Toon posts:

[WinXP Pro] Vrije schijfruimte zoek...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het E-station is er slechts 700 MB vrije ruimte van de 37.2 GB beschikbaar maar wanneer ik de 50 bestanden die erop staan selecteer en bij eigenschappen kijk zie ik dat deze slechts 32.7 GB innemen.

Ik kan begrijpen dat de vrije schijfruimte afwijkt omdat bij grote bestanden de clusters niet volledig gebruikt worden. Maar wanneer ik 2 GB naar een andere drive verplaats en probeer terug te zetten lukt dit niet omdat de vrije schijfruimte niet aangepast is.

Ik heb ooit iets gelijkaardigs bij een andere drive gehad: 50 MB aan kleine bestanden verwijderen leverde meer schijfruimte op dan 500 MB aan grote bestanden.

Schijfcontrole en defragmentatie (VoptXP) helpen niet. Systeemherstel is uitgeschakeld en de prullenbak is leeg. Er zijn geen verborgen, beveiligde of gecodeerde bestanden aanwezig.

Ik gebruik WinXP Pro en NTFS, clustergrootte is 4 MB. Zou het veel uitmaken om in 't vervolg een kleinere grootte te gebruiken bij drives met grote bestanden?

Verwijderd

Misschien is een deel in gebruik als Recycle Bin?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22

Korakal

Up up up!

Bekijk je schijf eens met TreeSize, deze geeft ook per bestand de hoeveelheid 'wasted space' aan als gevolg van clustergrootte-mismatch.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

...NTFS, clustergrootte is 4 MB...
:o Bedoel je niet 4Kb?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Heb je Norton draaien? Gooi dan eens de protected recycle bin leeg.

Wanbeleid is ook beleid.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 13:34
Ik heb dit "probleem" ook, echter na een paar dagen klopt de vrije schijfruimte weer. Er wordt niet gedrefragementeerd in de tussentijd, waaraan het ligt weet ik ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
't Is inderdaad 4 kb.

Bedankt voor de tips voor dit toch wel vage probleem...

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Je hebt ook zoiets dat standaard in elke schijf zit! System Volume Information! Ikzelf weet niet hoe groot het is bij mij! Misschien dat hij best wel groot is :?

Verwijderd

Topicstarter
serhat schreef op 09 juni 2003 @ 23:06:
Je hebt ook zoiets dat standaard in elke schijf zit! System Volume Information! Ikzelf weet niet hoe groot het is bij mij! Misschien dat hij best wel groot is :?
Dat is denk ik van je system recovery. Hier staat dat uitgeschakeld en bij eigenschappen staat er '0 bytes, 0 mappen, 0 bestanden', dus dat is geen probleem.

Nu heb ik hetzelfde met de D. Leuk hoor: je maakt een GB vrij, staat er bij vrije schijfruimte 45 MB! Vergeet die GB zegt windows ... :| Ja, als het tegen zit zeg je al eens emotionele dingen die niet kloppen ;)

Een formatje zou misschien wel helpen, maar dan moet ik eerst een schijf van 80 GB vinden als tijdelijke backup.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 23:27 ]

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-08 12:54
Toevallig Norton protected recycle bin aanwezig ?

Verwijderd

Topicstarter
Keesk schreef op 09 June 2003 @ 23:28:
Toevallig Norton protected recycle bin aanwezig ?
Ja, maar die is helemaal leeg, ook als je alles laat zien en bij eigenschappen kijkt. Ik gebruik m'n prullenbak trouwens nooit. Delete is delete hier.
Pagina: 1