Maxtor D740X 60GB HD nu echt kapot?

Pagina: 1
Acties:

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 16:32

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Ik sta op het punt naar Informatique te bellen (alwaar ik mijn PC'tje heb gekocht). Ik weet namelijk haast wel zeker dat mijn harde schijf de geest heeft gegeven, maar voor ik een pleefiguur sla wil ik toch even de échte experts raadplegen. Vandaar dat ik hier ben aangekomen. :)

Eigenlijk begon het al een tijdje geleden, toen W98 steeds opstarte met de melding dat één of meerdere sectoren beschadigd zouden zijn en dus een oppervlaktescan wilde doen. Het werden er steeds meer, dus ik naar Informatique (1,5 uur rijden...). Vertellen ze me daar fijn dat er niks mis is met die schijf, maar dat het softwarematige beschadigde clusters zijn ofzo. Afijn, ik weer naar huis, alleen een Athlon XP casebadge rijker...

Nú is het zo dat een paar dagen geleden mijn PC ineens niet meer op wilde starten vanaf de harde schijf. Ik kreeg een melding van iets als "no DOS found" ofzo. Ook de self-check bij het opstarten van de PC duurt véél langer dan normaal. Het lampje van m'n HD blijft dan een hele tijd branden. Nu heb ik geprobeerd om op te starten met een W98 opstartdiskette, en geprobeerd mijn HD-stations te accessen. Zonder succes. Hij geeft aan dat de stationsaanduidingen ongeldig zijn.

Mijn lijkt het duidelijk dat m'n HD zo brak is als een lekke zeef, maar toch wil ik wel graag eerst advies van jullie.

O ja, nog één vraagje. Mijn HD is iets meer dan een jaar oud, dus er zit nog gewoon garantie op. Maar kan ik ook eisen dat Informatique (als dat nog mogelijk is) een backup voor mij maakt, zonder dat ik daar iets van 30 pleuro voor moet betalen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Laat eens even Powermax draaien, deze checkt je HD op basis van SMART waardes. Waarschijnlijk is je HD gewoon rot. zie ook: http://gathering.tweakers..._message/16985207#hddvaag

gewoon garantie eisen

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 16:32

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Maar ook al zou Powermax zeggen dat er niks aan de hand is (zoals hij dat enkele maanden geleden ook bij Informatique zei), dan nog werkt die HD nog niet zoals hij zou moeten doen en kan ik toch een nieuwe eisen? Ik zit ik nu verkeerd te denken?

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
tijn.online schreef op 10 June 2003 @ 11:04:
Maar ook al zou Powermax zeggen dat er niks aan de hand is (zoals hij dat enkele maanden geleden ook bij Informatique zei), dan nog werkt die HD nog niet zoals hij zou moeten doen en kan ik toch een nieuwe eisen? Ik zit ik nu verkeerd te denken?
Dat kans dat Powermax zegt dat ie stuk is / Bad sectors heeft is heel groot.
Gewoon in de winkel zeggen dat hij constant bad sectors heeft, dan kunnen ze niet anders concluderen dat je HD rot is. Trouwens uit die serie waar die van jou uit komt vallen er nog wel meer uit >:) ze zijn het waarschijnlijk dus gewend. En vooral je niet laten omlullen, gewoon nieuwe vragen. Doen ze moeilijk kun je je HD nog altijd via een RMA formulier naar Maxtor sturen, deze doen nooit moeilijk (het duurt alleen wat langer)

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 13:59
Als hij echt kapot is kan je er waarschijnlijk geen backup meer van maken :(

Ik neem aan dat je er geen nieuwe hardware in gezet hebt tussen het moment dat hij het wel deed en het moment dat hij het niet meer deed... m.a.w. de pc was precies hetzelfde en is niet verplaatst. Als dat zo is dan heb je waarschijnlijk echt een brakke HD. Je kunt hem natuurlijk nog wel even in een andere pc testen (als je die ter beschikking hebt), als hij daar ook niks meer doet is hij dood :(