case temp. wat klopt ervan?

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
zat net weer eens m'n temps te bekijken en dat was zo vaag dat ik er dit keer maar eens een topic over maak.

op moment van schrijven idle ik op 44graden cpu en 36 graden kast
zodra ik koe opstart schiet m'n cpu temp direct 10graden omhoog en blijft na een tijdje ergens op 60-65 graden hangen.
dat is dus gewoon 20 graden hoger!
daar kan ik nog inkomen, gewoon standaart boxed cooler.

wat ik veel vager vind is dat m'n casetemp ook minstens 10graden omhoog gaat. ook dit gaat heeel rap. ik heb m vandaag op zo'n 53graden gezien.
waar word dit nou gemeten? volgens mij is het compleet nutteloos.

meet proggie komt gewoon bij abit vandaan.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien dat ie de mobo temp bij je NB zit, waardoor ie zulke hoge waarden doorgeeft..

[ Voor 149% gewijzigd door NewbieNeo op 09-06-2003 23:43 ]

Verwijderd

Er zit ergens een plek op het mobo waar het erg warm wordt onder load. Zoek wat mosfets (zwarte vierkante blokjes) en zet daar een fan op en dan kijken of het veranderd. Zo niet dan zoek je weer een ander plekje :)

Verwijderd

Hoe goed is je air-flow? Als deze niet echt optimaal is dan kan een flinke CPU-last meer warmte produceren dat de air-flow 1-2-3 aan kan en zo de hogere case-temp verklaren. Zet je kast eens open en draai dan een koetje, dan weet je of het aan de hogere lucht-temp in je kast te wijten is of toch eerder aan b.v. de hogere belasting van de NB.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Als je geen airflow hebt, zal de warmte in de kast blijven hangen. Aangezien je casetemp ook zo hard omhoog vliegt.
En dat je cpu stressed zoveel warmer is is ook vrij logisch, en des te minder airflow des te warmer OOK de cpu wordt.

Met boxed cooler zit k op 28 case 32 cpu en dat met dit weer ;). Wel airflow uiteraard :>

Verwijderd

Meestal wordt dit dus bij je north bridge gemeten, soms zit de temp sensor onderin het hoekje waardoor ie dus echt de case temp meet, maar over het algemeen heb je vrij weinig aan die temp.

Die stressed temp is niets om je zorgen om te maken, maar redelijk normaal.

Verwijderd

gewoon laten als je niet wil oc'en. met deze temp overleeft je cpu het wel hoor.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

heb je hier al gekeken?

schijnt dat de temp reading van abit borden niet helemaal 100 is

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
mijn vaders comp met een 1.7Ghz p4 zat pas ook aan de 53 graden toen het zo warm was.

Mijn casetemp wijkt ook behoorlijk af omdat de temp meter dicht bij mijn radeon 9700pro zit de airflow vooral boven bij mijn proc te vinden is waar het met de kast dicht toch een graad of 5-10 koeler is...

Verwijderd

Mijnes was pas 70 grade :) 2.0 van amd met default koelers, toen maar eff kast opengedaan en fan ervoor :>>.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Je moet het gewoon zien als weggetjes met kruispunten. De processor zorgt voor verkeer, en dat verkeer moet via het kruispunt van de north bridge, dus vanzelf wordt door de toename in verkeer meer warmte geproduceerd.
Ik denk dat bij 0 airflow deze stijging wel vrij normaal is. Aangezien de warmte rondom je proc ook de chipset verwarmt.
Pagina: 1