Garantie op hardwareproducten => 1 of 2 jaar?

Pagina: 1
Acties:

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:31

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje: Ik heb net iets meer dan een jaar geleden een PC2100 DDR-geheugendimm gekocht bij CompTechWorld. Niets mee aan de hand, deed het perfect, tot een week geleden. Ik een mail gestuurd naar CTW of er nog garantie op de DIMM zat, en een paar e-mails later beweert CTW dat er géén garantie meer zit op de DIMM. Maar is het niet zo, dat de wettelijke garantie per 1-4-2002 (of 1-1-2002 zelfs misschien) binnen de EU naar 2 jaar is opgeschroefd? Volgens mij wel, maar óók dit ontkent CTW stellig. Nu is mijn vraag: is de wettelijke garantie op producten 1 of 2 jaar, en per wanneer is dit al?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

http://www.staiksterk.nl/praktijkvoorbeelden/#case60 per 1 mei 2003 is het een en ander veranderd. Zie ook http://www.justitie.nl/pu...entenkoop_en_garantie.asp

De wet is dus veranderd nadat je het geheugen hebt aangeschaft waarmee je er dus geen aanspraak op kunt maken. Wèl wil ik je zeggen dat je van het geheugen mag verwachten dat het langer meegaat dan 1 jaar. Met andere woorden, CTW mag zich dan wel aan zijn leveranciersverplichting houden (fabrieksgarantie),het houd zich nog steeds niet aan de wet die stelt dat een product die eigenschappen dient te bezitten die je ervan mag verwachten. In dit geval dat het langer meegaat dan 1 jaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 10-06-2003 10:08 ]

Verwijderd

Dan moet je even contact opnemen met de wetswinkel of de consumentenbond... die kunnen je vertellen wat de wettelijke garantie op een apparaat is.

Ik heb ze vrijdag ook gebeld en om info gevraagd over mijn GSM. De winkelier zei 1 maand garantie op de reparatie en consumentenbond 3 maanden, dus ik 3 maanden gekregen omdat ik het contract heb laten faxen en aan de winkelier heb laten zien.

Handige link: http://www.staiksterk.nl

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 10:08 ]

Verwijderd

Trouwns wel merk geheugen is het ? sommige hebben levenslange garantie.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 10:10:
Trouwns wel merk geheugen is het ? sommige hebben levenslange garantie.
Voor de duidelijkheid, dan hebben we het over de fabrieksgarantie. Wat ik zelf aanhaalde is de wettelijke garantie :)

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Per 1 mei 2003 is er inderdaad op alle consumentengoederen garantie (dus ook op huisdieren, daar was toen zo'n ophef over) maar ik dacht dat computerartikelen e.d. al sinds 1 januari 2002 twee jaar garantie hadden? Zie hier

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Volgens mij heb je het daar over een Europese richtlijn. Het moet wel in de Nederlandse wet zijn opgenomen bij mijn weten, wat dus pas per mei 2003 is gebeurd.
Los daarvan, het gaat om fabrieksgarantie en niet de wettelijke garantie waar je recht op hebt.
De wettelijke garantie gaat verder waar de fabrieksgarantie ophoudt. Maar wat mgfun zegt, op veel merken geheugen heb je redelijk lang (fabrieks)garantie. Heb je dat zelf al nagekeken?

Verwijderd

B_O_S_S schreef op 10 June 2003 @ 10:22:
Per 1 mei 2003 is er inderdaad op alle consumentengoederen garantie (dus ook op huisdieren, daar was toen zo'n ophef over) maar ik dacht dat computerartikelen e.d. al sinds 1 januari 2002 twee jaar garantie hadden? Zie hier
die Europesche richtlijn is wel duidelijk. Maar was (is?) het niet zo dat die richtlijn in de nationale wetgeving moet worden uitgewerkt voordat hij van kracht is in een van de Europesche lidstaten? Volgens mij is dat nog steeds niet gedaan in Nederland en valt dat zolang de VVD in de regering zit ook niet te verwachten.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 10 June 2003 @ 10:31:
Maar wat mgfun zegt, op veel merken geheugen heb je redelijk lang (fabrieks)garantie. Heb je dat zelf al nagekeken?
Is al gechecked...zit geen fabrieksgarantie meer op de DIMM (volgens CTW)

Verwijderd

B_O_S_S schreef op 10 June 2003 @ 10:35:
[...]

Is al gechecked...zit geen fabrieksgarantie meer op de DIMM (volgens CTW)
CTW kijkt alleen na de garantie die hun moeten geven. Je zou hem ook zelf terug kunnen sturen na bv: samsung of apacer (welk merk dan ook).

Soms kun je dit op de site van de maker op zoeken met het serie nummer van de dimm... Trouwns dat spul kost niets meer dus ik zou gewoon een nieuwe kopen met levenslange garantie er op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 10:50 ]

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Ik heb allang een nieuwe (had ik al toen de oude er nog in zat) :) Maar het ging mij gewoon om die garantie, waar ik dacht recht op te hebben.

Pagina: 1