AMD processortje loeiheet

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Amaai

Ik heb een AMD Athlon XP 2000+. Systeem draait zo stabiel als een huis maar wat me opvalt is dat de CPU temperatuur steeds hoger wordt. De ruimte waar ik me nu bevindt is ongeveer 30 graden. De processor steigt naar een temperatuur van tussen de 60 en 70 graden (IDLE!)

Stressed heb ik niet gemeten. Ik heb verder geen problemen maar het baart me zorgen. Het is nu nog niet eens zooo warm (het is een zolder) en met de zomer wordt het hier nog veel heter. hoe zou het dan wel moeten?

In de winter heerst hier een permanente temperatuur van ongeveer 20 graden. Toen werd dezelfde cPU niet warmer als 39 graden.

Er zit een Coolermaster silent cooler op met daartussen een stripje koelpasta (werd bijgeleverd). Uiteraard is het stuk plastic wat boven op de pasta zat verwijderd.

Als ik mijn hand aan het koellichaam houd, houd ik er bijna brandblaren aan over omdat dat ding zo heet is (dôhhhh ;)).

Ik weet ook dat de maximum temperatuur van de AMD's nog wel wat hoger liggen maar ik vindt dit toch wel overdreven temperaturen. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
heb je een "footprint" test gedaan met je cooler? Dat betekent dat je em erop zet en em weer eraf haalt (zonder je pc aan te zetten), zodat je kan zien of hij idd contact maakt met je cpu. Ik neem aan dat je cooler de snelheid van je cpu aankan :)

Instagram / YouTube

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Klein gokje: casefan?

Verwijderd

eerst en vooral moet je er rekening mee houden dat de thermometer in je mobo er gemakkelijk 10 ° naast kan zitten

verder kan een AMD'tje makkelijk over de 90 graden hebben, alhoewel het wel de levensduur verkort

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43
gooi eens wat verse koelpasta op je cpu en wat heb je verder van casefans erin zitten?

Verwijderd

Fanatic_FS schreef op 09 June 2003 @ 20:32:
gooi eens wat verse koelpasta op je cpu en wat heb je verder van casefans erin zitten?
Casefans zouden niet nodig mogen zijn voor zo'n recente proc imo

Verwijderd

denk zomaar dat het te maken heeft met een slechte airflow

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

is je hele systeem zo heet of niet?
ik heb hier een 2000+ op een spirecopperking met de koeler op 7volt en het ding wordt 57C stressed (dus redelijk binnen de marge)

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

aramdin schreef op 09 June 2003 @ 20:29:
heb je een "footprint" test gedaan met je cooler? Dat betekent dat je em erop zet en em weer eraf haalt (zonder je pc aan te zetten), zodat je kan zien of hij idd contact maakt met je cpu. Ik neem aan dat je cooler de snelheid van je cpu aankan :)
je moet lezen, hij zegt dat zijn koelblok gloedheet word, dat betekend dat de warmte overdracht van de cpu>koelblok goed is.
maar probeer eens een case fan.

niks

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Ik denk ook dat dit het probleem is. Hoe goed je cooler op je CPU ook is, als de warme lucht niet uit je kast kan, dan blijft de temp van je CPU nog hoog, ondanks je cooler. Er moet een goede air-flow ontwikkeld worden in je kast.

Profile

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
boeie. hier loopt ie stressed ook naar de 70 toe (heatsink != snikheet maar met as3).
gewoon berg casefans erin hangen en maar leven met de herrie

en geloof niet alle sensoren.
een goede casetemp sensor bestaat denk ik niet. bedoel, hij zegt hier 53 graden....
lijkt me stug met 4 casefans waarvan 1 zelfs 5500 rpm
heb me altijd afgevraagt waar dat ding zit aangezien ik nooit ergens zo'n sensor zie zitten...

[ Voor 61% gewijzigd door sharkzor op 09-06-2003 20:39 ]

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Gezien het feit dat hij brandblaren van de heatsink krijgt denk ik dat zijn koeler wel goed zit. O-)

Ik zou dan eerder toch voor een casefan gaan of een betere cooler.

edit:

Damn, Chop2000 was me net voor. :o

[ Voor 15% gewijzigd door agent327 op 09-06-2003 20:40 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

De temp van de heatsink zegt niet altijd iets over het contact tussen heatsink en proc. Slechter contact kan voor een hoger liggend temperatuurevenwicht zorgen en dus alsnog voor een heter heatsink.

Maar het is doodsimpel: aangezien de temp van de proc direct verbonden is met de temp van de lucht, wil dat zeggen dat je de temp van de lucht naar beneden moet krikken. Dus met een airco, casefan(s) of betere prockoeler, of een combinatie daarvan.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-06-2003 21:07 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 09 juni 2003 @ 20:43:
De temp van de heatsink zeggen niet altijd iets over het contact tussen heatsink en proc. Slechter contact kan voor een hoger liggend temperatuurevenwicht zorgen en dus alsnog voor een heter heatsink.
Leg eens uit. Als er slecht contact is zal er minder energie de sink bereiken en zal deze kouder zijn lijkt me zo.
Aangezien de fan lekker blijft draaien zal dat beetje energie wat de sink bereikt bij slecht contact vrij snel zijn afgegeven aan de lucht.

[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 09-06-2003 20:57 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Aikon schreef op 09 June 2003 @ 20:56:
[...]

Leg eens uit. Als er slecht contact is zal er minder energie de sink bereiken en zal deze kouder zijn lijkt me zo.
Aangezien de fan lekker blijft draaien zal dat beetje energie wat de sink bereikt bij slecht contact vrij snel zijn afgegeven aan de lucht.
Afbeeldingslocatie: http://4ict.nl/~bastiaan/tempsgrafiek.gif

De grafiekjes kloppen niet helemaal maar komen wel in de buurt van wat ik bedoel.

Rood = Temp proc
Groen = Temp heatsink
Blauw en Oranje = temps die bij een ander topic hoorden en hier ff niet meedoen

Zoals je ziet laten de grafieken de functie van de temperatuur (T) zien tegen over de tijd (t). Boven is met slecht contact, onder met goed contact. Er vanuit gaande dat het heatsink nog wel enig contact maakt met de warmtebron, zal het heatsink uiteindelijk wel de temp van de warmtebron krijgen, die nu wel veel hoger is dan die met goed contact, waar de afkoeling beter is en er dus eerder een evenwicht ontstaat (opgewekte warmteënergie = afgegeven warmteënergie).

• mauzwauz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08 07:45
Ik had zelf eerst een silent cooler van coolermaster op mijn vorige cpu, amd athlon 1400 thunderbird, zitten. deze werd hiermee vaak 67 graden. Deze koeler had ik vervangen door een Coolermaster Aero 7 en daarmee zakte de temperatuur naar 50 graden. Bovendien draaide de fan nog niet voluit.

Questions must be asked

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 20:34:
[...]

Ik zie echt geen logica in bovenstaande uitspraak :?

Een nieuwe proc ontwikkelt over het algemeen meer warmte, dus een casefan wordt juist wél nodig.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

mauzwauz schreef op 09 June 2003 @ 21:10:
Ik had zelf eerst een silent cooler van coolermaster op mijn vorige cpu, amd athlon 1400 thunderbird, zitten. deze werd hiermee vaak 67 graden. Deze koeler had ik vervangen door een Coolermaster Aero 7 en daarmee zakte de temperatuur naar 50 graden. Bovendien draaide de fan nog niet voluit.
Ja, nogal wiedes dat als je een koeler die gemaakt is om stil te zijn vervangt door eentje die gemaakt is om goed te koelen je een enorm verschil bereikt. Vergeet ook niet dat je met een van de ergste straalkachelprocs te maken hebt hè.

• Aikon
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 21:05:
[...]
[afbeelding]

De grafiekjes kloppen niet helemaal maar komen wel in de buurt van wat ik bedoel.

Rood = Temp proc
Groen = Temp heatsink

Zoals je ziet laten de grafieken de functie van de temperatuur (T) zien tegen over de tijd (t). Boven is met slecht contact, onder met goed contact. Er vanuit gaande dat het heatsink nog wel enig contact maakt met de warmtebron, zal het heatsink uiteindelijk wel de temp van de warmtebron krijgen, die nu wel veel hoger is dan die met goed contact, waar de afkoeling beter is en er dus eerder een evenwicht ontstaat (opgewekte warmteënergie = afgegeven warmteënergie).
Maar er zit actieve koeling op. Dus als de cpu slecht contact maakt en daardoor bijv. de helft aan energie aan het koelblok afgeeft, zal de actieve koeling deze makkelijk af kunnen voeren.
Hierdoor zal de CPU gewoon oververhit raken naar mijn mening.

Als je nou een passieve koeling had, dan was je verhaal wel opgegaan denk ik.

• mauzwauz
Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 21:14:
[...]
Ja, nogal wiedes dat als je een koeler die gemaakt is om stil te zijn vervangt door eentje die gemaakt is om goed te koelen je een enorm verschil bereikt. Vergeet ook niet dat je met een van de ergste straalkachelprocs te maken hebt hè.
Daarom kan ik een Aero 7 echt aanbevelen. Hij draaide op 1/3 van het aantal toeren en was daarmee even stil als die silent cooler van Coolermaster.

[ Voor 15% gewijzigd door mauzwauz op 09-06-2003 21:21 ]

Questions must be asked

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Aikon schreef op 09 juni 2003 @ 21:16:
[...]

Maar er zit actieve koeling op. Dus als de cpu slecht contact maakt en daardoor bijv. de helft aan energie aan het koelblok afgeeft, zal de actieve koeling deze makkelijk af kunnen voeren.
Hierdoor zal de CPU gewoon oververhit raken naar mijn mening.

Als je nou een passieve koeling had, dan was je verhaal wel opgegaan denk ik.
Het enige directe verschil tussen een actieve en passieve koeling is dat de K/W (Kelvin per Watt) waarde kleiner wordt. De groene lijn ligt dan dichter bij de rode maar het verloop is precies hetzelfde. Als het contact slechter is, is de warmtegeleiding dus ook slechter dus gaat er minder energie van de proc naar het heatsink. De temp van de proc stijgt hier sneller door. De opwarming van de heatsink gaat langzamer maar stopt niet, dus uiteindelijk behaalt ook het heatsink een hogere temp doordat de koeler door het slechtere contact niet zoveel warmteënergie kan afvoeren om de temp van de proc omlaag te brengen, waardoor een hoger evenwicht ontstaat.

Kort samengevat wordt de K/W waarde groter naarmate het contact slechter is. Die stijging is natuurlijk zwaar afhankelijk van de capaciteiten van het heatsink maar een stijging is er zeker.
mauzwauz schreef op 09 juni 2003 @ 21:16:
[...]

Daarom kan ik een Aero 7 echt aanbevelen. Hij draaide op 1/3 van het aantal toeren en was daarmee even stil als die silent cooler van Coolermaster.
Je bedoelt 1/3 van het maximaal aantal toeren?

Hoedanook zitten er grote verschillen tussen het ontwerp van de oldschool silentcoolers van Coolermaster en de nieuwe Aero. Denk bijvoorbeeld eens aan de zijwaartse fan om mee te beginnen (dus geen 'oog van de orkaan' meer).

• mauzwauz
Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 21:27:
[...]
Het enige directe verschil tussen een actieve en passieve koeling is dat de K/W (Kelvin per Watt) waarde kleiner wordt. De groene lijn ligt dan dichter bij de rode maar het verloop is precies hetzelfde. Als het contact slechter is, is de warmtegeleiding dus ook slechter dus gaat er minder energie van de proc naar het heatsink. De temp van de proc stijgt hier sneller door. De opwarming van de heatsink gaat langzamer maar stopt niet, dus uiteindelijk behaalt ook het heatsink een hogere temp doordat de koeler door het slechtere contact niet zoveel warmteënergie kan afvoeren om de temp van de proc omlaag te brengen, waardoor een hoger evenwicht ontstaat.

Kort samengevat wordt de K/W waarde groter naarmate het contact slechter is. Die stijging is natuurlijk zwaar afhankelijk van de capaciteiten van het heatsink maar een stijging is er zeker.

[...]
Je bedoelt 1/3 van het maximaal aantal toeren?

Hoedanook zitten er grote verschillen tussen het ontwerp van de oldschool silentcoolers van Coolermaster en de nieuwe Aero. Denk bijvoorbeeld eens aan de zijwaartse fan om mee te beginnen (dus geen 'oog van de orkaan' meer).
Juist, van het maximaal aantal toeren.

Questions must be asked

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

mauzwauz schreef op 09 juni 2003 @ 21:29:
[...]

Juist, van het maximaal aantal toeren.
Ja, stiekem wegediten hè... ;) ik heb je wel door...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op 09 juni 2003 @ 21:05:
[...]
[afbeelding]

Rood = Temp proc
Groen = Temp heatsink

Voor een passieve heatsink zou deze grafiek best kunnen opgaan, maar op het moment dat een fan de boel staat te koelen zal bij gebrekkig contact het koelvermogen van de heatsink+fan hoger liggen dan de warmteoverdracht van CPU naar sink, dus zal de temperatuur dalen ipv stijgen- typisch gedrag van slecht contact, overhitte CPU met koude sink. Dat gaat ook niet veranderen als je het langer aan laat staan. De situatie die jij schetst gaat eigenlijk alleen op bij een relatief geringe overdracht van warmte van heatsink aan omgeving. Dat is gelukkig zeer zelden van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Mijn AMD Athlon XP 2500+ wordt idle zo'n 45 graden en stressed rond de 50 a 53 graden, toch netjes met een simpele Spire cooler die ik erbij geleverd kreeg van Paradigit Computers.

Nu moet ik wel zeggen, de AMD Athlon Thunderbirds zijn behoorlijke hittegangers, dus als die op de 60 graden zitten, dan kan dat nog geen kwaad. Alleen die 69 a 70 graden idle is wel behoorlijk hoog. Daar zat mijn vorige Athlon 1400Mhz ook op, maar ja, die is eraan overleden vandaag precies een week terug :'(. Bleek dus dat ik een casefan niet helemaal goed gemonteerd had 8)7 |:( (hoe stom kun je worden... 8)7 ). Maar goed, ik heb dit opgelost en nu draai ik lekker stabiel op mijn nieuwe proc... ik kan hem zelf op 2,2Ghz laten draaien zonder teveel extra warmte :*)

Profile

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een vriend van mijn had een warmte probleempje, zijn XP 1800+ was maar zo'n 67 graden warm. Dus ik gelijk gezegd "check je heatsink"

Dus een week later, op een vrijdag, de heatsink opnieuw erop met AS III dat ik nog had liggen. Werd toen 62 graden.

MAAR hij had problemen om alles in zijn kast goed te krijgen.

.....Q-Tec kast...kleintje, dus hij koopt een Chieftec Miditower Dragon Silver, net zoals ik en een andere vriend heeft.

Bouwt het allemaal om met moeite sluit hij alles aan op het moederbord ( gek heeft een zipdrive! ) en nogsteeds 62 graden.

Dus een coolermaster earo 7..ofzo, na dat inbouwen maar 57 graden...nog wat casefans en de coolermaster op orkaan mode en hop onder de 50 graden.

Ja die AMD's worden heet.....maar nu heeft hij een stabiel systeem met acceptabele temperaturen.

En uiteindelijk heeft hij een chieftec kast, ....geesh die Q-tec kasten zijn veels te klein!

Investering.....250 Euro!

Kijk, geen probleem om mensen aan een beter, stabieler systeem te helpen! Maar duur is het zeker als je het goed wil doen :-p. Dus hij is nu 250 Euro armer omdat hij bij het kopen van het systeem niet echt snugger koos!

[ Voor 6% gewijzigd door swampy op 09-06-2003 23:02 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

swampy schreef op 09 June 2003 @ 23:01:
Een vriend van mijn had een warmte probleempje, zijn XP 1800+ was maar zo'n 67 graden warm. Dus ik gelijk gezegd "check je heatsink"

Dus een week later, op een vrijdag, de heatsink opnieuw erop met AS III dat ik nog had liggen. Werd toen 62 graden.

MAAR hij had problemen om alles in zijn kast goed te krijgen.

.....Q-Tec kast...kleintje, dus hij koopt een Chieftec Miditower Dragon Silver, net zoals ik en een andere vriend heeft.

Bouwt het allemaal om met moeite sluit hij alles aan op het moederbord ( gek heeft een zipdrive! ) en nogsteeds 62 graden.

Dus een coolermaster earo 7..ofzo, na dat inbouwen maar 57 graden...nog wat casefans en de coolermaster op orkaan mode en hop onder de 50 graden.

Ja die AMD's worden heet.....maar nu heeft hij een stabiel systeem met acceptabele temperaturen.

En uiteindelijk heeft hij een chieftec kast, ....geesh die Q-tec kasten zijn veels te klein!

Investering.....250 Euro!

Kijk, geen probleem om mensen aan een beter, stabieler systeem te helpen! Maar duur is het zeker als je het goed wil doen :-p. Dus hij is nu 250 Euro armer omdat hij bij het kopen van het systeem niet echt snugger koos!
Of mischien had hij alleen maar 2 papstfans van 120 mm en een swiftech hoeven kopen , had weer 160 euro gescheeld ,maar ja hij heeft nu wel een chieftech (met orkaan geluid )

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Die Q-tec kasten zijn erg klein, en hij had al 2 fans ingebouwd die best snel draaide.

Simpel gezegd, zijn oude kast had zijn beste tijd gehad, de koeling was bijna onmogelijk te verbeteren in dat ding.

Persoonlijk denk ik dat hij jaloers geworden is op de temps die ik en een vriend op onze P4 draaien, ONDER de 50 graden tijdens stress. En ja, dat is lekker.

En hij Idle al 67 graden...dat kon natuurlijk niet.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Zit er veel stof tussen de koelvinnen? Ik heb na een tijd eens alles schoon gemaakt en je wilt niet weten hoeveel stof er verzameld wordt tussen de fan en het koelblok...

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 05-08 17:24
hmm, ik betwijfel of een casefan linuxuser gaat helpen, mij hielp het namelijk niet, een graad of 2 misschien maar that's it. Koelpasta hielp bij mij ook niet. De proc. is idle een graad of 54 en stressed 70, maar dat was bij koeler weer. Ondertussen is door het warme weer mijn computer 2 keer uitgevallen omdat ie te heet werd (het moederbord is nu ingesteld om de boel uit te zetten als de temp. 80 graden bereikt). De koeler was gloeiend heet. Is het zinvol om de max temperatuur te verhogen of gaat mijn proc. dan in rook op?. Als een AMD processor te heet wordt, loopt ie dan eerst vast of wordt ie meteen geroosterd? Zo niet dan kan ik altijd zien of ie ooit vastloopt en dan weet ik dat er een betere koeler op moet. Tot nu toe is ie namelijk nog nooit vastgelopen, maar heet wordt ie echt wel dat is duidelijk te voelen aan de koeler

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
topic starter heeft nog niet weer gereageert .....

Ik zou de pc es laten draaien met de kast openen, eventueel met de voeding er naast ipv er in.

suc6 dude

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk een palomino 2000+ en die worden idd heel heet
Een spire whisper rock of falcon rock, die van 9 pleuro houden deze cpu goed in toom.

Nu is het ook wel erg warm in nl

Tweak!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
Schaapje_BlaaT schreef op 09 June 2003 @ 23:28:
hmm, ik betwijfel of een casefan linuxuser gaat helpen, mij hielp het namelijk niet, een graad of 2 misschien maar that's it. Koelpasta hielp bij mij ook niet. De proc. is idle een graad of 54 en stressed 70, maar dat was bij koeler weer. Ondertussen is door het warme weer mijn computer 2 keer uitgevallen omdat ie te heet werd (het moederbord is nu ingesteld om de boel uit te zetten als de temp. 80 graden bereikt). De koeler was gloeiend heet. Is het zinvol om de max temperatuur te verhogen of gaat mijn proc. dan in rook op?. Als een AMD processor te heet wordt, loopt ie dan eerst vast of wordt ie meteen geroosterd? Zo niet dan kan ik altijd zien of ie ooit vastloopt en dan weet ik dat er een betere koeler op moet. Tot nu toe is ie namelijk nog nooit vastgelopen, maar heet wordt ie echt wel dat is duidelijk te voelen aan de koeler
Ik neem aan dat jij ook een palomino hebt zoals hierboven al werd gezegd. Maar dat zijn zelfs daarvoor geen normale temps. Ik zou je zeker adviseren om een cooler met genoeg capaciteit aan te schaffen.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:57
Ik werd vorige week geconfronteerd met allerlei vastlopers. Door de hoge kamertemperatuur en ophoping van stof in de ribben van de heatsink van mijn Thunderbird koeler werd de processor veel te heet. Nu werkt alles weer normaal.

Verwijderd

als je koeler echt heet is dat betekend dat jou koeler wel goed contact maakt met de processor. het zou kunnen dat je cpu koeler niet goed genoeg is voor je cpu dan moet je gewoon een andere koeler halen. het handige is om een paar review's te lezen want dan weet je ook welke cpu koeler je kan kopen dit vergeten veel mensen!. zorg dat je ook genoeg airflow hebt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 20:34:
[...]

Waarom niet? Als je pc de warmte niet voldoende kan afvoeren via de voeding heb je echt wel casefans nodig...

Verwijderd

Godjira schreef op 09 juni 2003 @ 22:53:
Mijn AMD Athlon XP 2500+ wordt idle zo'n 45 graden en stressed rond de 50 a 53 graden, toch netjes met een simpele Spire cooler die ik erbij geleverd kreeg van Paradigit Computers.
Mijne doet idle 42 en stressed 52 met de boxed amd koeler. Als ik hem naar 2.0 ghz zet (12x) dan wordt die 47 idle en 54 stressed.

Toch raar, bij mij heeft het weer hooguit een paar graden invloed op mijn cpu temp. Het is binnen minimaal 18 graden en 30 als de zon vol op de kamer staat, maar de 2500+ wordt maar een paar graden warmer.

Wat bij mij raar is, is dat ik allemaal verschillende waarden krijg. In Sisoft sandra geeft hij de cpu/mobo temp verkeerd om. Iig dat lijkt me logisch omdat de mobo koeler zou moeten zijn (41 graden is mijn mobo meestal) Asus probe geeft ze wel goed aan. :)

De bios geeft echter weer een temp weer die 5 tot 10 graden hoger is. (60 graden dus soms)

Zitten er nu twee verschillende meters of gaat er iets anders mis?

• Aikon
  • Niet online
dion_b schreef op 09 June 2003 @ 22:47:
[...]

Voor een passieve heatsink zou deze grafiek best kunnen opgaan, maar op het moment dat een fan de boel staat te koelen zal bij gebrekkig contact het koelvermogen van de heatsink+fan hoger liggen dan de warmteoverdracht van CPU naar sink, dus zal de temperatuur dalen ipv stijgen- typisch gedrag van slecht contact, overhitte CPU met koude sink. Dat gaat ook niet veranderen als je het langer aan laat staan. De situatie die jij schetst gaat eigenlijk alleen op bij een relatief geringe overdracht van warmte van heatsink aan omgeving. Dat is gelukkig zeer zelden van toepassing.
Jep, dat bedoelde ik dus ook :)

Verwijderd

je heatsink eens ontstoffen?
stof geleid echt nul nada noppes niks aan warmte...
(ik spreek uit ervaring..., zo bijna een procje omzeep geholpen...)
ik zou me koelblok eens deftig uitblazen als ik jou was (stofzuiger in de buurt, anders last met je ma :p)

Verwijderd

Hoi, ik had ook een soortgelijk probleem met mijn AMD XP 1700+ met coolermaster HHC-001. Hij zaten op 57 graden IDLE. Toen heb ik maar de mijn kast opengelaten zakte hij naar 45 graden. Ik heb de proc nu zelf opgevoerd naar 2000+ en hij gaat perfect

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

dion_b schreef op 09 June 2003 @ 22:47:
[...]

Mmm, ik moet toch toegeven dat jullie gelijk hebben. Ik realiseerde niet dat de hoeveelheid energie die door de slechtere geleiding bij de koeler komt natuurlijk nooit de temperatuur hoger kan krijgen dan met een goede geleiding, doordat de koeler nauwelijks warmte kan opnemen en dus de proc met alle hitte blijft zitten. Foutje bedankt :>

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Lekkere Kwal schreef op 10 June 2003 @ 01:00:
[...]
Mmm, ik moet toch toegeven dat jullie gelijk hebben. Ik realiseerde niet dat de hoeveelheid energie die door de slechtere geleiding bij de koeler komt natuurlijk nooit de temperatuur hoger kan krijgen dan met een goede geleiding, doordat de koeler nauwelijks warmte kan opnemen en dus de proc met alle hitte blijft zitten. Foutje bedankt :>
AMD's hebben ook minder contact met de heatsink dan een P4 he! Daarom is het dus vooral bij AMD's belangrijk dat het contact goed is!

AS III doet wonderen :-)

Verwijderd

Mijn amd xp 2000 palamino met een zalman 3100gp koeler werd ook 50 grade en hoger.
Heb nou waterkoeling aangeschaft en zit nou op 38.5 stressed ('s middags als het zonnetje schijnt).
Erg leuk :D
Mijn hele leven al kut temps gehad ;) This is the moment :P

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

1 ding weet je cker dat je sensor goed werkt ;). Aangezien het warme weer er weer aankomt en je een XP hebt kan je em wel een beetje steunen door een paar koelers aan te schaffen voor een beetje airflow :).
Als je je kast op je zolder laat staan in die temps zonder airflow blijft ie cker zo warm (misschien wel te warm).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hebt niet altijd een luxe of dure kast nodig om je cpu cooler te krijgen, daar kwam ik ook pas achter. Met mijn ouwe K7 600@700 op een gigabyte-7IX plankje in een Aopen HX08 bigtower had ik 2x 8cm casefans op volle toeren nodig (+1 fannetje voor cache) om ehm idle rond de 44c te houden en stressed onder de 55c. Boven de 55c werd die nml. al snel instabiel. Nu zit ie bij mijn neefje te crunchen in een ël cheop" codegen a 55 euro (gratis 350 watt ipv 300watt) waar zegge en schrijven 1x extra casefan zit, volgens mij precies op de juiste plek. Nu zit er op die K7 600@700 nog maar 1 fan (6cm a 5000rpm) aan de cpu-zijde en de temp zit idle rond de 40. Zeer netjes toch?
Totaal 3 fans in die kast, vergeleken bij de mijne (nog steeds die ouwe hx08, nu wel gemod ;)) fluisterstil.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Ik heb ook een XP1800+ en momenteel weinig airflow (baybus @ low). Ik kan wel een orkaan creëren door het op high te zetten maar dat is nu niet nodig. Hij idled rond de 40 graden. In de winter (nahja niet in de hoogzomer eerder) rond de 30 á 35 graden. En dat met een koeletje op 6 volt. Bijna stil!

De truuk: undervolting en halt-hack. Stressed loopt ie een graad of 50 á 55, en alleen in de hoogzomer misschien nog een graadje of 4 meer.

Hij idled dus op een graad of 10 of zelfs minder boven de temp van het moederbord. Zonder herrie. Zonder watercooling.

CPU koeler @ 2000 á 2200 rpm.

Als ik steeds die verhalen hoor over herriekoelers om een AMD idle onder de 60C te houden .. vraag ik me toch echt af wat jullie 'fout' doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 03:56 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Tja jij hebt je XPtje op stock speeds. Menig tweaker heeft hem liever iets sneller >:).

Mijn cpu temp daalt ook 15-20C als ik niet OC, maar nu is hij wel 60% sneller :P.

tvw

Verwijderd

Hij draait echt geen stock speeds als je kijkt naar het voltage. Qua overklok maakt het niet zo veel dan.

Ik heb de mijne ook wel eens dik overklokt, maar zelfs dan is ie door de halt-tweak idle gewoon vele koeler dan zonder. Dat scheelt al snel meer dan 20 graden.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

swampy schreef op 10 June 2003 @ 01:23:
[...]
AS III doet wonderen :-)
Eigenlijk niet... AS III geleidt de warmte ronduit slécht, maar wel beter dan gewoon lucht. Dus zeker niet teveel AS III gebruiken, ongeveer een rijstkorreltje uitsmeren op de core.

Verwijderd

Arctic Silver III is de beste koelpasta. Alleen dit is nog altijd veel minder geleidend dan een metaal als koper, dus het laagje koelpasta dient zo dun mogelijk te zijn.

Voor de topicstarter. Koop eens een goede koeler. Arctic Copper Silent TC is een goedkope (€9), stille en goede koeler, die zelfs jouw hete 2000+ palomino koel kan houden. Die koeler kun je overal wel kopen, www.gistron.com bijvoorbeeld. Kijk maar eens.

• Schaapje_BlaaT
nouja niemand gilt dat het ding gaat sterven boven de 80 graden dus heb ik de max temperatuur voordat ie zichzelf uitzet maar naar 85 graden verhoogd, het mobo heeft standaard 90 graden als instelling dus ik zou verwachten dat het wel kan, als ie ooit vastloopt zet ik hem wel weer terug.

oh en voor de topic starter, een programmaatje als vcool kan flink helpen, als je niet de hele tijd stressed draait tenminste, zo gauw ie dan idle is zakt de temperatuur heel snel

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

vcool is niets meer dan de halt hack in een software tooltje. onder 2k en xp kun je dat gewoon keihard zonder die software doen. gewoon zorgen dat bij opstarten bepaalde bitjes in het bios omgooit.

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 09 juni 2003 @ 21:05:
[...]
[afbeelding]

Rood = Temp proc
Groen = Temp heatsink

Bla bla.. Dit hele grafiekje klopt in mijn ogen niet. Heb dit grafiekje eerder gezien, maar had er al me twijfels over.

Alles staat of valt bij warmte overdracht. Er is ALLEEN warmte overdracht mogelijk, als er een drijvendekracht is. Deze drijvendekracht is in dit geval natuurlijk temperatuurverschil. Je hebt tussen de cpu en de heatsink een temperatuurverschil. (Anders kan de warmte NOOIT van A naar B stromen) In het meest ideaale geval is de drijvende kracht heel klein. Dus als je een goede montage hebt met dus een hele kleine weerstand tussen de cpu en de HS. Als je nou je cpu minder of slecht gemonteerd hebt, dan zal het temperatuursverschil tussen de cpu en de HS groter worden door de grotere weerstand tussen die 2. Deze weerstand is vrijwel constant. Deze blijft dus bij 10graden ongeveer net zo groot als bij 90 graden. Een weerstand is immers niet temperatuursafhankelijk.

Praktisch gezien is dus deze weerstand het verschil tussen de temperaturen van cpu en HS. Als je cpu 55 graden is en je HS 45, dan is je weerstand 10 graden. Het streven is natuurlijk een zo klein mogelijke weerstand tussen HS en cpu. Het is echter niet mogelijk om deze weerstand 0 te maken, want dan is er geen warmteoverdracht meer.

Wat je in de grafiek ziet, de bovenste, is dat de rode lijn van de cpu en de groene lijn van de HS elkaar snijden. Dit betekend dus dat de drijvendekracht NUL is. Dit is dus een onmogelijkheid volgens elke natuurkunde wet die ik heb geleerd.

Hoop dat ik dit "fabeltje" hiermee uit de weg help.

ontopic!!
Het zou dus niet kunnen dat je cooler niet goed gemonteerd is.
Als dit het geval zou zijn. dan zou de cooler namelijk niet zo heet zijn.
Je cooler heeft namelijk een bepaald vermogen om warmte af te geven bij een gegeven temperatuur. Als je cooler goed werkt, moet hij met lucht van bv 25 graden de Heatsink goed kunnen afkoelen. Hier is de cooler in zijn geheel namelijk voor ontworpen.

Als je Heatsink echt zo warm wordt als 65 graden (Feit : Bij 65+ graden loop je brandwonden op :o) is er iets anders aan de hand. Ik vermoedt dat de cpu veel te veel warmte produceerd. Of de cooler kan zijn warmte niet kwijt.
Dit laatste is te testen door je behuizing open te laten en te kijken wat de temp doet.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 23:56:
[...]

Mijne doet idle 42 en stressed 52 met de boxed amd koeler. Als ik hem naar 2.0 ghz zet (12x) dan wordt die 47 idle en 54 stressed.

Toch raar, bij mij heeft het weer hooguit een paar graden invloed op mijn cpu temp. Het is binnen minimaal 18 graden en 30 als de zon vol op de kamer staat, maar de 2500+ wordt maar een paar graden warmer.

Wat bij mij raar is, is dat ik allemaal verschillende waarden krijg. In Sisoft sandra geeft hij de cpu/mobo temp verkeerd om. Iig dat lijkt me logisch omdat de mobo koeler zou moeten zijn (41 graden is mijn mobo meestal) Asus probe geeft ze wel goed aan. :)

De bios geeft echter weer een temp weer die 5 tot 10 graden hoger is. (60 graden dus soms)

Zitten er nu twee verschillende meters of gaat er iets anders mis?
Ik gebruik altijd Aida om te kijken naar mijn temps. SiSoft Sandra heb ik weinig ervaring mee. Heb het 1 of 2x gedraait ooit.

Ik denk dat SiSoft het dan niet goed doet, want je bios is meestal wel betrouwbaar. Welk mobo heb je?

Mijn mobo wordt trouwens rond de 30 graden, mijn hoogste waarde voor mijn mobo is 32 graden, dus dat is behoorlijk netjes, vind ik... :)

Profile

Verwijderd

Godjira schreef op 10 June 2003 @ 11:28:
[...]

Ik gebruik altijd Aida om te kijken naar mijn temps. SiSoft Sandra heb ik weinig ervaring mee. Heb het 1 of 2x gedraait ooit.

Ik denk dat SiSoft het dan niet goed doet, want je bios is meestal wel betrouwbaar. Welk mobo heb je?

Mijn mobo wordt trouwens rond de 30 graden, mijn hoogste waarde voor mijn mobo is 32 graden, dus dat is behoorlijk netjes, vind ik... :)
Asus A7V8X-X, 2500+, gf4ti4200, 1x512 mb pc2700.

Ik vind 40 graden voor mijn mobo ook best veel, maar als ik zelf check hoe warm die is vlak nadat ik hem uitzet valt dat wel heel erg mee. Hooguit de northbridge is wat warm, maar goed aan te raken. (Heatsinkje daarvan dan) Misschien zit de meter daar in de buurt.

• Schaapje_BlaaT
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 10:48:
[...]

Bla bla.. Dit hele grafiekje klopt in mijn ogen niet. Heb dit grafiekje eerder gezien, maar had er al me twijfels over.

Alles staat of valt bij warmte overdracht. Er is ALLEEN warmte overdracht mogelijk, als er een drijvendekracht is. Deze drijvendekracht is in dit geval natuurlijk temperatuurverschil. Je hebt tussen de cpu en de heatsink een temperatuurverschil. (Anders kan de warmte NOOIT van A naar B stromen) In het meest ideaale geval is de drijvende kracht heel klein. Dus als je een goede montage hebt met dus een hele kleine weerstand tussen de cpu en de HS. Als je nou je cpu minder of slecht gemonteerd hebt, dan zal het temperatuursverschil tussen de cpu en de HS groter worden door de grotere weerstand tussen die 2. Deze weerstand is vrijwel constant. Deze blijft dus bij 10graden ongeveer net zo groot als bij 90 graden. Een weerstand is immers niet temperatuursafhankelijk.

Praktisch gezien is dus deze weerstand het verschil tussen de temperaturen van cpu en HS. Als je cpu 55 graden is en je HS 45, dan is je weerstand 10 graden. Het streven is natuurlijk een zo klein mogelijke weerstand tussen HS en cpu. Het is echter niet mogelijk om deze weerstand 0 te maken, want dan is er geen warmteoverdracht meer.

Wat je in de grafiek ziet, de bovenste, is dat de rode lijn van de cpu en de groene lijn van de HS elkaar snijden. Dit betekend dus dat de drijvendekracht NUL is. Dit is dus een onmogelijkheid volgens elke natuurkunde wet die ik heb geleerd.

Hoop dat ik dit "fabeltje" hiermee uit de weg help.

ontopic!!
Het zou dus niet kunnen dat je cooler niet goed gemonteerd is.
Als dit het geval zou zijn. dan zou de cooler namelijk niet zo heet zijn.
Je cooler heeft namelijk een bepaald vermogen om warmte af te geven bij een gegeven temperatuur. Als je cooler goed werkt, moet hij met lucht van bv 25 graden de Heatsink goed kunnen afkoelen. Hier is de cooler in zijn geheel namelijk voor ontworpen.

Als je Heatsink echt zo warm wordt als 65 graden (Feit : Bij 65+ graden loop je brandwonden op :o) is er iets anders aan de hand. Ik vermoedt dat de cpu veel te veel warmte produceerd. Of de cooler kan zijn warmte niet kwijt.
Dit laatste is te testen door je behuizing open te laten en te kijken wat de temp doet.
geen brandwonden hier, maar ja dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe lang je die koeler aanraakt. Ik zou zeggen dat ie niet geweldig contact maakt omdat die koeler officieel een 2000+ proc. op iets als 50-55 graden stressed zou moeten houden, alleen diverse pogingen met koelpasta werkten niet, ik heb coolermaster pasta en geen arctic silver o.i.d. maar dat zou toch niet zoveel moeten uitmaken, te dun er op smeren en hij maakt niet goed contact dus ik heb er iets meer op gesmeerd en nu doet ie het weer maar nog steeds veel te heet. Geen probleem op zich want hij is nog nooit vastgelopen maar hij is dus wel 2 keer uit gegaan wat inhoudt dat de temperatuur 80 graden bereikte

• Schaapje_BlaaT
grmbl, ik dacht nog maar een keer opnieuw koelpasta aanbrengen en het stof eruit blazen, uiteraard geen resultaat nog steeds idle 55 stressed 72 graden o.i.d.
ik dacht meteen maar van de gelegenheid gebruik maken om mijn soundblaster 16 er weer in te stoppen, die geeft iets beter geluid dan het onboard sound
maar nou verneukt ie het geluid als ik vcool aanzet, bah

Verwijderd

Schaapje_BlaaT schreef op 10 June 2003 @ 15:56:
grmbl, ik dacht nog maar een keer opnieuw koelpasta aanbrengen en het stof eruit blazen, uiteraard geen resultaat nog steeds idle 55 stressed 72 graden o.i.d.
ik dacht meteen maar van de gelegenheid gebruik maken om mijn soundblaster 16 er weer in te stoppen, die geeft iets beter geluid dan het onboard sound
maar nou verneukt ie het geluid als ik vcool aanzet, bah
Ik heb trouwens zelf een Thunderbird 1.4 Ghz gehad.
Bij deze cpu liepen de temperaturen ook op tot de 74 graden stressed. Ik had hier echter nog een vrij oude bios.
Ik heb ondertussen een beetje stof verwijderd door de ventilator er even af te schroeven en alles ECHT goed schoon te maken. Dit hielp al een graad of 4.
Toen ik die oude bios had vervangen door een nieuwe bios, waren de temperaturen ineens een stuk lager. Althans, dat geeft hij aan.
Of een bios zoveel invloed heeft dat de temperaturen daadwerkelijk dalen betwijfel ik. Kan natuurlijk wel als het voltage VEEL te hoog wordt ingesteld. Hierdoor stijgt ook de temperatuur.
Maar ik vermoed eerder dat de berekening die lijdt tot de temperatuurweergave aangepast is.
Na de biosflash gaf het mobo aan idle 46 en stressed in de buurt van 58.
Dit zou inderdaad erg heet aanvoelen (58C) maar is lang niet te heet.
Ik vermoedt dat een 2000 palomino ongeveer 65-70W produceerd. Is ongeveer gelijk aan een Tbird 1.4 met 72.5 W welke ik had.

Dus je kan proberen:
- Ventilator eraf en echt GOED ontstoffen. (heb je vast al gedaan)
- Bios flashen met een andere versie. misschien zelf betabios testen.

Als dit allemaal ECHT niet wil werken, dan zou ik een Palomino 1.6 (of iets wat ook weinig warmte produceerd) er in doen. Als je die voor handen hebt tenminste. Als deze nog zo heet wordt, dan is het je mobo. Of andersom. Als je iemand zo gek krijgt om jouw processor even te laten testen, weet je ook genoeg.

Succes!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 12:42:
[...]

Asus A7V8X-X, 2500+, gf4ti4200, 1x512 mb pc2700.

Ik vind 40 graden voor mijn mobo ook best veel, maar als ik zelf check hoe warm die is vlak nadat ik hem uitzet valt dat wel heel erg mee. Hooguit de northbridge is wat warm, maar goed aan te raken. (Heatsinkje daarvan dan) Misschien zit de meter daar in de buurt.
Hmm, 40 graden voor je mobo is inderdaad best hoog. Ik zit (zie plaatje hieronder) met mijn Asus A7V8X op 32 graden max meestal (in het plaatje net een zwaar spel gespeeld, dus vandaar ongeveer ook mijn max temps).

Ik kan bijna 100% zeker zeggen dat je sensoren die je temp meten niet helemaal in orde zijn, zeker niet als je northbridge gewoon zonder je handen te branden aan kan raken. Voel eens aan de heatsink van je proc cooler... is die ook goed aan te raken?

Hieronder staan de temps die Aida uitleest:
Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/images/aida_temps.jpg
(Aux is niet van toepassing, die krijgt zomaar een waarde)

Profile

Verwijderd

Gelukkig haalt mijn CPUtje (2000+) lagere temperaturen, en ik maakte me al zorgen, maar ik ga op zeker over naar water cooling. HOE DAN OOK. ik wil gewoon van die HERRIE af. daar word ik gek van......... Nou ja.... Succes, en kijk of je met andere koelers meer resultaat heb, want die temps lijken me zeker niet goed.

• Murtceps
  • Laatst online: 23-03-2024
Schaapje_BlaaT schreef op 10 June 2003 @ 14:15:
geen brandwonden hier, maar ja dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe lang je die koeler aanraakt. Ik zou zeggen dat ie niet geweldig contact maakt omdat die koeler officieel een 2000+ proc. op iets als 50-55 graden stressed zou moeten houden, alleen diverse pogingen met koelpasta werkten niet, ik heb coolermaster pasta en geen arctic silver o.i.d. maar dat zou toch niet zoveel moeten uitmaken, te dun er op smeren en hij maakt niet goed contact dus ik heb er iets meer op gesmeerd en nu doet ie het weer maar nog steeds veel te heet. Geen probleem op zich want hij is nog nooit vastgelopen maar hij is dus wel 2 keer uit gegaan wat inhoudt dat de temperatuur 80 graden bereikte
Lijkt er toch op dat hij niet geod contact maakt ofzo. normaal heb je nauwelijks koelpasta nodig, hooguit m wat oneffenheden op te vullen. Beste zou zijn een volledig vlakke core op een volledig vlak koelblok zonder koelpasta maar dat lukt nooit. Dus of dat koelblok is niet helemaal vlak meer van onder.

• LollieStick
Ik ben weer terug van weggeweest :o

Het koellichaam maakt zeker goed contact met de CPU (het is overigens een Throughbred B core - van december vorig jaar, te zien aan de rechthoekige core). De temperaturen zijn inmiddels nog niet echt gedaald.

Inmiddels heb ik systeemkast laten vervangen door een Aopen maar de temperaturen dalen niet bepaald. De airflow is volgens mij wel okay. Ik wil wel overwegen een casefan aan te schaffen maar ik betwijfel of dat echt het probleem oplost. Er komt namelijk ook behoorlijke hete lucht uit de voeding geblazen.

Als ik dan toch mijn systeem (weer) open heb liggen vervang ik ook meteen wel de koeler.

Deze koeler is nu gemonteerd: CoolerMaster CP5-7JD1B-0L Copper/Silent upto XP2600+

Deze koeler zat bij de processor :)

[ Voor 18% gewijzigd door LollieStick op 11-06-2003 13:41 ]

Verwijderd

Als die temp idle is.. denk niet dat een casefan dan een oplossing is. Ik denk dat jij een brakke cooler hebt of hij zit toch niet goed op je processor. Een case fan gaat hem echt niet 15 graden kouder maken.

• LollieStick
Misschien ook wel. de temperatuur van het moederbord is 40 graden en dat is aan de andere kant van de kast. Dit lijkt me ook aardig warm. Ik zag het net toen ik opnieuw opstartte. De temperatuur op de zolder is op dit moment 24 graden.

Het moederbord is een Jetway V266B

[ Voor 8% gewijzigd door LollieStick op 11-06-2003 13:43 ]

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:31

GreyGhost

Het is een spook

Een ideetje: heb je je voltage al eens gecheckt?

For I am grey, between the darkness and the light

• LollieStick
de vcore staat op automatisch (1,75V)

Verwijderd

1,75 kan je nog terug zetten op 1.65 V
Als hij dan instabiel wordt kan je hem altijd nog terug zetten op 1.75.
Hoe minder volt, hoe minder warmte er geproduceerd wordt.

Ik denk alleen niet dat dit zo vreselijk veel uit zal maken.

Kun je me trouwens vertellen waar je cpu op draait?
Het aantal Mhz x fsb?
Dis is in de bios te vinden en er zijn de nodige tools voor.

Misschien dat hij automatisch verkeerd/te snel wordt gedetecteerd en je mobo hem automatisch overklockt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 16:44 ]

Verwijderd

Mijne word ook zo warm maar ik heb een standaard pc van ********.
Verzegeld dus ik maak me niet zo druk,specs
2000+ too

• mcb1
  • Laatst online: 15-08 10:11
Ik heb een Palomino 1600Xp @ 1533 MHz met een Koeler die volgens de specs maar tot een 1500 xp gaat (1333MHz)

Mijn temperatuur is max 45 graden.

Als ik de koeler niet eens in de paar maanden schoonmaak zie ik de temperatuur langzaam stijgen.

Wat is eigenlijk het toerental van je fan?

(Combinatie van te laag toerental en stof lijkt mij jouw probleem)

Wat is het voltage van de core, niet per ongeluk veranderd?

Heb niet alles gelezen, dus als deze opties al genoemd zijn. (heb ik niets gezegd)

mcb1

• LollieStick
Ik had me vergist. Het is wel een Palomino. De proc draait op 1666 mhz (2000+) op een FSB van 133 mhz. Het systeem blijft stabiel op 1,65V vcore maar heb deze toch weer terug gezet naar 1,75 (default). Merkbare verschillen waren er niet in temperatuur. Het koelblok heb ik schoon gemaakt en heb de koelvloeistof er af gehaald. Heb ook de pasta van de core gehaald en er nieuwe op gedaan. Temperatuur verschil is nu ongeveer 53 graden idle.

Dit vindt ik nog steeds aardig veel maar geen ramp. Een andere koeler heb ik hier op het moment niet liggen. Ik wil nog wel overwegen een casefan aan te schaffen omdat het in de kast ook zo heet is. Deze plaats ik dan op gelijke hoogte als de CPU. Misschien dat dat nog zou kunnen helpen bij het omlaag brengen van de temperaturen. Aan de airflow ligt het vast niet. Zonder hardeschijf, CD-ROM en add-on kaarten etc. en kabels netjes weggewerkt (dus ook zonder IDE-kabels) is de temperatuur nog net zo.

Met open systeemkast maakt het ook niets uit. Iemand nog verdere suggesties alvorens ik een case fan aanschaf?

Toerental FAN: 2800RPM (uit mijn hoofd)
Website van de Koeler, klik hier

[ Voor 7% gewijzigd door LollieStick op 11-06-2003 18:36 ]

• mcb1
  • Laatst online: 15-08 10:11
Toerental van mijn Fan: 4900RPM

Heb je het toerental niet per ongeluk omlaag geschroefd?

<edit> Eerst naar de link kijken, hier staat 2750 RPM

[ Voor 24% gewijzigd door mcb1 op 11-06-2003 18:46 ]

mcb1

Verwijderd

53 graden celcius is heel mooi hoor..!!

Je palomino produceert volgens Toms Hardwareguide 70.5 Watt.
Me oude athlon Thunderbird 1.4 Ghz produceerde 73.5 Watt. Deze liep op de 54 graden idle en steeg naar de 65 graden als je even bezig was. Bij deze zomerse temperaturen liep de temperatuur op tot de 71 graden.!!
Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik de temperaturen niet buitensporig vind. Zelfs net zo iets als wat ik had.
Als je deze temperaturen ECHT niet wilt, dan is het aan te raden om hier te kijken:
Kijk naar de tabel en kies er een uit :D
http://www6.tomshardware....0610/thoroughbred-05.html
Dat betekend een nieuwe processor.
Ook kan je je koeling natuurlijk vervangen door een WaterKoeling. Dit kost ook wat duiten. Je moet het maar voor over hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 10:53 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ed ter Bak: THG ondersteunt geen deeplinking .. Iedereen die er niet is geweest krijgt een hamertje te zien. Beter is om direct te linken naar het artikel: http://www6.tomshardware....0610/thoroughbred-05.html B)

Of je kan natuurlijk een kijkje in de FAQ van dit subforum nemen, daarin staan ook paar linkjes naar sites met stroomverbruik van alle CPU's :z

[ Voor 46% gewijzigd door BalusC op 12-06-2003 10:44 ]

Verwijderd

aj.. Dat wist ik niet.. |:(
Ok.. bij die link hier boven heb ik dus dat plaatje vandaan.. Ik zal nog wel even ipv dat plaatje TOCH nog even die link geven zoals jij hem hebt.

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

als de lucht uit de voeding zo warm is kan de warmte van de CPU kennelijk toch niet goed weg.
het is alleen wel raar dat als je de kast open hebt staan dat de boel dan niet afkoeld :?
Maar gezien je zo'n warme proc hebt denk ik dat het wel goed is om een extra fan intake en een extra fan out te plaatsen.
Waarden volgens intel P4 533 FBS

2.66 GHz 66.1W
2.80 GHz 68.4W
3.06 GHz 81.8W

Dus ga nu alsjeblieft niet weer lopen roepen dat AMD zoveel warmer wordt als een Intel
want een Intel P4 verstookt niet zo veel warmte als een goede XP!!
Intel heeft alleen een aantal zaken anders geregeld maar ga nu niet zeggen dat een XP zo veel meer verstookt !!

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

ronny schreef op 12 juni 2003 @ 14:28:
[...]
Dus ga nu alsjeblieft niet weer lopen roepen dat AMD zoveel warmer wordt als een Intel
want een Intel P4 verstookt niet zo veel warmte als een goede XP!!
Intel heeft alleen een aantal zaken anders geregeld maar ga nu niet zeggen dat een XP zo veel meer verstookt !!
Wie doet dat dan? :?

:X :X :X :X :X

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 15:44 ]

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Swampy incinueerd zo iets en ik lees het wel vaker hier.
daar kan ik niet zo goed tegen.
Er zijn twee feiten.
AMD heeft geen heatspreader dus moet er een koeler op die een mooie koperen onderkant heeft.
Alle moderne en snelle proc worden warm! Zowel Intel als AMD.
Verder is tegenwoordig een extra cooler een absolute must :)

[ Voor 1% gewijzigd door ronny op 12-06-2003 15:56 . Reden: typo ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Ok.. Swampy zegt:
Persoonlijk denk ik dat hij jaloers geworden is op de temps die ik en een vriend op onze P4 draaien, ONDER de 50 graden tijdens stress. En ja, dat is lekker.

Ik haal hier alleen maar uit dat hij denkt dat ze vriend jaloers is geworden op de temperaturen die hij en een andere vriend van hem heeft met een P4. :+ B)

Ontopic: P4 of AMD maakt dus niet veel uit. Behalve dat P4 dus wat jij zegt een heatspreader gebruikt.. Iets beter geregeld dus.

Ik denk dat de temperaturen die hij nu heeft(53 idle) prima in de lijn van verwachting is. Hierbij komt ook de afwijking van het meetelement. Ik heb niet zo veel vertrouwen in die meting..
Ik heb in eigen ervaring de temperatuur van 66 graden door middel van 1 biosflash terug zien zakken naar 46 graden... nou vraag :?
ik je.. .. Ik vermoedt dat in de bios de berekening die leidt tot de temp zit geflashed.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik weet niet waar jullie last van hebben hoor maar mij processor is iddle 36 graden en stressed 43 graden. Ik heb een 2400+ @ 2,2 ghz met zalman koeler. en 120 mm intake fan en 80 mm outtake fan.

Verwijderd

mmm ik heb ook n 2000+ gehad met n zalman 6000AlCu _/-\o_
werd s'zomers ook ni warm, rond de 30/35 idle en 45/50 stressed, wel groot verschil maarjah...
nu n 2500+ boxed wordt nu 48 idle en ehhh jah, bijna 60 stressed...maar daar iz ni veel aan te doen he? tis boxed duz: garantie als ie te warm wordt >:)

Verwijderd

amd xp 2000+ koelen? ik heb het zo gedaan mijn eerste koeler was een standaard boxed amd koeler, zo'n groene. werd 60 graden stressed. bios geupdate, toen draaide hij 58 graden stressed. toen 2 casefans (voor blazen en achter zuigen) toen was hij 56 graden stressed en de chipset werd minder heet. later de boxed koeler vervangen voor een coolermaster hac-v81 xdream (25 euro @ computerplanet (www.computerplanet.nl) voorzien van arctic silver, en de machine een kleine overclock gegeven (1666 -> 2000 Mhz) ( hij draait op 1/3 (3110 rpm) van zijn max en is 44 C stressed en is erg stil als ik de koeler helemaal open draai (4800 rpm) dan is hij 39 C stressed. dit vind ik nette temps voor een processor die standaard met standaard koeler 60 graden werd. en dit alles in februari met een kamer temperatuur van onder de 20 graden >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:44 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 16:14:
Ok.. Swampy zegt:

Ik haal hier alleen maar uit dat hij denkt dat ze vriend jaloers is geworden op de temperaturen die hij en een andere vriend van hem heeft met een P4. :+ B)

Ontopic: P4 of AMD maakt dus niet veel uit. Behalve dat P4 dus wat jij zegt een heatspreader gebruikt.. Iets beter geregeld dus.

Ik denk dat de temperaturen die hij nu heeft(53 idle) prima in de lijn van verwachting is. Hierbij komt ook de afwijking van het meetelement. Ik heb niet zo veel vertrouwen in die meting..
Ik heb in eigen ervaring de temperatuur van 66 graden door middel van 1 biosflash terug zien zakken naar 46 graden... nou vraag :?
ik je.. .. Ik vermoedt dat in de bios de berekening die leidt tot de temp zit geflashed.
LOLZ LOLZ

Nope zowel ik als een vriend hebben dus een P4, die ..redelijk koel is...en hij had dus een heethoofd. ..is nu trouwens naar zo'n 49 graden idle dus..wat AS III, een betere kast en een Coolermaster Cooler kan doen! :) :)

Verwijderd

Ik heb niet alle replies gelezen dus weet niet of het al ter sprake is gekomen maar mijn 1e gedachtes zijn:

1. zet de PC op de koelste plek in de kamer (geen of zo min mogelijk zonlicht)
2. airflow in je kast
3. dat standaard spul wat op de koeler zit eraf poetsen en er een DUN filmpje koelpasta opsmeren (kost bijna niks koelt toch beter)
4. eventueel een andere CPU koeler
5. kijk of de kabels de koeler niet (te)veel hinderen

edit: schoot me net te binnen

6. kast, fans en koelribben stofvrij maken dit kan ook flink schelen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:51 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Boven de 70c en geen problemen :? Vaag. Kennis heeft ook een Xp 1800+ met een Asus mobo, 7v333 ofzo en die deed weles raar (spontane reboots) zei ie en ook zijn casefans begon steeds meer herrie te maken. Of ik ff wou kijken naar zijn casefan. De lucht die eruit kwam was bloedjewarm dus dat voorspelde al niet veel goeds. Kast open et voila, het probleem lag voor het oprapen.

1) de voeding hing precies ter hoogte van de cpu
2) er was zegge en schrijve 1 a 1/5 cm over tussen de zijplaat van de voeding en de cpu-fan
3) die cpu-fan was ook al van het smalle type , wel 6cm. Maar die bladen waren duidelijk niet in staat om voldoende lucht over het koellichaam te blazen, zeker niet met dat zielige toerental. De gaten van de voeding zaten ook precies opdezelfde plaats als waar de cpu-fam frisse lucht moest aanzuigen. Dat werkte mekaar dus behoorlijk tegen.

M.a.w. deze koeliing was zo brak als het maar kan zijn, proficiat Mycom. hoe krijg je het voor elkaar om zo'n systeem in elkaar te schroeven. En dat terwijl ze best wel weten dat die XP'tjes goed gekoelt moeten worden |:(

Iig zou ik niet blij zijn met temps boven/rond de 70c......

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Schaapje_BlaaT
Madrox schreef op 13 juni 2003 @ 04:31:
Boven de 70c en geen problemen :? Vaag. Kennis heeft ook een Xp 1800+ met een Asus mobo, 7v333 ofzo en die deed weles raar (spontane reboots) zei ie en ook zijn casefans begon steeds meer herrie te maken. Of ik ff wou kijken naar zijn casefan. De lucht die eruit kwam was bloedjewarm dus dat voorspelde al niet veel goeds. Kast open et voila, het probleem lag voor het oprapen.

1) de voeding hing precies ter hoogte van de cpu
2) er was zegge en schrijve 1 a 1/5 cm over tussen de zijplaat van de voeding en de cpu-fan
3) die cpu-fan was ook al van het smalle type , wel 6cm. Maar die bladen waren duidelijk niet in staat om voldoende lucht over het koellichaam te blazen, zeker niet met dat zielige toerental. De gaten van de voeding zaten ook precies opdezelfde plaats als waar de cpu-fam frisse lucht moest aanzuigen. Dat werkte mekaar dus behoorlijk tegen.

M.a.w. deze koeliing was zo brak als het maar kan zijn, proficiat Mycom. hoe krijg je het voor elkaar om zo'n systeem in elkaar te schroeven. En dat terwijl ze best wel weten dat die XP'tjes goed gekoelt moeten worden |:(

Iig zou ik niet blij zijn met temps boven/rond de 70c......
hmm, spontane reboots doet een a7v333 dus als hij heter wordt dan je 'm instelt.
en ik heb een (ouwe) standaard norrod kast en guess what, de afstand tussen de zijplaat van de voeding en de koeler is niet meer dan 2cm. Ik dacht dat niet anders kon eigenlijk want die voeding moet toch achterin en als je er dan ook nog rekening mee moet houden dat de videokaart enzo achteraan vast moeten dan hou je volgens mij weinig opties over. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is de voeding overdwars bovenaan, is dat het geval in nieuwe kasten?

de koeler is in principe wel goed genoeg, officieel zou hij moeten koelen tot iets als 55 graden stressed. Ik kon niet meer vinden welke het is maar het is een van het merk speeze met een stuk koper in een aluminium heatsink. Stof heb ik al verwijderd, koelpasta aanbrengen gaat gewoon niet beter dan zoals ie er nu op zit. Ik zal 's een keer die voeding er buiten hangen om te zien of het daaraan ligt, maar ik gok op slecht contakt omdat toen ik pasta op de proc. had gedaan en de koeler er op en eraf had ik maar een half afdrukje

Verwijderd

Madrox schreef op 13 juni 2003 @ 04:31:M.a.w. deze koeliing was zo brak als het maar kan zijn, proficiat Mycom. hoe krijg je het voor elkaar om zo'n systeem in elkaar te schroeven. En dat terwijl ze best wel weten dat die XP'tjes goed gekoelt moeten worden |:(
bezuinigen op elk onderdeel in de pc, behalve vitale delen. a7v333 is een prima bord, alleen de kast en de koeler die gebruikt zijn is el cheapo... als ze een casefan achter geplaatst hadden had het probleem al wat minder geweest.
Pagina: 1