[HTML / PHP / JS] Update-datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik beheer een website waarop ik op de beginpagina wil aangeven wanneer deze het laatste is ge-update.
Daarvoor had ik een mooi Javascriptje dat gewoon keek wanneer deze home.htm voor het laatste was ge-modified, en vervolgens gaf hij deze datum weer.

Tot zover werkt het allemaal goed.

Nu heb ik in die home.htm wat dingetjes veranderd, waardoor hij (hij heet inmiddels home.php) uit een MySQL-database gegevens van verjaardagen haalt. (op de opstartpagina wordt dus weergegeven wie die maand jarig is).

Daardoor denkt dat JavaScriptje nu dat, elke keer dat die pagina wordt geopend, deze is gemodified, en dus geeft hij altijd de huidige datum aan als laatste update.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Een optie was om dat update script in een ander frame te plaatsen dan home.php, maar dat wil ik dus niet, want ik wil de pagina ozonder frames opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Daardoor denkt dat JavaScriptje nu dat, elke keer dat die pagina wordt geopend, deze is gemodified, en dus geeft hij altijd de huidige datum aan als laatste update.
Je scriptje doet gewoon wat het moet doen hoor, namelijk kijken naar de datum dat de file is gemaakt en dat is bij serverside technieken zodra de gebruiker een request doet ;)

Een mogelijkheid is ergens bij te houden op welke datum je content is gecreeërd/gewijzigd en vervolgens deze waarde middels PHP weer te geven :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 11:19

Denhomer

Doh !

het probleem is dat een javascript clientside werkt, en dat die php iedere keer opnieuw verwerkt wordt, daardoor geeft hij de datum van uitvoering. Ik weet niet of er server side scriptjes zijn die de datum van een file vinden, maar dit zal wel

Kijk hier eens naar
http://be.php.net/manual/en/function.filemtime.php

[ Voor 14% gewijzigd door Denhomer op 09-06-2003 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zich is dat inderdaad een optie: in een tabel de updates weergeven en vervolgens met PHP de meest recente update noemen.

Maar dan moet ik weer een tabel aanmaken, waarin ik steeds als ik iets update ook weer de tabel moet updaten.

Zeker als je vaak update, gaat dit vrij snel irriteren (tenminste mij wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 11:19

Denhomer

Doh !

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:37:
Op zich is dat inderdaad een optie: in een tabel de updates weergeven en vervolgens met PHP de meest recente update noemen.

Maar dan moet ik weer een tabel aanmaken, waarin ik steeds als ik iets update ook weer de tabel moet updaten.

Dan vind ik mijn optie toch beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik weet niet of er server side scriptjes zijn die de datum van een file vinden, maar dit zal wel
Dan nog zal dit niet het gewenste resultaat opleveren aangezien de (eventueel gewijzigde) content uit de database komt en dit heeft geen enkele invloed op je *.php-bestand. ;)

edit:
Waarom? Je kan toch een script schrijven wat bij het updaten van een bepaalde tabel automatisch de huidige datum+tijd naar een tabel of van mij part een textbestand schrijft :)

[ Voor 33% gewijzigd door DeverauX op 09-06-2003 14:41 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hiermee ben ik al geholpen, thanx. Dit is denk ik de meest simpele oplossing die precies doet wat ik wil! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is de functie getlastmod() voor mij geschikter, maar feitelijk doet die hetzelfde als filemtime(), alleen dan bij het huidige document.
Pagina: 1