Sewer >>> (Wel helemaal lezen, was veel typwerk!!!)
Verhalen over complexe massa's en dergelijke is erg theoretische shit. Ik heb momenteel niet al te veel zin om het exact op te zoeken dus hier komt de globale uitleg.
Met behulp van complexe getallen kun je aanvankelijk onoplosbare sommen oplossen. Bijvoorbeeld de (wortel van -2). Een complex getal bestaat uit een reëel gedeelte (dit is het normale gedeel van een getal, zoals iedereen het kent) en een imaginair gedeelte. Getallen krijgen dus zeg maar een soort extra dimensie. Je moet mij hier ook niet alles over vragen want de bewijzen ervoor begrijp ik allerminst. Maar het is wel leuk allemaal.
Nu even de relatie van dit alles tot de snelheid van het licht. Einstein heeft vergelijkingen opgesteld voor de massa van een voorwerp afhankelijk van zijn snelheid. Zoals je misschien wel weet krijgen voorwerpen meer massa naarmate hun snelheid toeneemt. Dit is heel vreemd maar echt waar. In het dagelijks leven merk je hier weinig van maar bij snelheden die niet meer verwaarloosbaar zijn tov de snelheid van het licht merk je het wel. Als je de snelheid van het licht zeer dicht nadert dan groeit de massa van een voorwerp tot oneindig. En hoe groter zijn massa wordt des te meer energie heb je nodig om het voorwerp te versnellen. Uiteindelijk heb je dus oneindig veel energie nodig om een voorwerp verder te versnellen tot de lichtsnelheid. En daarom kan een voorwerp nooit de lichtsnelheid halen of passeren.
Bekijk deze formule: (beste ff uitschrijven op papier)
m = m0 / (wortel( 1 - (v^2/c^2) ))
m = massa
m0 = massa van een voorwerp in rust (bij snelheid=0)
v = snelheid
c = lichtsnelheid = 300.000 km/s
Stel m0 = 1kg en als je nu een snelheid, v, invult die groter is dan de lichtsnelheid, bv 400.000 km/s dan zie je dat je de wortel van een negatief getal moet nemen. De wortel van een negatief getal is een complex getal! (lees het anders nog een keertje rustig door

)
Als nu ook de rustmassa, m0, een complexe getal is dan deel je 2 complexe getallen door elkaar (zie formule) en dan is de massa, m, een normaal getal.
Een gevolg van dit alles is ook dat een hypotetisch deeltje dat sneller kan dat het licht, een tachyoon genaamd, niet langzamer kan dan het licht. Als v namelijk kleiner wordt dan v dan wordt m een complex getal. (Snap je het nog?)
Ik hoop dat je er iets wijzer uit geworden bent.
Nikel >>>
Stel je een ronde kamer met een straal van tien meter voor. In het midden hangt aan een draadje een laserpointer die met de lichtsnelheid ronddraait.
Het gaat erom dat de lichtvlek een afstand aflegt over de muur van meer dan 300.000 km/s. Als je nou een klein kamertje hebt dan lukt dat niet. Maar bij een kamer die groot genoeg is, met bv een straal van 50.000 km

dan legt die vlek wel genoeg af.