Tulip TC44 start niet op met cachegeheugen er in?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Hoi,

Ik heb een volledig werkend Tulip TC44 moederbord, waar een pentium-mmx 166mhz processor en 4 strips met in totaal 64mb geheugen op zitten.

Nu had ik er dus nooit cache geheugen op zitten, maar vandaag toch maar eens zo'n stripje geregeld(256kb spb cache met een sticker van hp er op).
Wanneer ik dit stripje er in druk gaat de procfan(zelf er op gezet) een halve seconde draaien en stopt er dan mee, dit doet mij denken aan kortsluiting.

Ik kan op internet niets vinden over dit probleem.
Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Andere processor er op(pentium100 non-mmx)
jumper naast het cacheslot verzetten/verwijderen
2 strips geheugen er uit/geen geheugen er in.

Helaas draaiden al mijn pogingen op niets uit, met cache er in stopt de voeding er gewoon meteen mee.
Heeft iemand dit eerder gehad of heeft iemand een mogelijke oplossing?

edit:

Het gaat dus om deze strip: http://free.priceminister...ockid=ad01&layoutid=AD080
Text is wel frans :+

[ Voor 10% gewijzigd door Jorn op 09-06-2003 20:33 ]

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50

talin

ES-MA

- mobo batterij eruit een tijdje
- 1 reepje gehuegen erin

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[20:15.00] <@Erkens> heeft die cache module wel het juiste voltage?
[20:17.34] <J_iscool> Erkens, ik heb geen idee of het voltage klopt, hij doet helemaal niets met die module er in
[20:17.48] <J_iscool> maar /me vraagt zich nu wel af of ik wel een goede module heb
[20:17.56] <@Erkens> mja, ik heb hier een module en daar staat 3.3v op :P
[20:18.18] <J_iscool> maar die is kapot?:P
[20:18.22] <@Erkens> ja :P
[20:18.44] <@Erkens> en ik heb een andere waar geen voltage op staat en die geeft hetzelfde resultaat zoals jij beschirift
talin schreef op 09 juni 2003 @ 20:10:
- 1 reepje gehuegen erin
wat heeft batterij eruit halen voor nut bij het installeren van cache geheugen? ben ik wel benieuwd naar eik (vergeet niet dat ik een enorme newbie ben kwa hardware)

1 reep ram erin of bedoel je die cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
talin schreef op 09 June 2003 @ 20:10:
- 1 reepje gehuegen erin
Mobo batterij er uit heeft weinig zin, ook met standaard settings start hij niet, en zonder cache gaat alles perfect.
Mjah, dit haalt ook niets uit, ook geloof ik omdat simm's altijd per 2 geplaatst moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50

talin

ES-MA

Erkens schreef op 09 June 2003 @ 20:21:

[...]

wat heeft batterij eruit halen voor nut bij het installeren van cache geheugen? ben ik wel benieuwd naar eik (vergeet niet dat ik een enorme newbie ben kwa hardware)

1 reep ram erin of bedoel je die cache?
- het heeft mij laatst een IBM 486 weer aan de praat doen krijgen .

- 1 reep ram . doet ie et dan wel ?

of doet ie alles wel totdat je die reep cache erin stopt ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
talin schreef op 09 June 2003 @ 20:25:of doet ie alles wel totdat je die reep cache erin stopt ?
Inderdaad, wanneer ik die cachereep er niet in stop gaat alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

talin schreef op 09 juni 2003 @ 20:25:
[...]

- het heeft mij laatst een IBM 486 weer aan de praat doen krijgen .

- 1 reep ram . doet ie et dan wel ?

of doet ie alles wel totdat je die reep cache erin stopt ?
1 reep ram kan niet met simm ;) << hoor net dat ik er niets vanaf weet :+

maar (ik heb een vergeljikend probleem) zodra je die cache erin hebt dan doet hij het niet (niet starten, geen error codes of wat dan ook, gewoon geen stroom meer)
wanneer die module er weer uit is dan werkt het weer zoals voorheen.

[ Voor 5% gewijzigd door Erkens op 09-06-2003 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum, j_iscool - post eens exact wat voor cache reepje dat is (en het liefst ook de text op de chips)- dan kunnen we nagaan of de voltages kloppen en of het wel het juiste type is (niet alles wat in een COAST slot past is identiek :o - sommige mobo's kunnen bijvoorbeeld niet overweg met PLB, anderen slikken het juist alleen maar, nog los van het verhaal over chipdichtheden...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
dion_b schreef op 09 June 2003 @ 20:37:
Ahum, j_iscool - post eens exact wat voor cache reepje dat is (en het liefst ook de text op de chips)- dan kunnen we nagaan of de voltages kloppen en of het wel het juiste type is (niet alles wat in een COAST slot past is identiek :o - sommige mobo's kunnen bijvoorbeeld niet overweg met PLB, anderen slikken het juist alleen maar, nog los van het verhaal over chipdichtheden...)
Ik had mijn startmessage al iets geedit, deze strip is het dus: http://free.priceminister...ockid=ad01&layoutid=AD080

Is een hp module, typenummer 0960-0944 en er staat op: 256kb spb cache.
er zit een chip van de nec op waar het volgende op staat(volgens mij 2, op de andere zit een sticker)

code:
1
2
3
NEC japan
D431232AL GF-AB
9635K7020

en de andere chip staat op:

code:
1
2
3
71256
SA15Y
A9644M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

j_iscool schreef op 09 June 2003 @ 20:43:
[...]

Ik had mijn startmessage al iets geedit, deze strip is het dus: http://free.priceminister...ockid=ad01&layoutid=AD080

Is een hp module, typenummer 0960-0944 en er staat op: 256kb spb cache.
er zit een chip van de nec op waar het volgende op staat(volgens mij 2, op de andere zit een sticker)

code:
1
2
3
NEC japan
D431232AL GF-AB
9635K7020
Dmv www.plasma-online.de vind ik dit:

D4=NEC manufacturer code
3=SRAM
1=1Mb (=128KB)
2=x2 bit organisation
3=4 banks, LVTTL interface
2=?
A=3.3V ?
GF=Package option
A=3.3V
B=die revision

Oftwel een 1Mb (128KB) SRAM chip die op 3.3V wil lopen
en de andere chip staat op:

code:
1
2
3
71256
SA15Y
A9644M
Onduidelijk, maar het is hoogstwaarschijnlijk een 8b TAGram chip met een rating van 15ns

Er staat me iets bij dat je voor 66MHz FSB een 12ns TAG nodig hebt, maar dat is dermate vaag dat ik er niet al teveel waarde aan zou hechten.

OK, specs van het module zijn dus duidelijk:
256KB, 3.3V met een 8b TAG van 15ns

Nu staat op de Tulip support site dit over cache op dit mobo:
Cache socket supporting 256 kb synchronous or a-synchronous second level cache
Verder vind ik op m'n favoriete chipset specs site dit:
The OPTi Viper, Viper-N, Viper-N+, and ViperMax chipsets can either use Tag address 0 from the primary Tag chip for the dirty bit, leaving seven Tag bits (D[7:1]) for addressing (which halves the max cacheable in WB mode). Or use a 32Kx9 TagRAM chip, which includes a dedicated dirty bit (D[8]). Or use D[0] from a separate Tag chip as a dirty bit. The latter scheme disregards the seven other Tag bits (D[7:1]) on the secondary Tag chip. The Viper, Viper-N, Viper-N+, and ViperMax support up to 2MB of asynchronous cache or 512KB of synchronous cache.
Ik zie tenslotte 32 mogelijkheden waarom het niet werkt:

- of de Opti Viper ondersteunt Pipeline Burst cache ondersteunt is onduidelijk (wat is die 'synchronous' cache waar ze het over hebben?) Zo niet, is dat jammer, want dat is juist wel wat er op deze module zit dat is het niet, ondertussen is duidelijk dat 'synchronous' in deze context wel op PLB doelt
- 66MHz FSB (die je op zowel 166MHz als 100MHz CPU aantreft) is teveel voor de 15ns TAG. Probeer ff tijdelijk de FSB op 50MHz in te stellen, dan kom je hier snel genoeg achter.
- je cache module of de slot waar het in moet is gewoon naar de eeuwige jachtvelden...

Probeer als het duidelijk niet aan het aantal ns ligt iig de slot goed uit te blazen en de pinnetjes van de module met een gum te bewerken, maar allicht is het RIP :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 12:10
Mogelijkheid 3 : HP cache geheugen = niet geschikt voor Tulip bak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keesk schreef op 09 juni 2003 @ 21:40:
Mogelijkheid 3 : HP cache geheugen = niet geschikt voor Tulip bak ?
Ahum, als je mijn bijzonder uitgebreide post hierboven doorneemt zul je zien dat ik dat heb uitgesloten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 12:10
Ahum op de Tulip site staat niets over een bepaald merk cache toch ... of ben ik nu gek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:18

The Third Man

The Third Jellyfish

dion_b schreef op 09 June 2003 @ 21:35:
[...]

Er staat me iets bij dat je voor 66MHz FSB een 12ns TAG nodig hebt, maar dat is dermate vaag dat ik er niet al teveel waarde aan zou hechten.

[...]

- 66MHz FSB (die je op zowel 166MHz als 100MHz CPU aantreft) is teveel voor de 15ns TAG. Probeer ff tijdelijk de FSB op 50MHz in te stellen, dan kom je hier snel genoeg achter.
[...]
Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat 15 ns tag ram ook op 66 MHz FSB draait. Die mogelijkheid kan je dus afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 22:12:
[...]
Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen dat 15 ns tag ram ook op 66 MHz FSB draait. Die mogelijkheid kan je dus afstrepen.
Dan blijft over als conclusie: die COAST module is brak :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keesk schreef op 09 June 2003 @ 21:54:
Ahum op de Tulip site staat niets over een bepaald merk cache toch ... of ben ik nu gek ?
Het merk doet er in het geheel niet toe, wat er toedoet zijn de specs van de chips op de module. Die specs heb ik met flink wat puzzelwerk uitgeplozen en vervolgens heb ik opgezocht of die compatibel waren met de chipset op het mobo. De merk van COAST module en mobo doen er in een geval als dit totaal niet toe, het gaat om de compatibiliteit van de componenten die erop zitten. En die is OK :z

Edit:
Blijkbaar toch fout... :o

Maar dan ligt het toch echt niet aan de merken 'HP' en 'Tulip', maar aan de onderliggende chip architecturen...

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 09-06-2003 22:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
Ok, na wat zoekwerk heb ik ook uit kunnen sluiten dat de cachestrip de processorsnelheid niet aan kan of kapot is.

Ik heb hem in een ander pentiummobo gestopt waar 256kb cache onboard zit, deze pakt hem en heeft dan 512kb cache in totaal.
Dit dus wel met de processor van 166mhz.

Nu is er nog 1 ding wat ik vond op de site van tullip, nl:

* Jumper J35 must not be installed on TC44 L4 B44/B46/B48/B52/B56
bron: http://194.151.54.66/scri...WRmbHQmcF9wYWdlPTE*&p_li=

Alleen...ik kan J35 nog nergens vinden, het is zowiezo onduidelijk waar alle jumpers zitten en waar ze voor dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

ik heb ook nog van die oude Tulip bakkies liggen en had ook altijd de manuals geprint erbij liggen.... Ook was er op de Tulip site nog tot voor kort van alles te vinden: weg...

Op een TC44 hier zit j35 vlak naast de Opti Viper chip het dichtst bij de CPU socket. Moet je echter niet j34 (echte jumper) hebben, naast het cache slot zelf?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
bvk schreef op 10 June 2003 @ 00:18:
ik heb ook nog van die oude Tulip bakkies liggen en had ook altijd de manuals geprint erbij liggen.... Ook was er op de Tulip site nog tot voor kort van alles te vinden: weg...

Op een TC44 hier zit j35 vlak naast de Opti Viper chip het dichtst bij de CPU socket. Moet je echter niet j34 (echte jumper) hebben, naast het cache slot zelf?
Die J35 zit er bij mij niet op, hoort geloof ik ook niet bij de l35, en J34 maakt niet uit hoe hij staat, 1-2, 2-3 of eraf maakt niets uit :'(

Het vreemde is dat hij het in een ander bord met dezelfde processor en hetzelfde geheugen wel werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel tulip gewoon eens even op.....

Maar wat ook kan zijn (meen ik te herinneren) is dat je wel ff een jumpertje moet overzetten, omdat ding te vertellen dat ie cache heeft!

En ten tweede waren er destijds ook 5v chips.....en 3.3. (tc 48 was 3.3. geloof ik).....
Don't blame me if wrong, maar ff checken kan nooit kwaad..

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dat laatste ligt denk ik meer aan de gebruikte chipset. Ik verwacht dat je meer en sneller resultaat boekt door die P166 naar 200 te klokken.... Bij mij draaiden ze ook overclockt (wat heet: 120->150/ 133->166...) altijd stabiel.
Ik zal nog eens zoeken naar die jumper settings, wie weet vind ik ze nog...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 08:52
Voor de volledigheid, mochten anderen met ditzelfde probleem rondlopen:

Er zijn verschillende revisies van het TC44 bord. Uit mijn hoofd een stuk of 3, 4. Ik heb ongetwijfeld hetzelfde bord als jij in mijn tulipje zitten, afgaande op je jumperbeschrijvingen. Wat is de truuk?

De vroege revisies van de TC44 ondersteunen alleen asynchrone COAST modules. Met heel veel graafwerk ik de Tulip-archieven op internet is daar ergens iets over te vinden. Nieuwere revisies, zoals het bord met de jumpers waar hierboven ook over gesproken wordt, kunnen ook sunchrone modules handelen.

Conclusie: een synchrone of PLB COAST werkt niet, en het bord zal niet opstarten. Ik heb exact dezelfde verschijnselen gehad, omdat ik het zelf ook uitgeprobeerd heb. Immers, de Opti chipset ondersteunt wel synchrone cache. Maar helaas, het moederbord was er nog niet aan toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvic
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb een Tulip Vision Line DT 5/120 met een TC44 L3 moederbord.
Heeft iemand hier de jumpersettings van en eventueel verdere gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1