunnen in een bestandje:

/etc/default/security

Hier is een voorbeeld zoals dat hier geregeld is:
(maximaal 5 connecties dus, maar dit is system-wide).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
KILLERPC:root [/etc/default]
# pg security 
PASSWORD_HISTORY_DEPTH=10
NUMBER_OF_LOGINS_ALLOWED=5
NOLOGIN=0

TAURUS:root [/etc/default]
#

Als je het ook nog per user wilt, moet je maar een gil
geven, dan schiet ik de DBA-senior nog even voor je aan. Die
heeft een script geschreven zodat je per gebruiker kan limiteren,
maar dan moet ik hem lief aankijken en een stuk taart voor hem
versieren en dat breng ik jou dan weer in rekening. :+

Verwijderd

Heel simpel je schrijft een scriptje dat het volgende doet:
  • Je zet het maximale logins in een variabele
  • Je doet een w <username> met grep -v of switches van w filter je de legenda regels weg
  • Op de output hiervan bepaal je met wc het aantal regels
  • Als dit aantal regels groter is dan de max waarde geef dan een boodschap en log de gebruiker uit met het exit commando
Mocht je het per gebruiker willen bepalen dan maak je een bestand aan met daarin de gebruikersnaam en het maximale logins. Met cat, grep en awk vul je dan vervolgens de maximale logins variabele.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 18:42 ]