[Access2k] Velden koppelen *

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Topicstarter
Ik ben bezig met een simpel boekhoudsysteem in acces.

Maar nu ben ik al 2 dagen bezig om 2 velden aan elkaar te koppelen.

Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb een formulier waar projectgegevens worden ingevoerd. Hier moeten o.a. een bedrag en en werknemer worden ingevoerd.
Het veld om een werknemer in te voeren is een keuzelijst met invoervak. Deze is gekoppeld aan de tabel werknemers, waar die de werknemersnaam vandaan moet halen.
Het veld bedrag is afhankelijk van hoeveel uur de werknemer aan het project heeft gewerkt (dit is ook een veld) * het uurtarief van de werknemer + 15 % winst.
Nu ben ik dus al 2 dagen bezig, om het uurtarief uit telezen als ik b.v. voor de werknemer pietje heb gekozen. Dit uurtarief hoeft alleen getoond te worden op het formulier.

Nu heb ik het volgende query

select uurtarief from werknemers where naammedeweker = [naammedewerker]

Maar nu vraagt die nog om een parameter. Als ik dan een bestaande werknemer invul, dan krijg ik idd het uurtarief van die werknemer te zien.

Ik hoop dat jullie het probleem begrijpen.

Wie kan mij in de goede richting helpen. Ik zal vast (weer) over de oplossing heen kijken (zoals gewoonlijk).

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
dit wil zeggen dat [naammederker] niet gevonden wordt. Controleer even of dit veld wel bestaat want ik denk dat em daar de fout zit.

Greetz

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
Ik heb het gecontroleerd. De naamgeving klopt.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
en als je de sqlsttring nu eens maakt met de expressieopbouwfunctie
leftclick op die control, dan gegevensbron, en dan opbouwen dacht ik...

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
Heb ik ook geprobeerd. maar dan krijg ik helemaal niets of de expressie klopt niet. Er moet toch een oplossing wezen. Ik heb het aan verscheidende mensen in mijn omgeving gevraagd, maar die komen er ook niet uit. Nu schijnt die expressieopbouwfunctie ook niet lekker te werken.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zet de naam van je form eens voor je parameter (als [naammedewerker] tenminste een invoerveld is...?), anders weet hij toch nooit welke naammedewerker hij moet hebben...?

My personal website

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als access een veld niet kan vinden zal hij er om vragen. Als hij om een medewerker vraagt is dit veld dus niet gevonden in de voor je querie beschikbare tabellen.

En nog iets: MAAK DIE KOPPELING NIET OP NAAM!

Sorry voor het schreeuwen, maar echt, dat is ongeveer regel 1 van de relationele databases. Maak voor dat soort velden gebruik voor een autonummer veld en noem dat MedewerkerID.

En als je maar 1 waarde wilt kan je ook de expressie DLOOKUP() gebruiken. Staat genoeg over in de help van Access.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• _Rayman_

_Rayman_

Topicstarter
Okay thnx het is gelukt. Via een query en die bij het verlaten van een veld gezet.
Pagina: 1