[access] omzet optellen

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28180

Topicstarter
Ik ben een klantendatabase aan het maken. Ik heb alle klanten en orders etc. ingevoerd. Nu wil ik van elke klant afzonderlijk de omzet berekenen.
Ik heb een query gemaakt met daarin de klantnaam en de producten van die klant met de prijs, verder heb ik de omzet laten berekenen. nu komt het probleem:
als een klant meerdere producten heeft besteld krijg ik de klant vaker te zien met en aparte omzet, nu wil ik dus de totale omzet van die klant zien. Als ik kies voor 'som' omzet dan geeft ie geen foutmelding, maar de omzetbedragen worden niet opgeteld?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Je zult de tabellen op de juiste wijze moeten linken en GROUP BY gebruiken.
Post de tabel structuur even dan kan ik je wel een SQL instructie geven die werkt

Hierbij een voorbeeld:

Stel je hebt twee tabellen:

1 klanten (klantID, Naam, Adres, Woonplaats etc)
2 Verkoopen (VerkoopID, klantID, omzet)

Dan is de query=>

SELECT [klanten].KlantID, Sum([Verkoopen].omzet) AS Omzet
FROM [Verkoopen] INNER JOIN [Klanten] ON [Verkoopen].klantID = [Klanten].klantID
GROUP BY [klanten].klantid;

[ Voor 52% gewijzigd door jwpmzijl op 09-06-2003 16:57 ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet je er dan SQL voor gebruiken? Ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden! Zal ik je de file anders ff mailen, dan kun je er naar kijken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serhat
  • Laatst online: 22-09-2023
Het is eigenlijk gewoon een query maar dan in SQL geschreven! In access kun je dat gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Laatst online: 03-05 16:42
Effe weg geweest en zie dat dit topic niet veel traffic heeft. Wat Serhat zegt klopt SQL is niet noodzakelijk maar omdat het tekstgebaseerd is kan ik het met knippen en plakken hier posten. Ik heb geen zin/tijd om screenshots te uploaden etc.

Ik begrijp dat je redelijk nieuw bent met Access (wat geen schande is). access heeft een mogelijkheid om queries te vertalen naar SQL. Als je je huidige query opent in ontwerpweergave en vervolgens uit het menu beeld de optie SQL selecteerd krijg je de SQL-code in beeld als je deze hier post kunnen wij je wellicht verder helpen.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, heb zelf eraan zitten klooien en zie nu pas de reactie!
Dit is wat er staat in SQL:
SELECT Klanten.KlantNummer, Klanten.KlantNaam, Klanten.KlantAdres, Klanten.KlantPlaats, Wijn_categorie.[Prijs per doos], Klantorderregels.Dozen, [Prijs per doos]*[Dozen]*100/119 AS [omzet excl]
FROM Wijn_categorie INNER JOIN ((Klanten INNER JOIN Klantorders ON Klanten.KlantNummer = Klantorders.KlantNummer) INNER JOIN Klantorderregels ON Klantorders.Ordernr = Klantorderregels.Ordernr) ON Wijn_categorie.Wijn_code = Klantorderregels.Wijn_code
GROUP BY Klanten.KlantNummer, Klanten.KlantNaam, Klanten.KlantAdres, Klanten.KlantPlaats, Wijn_categorie.[Prijs per doos], Klantorderregels.Dozen
ORDER BY Klanten.KlantNaam, [Prijs per doos]*[Dozen]*100/119 DESC;
Pagina: 1