Machine 'stottert' bij HD-activiteit

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb een Win2k machine met een probleem. Bij bepaalde HD-activiteit hangt de machine op een vrij bijzondere manier: Hij bevriest voor een paar seconden (inclusief de muis en onscreen animaties) en doet dan een paar seconden "normaal", daarna bevriest 'ie weer en zo voorts. Deze cyclus duurt exact 8 seconden. In de seconden dat 'ie "normaal" doet, werkt alleen de interface nog maar, alles wat disk-access nodig heeft (ook paging en logging) wordt ongelofelijk traag. Het "CPU-grafiekje" toont overigens geen onderbrekingen, de bevroren tijd bestaat simpelweg niet... De hardware-klok telt (uiteraard) gewoon door, maar diverse andere timers (winamp, statistieken) tellen niet door.
Ik kan het systeem wel in hybernation mode krijgen. De voorbereiding daarvoor duurt echt eeuwig (lees: een half uur), maar het daadwerkelijk wegschrijven van het geheugen gaat heel soepeltjes. Als ik het systeem daarna opstart werkt het even goed, maar al snel bevriest het weer.
Bij normaal opstarten kan het systeem uren (zelfs dagen) goed functioneren, maar op een gegeven moment is het raak en is het systeem niet meer bruikbaar.

Ik heb het volgende geprobeerd:
Alles opnieuw installeren, knoeien met drivers van de controller, de controller op PIO-only zetten, kloten met acoustic-mode, checken op bad sectors (daarbij hangt 'ie trouwens niet). Regendans en schelden heb ik nog niet geprobeerd.
Het diagnognostisch tooltje van Maxtor kon ik net niet downloaden (404), dat ga ik zo nog even via andere kanalen proberen.

specs:
IDE-controller: Intel 82801BA Ultra ATA (firmware 2.2.0.2128, driver 2.2.0.2126)
HD: (prim.master) Maxtor 6L040J2 (40gb) (firmware A93.0500)
CD: (sec.master) Liteon 16102B
MoBo: Intel D845PTL (Intel 845 Chipset, onboard ac97, 10/100 utp, usb)
Proc: Intel P4 1.6 GhZ
Mem: 512mb
Video: nVidia GForce2 MX
Kb/muis: logitech chordless desktop (ps2/ps2)
Voeding: 250W.
CTX 15" monitor (geen typenummer, sorry)
Ikea bureaulamp :)

edit:
Specs updated

edit:
Voeg hier nog aan toe: spontane reboots. De derde vandaag, nog niet eerder last van gehad. Het gaat om een bugchek in ide.sys. Het gaat te snel om meer te kunnen zien. Het eventlog bevat ook al niet veel info.

[ Voor 20% gewijzigd door kvdveer op 10-06-2003 00:39 ]

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Lijkt erg op dit: Domme kleine hakkelingen in games !

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan enkel in UT2003. Heb ook alles geprobeerd, ook een topic hier, maar dat bood geen oplossing...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 21:17 ]

• kvdveer
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 21:15:
Lijkt erg op dit: Domme kleine hakkelingen in games !

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan enkel in UT2003. Heb ook alles geprobeerd, ook een topic hier, maar dat bood geen oplossing...
Is niet hetzelfde probleem: hele kleine 'hakkelingen' duren niet vier seconden. (gemeten met eventlog. Er staat een fout in het eventlog als het pagen niet lukt...).
Tevens wordt mijn systeem onbruikbaar als het gebeurt, die andere system gaan erna gewoon door.

[ Voor 11% gewijzigd door kvdveer op 09-06-2003 21:47 ]

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Ik zit te denken aan de voeding van dit beestje, aangezien je hd bezig is en dus veel meer stroom verbruikt dan als je niks doet. Hoeveel watt heb je erin hangen en post AUB je complete specs.

Verwijderd

bij win 2k op CTRL+ALT+DEL drukken... dan Taakbeheer ofzo iets? en dan ff laten staan en weer op Annuleren drukken.. dan kan je alles weer doen.. vaag probleem, heb ik ook gehad op mijn PII 300Mhz met WIn2k opeens bleef alles vast staan... kon nergens meer op drukken en dan moest ik dat doen wat hierboven staan :S

Verwijderd

intel application accelerator enzo eral op ?
klinkt als IDE probs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 13:29:
intel application accelerator enzo eral op ?
Herlees eens de startpost B)
klinkt als IDE probs
Hij post dit niet voor de lol in dit subforum, lijkt me :z

Topicstarter:
edit:
Voeg hier nog aan toe: spontane reboots. De derde vandaag, nog niet eerder last van gehad. Het gaat om een bugchek in ide.sys. Het gaat te snel om meer te kunnen zien. Het eventlog bevat ook al niet veel info.
Kijk eens in de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen hoe je het automatisch herstarten kunt uitschakelen B)

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 10-06-2003 13:35 ]

• kvdveer
BalusC schreef op 10 June 2003 @ 13:33:
Kijk eens in de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen hoe je het automatisch herstarten kunt uitschakelen B)
Heb ik inmiddels gedaan... Nu is het wachten op de volgende spontane crash... De laatste drie crashes waren trouwens unprovoked: Het systeem was (afgezien van winamp, k++ en trillian) idle.
Heeft iemand anders nog een idee hoe ik kan bepalen of het mijn mobo is of mijn HD?

• kvdveer
[kickje]
Ik heb vanacht een crash gehad... De mededeling was DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. De driver die genoemd werd was IdeChnDr.sys

Iemand een idee voor een oplossing?

Verwijderd

Hoi,

ik heb precies hetzelfde probleem gehad, met win xp en ook 2k. Na veel zoekwerk, bleek het zo te zijn dat de jumper van mijn hardeschijf op slave stond 8)7 , terwijl het de enige hardeschijf was. Jumper omgezet, en draaien als een speer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 10:40 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Heb je ook de gewone intel chipset-drivers erop staan ? (dus niet alleen de application accelerator?)

En nog een ding wat je eens kunt proberen: Laat op de kabel eens alleen de harddisk als master zetten, en haal de cdrom als slave er gewoon eens af! :)

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:01
je moet die application accelerator uninstallen
problems solved

ik had dit probleem ook een tijdje geleden....
alles geprobeerd, ook van dit soort errors
gewoon uninstallen en weg probleem

wat je ook kan doen is format
en daarna eerst die inf files installeren
en DAN pas application accelerator

[ Voor 66% gewijzigd door jozy op 12-06-2003 16:58 ]

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:07

icecoolsniper

never run from a sniper!

Heb je 80 aderige IDE kabels?

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• kvdveer
Voor de search:

Het probleem is opgelost. Ik heb applicationaccelerator uninstalled. Dat verhielp het 'stotteren'. De crashes heb ik verholpen door de intel signed driver te vervangen door een MS signed driver. Het is nog steeds dezelfde driver (zelfde versie & releasedate), maar MS drivers genieten bepaalde priveleges...

Pagina: 1