Toon posts:

netwerkkaart installeren lukt echt niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al uren bezig om op mijn windows 98 pc een '' arlotto '' netwerkkaart te installeren. In het verleden heeft ie er wel goed opgezeten.

Normaal zonder netwerk installeren lukt wel :
Ik kijk op '' deze computer '' , '' apparaatbeheer '' 'bij netwerkadapters en dan staat de kaart er netjes. Het is een plug en play adapter.

Het gedonder begint als ik bij configuratie de netwerkinstellingen goed probeer te krijgen. Dan kan de netwerkadapter niet toegevoegd worden omdat het een plug en play adapter is.

Als ik vervolgens weer kijk bij apparaatbeheer, dan staat de adapter er wel in (2x zelfs), maar dan is de netwerkadapter uitgeschakeld (code 22) . inschakelen helpt vervolgens niet: nog bij weer opnieuw opstarten

Alles wissen en vervolgens via netwerkomgeving de zaak installeren geeft exact hetzelfde beeld.

Ik ben enorm dankbaar voor suggesties! Alvast dank!!

Jan

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

irq/io conflict?
juiste drivers?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Klintk als de verkeerde drivers. Een "Plug & Play Adapter" is een algemene driver die meestal niet echt gaat werken.

Zoek eens de drivers op die echt specifiek voor jouw kaart zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mjah, ik heb al ff voor de TS gezocht, maar "arlotto" heeft op www.arlotto.com niets staan over NIC's... En verder op Google staat er ook weinig

Probeer anders eens een NE2000-Compatible oid?

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 09 June 2003 @ 21:28:
irq/io conflict?
juiste drivers?
Hij geeft de melding: apparaat is uitgeschakeld (code 22) (rood kruis door het betreffende icoon)

Als ik dan het apparaat inschakel en opnieuw opstart: verschijnt weer de melding: apparaat is uitgeschakeld (code 22)

behoorlijk frusterend...

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 09 June 2003 @ 21:29:
Klintk als de verkeerde drivers. Een "Plug & Play Adapter" is een algemene driver die meestal niet echt gaat werken.

Zoek eens de drivers op die echt specifiek voor jouw kaart zijn.
Ik heb de driver gebruikt die bij de kaart hoort: arlotto FN223 Fast Ethernet NIC

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Verwijder ze eerst eens beide en forceer dan de installatie van de driver die de juiste is.

Kijk dan even bij "bronnen" (nog steeds in apparaatbeheer) of er toevallig een IRQ- of geheugenconflict is.

[ Voor 38% gewijzigd door pinockio op 09-06-2003 22:02 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 21:51:
[...]

Hij geeft de melding: apparaat is uitgeschakeld (code 22) (rood kruis door het betreffende icoon)

Als ik dan het apparaat inschakel en opnieuw opstart: verschijnt weer de melding: apparaat is uitgeschakeld (code 22)

behoorlijk frusterend...
The text displayed for this error code differs depending on the circumstances.

* If this device is disabled because you disabled it using Device Manager, the following text is displayed:
This device is disabled. (Code 22)

Click Enable Device to enable this device.
Solution button: Enable Device
* If the device is not started, the following text is displayed:
This device is not started. (Code 22)

Click Start Device to start this device.

Solution button: Start Device
* If the device is disabled by a driver or program, the following text is displayed:
This device is disabled. (Code 22)

You can't enable this device because it has been disabled by a Windows driver.
Solution button: None

This code means that the device is either disabled or has not started.

To resolve this error code, follow the recommended solution. For the third case, try removing the device in Device Manager, then redetecting it using the Add New Hardware wizard. If the problem persists, try a clean boot to rule out software interference. If the error persists, contact the hardware manufacturer.

Verwijderd

Sweex PCI 10/100Mbps Network Card € 4,-
http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux

:) wordt standaard herkend door win98

Verwijderd

Topicstarter
Dank je
Als het vandaag niet lukt, morgen naar de winkel
Hardware probleem denk ik dus

Verwijderd

Topicstarter
dank je.
Ik kan nu zelf de error codes detecteren

Als alles niet lukt, dan maar een nieuwe netwerkkaart
thanks!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 22:34:
[...]

Dank je
Als het vandaag niet lukt, morgen naar de winkel
Hardware probleem denk ik dus
tja, ik bedoelde er niets mee hoor. is gewoon mijn eigen ervaring. ik fix vaak pc's voor mensen, en vraag een tientje per uur. als ze dan met 1 of andere netwerkkaart komen aanzetten uit een werelddeel waar ik nog nooit van gehoord heb zeg ik meestal meteen dat het goedkoper is als ik er ff een andere in zet...

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
die van mij wordt ook altijd gewoon herkend door windows. maar hij pakt de verkeerde instellingen (irq/adres). ik moet dan in dos met een speciaal programma het aanpassen...
in plug en play mode werkt ie nooit...

heb je geen diskette erbij waarmee je hem gelijk kan zetten met windows? je kunt hem dan ook van plug en play afzetten

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 22:37:
[...]

tja, ik bedoelde er niets mee hoor. is gewoon mijn eigen ervaring. ik fix vaak pc's voor mensen, en vraag een tientje per uur. als ze dan met 1 of andere netwerkkaart komen aanzetten uit een werelddeel waar ik nog nooit van gehoord heb zeg ik meestal meteen dat het goedkoper is als ik er ff een andere in zet...
mja, vergeet niet dat de meeste van dit soort merkje gewoon een realtec chip oid hebben ;)
daarnaast vind ik het een vrij rare stelling om meteen een andere nic erin te doen, maarja dat is mijn mening dan :P

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Erkens schreef op 09 June 2003 @ 22:51:
[...]

mja, vergeet niet dat de meeste van dit soort merkje gewoon een realtec chip oid hebben ;)
daarnaast vind ik het een vrij rare stelling om meteen een andere nic erin te doen, maarja dat is mijn mening dan :P
Als je ooit geprobeerd heb een driver voor zo'n raar oud kaartje te vinden dan denk je wel anders, je bent zo 2 uur bezig voordat je een of andere veel te oude driver vind!

There is no place like ::1

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-12 17:57
[...]

Ik ben van mening dat je voor het geld (paar euro) niet moeilijk moet doen, je krijgt een nieuwe kaart met drivers erbij, geen gekloot (als het goed is;))

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
geef eens de FCC code... dan heb je hem zo. anders de chipcodes

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

[...]

zeg maar gerust allemaal (99pct de 8139), maar als mensen een nieuwe 2.6 ghz p4 met 512 ddr hebben waarmee ze allemaal internetten is het volstrekt niet erg dat het rekenwerk van de nic doorgeschoven wordt naar de cpu
ik zeg die mensen gewoon eerlijk wat het goedkoopste is. en als ik een uur met drivers moet kutten is dat al 2,5x zo duur als ff een realtek kaartje uit mijn voordeelbox halen.

edit: /me zotezien medestanders heeft

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 22:56 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 22:55:
ik zeg die mensen gewoon eerlijk wat het goedkoopste is. en als ik een uur met drivers moet kutten is dat al 2,5x zo duur als ff een realtek kaartje uit mijn voordeelbox halen.
offtopic:
nou, als jij uren bezig bent met drivers.... >:) :+ [nofi]

:* :P
swampy schreef op 09 June 2003 @ 22:53:
[...]

Als je ooit geprobeerd heb een driver voor zo'n raar oud kaartje te vinden dan denk je wel anders, je bent zo 2 uur bezig voordat je een of andere veel te oude driver vind!
mja, als die mensen geen floppy ofzo hebben ok
Icey schreef op 09 June 2003 @ 22:54:
[...]

Ik ben van mening dat je voor het geld (paar euro) niet moeilijk moet doen, je krijgt een nieuwe kaart met drivers erbij, geen gekloot (als het goed is;))
mja, vaak maakt het niet uit, zijn toch dezelfde kaartjes alleen met een ander labeltje ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Erkens op 09-06-2003 22:58 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 20:09

Godjira

To infinity and beyond!

[...]

Drivers vinden voor van die "onbekende" merken kan soms zoeken zijn naar een speld in een hooiberg. Ik raad vaak ook aan om een simpele nieuwe netwerk kaart erin te zetten. Is vaak veel voordeliger voor de persoon die je helpt dan wanneer je 2 a 3 uur zit te zoeken naar een driver. Als je die driver dan met veel geluk hebt gevonden krijg je vaak nog onwijs veel problemen. Nee, geef mij maar lekker zo'n oplossing (hoewel ik het soms een leuke uitdaging vind om de kaart die ze hebben toch aan de praat te krijgen, wat me vaak ook wel lukt na een tijdje (lees een aantal uur ;) ) ).

Profile

Verwijderd

Erkens schreef op 09 June 2003 @ 22:57:
[...]

offtopic:
nou, als jij uren bezig bent met drivers.... >:) :+ [nofi]

:* :P
ik heb hier nog wel een bak kaarten liggen, een stuk of 20. als jij binnen een uur ook maar 1 van die dingen aan de praat krijgt onder een willekeurige windows versie krijg je van mij een ijsje.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 22:59:
[...]

ik heb hier nog wel een bak kaarten liggen, een stuk of 20. als jij binnen een uur ook maar 1 van die dingen aan de praat krijgt onder een willekeurige windows versie krijg je van mij een ijsje.
geef maar :P

Verwijderd

Woonplaats Lelystad
is me veels te lang rijden. :(
je hebt gewonnen _/-\o_ maar niet heus

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 23:02:
[...]

[...]

is me veels te lang rijden. :(
je hebt gewonnen _/-\o_ maar niet heus
maargoed dit is veel te veel offtopic :P

Maar meestal kan je snel drivers vinden voor dat soort kaartjes. En mocht die niet gevonden worden, dan kijk je even wat er op de chips staat en zo drivers zien te bemachtigen. Meestal lukt het zoeken in een kwartiertje, installeren is dan nog een fluitje van een cent ;)
Voorop gesteld dat het kaartje niet defect is natuurlijk.

Maarja ik ben dan ook goedkoop ingesteld, ik vind het gewoon zonde om kaartjes te vervangen als dat niet echt nodig is :P

• fabstar81
  • Laatst online: 07-12 13:27
sorry mensen, dat ik dit topic weer omhoog knikker. maar om nou een nieuw topic te openen.:

op een p2 @ 333mhz winXP geinstalleerd. kale hardware.

langzaam aan hardware toegevoegd. 2e hdd, 3e hdd, cd-rommetje.

en toen de netwerkkaartjes. een pci realteck zat er al in en werkte perfect (netwerkje deed het ook).

toen 1e ISA 3com 10mb kaartje erbij. -> goed geinstalleerd, nix aan de hand (dit was dus NIC # 2)
toen 2e ISA 3com 10mb kaartje erbij. -> goed geinstalleerd, nix aan de hand (dit was dus NIC # 3)
toen 2e PCI realteck 10/100mb kaartje erbij -> toen ging het fout. (dit was dus NIC # 4)

kaart werd herkend maar niet goed geinstalleerd. kreeg ook geen popupje van netwerk installeren wizard. apparaat beheer gekeken -> uitroepteken bij de 1e PCI realtek, en de laatst toegevoegde -> de 2e realtek. ook nog een nieuw uitroepteken bij een subheader van mn USB controller (heb 2 usb aansluitingen op mobo).

vreemde zaak...nu ik beide realtek kaarten eruit heb gehaald verandert er nix. de usb controller blijft het uitroepteken geven hoe vaak ik hem ook verwijder en na een restart winXP hem weer isntalleert.

alle gele uitroeptekens hebben dus ook de zelfde melding: dit apparaat start niet (code 10).

mijn bedoeling: met een pc een router bouwen >:) zoveel mogelijk NICs erin.
theoretisch is het mogelijk en ik moet zeggen dat winXP er iig al eentje voorloopt op een win98 machine. die startte niet eens meer op na NIC # 3. winXP blijft het iig gewoon doen.

het is vrijwel hetzelfde probleem als bij mensen die ook deze code 10 krijgen alleen ben ik benieuwd of er dus mensen zijn die wel eens eerder dit hebben geprobeerd met zoveel mogelijk NICs in de pc. dat lees ik nl nergens. vandaar dat ik benieuwd ben wat voor licht jullie hierover schijnen.

tia

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ooit gehoord van irq's en i/o adressen?
helaas zijn er maar max 16 irq's en die nicjes hebben er allemaal 1 nodig, echter er zijn nog veel meer 'apparaten' die irq's opslokken. Dus ik gok dat je te weinig irq's over hebt (en overigens zijn niet alle irq's te gebruiken)
Als je geen printerpoort en seriele poorten gebruikt kan je vaak nog wel 1 of 2 irq's vrij krijgen, maar let ook op de i/o adressen ook die zijn niet onbeperkt :)

edit: overigens had je ook prima een nieuw topic kunnen openen waar je dan bijvoorbeeld dit topic in noemde, want om nu een oud topic te kicken waarin redelijk veel offtopic is gepost door bepaalde users... O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Erkens op 27-11-2003 21:41 ]

• fabstar81
lol, ja, idd dat had ook gekund. heb op de hcc dagen ook eens nagevraagd en daar zeiden ze ook al over die IRQ's. dacht daar zelf ook al aan. er zit op dit moment ook nog een geluidskaart in en ik hoorde dat die soms wel meer dan 1 irq nodig heeft. kan je misschien wel even uitleggen wat die I/O adressen zijn? die weeet ik nl niet wat dat zijn.

ik ga iig even proberen om de seriele poorten af te sluiten, en de printer poort. heb toch een usb printer.

denk ej wel dat het mogelijk is? ik bedoel, theoretisch gezien moet je een pc toch vol kunnnen bouwen met nic's? en heeft iemand het wel eens geprobeerd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-12 11:29

Youk

Volvo For Life

Ik heb geen pc vol met nic's, maar wel met de volgende hardware:

- Ati Radeon 9500 AGP
- 3Com 10/100 nic
- SB-Live!
- Adaptec 2904 scsi
- Pctv rave tv-tuner card

Daarnaast natuurlijk nog 2 x serieel, 1 parallel, usb, en de andere standaard aansluitingen.

Dit geeft ook steeds problemen met IRQ conflicten of I/O adressen die overlappen en dat soort zaken. Tot op het moment dat ik in het bios de optie "Plug 'n play OS" op "No" had gezet!!! Sindsdien geen enkel probleem meer. Het blijkt dus dat windows weeral niet goed overweg kan om zoveel hardware zelf te controleren dat je het bios dit maar moet laten doen.

Volvo Classic Club Belgium

• fabstar81
dat ga ik dan ook eens even kijken of dat werkt!! het hielp in ieder geval wel om de soundcard eruit te halen. die blijkt dus soms wel 3 of meer irq's op te vreten. hoppaaaaaaaaaa, weg ermee dus :D

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1