Toon posts:

Intel 845PESV - Pentium 4B - DDR333

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ben redelijk nieuw hier. Wel veel gelezen en gekeken of er een goede oplossing was voor mijn probleempje.

Wat is er aan de hand...

Ik heb een Pentium 4 (Northwood), 2.4 Ghz, en 533 Mhz Fsb. (vlgns mij is dat cpu bus, maar goed.)

Ik heb er 512 Mb Kingston DDR 333 geheugen inzitten.

Probleem is, dat als ie in de bios op 333 Mhz staat, de machine heel onregelmatig vastloopt. Je kunt memtests uitvoeren, en dat gaat gewoon goed.

Spontaan reset de computer dan.

Als ik het echter op 266 Mhz zet, dan is het probleem weg.

Nu zei met in de winkel, dat 266 Mhz(DDR) 2x 133 Mhz is.
En dat 333 (DDR)Mhz, met 2x 166 Mhz wordt verkregen.

Geeft het inderdaad problemem als je DDR 333 er in zet in dit Intel plankje.

In de winkel zeiden ze dat een Pentium 4 met een bus van 533 eigenlijk alleen maar voor 266 Mhz DDR is....(wrom stopt men er dan 333 in.. ?)

Mochten jullie een idee hebben, dan verneem ik dit graag.
Ik heb eigenlijk van alles al geprobeerd, en het probleem is overigens niet alleen bij mijn pc, ook bij die van mijn pa (en 2 pc's is wel errug toevallig dat ze stuk zijn.)

Ik hoop op een goed antwoord.

Groeten,

Sander

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In de winkel zeiden ze dat een Pentium 4 met een bus van 533 eigenlijk alleen maar voor 266 Mhz DDR is....(wrom stopt men er dan 333 in.. ?)
Dit slaat nergens op. Je zou kunnen zeggen dat de 533 bus ontwikkeld is voor 1066 Mhz RDRAM omdat dit (naar mijn weten en voor de consument te verkrijgen) het enigste ram-type is dat de 533 bus vol kan pompen met data.

Met DDR266 knijp je je P4tje ontzettend af, met DDR333 ook. Meer MB/sec op een eigenlijk al veel te lage snelheid veel belangerlijker dan synchroon lopen. 533/266=2 is dus synchroon. 533/333=1,6 is dus niet synchroon.

DDR266 is inderdaad 2 x 133
DDR33 is dan ook 2 x 166

Je bord zou gewoon DDR33 moeten ondersteunen volgens de specificaties, misschien dat het plankje niet helemaal gehappig is kwa Kingston geheugen.

Verder kunnen het standaard dingen zijn; te zwakke voeding, brak moederbord.

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 10-06-2003 13:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 13:06:
Probleem is, dat als ie in de bios op 333 Mhz staat, de machine heel onregelmatig vastloopt. Je kunt memtests uitvoeren, en dat gaat gewoon goed.
Als wát op 333MHz staat :? Check ook eens Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen voor meer tips&suggesties :)

Verder raad ik je aan om wat basiskennis op te doen door gewoon in de FAQ's van de GoT-subfora te kijken. In dit geval dus de Technische PMG FAQ B)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo...

Dat is wel heel erg vlug die reply.....is wel lekker.

Als het geheugen op 333 Mhz draait, dan is dus de fsb 2 x 166 Mhz. (voor Balus)

Bij mijn pa hadden ze al het moederbord vervangen in de 2de week, ivm verliezen hdd in bios. Dus die heeft nu heel nieuw mainboard....en ook problemen met Kingston.

Zal ik nog even de faq's nalezen, want zoals eerder in deze posting werd bericht, zit de bottleneck hem hier in het geheugen (geloof overigens niet dat er RDRAM in mijn intelbord kan..)

bedankt....

Sander

Rare is namelijk dat het hier om 2 pc's gaat, een 2,4 Ghz P4b en een 2,8 Ghz p4b.
Beide hebben andere voedingen (die van mij is 340 watt, die van mijn pa is 380 (d8 ik)

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Jouw northwood heeft een fsb van 133 mhz (dus 4*133). Je geheugen draait op 2* de fsb (dus 2*133) en is dus 266mhz.

Zodra je je fsb op 166mhz zet om je geheugen op 333mhz te krijgen, overclock je je processor, waardoor deze dus bv. vast kan hangen.
Wat je kan proberen is om je mem:cpu ratio dusdanig aan te passen dat je fsb op 133mhz loopt en je ram op 166.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

de fsb 2 x 166 Mhz
Je bent dan aan het overclocken. Ga de basics nog eens na :)

Dit topic heeft verder geen kans meer, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.