[TV cappen] PC niet snel genoeg ?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Ik ben sinds een week de redelijk gelukkige eigenaar geworden van een Pinnacle PCTV Pro kaart.
Ik heb deze kaart gekocht omdat ik van plan ben eigen VHS om te zetten naar DVD. Een DVD brander heb ik daarom ook gelijk erbij gekocht.

Het probleem dat ik ondervind bij het gebruiken van de meegeleverde software is dat ik bij het opnemen in DVD formaat (wat volgens hem 6Mbit per sec. is) geen synchroon geluid/beeld heb.
Als ik na het opnemen de opname (mpg verder geen codec gebruikt) ga bekijken loopt het beeld al na enkele seconden voor op het geluid.
Dit heb ik echter niet bij VCD en SVCD.
Gezien dat de software opzich al 40 tot 50% CPU time vraagt vraag ik mij af of mijn PC wel snel genoeg is, of wat anders de oorzaak moet zijn hiervan.

mijn PC specs (kort):
MSI K7T266Pro-RU (met RAID 0 onboard, ook al op gewone IDE geprobeerd)
AMD Athlon XP 1800+ (1533Mhz)
768MB DDR-RAM PC2100
2x 120GB WD 8MB op RAID 0
en Windows XP Prof. NL
voor alle specs: http://specs.tweak.to/936

[ Voor 1% gewijzigd door Mr.CeeJay op 10-06-2003 12:52 . Reden: typo's ]

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59
Je pc is echt wel snel genoeg.. geen twijfel over mogelijk!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Dat zeg je nu wel, maar full pal (720*576) capturen en on the fly naar mpeg om te zetten kan behoorlijk tegen vallen.
Heb je die 40 tot 50 % cpu time tijdens het direct naar mpg opnemen ?, lijkt me weinig eerlijk gezegd
Heb je verder veel dropped frames ?
Wat zijn de resultaten als je uncompressed opneemt en daarna omzet naar mpg ?
Maar goed, jij kunt ook

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Mr.CeeJay
tijdens het opnemen heb ik dus 100% CPU use
Dropped frames zou ik het idd. wel noemen, het geluid gaat gewoon door.
uncompressed opnemen :? zou niet weten hoe...

@echo off

Verwijderd

heb je het zelfde bij lagere resoluties? en wat als je de bitrate op 4Mbits/sec zet?,zelf kies ik meestal voor 4 Mbits als ik vanaf VHS werk, meer is IMHO overkill( bijkomend voordeel 2 uur video op DVD)
Dit klinkt echt als dropped frames

Vindt die 40-50% CPU time voor de software zonder cappen wel erg hoog, zelfs mijn Matrox (die het allemaal softwarematig doet) vraagt niet zo veel van mijn 1333 TB

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Probeer het eens met VirtualDub, daar kun je twee compatibiliteitsmodes kiezen voor capturen, met de ene (standaard) krijg ik op mijn 2500+ met 1GB ook enorm veel dropped frames, maar op de andere modus (weet zo ff niet meer uit mijn hoofd welke) ongeveer 1 op de 1000 ofzo.

• Mr.CeeJay
Het is een TV kaart met als extra composite en s-video in/out.
Denk niet dat VirualDub de TV tuner ondersteund.
Daarbij zou er een decoder chip op de kaart zitten...

oja: over lagere bitrates, dan ben ik dus gewoon VCD of SVCD aan het opnemen en dan haalt hij het gewoon wel.
Alleen bij het formaat DVD of DV (welke gewoon uncompressed is) haalt hij het gewoon niet. :(

[ Voor 39% gewijzigd door Mr.CeeJay op 10-06-2003 20:18 ]

@echo off

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Ik zou maar eens de guides op :
www.vcdhelp.com en
www.doom9.org doornemen.

Daar staat alles dat jij nodig hebt om te capturen, in virtual dub, uncompressed, alles is er wel te vinden. Op dit moment is gewoon je cpu de beperkende factor, je zal met deze config niet full PAL mpeg kunnen capturen.

(ps, de decoder chip waar jij het overweg hebt is de video decoder chip, zet het signaal van de tuner om in iets bruikbaars voor de pc, zit dan ook op iedere tv kaart, niks bijzonders dus helaas )

[ Voor 1% gewijzigd door amontillado op 10-06-2003 20:27 . Reden: enorme type ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• TheLemon

TheLemon

Mr.CeeJay schreef op 10 June 2003 @ 20:17:
Het is een TV kaart met als extra composite en s-video in/out.
Denk niet dat VirualDub de TV tuner ondersteund.
Daarbij zou er een decoder chip op de kaart zitten...

oja: over lagere bitrates, dan ben ik dus gewoon VCD of SVCD aan het opnemen en dan haalt hij het gewoon wel.
Alleen bij het formaat DVD of DV (welke gewoon uncompressed is) haalt hij het gewoon niet. :(
Ja en? Ik heb precies dezelfde kaart en ik kan dus in VirtualDub (jij dus ook) gewoon capturen, ik doe namelijk precies wat jij ook wil, van VHS naar pc. Je TV-tuner heeft hier helemaal niks mee te maken :? Probeer nou maar eerst eens wat ik hierboven aangaf.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 20:51

Frits Flits

SOUND! Designer

Doe je het wel op een NTFS partitie? Op de één of andere manier had ik ook dropped frames op Fat32. Daarbij kapte hij m'n bestanden om de 2GB af ;)

specs

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Real-time capturen en omzetten naar MPEG kan je vergeten, kost te veel CPU kracht.
Neem gewoon op in DV formaat. Volgens mij moet je Pinnacle kaart dat wel ondersteunen. Dat is 3.5MB/sec. Dan kan je het achteraf in alle rust met TMPGenc omzetten naar MPEG. En dan gebruik maken van Variable Bit Rate (VBR), waardoor je MPEG er perfect uit komt te zien.
Controleer ook of je HD's wel op DMA staan.
Ik heb even gekeken op de site van Pinnacle. Om full screen DVD (720x576) op te nemen heb je een Pentium 4 of een Athlon XP 1800 nodig. Je hebt een XP 1800, dat zou dus voldoende moeten zijn, maar het is dus wel het minumum. Wellicht dat een snellere CPU kan helpen.
Kijk ook eens op de site van Pinnacle voor support. http://webboard.pinnacles...rdID=1&SectionID=80&lng=1

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mr.CeeJay
beide schijven zijn NTFS ja.
Ik zal latere tips later deze week proberen (zit met tentamens)
en zal mijn ervaringen posten, alvast bedankt

@echo off

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:51
Ik heb dezelfde tv-kaart en ik capture MPEG2 op 9,5Mbit/s realtime.
Perfecte kwaliteit! Het is wel mogelijk.
Mijn CPU = 80-88% belast. Ik heb een P4 2,26 Ghz.
Ik heb gehoord van Pinnacle dat je videokaart ook een belangrijke rol mee speelt en niet alleen je CPU... (ik weet niet of dit zo is)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ygma!l schreef op 11 June 2003 @ 09:01:
Ik heb gehoord van Pinnacle dat je videokaart ook een belangrijke rol mee speelt en niet alleen je CPU... (ik weet niet of dit zo is)
Nahjah belangrijk... vooral oude videokaarten hebben geen overlaysupport en dan moet alle data die je 'ziet'door de processor worden berekent. Dit kost best wel wat processorcapaciteit, en teveel icm opnemen met een tv-kaart.

C:\>_

• TheLemon

TheLemon

Maar je kan natuurlijk ook gewoon de monitor-functie uitzetten, dan heb je helemaal geen overlay nodig tijdens het capturen.

• Vinnie
  • Niet online
TheLemon schreef op 11 June 2003 @ 17:24:
Maar je kan natuurlijk ook gewoon de monitor-functie uitzetten, dan heb je helemaal geen overlay nodig tijdens het capturen.
Voor VHS kun je dat best wel doen ja, mits je weet wanneer je kan stoppen ed. Alleen voor live dingen zoals clips opnemen van TV lijkt het me niet handig :)

* Vinnie grabt iig gewoon met overlay aan.

C:\>_

• TheLemon

TheLemon

Ja ik ook, maar mijn pc trekt het ook makkelijk. En ts wil, zoals hij zelf zegt, van VHS grabben. Je kan ook een aardig eind komen door op het geluid af te gaan of desnoods er een tv naast zetten om te monitoren.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:39
Ik heb een 800 mhz celeron @ 1 ghz en die kan bijna fullscreen capturen namelijk 720 * 480 namelijk, maar dit doe ik met windvr want PCTV trekt veel teveel van me cpu in mpg2.

PCTV werkt bij mij wel goed in fullscreen met de pixl codec alleen het probleem is dat die veel te grote filmpjes maakt, dat loopt zo in de tientallen gigabytes!

Dus je kan het beste gewoon windvr gebruiken want je cpu is net wat te zwak

And this !! Is to go even further beyond!!!

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Microkid schreef op 10 juni 2003 @ 23:30:
Real-time capturen en omzetten naar MPEG kan je vergeten, kost te veel CPU kracht.
sorry, maar ik heb hier een oud Pinnacle TV-kaartje met video-in,
ik kan hierop @ me Duron750 gemakkelijk video mee opnemen
met een reso van 640x480 en REALTIME omzetten naar divx4.12
(bitrate = ongeveer 2500), hierbij heb ik ongeveer 5 framedrops op de 1000,
audio neem ik wel ongecompresseerd op.
Wat je wel nodig hebt: geen andere proggies draaien, goed wat ram
en VOORAL een goede HD (heb hier zelf een 75GB SCSI-160, zeer lekker >:) :P )

aan de CPU ligt het dus zeker niet ;)

• arjandijk162
  • Laatst online: 15-07 22:19
realtime divx is sowieso lichter dan MPEG2, verder heb ik een creative blaster cinema waarmee ik op een xp1700 zonder problemen SVCD kan opnemen. Voor een goede capute kun je het best opnemen in MJPEG. Dit zit standaard ingebouwd in showshifter, in pinnacle studio en je kunt ook een losse codec downloaden (misschien moet je m kopen) DIt is hogere kwaliteit en vergt minder CPU, je kunt het daarna altijd omzetten naar DVD

• Mr.CeeJay
Ik heb bij het video tabblad nu "ruisfilter" uitgevinkt en de weergave van "2 velden interlaced" naar "1 veld maar" gezet. CPU time voor TV kijken alleen is nu 11 tot 17%
Nog steeds 10% frame drops bij het opnemen in DVD kwaliteit, het is wel merkbaar minder... lijkt me dus dat mijn systeem het niet trekt ???

@echo off

Pagina: 1