[Citrix] MF XPe (FR3) licentie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een Citrix MF XPe farm, bestaande uit een losse datastore (MS SQL) en drie load-balanced MF servers (W2K adv. server, SP3). Nu krijg ik een foutmelding als ik een tweede sessie naar een van de MF servers opzet (cannot obtain Citrix license o.i.d.). Dit kan ik ook in de systemlog terug vinden (eventid 1000 en 26). Na wat speurwerk op de Citrix- en Microsoft site kan ik de conslusie trekken dat er iets mis is met mijn Citrix licenties. Als ik namelijk het "qfram /load" commando uitvoer op een van de servers krijg ik een load van 20.000 op elke server. Volgens Citrix houdt dit in dat er iets mis is met mijn licenties... :(

Omdat we een oude Metaframe 1.8 server hebben draaien, hebben we besloten upgrade licenties te nemen voor de base-licentie en voor een 20-user client pack.
Dus ik heb de twee 1.8 licenties ingevoerd en geactiveerd, daarna de upgrade licenties, vervolgens de extra user-packs voor XPe (60 extra users) en tot slot de FR3 licenties (die zijn er pas later bijgekomen). Mijn licentielijst ziet er dat als volgt uit:

- Metaframe 1.8 for TSE With subscription (1 conn + 15 usr)
- Citrix User License Pack (20 usr)
- Metaframe XPs 1.0 to XPe 1.0 for Windows Upgrade (unlim. conn.)
- Metaframe XPs 1.0 to XPe 1.0 Connection Upgrade Pack (20 usr)
- Metaframe XPe 1.0 Connection Pack (10 usr)
- Metaframe XPe 1.0 Connection Pack (50 usr)
- Metaframe XP 1.0 for Windows, Feature Release 3 (unlim. conn.)
- Metaframe XP 1.0, Feature Release 3 Connection Pack (10 usr)
- Metaframe XP 1.0, Feature Release 3 Connection Pack (20 usr)
- Metaframe XP 1.0, Feature Release 3 Connection Pack (50 usr)

De licenties zijn uiteraard allemaal geactiveerd. Als ik nu in het summary scherm van mijn licenties kijk, die ik in het eerste window dat er maar 60 connections gelicenseerd zijn. terwijl de feature level FR3 (in het scherm eronder) wel 80 connecties toestaat.

Aangezien ik er in de summary dus 20 mis, moet dit wel aan de upgrade licentie(s) liggen. Dit is nl. de enige 20 usr pack die ik gebruik. Wat ook heel maf is dat de upgrade "XPs 1.0 to XPe 1.0" beschrijft, terwijl dit volgens mij iets van "1.8 for TSE to XPe 1.0" moet zijn. Maar volgens de leverancier is dit een foutje in de omschrijving van de license (omdat 1.8 officieel niet meer ondersteund wordt :? ). Ik geloof er niets van, maar het is mijn woord tegen het zijne ...
Ook het feit dat ik niet kan connecten naar mijn farm moet betekenen dat er (ook) iets mis is met mijn base licentie. Er zijn namelijk genoeg extra (non upgrade) user-packs toegevoegd.

Mijn vraag is dus of iemand mij kan vertellen hier of bovenstaande theorie klopt. Heeft iemand hier ook al eens zulke (of vergelijkbare) problemen gehad?

bedankt!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
XPs en XPe licenties door elkaar: dat snap ik niet: dit zijn 2 verschillende product codes en kan nooit samen werken op 1 server.

je product code (rechtsklik in citrix console op server) komt waarschijnlijk overeen met XPe aangezien dat aantal klopt.

wat betreft de upgrade paden:
1.8 zonder load-balancing kan misschien alleen naar XPs
en met load-balancing kan jewel rechtstreeks naar XPa en XPe?
Om 1.8 licenties te kunnen gebruiken upgrade licenties moeten hebben vanaf 1.8.

[ Voor 71% gewijzigd door paulhekje op 10-06-2003 13:40 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Steenvoorde
Nee hoor, het zijn feitelijk 4 XPe licenties. 2 connect packs en 2 upgrades (waarvan 1 de base is). Maar als wat jij zegt waar is, dan zouden we dus nog twee upgrade licenties van 1.8 naar XPs moeten hebben?

En de productcode klopt, anders had ik de huidige licenties ook nooit kunnen activeren.

• paulhekje
ja, inderdaad. dan wordt het upgrade pad:
1.8 -> XPs
XPs-> XPe

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Steenvoorde
Oké thanx, maar je weet dus zeker dat het zo zit? Dan kan ik hier die reseller mee om z'n oren slaan ;)

• paulhekje
ik heb een keer de volgende upgrade gedaan van server inclusief connection licenses:
1.8 -> 1.8 + load balancing
1.8 + load balancing -> XPa

Dus upgrade licenties vanaf 1.8 bestaan absoluut.

• Steenvoorde
Mooi, dan ligt het gelukkig niet aan mijzelf. Ga ik nu even fijn een reseller op z'n kop geven! (of een purchaser hier ;) )

Nogmaals bedankt voor je hulp!
Pagina: 1