Toon posts:

usb 2.0 hub bandbreedte delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn topic is gesloten zonder dat ik antwoord kreeg op mijn feitelijke vraag. Ik zal het zo duidelijk mogelijk vragen.

Mijn bord heeft een USB 2.0-poort, en daarop zit aangesloten een USB 2.0-hub. Nu wil ik verschillende USB 1.1-apparaten hierop aansluiten.

Ik heb bijvoorbeeld 4 apparaten. Ze zijn allemaal USB 1.1, dus maximaal 12 Mbps. Stel dat al deze apparaten op hetzelfde moment, laten we zeggen, gemiddeld 8 Mbps vragen. Een USB 1.1-hub heeft dan maar 12 megabit te verdelen, in plaats van de vereiste 32 in dit geval. Heeft een USB 2.0-hub deze bottleneck niet?

Kortom: kan er over iedere poort een EIGEN 12 Mbps, of schakelt de hub dan over naar een USB 1.1-modus, waardoor hij nog maar IN TOTAAL 12 Mbps heeft te verdelen, in plaats van per poort?

Mij lijkt het eerste, aangezien een USB 2.0-hub 480 Mbps te verdelen heeft, maar is dit ook het geval met USB 1.1-apparaten? Dus: ieder apparaat zijn EIGEN 12 Mbps of alle apparaten IN TOTAAL 12 Mbps?

Zucht... mijn vingers verkrampen ;( ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals BalusC zei: USB2 = backwards compatible, dus hij kan gewoon 1.1 aan. Mij lijkt het dan ook zeer logisch als ie dan idd de volle snelheid kan benutten van 1.1 per poort, dus wat je wilt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik wil het even zeker weten voordat ik een USB 2.0-hub ga kopen, die aanmerkelijk duurder is dan een USB 1.1-hub.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aikon schreef op 09 juni 2003 @ 21:06:
Zoals BalusC zei: USB2 = backwards compatible, dus hij kan gewoon 1.1 aan. Mij lijkt het dan ook zeer logisch als ie dan idd de volle snelheid kan benutten van 1.1 per poort, dus wat je wilt. :)
Nope, afaik heb je geen gelijk.

De fout die je maakt is naar bandbreedte kijken, en dat is niet juist, dat werkt alleen maar bij systemen als Ethernet enz.

USB is een timebased systeem, stel je hebt een 1.1 en 2.0 apparaat, die beide maximaal proberen te zenden, dan krijgt de een de helft van de tijd is gelijk aan 6 Mbit, en de andere de helft van de tijd, wat overeen komt met 240Mbit.

Een hub is niks meer dan een repeater, en stroombron, hij zal dus deze snelheid gewoon doorsturen, als je 4 apparaten met 1.1 erop aansluit, zullen die allemaal 1/4 van de bandbreedte van USB 1.1 krijgen.
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 21:03:
Mij lijkt het eerste, aangezien een USB 2.0-hub 480 Mbps te verdelen heeft, maar is dit ook het geval met USB 1.1-apparaten? Dus: ieder apparaat zijn EIGEN 12 Mbps of alle apparaten IN TOTAAL 12 Mbps?
Alle apparaten in totaal 12Mbps, bij alleen USB 1.1 apparaten.

De controller in je PC "Kijkt" wat voor apparaat aan de andere kant hangt, en gaat op die snelheid zenden voor een periode. Dat bepaalt de snelheid.
Een USB 2 hub heeft dus *ALLEEN* zin als je er een USB 2 apparaat op hangt.
Een USB 1.1 insteekkaartje heeft dus nog meer nut. Dan heeft wel elk apparaat zijn eigen bandbreedte als elk apparaat zijn eigen controller heeft.
(Let op: Een controller kan meteen weer een hub erachter hebben, dan delen alle poorten dus toch de snelheid.)

[ Voor 35% gewijzigd door TheGhostInc op 09-06-2003 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK thanks, als ik het goed begrijp kan ik dus beter een USB 1.1-hub kopen, aangezien ik toch alleen maar 1.1-apparaten heb, en deze gewoon een stuk goedkoper zijn.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 21:15:
OK thanks, als ik het goed begrijp kan ik dus beter een USB 1.1-hub kopen, aangezien ik toch alleen maar 1.1-apparaten heb, en deze gewoon een stuk goedkoper zijn.
Inderdaad.

Mocht iemand mijn uitleg weerleggen, dan wel even wat technische links erbij, want de laatste keer dat ik dat USB verhaal heb doorgelezen (2x 600 pagina's oid) was het nog wel zo ;)
Pagina: 1