Toon posts:

Slechte CD-ROM laat Linux crashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier twee verschillende gevallen van cd/dvd drives die een kernel oops veroorzaken:

Geval 1: Een hele vieze (stof enzo) DVD drive die probeert een DVD-Recordable af te spelen. Hij krijgt op bepaalde stukken moeite met lezen, er verschijnen seek-errors in /var/log/messages en enkele seconden later crasht de kernel met het welbekende ayieee killing interrupt handler.

Geval 2: Een oude, slechte cd-rom in een DVD drive die in top-conditie is. Zelfde probleem: copieer een bestand van een slecht stuk van het schijfje, wacht op de seek-errors en daar gaat je kernel.

Beide gevallen zijn 100% reproduceerbaar op verschillende machines met kernel 2.4.20 en 2.4.21-rc7.

Wie kent dit probleem? Het lijkt mij een beetje ongeloofwaardig dat Linux zich zo makkelijk laat kisten door een stomme cd-rom/dvd drive, niet?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Toch niet een Sony drive?
Andre Hedrick in DON'T BUY SONY CDRW Products:
> Nobody asked you to bypass the protection, only to sanely error out when
> it is found. Refusing to read the disk is ok, but allowing the system
> to crash is not.

[...]

True, however since I suspect the device was attempting to thwart and
crash the system, until a trace of the sense data returns from the device
and the re-action of the kernel to those target responses, not much can be
done to prevent such a crash.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen sony, maar bedankt voor de tip :)
De ene drive is Creative, de ander AOpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik niet echt een hip onderwerp heb aangesneden...

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-04 09:09

peace, love & linux

Brakke hardware blijf je toch niet gebruiken? (of ben ik nu gek) Zodra iets niet meer 100% werkt is het bij mij:
nog garantie? -> rma aanvragen
geen garantie -> grijze container

maw. ik zie je probleem niet echt

Verwijderd

Nope ;-) Hoe hard crasht linux eigenlijk? Ik meen me te herinneren dat ik wel eens een oops heb gehad waar ie weer uit kwam, maar dat weet ik niet zo zeker meer...

Als linux namelijk weer terugkomt dan moet je het maar zien als een waarschuwing ;-). Fijn, dat je daarvoor je /var/log/messages moet lezen...

Maar aan de andere kant, als Linux netjes responsive blijft dan had je het vast niet gemerkt ;-) (tenzij je je /var/log/messages over je desktop tailt maar dat lijkt me wel een beetje onwaarschijnlijk ;-))

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Het hangt er vanaf hoe Linux met de errors van de DVD of CD drive overweg gaat. 8)7 Het lijkt erop dat er een driver is geinstalleert, die niet goed met de drive en zijn foutcodes overweg kan.

Dit is niet vreemd, er zijn meerdere voor Linux aangepaste stuursystemen bedacht waarbij niet alle situaties opgenomen zijn. Dit geldt ook voor andere os'sen natuurlijk. Windows zou ook crashen denk ik.

Alleen Dos zou een int24 error geven (lol) :+

Meh ...

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Het is inderdaad raar als heel linux er mee stopt, maar dit lijkt me niet een probleem waar je echt last van hebt. Wanneer heb je nou een ingestofde dvd-speler? Cd's zijn ook niet zomaar brak en als ze dat wel zijn weet je waar de vuilnisbak staat.

Toch wel opvallend dat alleen bij deze 2 situaties een oops ontstaat en anders niet (dat maak ik in ieder geval uit je verhaal op).

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Een slechte CD mag Linux, naar mijn mening, toch niet geheel laten crashen. Zelfs als je Linux als desktop OS gebruikt (wat sowieso onstabieler is (ivm de X en KDE meuk) als shell) zou het nog niet op zijn bek mogen gaan. Dit lijkt me wel iets om even te laten submitten op de kernel mailinglists op Kernel.org.

Wat je zou kunnen proberen is eens terug te gaan naar 2.4.18 of 2.4.19 en te kijken of het probleem daar ook optreedt. 2.4.20 heeft wel wat irritante kinderziektes (EXT3 corruption in journalling mode, ptrace bugs etc.)

Wat ja nog zou kunnen proberen is als je een gemodificeerde kernel gebruikt (gepatched dus) is de kernel zonder patches te draaien.
Pagina: 1