Club3d Radeon 7000 VE slaat geel uit

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Hallo allemaal,

mijn Club3d Radeon 7000 VE (AGP, 64 mb DDR) slaat geel uit. Er hangt een gele gloed/waas over het hele beeldscherm heen.

Ik dacht eerst dat het de monitor was, maar dat is toch niet zo. Dit heb ik getest d.m.v. een andere monitor.

Op dit moment springt hij weer naar normale kleuren, maar hij springt ook net zo hard weer terug na een tijdje.

Wie weet waar het aan kan liggen? Is de kaart dood aan t gaan? Misschien een oververhittingsprobleem? Er zit een passieve koeler op.

Systeemspecs.:
ASRock K7VT2 moederbord
AMD Athlon 1800+ @ 1667 Mhz (2000+)
256 DDR RAM werkgeheugen

De systeemprocessor is dus overgeclocked. Echter op de normale snelheid houdt ik hetzelfde probleem en de kaart heeft het altijd gedaan op deze snelheid.

Ook in mijn oude PC had hij er soms last van (terwijl het beeld nu weer naar geel verspringt), maar dan was opnieuw opstarten/cold boot meestal afdoende.

Van zowel Club3d ('de kaart is waarschijnlijk kapot dus een nieuwe is de enige oplossing. Daarbij is de kaart toch al wat ouder waardoor een nieuwe(re) kaart geen overbodige luxe is) als ATI (automatic mail-reply) krijg ik niet veel los.

Wie weet raad?

mvg,
Roy

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Beetje flauw, maar ik verwacht dat je monitorstekker niet goed in de kast zit (of de kabel heeft een draadbreuk).

• RvL
Nou, dat is niet flauw, daar heb ik ook aan gedacht. Echter, het OSD-menu van de monitor wordt wel in de goede kleuren weergegeven en op een compleet andere monitor (en andere kabel) kleurt hij geel. Op dit moment lijkt het wel een kapotte tl-balk....

Edit:
Overigens heeft hij er op de TV-out geen last van :?

[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 10-06-2003 12:36 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

OSD menu word weergegeven door de monitor zelf, dus dat heeft niks te maken met een eventuele kapotte kabel, probeer de monitor eens op een andere kaart/pc?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 12:36 ]

• RvL
Ik zal het nog wel eens met een compleet andere monitor proberen (heb er nog wel ergens 1tje staan denk ik). Ik laat wel weten wat daar de uitkomst van is!

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Indien het op andere monitoren ook is: check of het ook in een andere PC is... (je weet hoe Windows soms kan doen - of sommige gebruikers met hun kleurcalibratie in driversettings)...

Het kan ook een kapot filtercondensatortje zijn in de uitgang, of een lamme stekker op de kaart. Search maar eens op "filter geforce2 vga" en je komt genoeg topics/sites tegen over hoe je die SMD het beste kunt vervangen/overbruggen.

• RvL
Goed, een stomme fout van mijn kant tijdens het testen. Op andere monitoren wordt het beeld wel goed weergegeven.

Diagnose is dus dat de kabel van de monitor kapot is (kabelbreuk waarschijnlijk). Dit denk ik omdat het testbeeld (monitorkabel uit de PC trekken) de kleuren rood, groen en blauw (RGB :P ) wel goed weergeeft en ook het OSD menu met de juiste kleurstelling wordt weergegeven.

Probleem is alleen dat deze rechtstreeks aan de monitor vast zit en dus niet verwisselbaar is. De monitor zal dus waarschijnlijk opgeschroefd moeten worden om de kabel te kunnen vervangen.

Is dit makkelijk te doen? Of is het niet te doen? Het gaat hier om een Fujitsu 17" monitor. Iedere tip is welkom.

Roy

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 10-06-2003 22:46 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Is dit makkelijk te doen?
Dat ligt eraan hoe goed jouw soldeertechniek is en dat is moeilijk beoordelen vanaf hier. Ik heb zelf er een 5 tal ooit vervangen (waren afgeknipt) maar als je stekkers er nog aanzitten heb je iig geen geklooi met uitzoeken waar elk draadje voor is: gewoon 1 op 1 overzetten. De 3 dikke draden zijn voor RGB en die moeten coaxiaal/afgeschermd draad hebben. Kleurcode kan voor de overige draadjes voor iedere VGA-kabel weer anders zijn.

Je kan ook een female stekker aan de monitor bevestigen zodat je een normale kabel kan gebruiken met 1 stekker aan ieder uiteinde (of met BNC werken indien je daar nog wel een kabel van hebt liggen).

En als workaround: je kan ook alleen de betreffende gebroken draad vanaf monitor naar stekker omleiden met een draadje buitenom de huidige kabel. Ziet er niet uit, maar ten eerste ben je lekker snel klaar, ten tweede ziet niemand die kabel achter je PC/monitor/buro, en ten derde hoef je niet te klooien met de overige stekkers.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsubhi15m.gif
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Pin Name       Description
-----------------------------------------------------
1   RED             Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p) 
2   GREEN       Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p) 
3   BLUE        Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p) <----
4   ID2             Monitor ID Bit 2 
5   GND             Ground 
6   RGND        Red Ground 
7   GGND        Green Ground 
8   BGND        Blue Ground 
9   KEY             Key (No pin) or +5 VDC
10  SGND        Sync Ground 
11  ID0             Monitor ID Bit 0 
12  ID1/SDA         Monitor ID Bit 1 / DDC Serial Data Line
13  HSYNC/CSYNC     Horizontal Sync (or Composite Sync) 
14  VSYNC           Vertical Sync 
15  ID3/SCL         Monitor ID Bit 3 / DDC Data Clock Line
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

• RvL
Oke, hardstikke bedankt! Aangezien het beeld geel kleurt, zal het probleem waarschijnlijk zitten in de draadjes voor Blauw.

Eerst maar eens openschroeven om te kijken. Er staat trouwens wel een 'vrij' hoge spanning op zo'n monitor. Enige tips om dit snel te lozen, of is de enige manier de stekker eruit trekken en wachten?

Roy

Nu de dekens nog...

• Puc van S.
  • Laatst online: 15-08 13:16
de snelste manier is ook de meest gevaarlijke, namelijk ff je hand in de open monior zitten, als je een schok krijgt van 10000V is de spanning eraf :P, nee ik zou em gewoon ff een nachtje aan laten staan (wel met de stekker eruit natuurlijk :P )

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• RvL
Ik ga voor methode 1!!!! Altijd lekker, zo'n stroomstootje. Wat je ook beslist eens moet proberen is tijdens een flinke onweersbui met ijzeren paraplu of staaf buiten te gaan lopen. Daar wordt je lekker wakker van :+

Nee zonder gekheid, bedankt voor je advies. Ik schakel nu de pc nu uit, haal de stekker van de monitor eruit en laat de monitor 'aan' staan. En dan zullen we morgen eens gaan sleutelen!

Roy

Nu de dekens nog...

• RvL
Goed, ik ben eens aan het meten geslagen en kunnen constateren dat er geen draadbreuk in de kabel zit. Tenminste, voor zover mijn meetkunsten mij vertellen ;)

De weerstand heb ik echter niet kunnen meten. Mn meter moet nodig eens geijkt worden, want zo hadden Red Green en Blue 29 Ohm weerstand en zo 90 Ohm. Zelfs een keer 0.9 M Ohm. Maar dit zal waarschijnlijk aan de meter liggen.

Maar de vraag is nu, waar ligt het probleem aan waarschijnlijk? Is de monitor dood aan t gaan? Heb er nu bijna 2 uur een andere monitor opzitten en nu doet het probleem zich niet voor.

Ook heb ik het stof er eens flink uitgeblazen, maar ik denk niet dat dit veel zal helpen...

Wie weet nog raad?

Roy

Edit:
Goed, ook de contacten een schoon gemaakt met contactspray. Even laten drogen om daarna de monitor weer aan te sluiten.

Het zag er goed uit, de eerste 30 sec. prachtig beeld. Dus vol goede moed streek ik neer op mn bureaustoeltje en je raad het al. Ik zit weer tegen een prachtig geel scherm aan te kijken....

Echt niemand een idee?

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 13-06-2003 17:01 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Kan ook een uitdrogende condensator zijn binnenin de monitor.

• RvL
En waar kan ik zo'n uitdrogende condensator aan herkennen? Er zitten zoveel condensators in....

Nu de dekens nog...

Pagina: 1