[XP] Systeembestanden checken mbv DOS commando?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Deze zag ik een tijdje geleden al voorbij komen maar word met de search niet veel wijzer.

Er schijnt een (DOS) commando te zijn binnen XP dat de belangrijkste XP (systeem-)bestanden checkt en zonodig terugzet/repareert.

Wie o wie helpt mij ;)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Booten vanaf je WinXp cd en dan naar de recovery console.

Daar kan je 'fixboot' en 'fixmbr' gebruiken
fixboot voor ik meen het herstellen van de belangrijkste systeem bestanden.
fixmbr voor het herstellen van de mbr

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Systeembestandscontrole
Systeembestandscontrole (sfc.exe) is een opdrachtregelhulpprogramma waarmee u alle beveiligde systeembestanden kunt scannen en de versies van deze bestanden kunt controleren nadat u de computer opnieuw hebt opgestart. Als u met Systeembestandscontrole ontdekt dat een beveiligd bestand is overschreven, wordt automatisch de juiste versie van dit bestand opgehaald uit de map %systemroot%\system32\dllcache en wordt het onjuiste bestand vervangen door deze juiste versie.

Syntaxis:

sfc [/scannow] [/scanonce] [/scanboot] [/cancel] [/quiet] [/enable] [/purgecache] [/cachesize=x]

Parameters:

/scannow

Alle beveiligde systeembestanden worden onmiddellijk gescand.

/scanonce

Alle beveiligde systeembestanden worden éénmaal gescand.

/scanboot

Alle beveiligde bestanden worden telkens gescand nadat de computer opnieuw is opgestart.

/cancel

Alle scans van beveiligde systeembestanden die nog niet zijn uitgevoerd, worden geannuleerd.

/quiet

Alle onjuiste bestandsversies worden vervangen zonder dat de gebruiker om toestemming wordt gevraagd.

/enable

De standaardwerking van Windows Bestandsbeveiliging wordt hersteld. Dat wil zeggen dat de gebruiker wordt gevraagd of de juiste versies van beveiligde systeembestanden moeten worden teruggezet wanneer onjuiste bestandsversies worden gedetecteerd.

/purgecache

De bestandscache van Windows Bestandsbeveiliging wordt leeggemaakt en alle beveiligde systeembestanden worden onmiddellijk gescand.

/cachesize=x

Hiermee geeft u de gewenste grootte op (in MB) van de bestandscache voor Windows Bestandsbeveiliging.

Opmerkingen

U kunt Systeembestandscontrole alleen uitvoeren als u bent aangemeld als beheerder of als lid van de groep Administrators.
Als de map %systemroot%\system32\dllcache beschadigd of onbruikbaar is, gebruikt u Sfc /scannow, Sfc /scanonce of Sfc /scanboot om de inhoud van de map Dllcache te repareren.
Bron:

F1, index, systeembestanden, systeembestandscontrole, [ENTER]

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 10-06-2003 12:59 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik heb hier niks aan toe te voegen. Gaarne de volgende keer even iets beter zoeken :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Dit topic is gesloten.