snelheid via c3-800 met firewall dingen

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ik ben vandaag en gisteren bezig geweest om te zoeken naar de snelheid verschillen met betrekking tot een c3-800 en werkzaamheden zoals firewalling.

Nou weet ik wel dat een normale firewall niet meer als 100MHz oid nodig, maar dergelijke simpele taken welke geen floatingpoint unit nodig heeft zoals firewalling snort en andere statische berekeningen waar het puur uitkomt op hoeveel rauwe power die processor heeft.

Hoe verhoud die c3-800 zich dan tot andere processors? Aangezien ik me wel kan herinneren dat die via een lagere performance heeft per klokcycle oid, maar ik kon daar niks over terug vinden

Verder kan vind ik ook alleen maar tests met betrekking tot floatingpoint berekeningen.

andere vraag ook nog als afsluiter. Hebben gameservers (dedicated q3 en hl-cs ed) floating point nodig, of gaat het hier ook gewoon om pure rauwe kracht? en kan een processor als deze ook worden ingezet als gameserver?

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

die processor is snel zat reken maar ongeveer een pII 400

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

deze proc kan zeker wel als vuur muur draaien
dit kan een P1 166 mhz nog wel :+ maar als je dit onder windows wil doen raad ik je dat af
ik zou gewoon een linux distro pakken en daar een deftige vuur muur op gooien

maar als game server kan je mooi vergeten :P
daar heb je simpel weg gewoon veel meer power voor nodig
natuurlijk voor een potje schaken over het net werk zal dit wel genoeg zijn
maar als hl of war 3 of wat dan ook is deze pc niet krachtig genoeg
en zal het hele boeltje een grote lag zooi worden (heb hier zelf ervaring mee)

ik zou gewoon een echte pc ergens van daan zien te halen en die gebruiken
liever nog een PII 400 mhz dan een via C3 :r

als je gaat kijken met benches is een c3 1 ghz dan staat hij met sisoft inderdaat gelijk aan een 400 tot 500 maar in real life staat met games en zooi in vergelijking met een PI 166 (eige ervaring)

[ Voor 58% gewijzigd door Shunt op 10-06-2003 09:37 . Reden: nog een keer met onderbouwing ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Shunt schreef op 10 June 2003 @ 09:00:
deze proc kan zeker wel as vuur muur draaien
als je na gaat dat sommige simpele divix encodings zon ding al te veel worden :X

ik zou gewoon een echte pc ergens van daan zien te halen en die gebruiken
liever nog een PII 400 mhz dan een via C3 :r
Goh, wat houd ik toch van die objectieve, goed onderbouwde replies.

Even serieus: Ik heb inderdaad geen echte review gevonden van de C3-800, maar om tom heeft wel 2 reviews waar je enige info uit zou kunnen halen. Ze hebben daar de C3-1Ghz en een fiks aantal intel en amd cpu's vergeleken.
Als je deze grafieken vergelijkt dan is de conclusie dat de gemiddelde prestatie idd te vergelijken zal zijn met een P2-400 a 500.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Chemist schreef op 10 juni 2003 @ 09:32:
[...]

Goh, wat houd ik toch van die objectieve, goed onderbouwde replies.

Even serieus: Ik heb inderdaad geen echte review gevonden van de C3-800, maar om tom heeft wel 2 reviews waar je enige info uit zou kunnen halen. Ze hebben daar de C3-1Ghz en een fiks aantal intel en amd cpu's vergeleken.
Als je deze grafieken vergelijkt dan is de conclusie dat de gemiddelde prestatie idd te vergelijken zal zijn met een P2-400 a 500.
tja jammer dat die revieuw van toms weer over voornamelijk floatingpoint berekeningen gaat :( en daar is gewoonweg de c3 niet goed mee.

enne btw die firewall op een p1-166 is nog zwaar overdreven voor een thuissituatie, echter wil ik hem in een snelle situatie gebruiken met 4 netwerkkaarten op 100mbit full duplex draaiende met snort.

ook wil ik er een webserver van maken. Daarom deze vraag hoe snel deze cpu is met dergelijke activeiten, aangezien er van die heerlijke kleine moederbordjes gemaakt worden met via processors (203x145mm met 4 onboard lan) en ik nog niet iets dergelijks gevonden heb van intel of amd

ps. heeft iemand trouwens wel eens gespeeld met een geode GX1 300 MHz processor ? lijken wel geinige dingetjes

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Wildfire

Joy to the world!

morphje schreef op 10 juni 2003 @ 12:12:

[...]

tja jammer dat die revieuw van toms weer over voornamelijk floatingpoint berekeningen gaat :( en daar is gewoonweg de c3 niet goed mee.
En de nieuwe Via C3 Nehemiah 1ghz processor? De FPU draait daar nu uiteindelijk ook op volle snelheid, gelijk aan de CPU zelf.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Wildfire schreef op 10 juni 2003 @ 14:10:
[...]En de nieuwe Via C3 Nehemiah 1ghz processor? De FPU draait daar nu uiteindelijk ook op volle snelheid, gelijk aan de CPU zelf.
Het is niet de snelheid van de FPU die het grootste probleem is bij de C3 architectuur. Ook de interne instructieverwerking is erg inefficient vergeleken met intel en AMD; dat speelt de grootste rol in het slechter presteren.
morphje schreef op 10 June 2003 @ 12:12:
[...]tja jammer dat die revieuw van toms weer over voornamelijk floatingpoint berekeningen gaat :( en daar is gewoonweg de c3 niet goed mee.
Volgens mij meten de synthetic en applications benchmarks nauwelijks de floating point prestaties, toch :?

[ Voor 28% gewijzigd door Chemist op 10-06-2003 14:24 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Chemist schreef op 10 June 2003 @ 14:21:
Het is niet de snelheid van de FPU die het grootste probleem is bij de C3 architectuur. Ook de interne instructieverwerking is erg inefficient vergeleken met intel en AMD; dat speelt de grootste rol in het slechter presteren.
dus in andere woorden de pipes enzo zijn dus stukken minder efficient opgebouwd tov de intels en amd's. Dat is toch wel heel jammer.
Volgens mij meten de synthetic en applications benchmarks nauwelijks de floating point prestaties, toch :?
ik zag veel floating point dingen en q3 tests die toch een minder efficient gedeelte van de cpu pakken :(

weet iemand dat toch nog een mobo wat lekker klein is max 20 cm breed en ook niet al te diep met minimaal 2 lanpoorten en een pci slot op een goede plek met een cellie?

Ik had de AR-B1662 van acrosser gevonden wat toch lekker ideaal was voor mijn toepassing. 4 lanpoorten, cf slot en een c3-800 processor. Wie o wie weet een goede vervanger ? en voor een prijs van rond de 400-500 euro graag, liefst inclusief cpu.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

morphje schreef op 11 juni 2003 @ 15:21:
[...]

dus in andere woorden de pipes enzo zijn dus stukken minder efficient opgebouwd tov de intels en amd's. Dat is toch wel heel jammer.

[...]

ik zag veel floating point dingen en q3 tests die toch een minder efficient gedeelte van de cpu pakken :(

weet iemand dat toch nog een mobo wat lekker klein is max 20 cm breed en ook niet al te diep met minimaal 2 lanpoorten en een pci slot op een goede plek met een cellie?

Ik had de AR-B1662 van acrosser gevonden wat toch lekker ideaal was voor mijn toepassing. 4 lanpoorten, cf slot en een c3-800 processor. Wie o wie weet een goede vervanger ? en voor een prijs van rond de 400-500 euro graag, liefst inclusief cpu.
een schuttle barebone ? dan heb je al een kast en dat voor zo rond de 250 euro pak je nog 256 mb ddr er bij 30 euro nog een hdd 100 euro standaart vidaart zit er al op
en dan nog een PIV of een amd ofzo een amd xp 1600+ lekker cool
of een intel PIV 1600 ofzo kan je altijd nog trug clocken om pasief te laten draaien ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

soort VIA Epia voor P4

hier de data sheet
http://www.spectra.de/newsdata/SES-LV670%20Datenblatt.pdf

kijk hier eens naar misschien is dat wat voor je

[ Voor 30% gewijzigd door SimplyMe op 11-06-2003 15:53 ]

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
ik moet zeggen heel geinige dingetjes, echter zitten deze mobo's zo propvol met allerlij multimediaspul die ik gewoonweg niet nodig heb. er zit maar 1 netwerkkaart op, dus moet er worden geinvesteerd in een quad netwerkkaart, ik ben gelijk gedwongen het geheel in een 2u kast in te bouwen, daar het niet mogelijk is om wat connectoren eraf te hakken :) daarom was die ar-b1662 zo ideaal ...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Shunt schreef op 10 juni 2003 @ 09:00:

daar heb je simpel weg gewoon veel meer power voor nodig
natuurlijk voor een potje schaken over het net werk zal dit wel genoeg zijn
maar als hl of war 3 of wat dan ook is deze pc niet krachtig genoeg
en zal het hele boeltje een grote lag zooi worden (heb hier zelf ervaring mee)
Correctie... ik moet het een en ander uitleggen blijlkbaar :)

Ik heb een via c800 incl zo'n leuk moederbord. met een oude 7 gb hdd niet vooruit te branden, maar met een 40 gb 7200 rpm maxtor begint het ergens op te lijken... 256 ram en win2000 wil niet vloeiend een divx afspelen.

winxp met 256 ram kan wel (met mplayer2) een divx vloeiend afspelen, en met het bijvoegen van 256 ram draaid hij zelf een dedicated BF1942 server met 16 man op een lan, zonder stotteren... maargoed, als dedicated server hoeft hij niet zoveel te doen :/

Gewoon Xp erop, en alles eruit halen (opties, nutteloze achtergrondjes, en andere leuke shit...).

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

morphje schreef op 09 June 2003 @ 21:35:
andere vraag ook nog als afsluiter. Hebben gameservers (dedicated q3 en hl-cs ed) floating point nodig, of gaat het hier ook gewoon om pure rauwe kracht? en kan een processor als deze ook worden ingezet als gameserver?
Dedicated server betekent dat er niet op gespeeld wordt en dat ie dus ook geen grafische hoogstandjes op het scherm hoeft te toveren. Zal dus makkelijk lukken, mits er genoeg geheugen in zit. Maat van mij heeft ooit een dedicated Quake 2 server gedraaid op een Cyrix PR166+. Dacht dat er iets van 128 MB in zat ofzo. Ding was eigenlijk firewall en router, maar deed die Q2 server er makkelijk bij. Hebben daar met 7 man vloeiend op gespeeld.

OS was wel Linux, maar of dat een heel groot verschil maakt, ik weet het niet.

Succes

I think, therefor I am.....I think.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25
morphje schreef op 10 juni 2003 @ 12:12:
[...]

ps. heeft iemand trouwens wel eens gespeeld met een geode GX1 300 MHz processor ? lijken wel geinige dingetjes
Jah, ik heb er al mee zitten spelen. Maar de snelheid van een geode valt behoorlijk tegen. Voor de simpele dingen (zoals het gebruik in reclamezuilen) is hij echter ideaal. Hij verbruikt heel weinig stroom (enkele watt`s) en kan daarom met een heel klein passief koelertje z`n werk doen.

Het lijkt me dus niet zo geschikt voor jouw toepassing...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Birostris schreef op 12 June 2003 @ 11:06:
[...]

Jah, ik heb er al mee zitten spelen. Maar de snelheid van een geode valt behoorlijk tegen. Voor de simpele dingen (zoals het gebruik in reclamezuilen) is hij echter ideaal. Hij verbruikt heel weinig stroom (enkele watt`s) en kan daarom met een heel klein passief koelertje z`n werk doen.

Het lijkt me dus niet zo geschikt voor jouw toepassing...
Ik heb z'n oudere, tragere broer, de Cyrix MediaGX liggen, vastgesoldeerd op een raar Cyrix IT586GX mobo (raar want geen VGA/sound onboard, terwijl dat juist het bijzondere van de GX/Geode is)

Omdat mijn plank geen last heeft van bandbreedte-afsnoeping door de ingebakken zut presteert het voorzover ik tot nog toe heb kunnen testen exact als een even snelle Cyrix/IBM MII. Ik zou dus verwachten dat een Geode vergelijkbaar zou presteren met een MII op dezelfde snelheid met een integrated VGA chipset (iets als de SiS 5596 ofzo). Dat is brak, maar voor firewalling/routing prima (ook omdat die totaal geen FPU gebruiken, en de ALU van Cyrix ontwerpen is clock-for-clock altijd sterker geweest dan vergelijkbare Intel gevallen)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1