Compaq DeskPro 486s/25m

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
kreeg deze van iemand..schijnt alles nog te werken (ben wel met de setup floppen aant stoeien momenteel)
mijn vraag! op de eisa/processorkaart zit naast de processor een dipswitch, 3 knops, alleen zijn deze niet gedocumenteerd..weet iemand de settings hiervan? kan ikm mischien o/cen hiermee >:)

tevens, wat voor geheugen slikt de kingston geheugenkaart allemaal ?
heb al bij hp (compaq) gekeken, helaas niet veel doc's over dit oude beestje .. (mijn 7de pc alweer :)

Verwijderd

Een 486sx-25? Dan wens ik je veel succes. Hoop voor je dat je op de 33mhz komt. Het zijn echt zaad-overclockers. (Dwz, ze overclocken heeeeeel slecht, weet ik uit eigen ervaring)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

486sx zal wel FastPage geheugen hebben of EDO ram maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Tenzij het zelfs nog 30 pins geheugen is, dan wens ik je helemaal succes, zijn nogal zeldzaam en traag (een beetje moderne ide harddisk is sneller als dat geheugen :+).

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Losha

Losha

Topicstarter
geheugen is 72 pins...heb x banken op de kaart (b tot/met i ofzo)
heb oude simms van mij erin gehad..maar die geven fouten..terwijl ze goed zijn...vandaar dus ondermeer de vraag "wat voor..." doelde dus op ecc en weet ikt niet..
maar weet nou niemand wat die jumpers op de cpu-kaart doen ? iemand moet toch zo'n komprak in zn handen hebben gehad ooit :?

ps. wat een geweldig ouderwets apparaatje zeg LOL
ziet er gek genoeg nog gloednieuw uit van binnne..en maakt een stuk degelijkere indruk dan die troep van nu

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastBunny schreef op 10 June 2003 @ 09:29:
486sx zal wel FastPage geheugen hebben of EDO ram maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Tenzij het zelfs nog 30 pins geheugen is, dan wens ik je helemaal succes, zijn nogal zeldzaam en traag (een beetje moderne ide harddisk is sneller als dat geheugen :+).
Niet blaten :z

80ns FP is traag, maar nog altijd een paar ordes van grootte sneller dan zelfs een U320 15K SCSI bak :P

EDO geheugen is uitgesloten, die is pas vanaf +-1994 in opkomst en deze bak is ouder. Het is dus FP, wat makkelijk maar vooral ook goedkoop te vinden is. Als je 72p geheugen hebt, moet je eens in een grabbelton zoeken naar modules met 8 of (beter) 16 chips met '4400' in de code op de chips zelf. Dat zijn 4Mb chips, dus met 8 op een module heb je 4MB en met 16 8MB. Gelukkig zijn dit vaak de meest voorkomende modules in die grabbelton. Misschien dat de Compaq parity wil, dan moet je modules zoeken met 9 respectievelijk 18 chips (deze zijn ook niet al te moeilijk te vinden) :z
Overigens heeft een 486 een 32p geheugenbus, dus hoef je deze dingen niet in paren te plaatsen, enkel is voldoende.

Slikt dat ding 30p geheugen? dan is het iets moeilijker. Je beste kans is dan om op een beurs een kilozak 30p te kopen voor iets van EUR 10. Daar moet je dan flink door ziften. De meest voorkomende modules hebben 8/9 chips met een '1000' in de opschrift- dat zijn 1Mb chips en dus 1MB modules. Daar heb je niet zoveel aan. Maar eens in de zoveel tijd vind je chips met '4000' opschift. Dat zijn 4Mb chips- dus modules met 8 (non-parity) of 9 (parity) daarvan zijn de felbegeerde 4MB 30p SIMMs.
Let op dat je bij een 486 30p SIMMs per 4 identieke moet plaatsen :o

En hoe je erachter komt of hij parity wil hebben of niet? Kijk wat voor geheugen er nu in zit- als daar per reepje 2, 4 of 8 (of een veelvoud daarvan) chips zijn, is het non-parity. Hebben ze daarentegen 3, 6 of 9 (of een veelvoud daarvan) chips, is het parity :z

Mbt OCen- probeer gewoon die dipswitches (wel eerst noteren hoe ze nu staan :o ), het zit er dik in dat een of twee ervan selecteren tussen 25 en 33MHz (misschien ook 20 en 40). Een 486SX25 trekt meestal wel 33MHz. Wel opletten met het geheugen- als het 80ns is zou het daar moeite mee kunnen hebben (chips met -8 of -80 achteraan de eerste regel). 70ns kan tot ruim 60MHz, dus geen problemen daar (-7 of -70 uiteraard)

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 10 June 2003 @ 11:47:
geheugen is 72 pins...heb x banken op de kaart (b tot/met i ofzo)
heb oude simms van mij erin gehad..maar die geven fouten..terwijl ze goed zijn...vandaar dus ondermeer de vraag "wat voor..." doelde dus op ecc en weet ikt niet..
maar weet nou niemand wat die jumpers op de cpu-kaart doen ? iemand moet toch zo'n komprak in zn handen hebben gehad ooit :?
Zie m'n tip hierboven- kijk wat er nu in zit (en ga ervan uit dat het parity fastpage slikt. EDO gaat ZEKER niet werken, non-parity geeft allicht errors)
ps. wat een geweldig ouderwets apparaatje zeg LOL
ziet er gek genoeg nog gloednieuw uit van binnne..en maakt een stuk degelijkere indruk dan die troep van nu
Idd, die dingen kunnen enorm veel hebben (m'n vroegere huisgenote had er eentje die alles tot en met beplast worden door een kat overleefde :+ )

Oslik blyat! Oslik!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

dion_b schreef op 10 juni 2003 @ 11:57:
[...]

Niet blaten :z

80ns FP is traag, maar nog altijd een paar ordes van grootte sneller dan zelfs een U320 15K SCSI bak :P

EDO geheugen is uitgesloten, die is pas vanaf +-1994 in opkomst en deze bak is ouder. Het is dus FP, wat makkelijk maar vooral ook goedkoop te vinden is. Als je 72p geheugen hebt, moet je eens in een grabbelton zoeken naar modules met 8 of (beter) 16 chips met '4400' in de code op de chips zelf. Dat zijn 4Mb chips, dus met 8 op een module heb je 4MB en met 16 8MB. Gelukkig zijn dit vaak de meest voorkomende modules in die grabbelton. Misschien dat de Compaq parity wil, dan moet je modules zoeken met 9 respectievelijk 18 chips (deze zijn ook niet al te moeilijk te vinden) :z
Overigens heeft een 486 een 32p geheugenbus, dus hoef je deze dingen niet in paren te plaatsen, enkel is voldoende.

Slikt dat ding 30p geheugen? dan is het iets moeilijker. Je beste kans is dan om op een beurs een kilozak 30p te kopen voor iets van EUR 10. Daar moet je dan flink door ziften. De meest voorkomende modules hebben 8/9 chips met een '1000' in de opschrift- dat zijn 1Mb chips en dus 1MB modules. Daar heb je niet zoveel aan. Maar eens in de zoveel tijd vind je chips met '4000' opschift. Dat zijn 4Mb chips- dus modules met 8 (non-parity) of 9 (parity) daarvan zijn de felbegeerde 4MB 30p SIMMs.
Let op dat je bij een 486 30p SIMMs per 4 identieke moet plaatsen :o

En hoe je erachter komt of hij parity wil hebben of niet? Kijk wat voor geheugen er nu in zit- als daar per reepje 2, 4 of 8 (of een veelvoud daarvan) chips zijn, is het non-parity. Hebben ze daarentegen 3, 6 of 9 (of een veelvoud daarvan) chips, is het parity :z

Mbt OCen- probeer gewoon die dipswitches (wel eerst noteren hoe ze nu staan :o ), het zit er dik in dat een of twee ervan selecteren tussen 25 en 33MHz (misschien ook 20 en 40). Een 486SX25 trekt meestal wel 33MHz. Wel opletten met het geheugen- als het 80ns is zou het daar moeite mee kunnen hebben (chips met -8 of -80 achteraan de eerste regel). 70ns kan tot ruim 60MHz, dus geen problemen daar (-7 of -70 uiteraard)
Ik bedoelde als het 30 pins geheugen is en niet EDO :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op de site van compaq is toch genoeg te vinden over dat ding hoor...die sipswitch is imho voor de CPU-speed instellingen. Maar volgens mij moet dat ook wel op de site staan

[ Voor 88% gewijzigd door The Eagle op 10-06-2003 14:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastBunny schreef op 10 June 2003 @ 14:08:
[...]

Ik bedoelde als het 30 pins geheugen is en niet EDO :)
30p is inherent net zo snel/traag als 72p, het is gewoon een andere packaging (er zijn zelfs 4x 30p -> 72p convertors). EDO is idd wat sneller dan FP, maar het scheelt hooguit 5% - en je hebt ook (zeldzame) 30p EDO net zo goed als dat je 72p (en zelfs 168p) FP hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

dion_b schreef op 10 June 2003 @ 14:57:
[...]

30p is inherent net zo snel/traag als 72p, het is gewoon een andere packaging (er zijn zelfs 4x 30p -> 72p convertors). EDO is idd wat sneller dan FP, maar het scheelt hooguit 5% - en je hebt ook (zeldzame) 30p EDO net zo goed als dat je 72p (en zelfs 168p) FP hebt :z
Als je bij Sandra 2001 ofzo keek stond er bij 486 met 30 pins ram een snelheid van 23MB/s :D Dan klopt het wel dat een moderne hdd onderhand sneller is :P

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastBunny schreef op 10 June 2003 @ 15:00:
[...]

Als je bij Sandra 2001 ofzo keek stond er bij 486 met 30 pins ram een snelheid van 23MB/s :D Dan klopt het wel dat een moderne hdd onderhand sneller is :P
Als jij uitgaat van 2 jaar oude dubieuze progjes (en daar valt Sandra absoluut onder) voor je vergelijkingen is het geen wonder 8)7

Kijk anders eerder naar de RAM FAQ

Een 486 met 32b geheugenbus die op 20MHz draait heeft een theoretische maximum bandbreedte van rond de 60MB/s (al is het moeilijk exact te rekenen bij FP en EDO omdat ze niet mooi synchroon zijn als S-DRAM). Maar goed, ik heb puur uit baldadigheid een keer 4 4MB 30p 60ns modules op een convertor gezet en in een Pentium mobo gestopt naast een 'gewone' 16MB FP reepje gezet (omdat de chips hetzelfde zijn kan dat gewoon, al maken de langere traces van die convertor de zaak allicht minder stabiel) en heb daarmee op 75MHz FSB (en -synchroon- geheugenbus) gedraaid. Resultaat: theoretisch max rond de 500MB/s, gemeten 420MB/s. Dat delen door 8 geeft 52.5 MB/s per 30p SIMM :+ (die 23MB/s die je uit Sandra haalt is met 4 SIMMs gemeten, dus iets van 5.7MB/s per SIMM :z )

Dat scheelt een factor 10 :o

Kortom de traagheid die je in Sandra opmerkt ligt zeker niet inherent aan 30p FP SIMMs, maar aan de architectuur van een 486SX systeem :z

Oslik blyat! Oslik!

• Losha

Losha

Topicstarter
heb via markt één kilo simms gekocht..zaten 11 stuks 4mb met parity bij..maar deze blijven fouten geven in die compaq (ander sys. met memtest ok) dus die compaq gaat eruit :(
niet 100% meer..dan maar een ander oud dos systeem in elkaar..nu een pentium op 266 :) beetje overkill maar ach..ik heb maar 7 pc's >:)

[edit] en ik heb gejumperd/dipped wat ik wou, maar processor veranderde niet :?

[ Voor 16% gewijzigd door Losha op 12-06-2003 18:26 ]

Pagina: 1