Ik heb een Win2k machine met een probleem. Bij bepaalde HD-activiteit hangt de machine op een vrij bijzondere manier: Hij bevriest voor een paar seconden (inclusief de muis en onscreen animaties) en doet dan een paar seconden "normaal", daarna bevriest 'ie weer en zo voorts. Deze cyclus duurt exact 8 seconden. In de seconden dat 'ie "normaal" doet, werkt alleen de interface nog maar, alles wat disk-access nodig heeft (ook paging en logging) wordt ongelofelijk traag. Het "CPU-grafiekje" toont overigens geen onderbrekingen, de bevroren tijd bestaat simpelweg niet... De hardware-klok telt (uiteraard) gewoon door, maar diverse andere timers (winamp, statistieken) tellen niet door.
Ik kan het systeem wel in hybernation mode krijgen. De voorbereiding daarvoor duurt echt eeuwig (lees: een half uur), maar het daadwerkelijk wegschrijven van het geheugen gaat heel soepeltjes. Als ik het systeem daarna opstart werkt het even goed, maar al snel bevriest het weer.
Bij normaal opstarten kan het systeem uren (zelfs dagen) goed functioneren, maar op een gegeven moment is het raak en is het systeem niet meer bruikbaar.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Alles opnieuw installeren, knoeien met drivers van de controller, de controller op PIO-only zetten, kloten met acoustic-mode, checken op bad sectors (daarbij hangt 'ie trouwens niet). Regendans en schelden heb ik nog niet geprobeerd.
Het diagnognostisch tooltje van Maxtor kon ik net niet downloaden (404), dat ga ik zo nog even via andere kanalen proberen.
specs:
IDE-controller: Intel 82801BA Ultra ATA (firmware 2.2.0.2128, driver 2.2.0.2126)
HD: (prim.master) Maxtor 6L040J2 (40gb) (firmware A93.0500)
CD: (sec.master) Liteon 16102B
MoBo: Intel D845PTL (Intel 845 Chipset, onboard ac97, 10/100 utp, usb)
Proc: Intel P4 1.6 GhZ
Mem: 512mb
Video: nVidia GForce2 MX
Kb/muis: logitech chordless desktop (ps2/ps2)
Voeding: 250W.
CTX 15" monitor (geen typenummer, sorry)
Ikea bureaulamp
Ik kan het systeem wel in hybernation mode krijgen. De voorbereiding daarvoor duurt echt eeuwig (lees: een half uur), maar het daadwerkelijk wegschrijven van het geheugen gaat heel soepeltjes. Als ik het systeem daarna opstart werkt het even goed, maar al snel bevriest het weer.
Bij normaal opstarten kan het systeem uren (zelfs dagen) goed functioneren, maar op een gegeven moment is het raak en is het systeem niet meer bruikbaar.
Ik heb het volgende geprobeerd:
Alles opnieuw installeren, knoeien met drivers van de controller, de controller op PIO-only zetten, kloten met acoustic-mode, checken op bad sectors (daarbij hangt 'ie trouwens niet). Regendans en schelden heb ik nog niet geprobeerd.
Het diagnognostisch tooltje van Maxtor kon ik net niet downloaden (404), dat ga ik zo nog even via andere kanalen proberen.
specs:
IDE-controller: Intel 82801BA Ultra ATA (firmware 2.2.0.2128, driver 2.2.0.2126)
HD: (prim.master) Maxtor 6L040J2 (40gb) (firmware A93.0500)
CD: (sec.master) Liteon 16102B
MoBo: Intel D845PTL (Intel 845 Chipset, onboard ac97, 10/100 utp, usb)
Proc: Intel P4 1.6 GhZ
Mem: 512mb
Video: nVidia GForce2 MX
Kb/muis: logitech chordless desktop (ps2/ps2)
Voeding: 250W.
CTX 15" monitor (geen typenummer, sorry)
Ikea bureaulamp
edit:
Specs updated
Specs updated
edit:
Voeg hier nog aan toe: spontane reboots. De derde vandaag, nog niet eerder last van gehad. Het gaat om een bugchek in ide.sys. Het gaat te snel om meer te kunnen zien. Het eventlog bevat ook al niet veel info.
Voeg hier nog aan toe: spontane reboots. De derde vandaag, nog niet eerder last van gehad. Het gaat om een bugchek in ide.sys. Het gaat te snel om meer te kunnen zien. Het eventlog bevat ook al niet veel info.
[ Voor 20% gewijzigd door kvdveer op 10-06-2003 00:39 ]
Localhost, sweet localhost