[ASUS V9520VS] Spontane reboots, maar NOOIT tijdens 3D-games

Pagina: 1
Acties:

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46
Ik heb afgelopen week een ASUS V9520 Video Suite videokaart gekocht. Ik heb nu een tweetal problemen:
1. ASUS SmartDoctor 2 (versie 2.70) geeft aan dat "Your VGA chipset is not supplied with stablized voltage. Contact with motherboard manufacturer or ASUS for help." Het gaat om de NVVDD die bij mij 1.67Volt aangeeft. (ja er is ook een mailtje onderweg richting Asus)
klik hier voor een screenshot

2. Spelletjes (bijvoorbeeld: Medal of Honor - Allied Assault, Need for Speed Hot Pursuit 2, Unreal Tournament 2003 Demo en Wolfenstein Enemy Territory) lijken normaal te functioneren en ook benchmarks als 3dMark2003 en die in Unreal Tournament 2003 hebben normaal gelopen, maar soms als ik uit een spel terugkeer naar de desktop en ik daar bijvoorbeeld WinAmp opstart of een url in IE intyp, dan reboot de pc spontaan. Dit lijkt mij nou geen moment dat er veel van de pc wordt gevraagd (in tegenstelling tot het spelen van 3D games). Hier heb ik pas last van sinds ik de V9520VS heb geïnstalleerd.

Wat heb ik geprobeerd:
* een nieuwe voeding. Zoals verderop te lezen valt zijn de voltages ook tijdens intensief gebruik stabiel
details oude voeding (werkte "rock solid" met mijn vorige videokaart; Creative Graphics Blaster TNT)
details nieuwe voeding (PF model)
* i.p.v. auto heb ik AGP4X en AGP2X geselecteerd in het bios
* nieuwste drivers voor de V9520 (v43.45D van Asus en v44.03 van de Nvidia Detonators) alswel de nieuwste VIA Hyperion drivers voor mijn moederbord geïnstalleerd
* nieuwe SmartDoctor 2 (versie 2.74) geïnstalleerd (lijkt een fout te bevatten: i.p.v. 5volt geeft hij 55 volt weer, maar in de graphbar staat wel gewoon 5 volt)
* videokaart opnieuw in het slot geïnstalleerd
* het ontkoppelen van een extra harddisk, beide optical devices en een extra fan

Er zijn volgens Windows 2000SP3 geen IRQ conflicten met de videokaart.

In nieuwsgroepen en via zoekmachines als google.com (en natuurlijk GoT zelf ;))ben ik geen soortgelijke problemen tegengekomen. Mijn systeem liep superstabiel met mijn vorige videokaart (Creative GraphicsBlaster - Riva TNT) en de laatste keer dat de pc in die configuratie vastliep zal meer dan een maand geleden zijn geweest (ik gebruik de computer dagelijks voor zowel werk als ontspanning).

Wat kan het probleem zijn?

DETAILS:
Voltages volgens SmartDoctor 2 (version 2.70):
FBVDD 2.50
NVVDD 1.67 (aangegeven in het rood)
AGP Bus V1: 3.36
AGP Bus V2: 5.0
AGP Bus V3: 12.2

Voltages volgens MBM5 tijdens (3D) spelletjes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
+-------------------------------------------------------------------------+
|Total number of readouts: 313           CPU Speed: 1541 MHz              |
|Running from: 5-6-2003 22:34:58         untill: 5-6-2003 23:26:34        |
+-----------------------------+----------+----------+----------+----------+
|Sensor                       | Current  | Low      | High     | Average  |
|Core 0                       | 1,79 V   | 1,74 V   | 1,82 V   | 1,78 V   |
|+3.3                         | 3,38 V   | 3,36 V   | 3,38 V   | 3,37 V   |
|+5.00                        | 5,03 V   | 4,95 V   | 5,05 V   | 5,04 V   |
|+12.00                       | 12,16 V  | 12,10 V  | 12,34 V  | 12,16 V  |
|-12.00                       | -11,94 V | -12,35 V | -11,86 V | -11,95 V |
|-5.00                        | -5,04 V  | -5,19 V  | -4,99 V  | -5,04 V  |

Huidige pc-specificatie:
Motherboard: MSI KT3-ULTRA (non-ARU) (6380 rev 1.0)
-> ondersteund AGP 1X/2X/4X
Processor: AMD 1800XP+
Memory: 256 MB 333MHz (Samsung chips)
Harddisk: Western Digital 80 GB (WD800JB-00CRA1)
CD-ROM: AOpen 36x
CD-RW: Plextor Plexwriter 8432
ISDN: Eicon Diva PCI 2.01
Sound: SoundBlaster Live
Network: UNEX NexNIC ND012
offtopic:
wat een lap tekst...

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Het lijkt me iig géén videokaart probleem.

Probeer eens een Windows reinstall (drastisch)

Mocht je het daarna nog hebben dan zou ik eens je harddisk gaan testen.

De voltages die dat temp. progje aangeeft zou ik me als ik jouw was even niets van aantrekken (of probeer de kaart in een andere pc?)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Nick Name
Dond3r schreef op 09 June 2003 @ 17:30:
Het lijkt me iig géén videokaart probleem.

Probeer eens een Windows reinstall (drastisch)

Mocht je het daarna nog hebben dan zou ik eens je harddisk gaan testen.

De voltages die dat temp. progje aangeeft zou ik me als ik jouw was even niets van aantrekken (of probeer de kaart in een andere pc?)
Windows opnieuw installeren is idd een optie. Al is het een redelijk cleane install (3/4 weken geleden toen ik een nieuwe hdd kocht), het zou kunnen dat de settings van de vorige videokaart niet 100% weggehaald zijn... Hmmm ik zal eens kijken of ik er deze week tijd voor vrij kan maken (tentamens komen er weer aan :) ).

Harddisk lijkt qua gegevens deel in orde (surface test) en SMART is ook positief (maar daar hecht ik niet zo veel waarde aan).

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Verwijderd

Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.

Is dit bij Win2k misschien ook zo :?

• Nick Name
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 19:08:
Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.

Is dit bij Win2k misschien ook zo :?
:) bedankt ik zal kijken of het werkt (ja die optie bestaat idd)
[edit]'k weet niet zeker of dat het is, want in de logfiles - die ik wel regelmatig bij langsloop - stond tot dusver nog niks wat ik in verband heb kunnen brengen met de reboots. Tijd voor een grotere memory dump bij fouten enzo...

[ Voor 27% gewijzigd door Nick Name op 09-06-2003 19:33 ]

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem met betrekking tot de foutmelding in Smartdoctor. Tot nu toe nog niets van Asus vernomen.

Begrijp ik het goed, dat met je nieuwe voeding het voltage op je NVVS stabiel werd? >:)

• Nick Name
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 00:13:
Ik heb exact hetzelfde probleem met betrekking tot de foutmelding in Smartdoctor. Tot nu toe nog niets van Asus vernomen.

Begrijp ik het goed, dat met je nieuwe voeding het voltage op je NVVS stabiel werd? >:)
AsusTek NL: niks van gehoord
Asus Taiwan: (binnen 2 dagen een reactie) zij vermoeden dat het gaat om incompabiliteit met het moederbord. Naja ik was niet echt van plan om een nieuw MBtje te kopen...

Een nieuwe voeding heeft niks, maar dan ook helemaal niks uitgehaald wbt NVVDD voltage.
Alles werkt nu als een zonnetje (nog steeds dat rare voltage, maar geen reboots meer na een 3d applicatie), maar pas toen ik in het BIOS "HALT command detection" had gedisabled... 't pctje blijft nu dus wel iets warmer als het niks te doen heeft, maar dat neem ik dan maar voor lief.

edit:
Oh ja die tip van Masera helpt dus als je last hebt van spontane reboots. Het was eigenlijk een optie die ik nog niet had aangepast na de laatste fresh install van w2k.

[ Voor 11% gewijzigd door Nick Name op 20-06-2003 10:04 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 23:20

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

simpel, althans dat denk ik, ik had hetzelfde probleem en het bleek gewoon me mobo te zijn, dus probeer ens een ander mobo

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Nick Name
CrankyGamerOG schreef op 20 June 2003 @ 11:56:
simpel, althans dat denk ik, ik had hetzelfde probleem en het bleek gewoon me mobo te zijn, dus probeer ens een ander mobo
Just curious: Welk merk&ype motherboard had je eerst?

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 20:53

lohost

iemand had al localhost :-(

Oud topic, maar toch reageren. Ik heb sinds een paar weken ook deze kaart. En heb dezelfde problemen. Dacht eerst dat het lag aan oude en nieuwe drivers door elkaar (had een Matrox G400). Maar nu met een nieuwe pc installatie WinXP blijven de problemen bestaan. Heb de jongste drivers van Asus.

Voor de herinstallatie klapte er bij mij wel eens een spel uit (SOF2). En mijn pc liep wel eens vast op een blauw scherm. Beide na installatie van de nieuwe kaart.

Alles leek na de installatie in orde. Maar nu is mijn machine daarstraks weer spontaan herstart. Ik zal de twee suggesties van de bios aanpassing en windows verbieden dat ie herstart proberen.

Mobo is een MSI KT4 Ultra (MS-6590) met laatste bios. Systeem wordt met dit weer zo'n 50 graden, net als processor. Heb op dit moment even geen idee hoe ik achter de temp van de videokaart kom.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• Nick Name
Dat hele lelijke diagnostic tooltje van Asus (Smart(ass)Doctor) kan je de temperatuur vertellen! (ik haat de grafische shell, ik heb liever een down-to-eart lay-out als speedfan...). De-installeer het progje wel snel, want het gaat je er elke keer weer aan herinneren dat er iets niet in orde is met het voltage.

Pagina: 1