Toon posts:

Aanschaf 2dehands mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen een 2ehands Epox 8RDA+ mobo kopen, moet ik nog op speciale dingen letten?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 00:22 ]

Verwijderd

Mja tis een beetje common sense om op standaard dingen te letten (algehele look van het bord, geen beschadigingen etc).
Kijk ook even naar de north- en/of southbridges en wat voor koelers erop zitten (indicatie of het bord eerder ver overgeclockt is).
Allemaal dat soort (logische) dingetjes.

Verwijderd

Buiten de uiterlijke kenmerken van het plankje zelf, ook zorgen voor goede afspraken met de verkoper over evt. defecten. Zorg dat je naw-gegevens hebt.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Dat hij niet in 2 stukken ligt? 8)7

Beetje common-sense vraag lijkt me...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Koelpasta resten
gebroken baantje
ATX plug
Missende pinnetje
Brandsporen :P
gebroken socktelipjes

enz enz

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
weet wel dat er niet veel dingen zijn, maar je weet niet.... tips zijn altijd welkom!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 14:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik zou er vooral op letten dat ie rechthoekig is en niet rond, want rond past niet in je pc

blup

Verwijderd

Kzou gewoon vragen of ie hem werkend kan laten zien :? (als dat mogelijk is natuurlijk)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 00:35 . Reden: -l ]

Verwijderd

garantie bon... kan makkelijk zijn ;)

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
eendje schreef op 10 juni 2003 @ 00:35:
ik zou er vooral op letten dat ie rechthoekig is en niet rond, want rond past niet in je pc
Je moet er ook op letten dat er een AGP slot op zit, en geen paars/bruin geschilderd pci slot.

Verder mag je socket er niet uitgezaagt zijn.

Grolsch Royce!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is dit /31 ofzo? 8)7 8)7

ik zou erop aandringen om hem werkend te zien, en ten 2e moet je goede afspraken maken betreffende eventuele (verborgen) defecten,

maar dat is allemaal al gezegd ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

SuperPaddo schreef op 10 juni 2003 @ 00:58:
[...]

Verder mag je socket er niet uitgezaagt zijn.
In principe is dit niet zo erg als de socket er gewoon los bij zit. Maar vraag dan wel om tape.

offtopic:
dion_b is kewl

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 01:18 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Ik en dion_b zijn er nog niet over uit wat we doen met dit topic (dion_b vind het een leuk topic) dus hij blijft iig voorlopig open. Maak er aub geen puinzooi van, als je reageert, doe dat dan wel serieus en
ontopic.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 10-06-2003 01:14 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee mensen, doe niet zo denigrerend over deze vraag- voorzover ik weet is er nooit een goede topic over dit onderwerp geweest en als je denkt dat er niets te vertellen valt, heb je nog veel te leren :o

Voor mijn Chipset benchmark methodiek topic ben ik tientallen beurzen afgelopen en heb ik honderden mobo's in m'n handen gehad waarvan ik tientallen gekocht heb, waarvan een deel gelukkig werkte, maar een deel ook niet. Met dat soort aantallen begin je hier en daar patronen te zien :7

Mijn advies dus:

Geschiedenis van het mobo

Wat je hierover kunt achterhalen vertelt allicht het meest. Als je het koopt van je beste vriend heb je veel meer info dan als je het over internet van een vreemde koopt, laat staan als je het ergens in een grabbelton op een beurs vindt.

Positieve zaken:
- de verkoper kan je de hele levensloop van het mobo vertellen
- het mobo komt uit een draaiend systeem
- ook al is niet alles bekend, de verkoper komt open over en vertelt alles wat hij weet
- er is een bon en die toont nog aanwezige garantie aan (let op dat dit niet automatisch betekent dat je niet meer op andere dingen moet letten- als er zware schade een een mobo is, zal de winkel je zelfs met bonnetje de deur wijzen)

Negatieve zaken:
- geen informatie over de plank
- de verkoper doet moeilijk over informatie
- het wordt als 'defect' verkocht (dat zegt niet veel meer dan dat de verkoper geen verantwoordelijkheid ervoor wil nemen- soms doen opmerkelijk veel van dergelijke mobo's het alsnog)

Uiterlijk van het bord

Hoe bekender je bent met computerhardware, des te meer je kunt zien. Maar er zijn toch een paar zaken die de meest digibete leek snel op kan sporen. Positieve zaken noem ik hier niet- positief is simpelweg het ontbreken van negatieve dingen. Wel zet ik een paar dingen die erg lijken maar het zelden zijn eronder.

Negatief:
- Geexplodeerde condensatoren. Controleer alle condensatoren, maar vooral de 16V exemplaren rond de voedingsaansluiting en de grote bij de slot/socket
- ontbrekende onderdelen. Zorg ervoor dat je een beeld hebt van hoe de plank eruit moet zien (liefts hi-res en uitgeprint bij je). Controleer of alle grote condensatoren en andere uitstekende delen er wel op zitten.
- schade aan socket. Schroeiplekken onder waar de CPU zou zitten duiden op Athlon thermische dood, wat vaak ook het mobo nekt. Maar veel vaker zie je afgebroken lipjes op de socket. Als er gaten rond de socket zijn heb je dan nog een mogelijkheid om goed te koelen, anders wordt het lastig.
- beschadiging aan de DIMM slots (zie bijvoorbeeld deze topic voor mogelijke oorzaken :z
- sporen van kortsluiting/verbranding aan de connectoren (voeding voorop, maar ook bijv. front panel connectoren of USB headers)
- schade (diepe krassen, schroeiplekken) aan het PCB zelf, waardoor printbanen evt onderbroken kunnen worden.
- waterschade
Edit: twee zeer belangrijke vergeten:
- BIOSchip en batterij zijn eraf gehaald
- jumpers (ook op moderne planken, denk aan CMOS jumper) zijn eraf gehaald. Deze laatste twee zijn typisch dingen die mensen als ik doen voordat we een plank weggooit. Die is vrij zeker dood dan :P

Niet zo erg als het lijkt:
- verbogen heatsinks (zolang het nog op z'n plaats zit werkt het)
- kleine schade aan bijv DIMM clips, of IDE connector beschermers (die plastic gekleurde dingen op het mobo), of anderszins verbogen pinnetjes (zolang ze elkaar niet raken :o )
- stoflagen

Als je het systeem werkend kunt zien

Hoeveel je hier kunt doen hangt af van de situatie, maar wees voorbereid- neem evt randapparatuur mee om funtionaliteit te testen (een oude HDD om IDE te testen, of DIMMs). Handig is een HDD met een simpel OS erop (DOS ofzo) met een paar diag testjes. Het feit dat hij doorboot naar DOS is op zich al een teken dat iig basisfuntionaliteit in orde is, maar zorg dat dat op beide IDE kanalen kan, en dat geheugen in alle sloten werkt. Ook een AGP kaart meenemen is nuttig (maar zorg wel van tevoren dat hij compatibel is met het bord, omdat je niet een werkend bord afkeurt)

Tenslotten

De verkoper

Als je face-to-face handelt geen probleem, gebruik je instincten. Maar als het over internet moet zijn er een paar handigheidjes om kaf van het koren te scheiden:

- stel voor om het in persoon op te gaan halen. Als degene dat niet wil is er vaak iets niet pluis
- probeer het adres van degene los te krijgen. Als dat makkelijk gaat is het vaak wel te vertrouwen
- rembours is geen enkele garantie- een baksteen onder rembours geeft geen recht van verhaal op de postbode
- idem met geld overmaken naar een rekening- als je dat doet en degene blijkt malafide, kun je niet terugstorting van de bank eisen

Naja, en verder gewoon gezond verstand gebruiken, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, en ik weet zeker dat de helft van de mensen die onzinnige 'gebruik je verstand man' replies deden vooral de hardwarematige tips die ik geef niet geweten hadden :7

caveat emptor >:)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 10-06-2003 01:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Controleer bios versie, en dingen als koelpasta onder de NB. Als daar AS3 of een variant onder zit weet je genoeg, is het een bord geweest van een OC'er, en we weten allemaal dat die niet echt zuinig zijn op hun hardware ;)

Als je op zoek gaat naar een board dat bwvs van een oud dametje is geweest kun je letten op dingen als stof tussen de geheugenbankjes, moeite moeten doen om de PCI kaartjes erin te krijgen, algemene slijtage zeg maar. Dit alles uiteraard als je kan kiezen, als je iets uitzoekt bij V&A is er weinig dat je kan doen, behalve natuurlijk regelen dat je'm ook weer terug mag brengen bij defecten. Tja, toch gewoon logisch nadenk werk :)

offtopic:
Dit is toch ook een leuk topic! Strenge modjes ook altijd, heb in tijden niet zo gelachen... wachten op HK acces duurt al zo lang :+

//edit
Ik ben sloom... of dion_b is snel... als'ie nu ook nog eens niet deze topic maar dit topic schreef... ;) :P

[ Voor 9% gewijzigd door FragFrog op 10-06-2003 01:36 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47
Zou het mobo vooral werkend willen zien en als dat niet mogelijk mocht zijn dan zou ik afspreken dat, indien hij het toch niet blijkt te doen, dat je je geld terugkrijgt!!

• Ferdo
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Naja, en verder gewoon gezond verstand gebruiken, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, en ik weet zeker dat de helft van de mensen die onzinnige 'gebruik je verstand man' replies deden vooral de hardwarematige tips die ik geef niet geweten hadden
En wel omdat het niet in de PMG-/OM-FAQ staat (hint, hint O-))
Ik en dion_b zijn er nog niet over uit wat we doen met dit topic (dion_b vind het een leuk topic) dus hij blijft iig voorlopig open. Maak er aub geen puinzooi van, als je reageert, doe dat dan wel serieus en
Eh...wordt er niets gevraagd aan de heren Abbadon en BalusC? :+

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xzoticate schreef op 10 juni 2003 @ 01:36:
Zou het mobo vooral werkend willen zien en als dat niet mogelijk mocht zijn dan zou ik afspreken dat, indien hij het toch niet blijkt te doen, dat je je geld terugkrijgt!!
Probleem met dat soort afspraken is dat ze niet af te dwingen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ferdo schreef op 10 juni 2003 @ 01:40:
[...]
En wel omdat het niet in de PMG-/OM-FAQ staat (hint, hint O-))

[...]
Eh...wordt er niets gevraagd aan de heren Abbadon en BalusC? :+
Niet als ze in hun nest liggen :z
Door FragFrog - 10-06-2003 01:31
Ik ben sloom... of dion_b is snel... als'ie nu ook nog eens niet deze topic maar dit topic schreef...
Helaas, eens een buitenlander, altijd een buitenlander. Ikke gewoon niet beter weten, snappie :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 10 June 2003 @ 01:48:
[...]

Uhm...bellen?? ('t is pas 2 uur)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 01:54 ]

• Ferdo
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

dion_b schreef op 10 juni 2003 @ 01:48:
[...]

Heu...nu al? :? :P

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Mentalist
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 01:53:
[...]

Uhm...bellen?? ('t is pas 2 uur)
Goh, bijna bikkeltijd!! 8)7

Nee, Abbadon en BalusC heten toch HGM tegenwoordig. dion_b en ik hebben tenminste nog "PMG" in de status staan O-) dat Abbadon en BalusC op de GoT index achter PMG staan vergeten we voor het gemak even, ok?

Ook wellicht nog een leuke om op te letten : kijken of het mobo recht is. Kromgetrokken mobo's zijn sowieso al lastiger in je kast te monteren, maar iets zegt me dat als je er 1 tegenkomt er sowieso iets niet pluis mee is ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

ok dan een tip:
vraag naar bijpassende I/O shield!

ik kan het wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 02:20 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47
dion_b schreef op 10 June 2003 @ 01:40:
[...]

Probleem met dat soort afspraken is dat ze niet af te dwingen zijn...
Afdwingen kan theoretisch gezien wel maar zal je waarschijnlijk nog meer geld kosten. Maar inderdaad zal er waarschijnlijk niet van komen. Maar als hij/zij hem niet werkend wil laten zien kun je natuurlijk zowiezo besluiten om het niet te doen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
D'r wordt ons rooien hier al helemaal niks meer gevraagd :(

:P

Ik ben het met dion_b eens, zolang het hier on-topic blijft kan dit best wel interessant zijn :) (oh ja, ik zag 't topic vannacht wel staan, we slapen niet áltijd :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 02:20:
ok dan een tip:
vraag naar bijpassende I/O shield!

ik kan het wel :)
Als het een standaard I/O Shield is dan boeit het niet zo veel of die erbij zit of niet, er zit er toch altijd wel 1 in je kast :P

Als het een iets afwijkende is word het een ander verhaal :)
Pagina: 1