Verwijderd

Topicstarter
Hoi heb een artikeltje gelezen over afluisteren van GSM's.
Ze luisteren je in eerste instantie af via je je telefoonnummer, als je andere simkaart haalt, dan kunnen ze je nog afluisteren via je je imei.. mits je hetzelfde toestel behoudt.

In welke gevallen kunnen ze je afluisteren, ik neem zelf aan alleen bij de grotere criminaliteit, of doen ze dit ook bij minder ernstige zaken.. ?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52
Afluisteren gaat zowiezo via de rechter, dus redelijk ernstig. Alhoewel hier ondertussen een discussie over gaat. Jansen en Jansen hadden hier wat over geschreven...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Dit doen ze alleen bij ernstige zaken en dan moet er eerst toestemming worden gevraagd bij de officier van justitie.

Verwijderd

Ik heb laatst op radio 1 een uur durende uitzending gevolgd over het afluisteren van GSMs in Nederland. HEt schijnt op enorme schaal te gebeuren. Er is ook niets tegen te doen, of je nu prepaid hebt of een abonnement, het kan.

Het punt dat gemaakt werd in de uitzending was dat de regels overtreden worden door de politie en AIVD. Er wordt veel meer en veel sneller afgeluisterd dan toegestaan is. Dat wordt bevestigd door ex-medewerkers van de AIVD.
Wat 'officieel' nodig is om iemand te mogen afluisteren weet ik niet, maar ik ga eens Googlen. Ben wel benieuwd.

edit: http://www.evel.nl/aflwet.htm (eerste paragraaf)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou de politie dan ook snel afluisteren bij kleine criminaliteit ?

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik denk dat ze het inderdaad zonder pardon doen ... als het om misdrijven gaat

... MMORPG Addict.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-02 12:22
Toestemming voor afluisteren komt niet van rechter of officier van justitie maar van de Minister van Binnenlandse Zaken.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

Q-bone

Dusss...

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 15:23:
Zou de politie dan ook snel afluisteren bij kleine criminaliteit ?
wat ben jij van plan als ik vragen mag?

bla?

Verwijderd

Q-bone schreef op 09 juni 2003 @ 15:29:
[...]

wat ben jij van plan als ik vragen mag?
Ik denk dat hij samen met iemand iets gestolen heeft en er probeert achter te komen of de politie hun afspraken via GSM kan achterhalen >:)

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 20:02
Van de week is er een gast hier in de buurt opgepakt.. bewijs stond op 5cdroms ( telefoongesprekken van vorig jaar maart tot nu mei ) en een enorm pak papier met daarop al z'n sms'jes..

Dusja.. als je iets zou willen regelen, doe het dan nooit via de telefoon

[ Voor 3% gewijzigd door DARKLORD op 09-06-2003 16:11 ]

Verwijderd

Zowieso wordt er steeds vaker gebruik gemaakt bij opsporing van mobiele telefoon. Ze kunnen namelijk precies zien waar jij was op elk moment van de dag. Door positie van zendmasten. En ja, gebeurd inmiddels op grote schaal. En geheel terecht, als je niks te verbergen hebt heb je niks te vrezen.....

al vind ik de vraag heel verdacht.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stja ..
het is bekend dat er in nederland meer wordt afgeluisterd dan amerika
en dan hebben we het over absolute getallen ... geev verhouding

offtopic:
Fish regelt al zijn illegale zaken per TAM TAM :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 09-06-2003 16:26 ]

Iperf

Verwijderd

en trouwens, wat versta jij onder kleine criminaliteit? voor het vernielen van een verkeersbord niet nee, maar sla jij iemand in elkaar, of handel jij op grote schaal in illigale software......tja

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

Q-bone

Dusss...

bel je ff op naar je vriend, heej heb je zin om ff een verkeersbord te mollen, zie je om 7 uur bij de rontonde, dat bord met die pijlen..... LOL, sukkels...

bla?

Verwijderd

fish schreef op 09 June 2003 @ 16:26:
stja ..

offtopic:
Ga mee met je tijd man! Gebruik rook signalen }:O

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-02 14:33
fish schreef op 09 June 2003 @ 16:26:
stja ..

offtopic:
Hoe kom je dan aan deze info? Ik geloof het nl. niet.
Het gsm gebruik is in NL veel groter dan in de VS, als je naar procenten kijkt. Amerikanen bellen wel mobiel, maar als je buiten je regio wilt bellen is het bijna niet te betalen.

Verwijderd

Een paar weken geleden kon ik gewoon andere mensen afluisteren
ik had pas een nieuwe foon met een vodafone abbo
me moeder wilde me op een dag belle (ik had de foon uit)
krijgt ze een turk aan de foon die met iemand anders aan het bellen was

toen ik thuis kwam belde ik me zelf en toen kreeg ik zo een engelse gast eraan die ook met iemand aan het bellen was :P

Verwijderd

Ben een aantal weken nog afgeluisterd, een stel gasten die ik vaag ken hadden een illegale wapenhandel opgezet, ik had mijn voormalige telefoon aan een van die gasten verkocht op legale wijze. Nu is de politie die gasten op het spoor gekomen en hebben dus ook zijn telefoon (mijn oude) afgeluisterd.

Ondertussen hadden ze ook de gegevens van mij nagekeken en mijn telefoon waren ze ook vrolijk aan het afluisteren, ben toen op het buro gebracht en daar konden ze me vertellen dat ik 3 dagen geleden mijn vader had gebeld voor nieuwe velgen voor mijn auto en wat mijn vader gezegd heeft.

Ze weten dus alles van me, ik kreeg foto's van die gasten voor me en moest alles vertellen wat ik wist. Ze verdachten mij ook van banden met deze organisatie. Ik doe geen vlieg kwaad :|

Kortom bij kleine criminaliteit luisteren ze al af... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 20:29 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 11:05

JeroenT

hoi!

Brrr :/ waar blijft je privacy in nederland...

Geen lekker idee dat je gewoon afgeluisterd wordt als je met je vriendin aan het praten bent oid.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
minder man, vertel eens hoe het afloopt later

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 20:27:
Ben een aantal weken nog afgeluisterd, een stel gasten die ik vaag ken hadden een illegale wapenhandel opgezet, ik had mijn voormalige telefoon aan een van die gasten verkocht op legale wijze. Nu is de politie die gasten op het spoor gekomen en hebben dus ook zijn telefoon (mijn oude) afgeluisterd.

Ondertussen hadden ze ook de gegevens van mij nagekeken en mijn telefoon waren ze ook vrolijk aan het afluisteren, ben toen op het buro gebracht en daar konden ze me vertellen dat ik 3 dagen geleden mijn vader had gebeld voor nieuwe velgen voor mijn auto en wat mijn vader gezegd heeft.

Ze weten dus alles van me, ik kreeg foto's van die gasten voor me en moest alles vertellen wat ik wist. Ze verdachten mij ook van banden met deze organisatie. Ik doe geen vlieg kwaad :|

Kortom bij kleine criminaliteit luisteren ze al af... 8)7
Sorry maar ik vind wapenhandel gaan klein criminaliteit meer ;), maar goed als het echt zo is wat jij zegt kan je natuurlijk wel nu gaan navragen of ze daarvoor de bevoegdheid en toestemming hadden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 20:33:
[...]

Sorry maar ik vind wapenhandel gaan klein criminaliteit meer ;), maar goed als het echt zo is wat jij zegt kan je natuurlijk wel nu gaan navragen of ze daarvoor de bevoegdheid en toestemming hadden.
Als ik daar niets mee te maken heb, hebben ze het recht niet om mij af te luisteren, overigens bleek er maar 1 persoon echt te handelen en die ken ik niet eens. :r Het waren niet eens vuurwapens of messen, nee 4 busjes pepperspray! :X

Ben wel in beroep gegaan tegen het afluisteren, maar dat heeft niets opgeleverd. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 20:37 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 13:13

Pogostokje

* twiet *

Twee kleine toevoeging ter overpijnzing ...

1. het afluisteren van GSM gebeurt vaak niet 'op straat' maar gewoon intern in de centrales van de provider. Dat is veel makkelijker omdat je dan niet de hele tijd achter het slachtoffer hoeft aan te rijden (bereik GSM is erg klein!). Zodra er maar 1 gemeenschappelijk kenmerk is (telefoonnummer, imsi nummer, imei nummer) kan er opgenomen worden.

2. afluisteren van telefoons kan al sinds de eerste telefoon. :) Het zijn zeker niet alleen GSM toestellen die afgeluisterd worden, ook de telefoon thuis wordt al sinds jaar en dag afgeluisterd. Dus in feite is er niks veranderd.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 16:26:
En ja, gebeurd inmiddels op grote schaal. En geheel terecht, als je niks te verbergen hebt heb je niks te vrezen......
Mag ik jou dan vragen om hier je loonstrookje en je medisch dossier te posten? Dat doe je toch ook niet. Punt wat ik hiermee wil maken is dat niemand het erg prettig vindt om z'n persoonlijke gegevens te grabbel te gooien.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak als er op grote schaal afgeluisterd wordt, corruptie is namelijk niet uit te sluiten en als er geen hogere instatie is die verantwoordelijk is voor dit soort praktijken, kan er ook makkelijker misbruik gemaakt van worden. Als er iets mis gaat krijg je nu dat de mensen die er verantwoordelijk voor zouden moeten zijn zeggen: "jaaaa, maar ik wist niet dat dat allemaal gebeurde" of "jaaaaa, ik wist wel dat het gebeurde, maar je kunt al die mensen toch ook niet zomaar ontslaan? En wat moet je er dan tegen doen?".
En dat wordt allemaal in de hand gewerkt als er zo makkelijk over gedaan wordt.
The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either.
--Benjamin Franklin

[ Voor 9% gewijzigd door sirdupre op 09-06-2003 20:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 20:36:
[...]

Als ik daar niets mee te maken heb, hebben ze het recht niet om mij af te luisteren, overigens bleek er maar 1 persoon echt te handelen en die ken ik niet eens. :r Het waren niet eens vuurwapens of messen, nee 4 busjes pepperspray! :X

Ben wel in beroep gegaan tegen het afluisteren, maar dat heeft niets opgeleverd. 8)7
wees blij. Nu weten ze dus dat je er niks mee te maken hebt. Voor hetzelfde geld zat je ook in die handel, dat weten ze alleen maar door je af te luisteren. Niks aan de hand dus, je was verdacht, nu niet meer

goede zaak dus

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

miles schreef op 09 juni 2003 @ 20:19:
[...]

Hoe kom je dan aan deze info? Ik geloof het nl. niet.
Het gsm gebruik is in NL veel groter dan in de VS, als je naar procenten kijkt. Amerikanen bellen wel mobiel, maar als je buiten je regio wilt bellen is het bijna niet te betalen.
tijdje geleden vrij uitgebreid op tv . samen met dat gedoe van die isaelische geheime dienst die ons aftapnetwerk heeft opgezet

maar als ik jouw text zo lees dan kan het toch wel een beetje kloppen ? ..(bijna niet te betalen .. nou ja hun regio's zulen dan ook wel wat groter zijn

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 09 juni 2003 @ 23:05:
[...]

tijdje geleden vrij uitgebreid op tv . samen met dat gedoe van die isaelische geheime dienst die ons aftapnetwerk heeft opgezet
dat klopt. ik heb het ook gezien, iets bij de publieke omroep. netwerk/nova/zembla ofzo
Pagina: 1