Bij een kennis van mij liggen naar alle kamers UTP kabels 4 aderig. Zij krijgen binnenkort ADSL met een routermodem. Officieel mag je bovenstaande kabels niet gebruiken voor netwerk... Maar wat zijn de consequenties als ik het wel doe? Gaat de snelheid dan omlaag of werkt het hele zootje dan niet? Of het netwerk nou traag is of snel kan mij namelijk niet zo veel schelen, als het internet maar werkt.
lees eens op de kabel, dat is denk ik cat3 kabel. Ik ben van mening dat dat voor ADSL prima moet werken.
Het gaat bij UTP gewoon om 4 draadjes, als de afstand niet al te groot is kan je dat gewoon gebuiken hoor. Alleen over de langere afstanden zorgen die 4 extra draadjes voor de nodige ontstoring.
Je internet zal er echt niet langzamer van gaan hoor, je zou het gewoon moeten kunnen gebruiken.
Je internet zal er echt niet langzamer van gaan hoor, je zou het gewoon moeten kunnen gebruiken.
What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!
Ik heb wel eens aan een 8-aderige draad 4 stekkers gezet, 2 aan elk eind. Zodat er 2 pc's mee aangesloten konden worden. Dat werkt ook, dus 4 adertjes heb je genoeg aan, meer worden er toch niet gebruikt.
Dan hangt er vanaf, er lopen 8 kabels twisted door de kabel heen om storing te voorkomen dus. Het kan wel werken, de kwaliteit wordt er alleen niet beter opAndré schreef op 09 juni 2003 @ 13:27:
Ik heb wel eens aan een 8-aderige draad 4 stekkers gezet, 2 aan elk eind. Zodat er 2 pc's mee aangesloten konden worden. Dat werkt ook, dus 4 adertjes heb je genoeg aan, meer worden er toch niet gebruikt.
Nee klopt, zo'n kabel moet nooit al te lang worden anders krijg je heel snel interferentie.RRX schreef op 09 juni 2003 @ 13:29:
[...]
Dan hangt er vanaf, er lopen 8 kabels twisted door de kabel heen om storing te voorkomen dus. Het kan wel werken, de kwaliteit wordt er alleen niet beter op
*zucht* mensen
Een netwerkkabel (ik spreek hier over 100mbit) moet van het type twisted pair zijn (cat5) hierbij zijn 2 aderparen maar nodig om een probleemloze verbinding te hebben, dat zijn dus 4 aders. In een cat5 kabel zitten 4 aderparen (8aders) wat je met die overige 4 aders doet zal mij een rotzorg zijn. Hiermee zou je dus gewoon nog een computer mee kunnen bedienen (zie faq voor schema)
Een netwerkkabel (ik spreek hier over 100mbit) moet van het type twisted pair zijn (cat5) hierbij zijn 2 aderparen maar nodig om een probleemloze verbinding te hebben, dat zijn dus 4 aders. In een cat5 kabel zitten 4 aderparen (8aders) wat je met die overige 4 aders doet zal mij een rotzorg zijn. Hiermee zou je dus gewoon nog een computer mee kunnen bedienen (zie faq voor schema)
bullshit, waar haal je dat vandaan?Morax schreef op 09 June 2003 @ 13:25:
Het gaat bij UTP gewoon om 4 draadjes, als de afstand niet al te groot is kan je dat gewoon gebuiken hoor. Alleen over de langere afstanden zorgen die 4 extra draadjes voor de nodige ontstoring.
RRX schreef op 09 June 2003 @ 13:29:
[...]
Dan hangt er vanaf, er lopen 8 kabels twisted door de kabel heen om storing te voorkomen dus. Het kan wel werken, de kwaliteit wordt er alleen niet beter op
Je kan probleemloos de maximale lengte van een utp draadje gebruikenAndré schreef op 09 June 2003 @ 13:32:
[...]
Nee klopt, zo'n kabel moet nooit al te lang worden anders krijg je heel snel interferentie.
[ Voor 55% gewijzigd door Erkens op 09-06-2003 13:50 ]
Dacht het niet, je krijgt de ene na de andere storing....Erkens schreef op 09 June 2003 @ 13:49:
Je kan probleemloos de maximale lengte van een utp draadje gebruiken
o?André schreef op 09 June 2003 @ 13:52:
[...]
Dacht het niet, je krijgt de ene na de andere storing....
we spreken toch over dit schema?
[ Voor 25% gewijzigd door Erkens op 09-06-2003 13:55 ]
Dat is inderdaad al wel eerder gezegd, ongeveer alleen niet in jouw woorden enne "*zucht*"Erkens schreef op 09 June 2003 @ 13:49:
*zucht* mensen
dat kun je ook iets normaler zeggenbullshit, waar haal je dat vandaan?
hmmm, ik heb hier een rol van 500 mtr FTP staan, kan ik daarmee rechtstreeks 2 pc's aan elkaar koppelen ?Je kan probleemloos de maximale lengte van een utp draadje gebruiken
omdat dit echt al zo vaak geweest is en ook in de faq staat, echter mensen lezen nietRadian schreef op 09 June 2003 @ 13:55:
[...]
Dat is inderdaad al wel eerder gezegd, ongeveer alleen niet in jouw woorden enne "*zucht*"
maar juist door zulke uitspraken van mensen die er geen ervaring mee hebben, nee daar help je mensen meedat kun je ook iets normaler zeggen
ehm? is 500meter de maximale lengte wat een netwerkkabeltje mag zijnhmmm, ik heb hier een rol van 500 mtr FTP staan, kan ik daarmee rechtstreeks 2 pc's aan elkaar koppelen ?
nee dus, hoewel je dat wel kan proberen alleen dan krijg je uiteraard wel storing aangezien het signaal een grote afstand moet afleggen en dan krijg je verlies.
100meter, dan zit je save
geen verlies voor zover ik weet, bij welke lengte werkt het dan niet?
Want ik heb dit zo vaak gemaakt voor andere en nooit problemen ermee gehad.
Bij gebrek aan kabels bij mij vorige werkgever heb ik het een keer zo opgelost, en dat ging over een afstand van 25 meter, novell netwerk. Hoeveel problemen we er mee gehad hebben is niet normaal, kabel diverse keren door diverse personen gecontroleerd.Erkens schreef op 09 June 2003 @ 14:16:
geen verlies voor zover ik weet, bij welke lengte werkt het dan niet?
Want ik heb dit zo vaak gemaakt voor andere en nooit problemen ermee gehad.
Toen er nieuwe kabels binnenkwamen direct vervangen en voila, geen problemen meer.
misschien was er iets mis met die kabel, want ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad.André schreef op 09 juni 2003 @ 14:22:
[...]
Bij gebrek aan kabels bij mij vorige werkgever heb ik het een keer zo opgelost, en dat ging over een afstand van 25 meter, novell netwerk. Hoeveel problemen we er mee gehad hebben is niet normaal, kabel diverse keren door diverse personen gecontroleerd.
Toen er nieuwe kabels binnenkwamen direct vervangen en voila, geen problemen meer.
25meter moet al helemaal kunnen. 50meter is het max wat ik er ooit mee gemaakt heb btw.
......... ook ik heb nog wel es wat geleerd 
UTP bekabeling met 4 draadjes?
maareuh heel concreet
Zelfs al was het cat3 ipv cat5 gaat je internet snelheid nog niet omlaag
want de snelste asdl verbinding is dacht ik 8Mbit en cat3 gaat tot 10 Mbit
toch ?
maareuh heel concreet
toch ?
[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 09-06-2003 16:00 ]
fish schreef op 09 June 2003 @ 15:57:
......... ook ik heb nog wel es wat geleerd
maareuh heel concreet
toch ?
uit de faq* CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.
* CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)
* CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)
* CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.
* CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.
* CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)
* CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)
* CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.
De twee aderparen die niet worden gebruikt in cat5 utp horen niet aangesloten te zijn op netwerkapparatuur. Vaak zitten er in de connectors ook geen pinnen voor deze aders.
Dat deze aderparen helpen ontstoren is dus onzin. En je kan ook gewoon die aderparen gebruiken voor een tweede connectie, dat heb ik al vaker gedaan tot zelfs 150 meter, zonder noemenswaardige storing (dat is gemeten). Ik heb wel FTP gebruikt omdat het langs 250 Ampere krachtstroom moest.
Dat deze aderparen helpen ontstoren is dus onzin. En je kan ook gewoon die aderparen gebruiken voor een tweede connectie, dat heb ik al vaker gedaan tot zelfs 150 meter, zonder noemenswaardige storing (dat is gemeten). Ik heb wel FTP gebruikt omdat het langs 250 Ampere krachtstroom moest.
Every morning is the dawn of a new error.
maar meestal sluit je ze wel gewoon aan in de rj45raphidae schreef op 09 June 2003 @ 16:16:
De twee aderparen die niet worden gebruikt in cat5 utp horen niet aangesloten te zijn op netwerkapparatuur. Vaak zitten er in de connectors ook geen pinnen voor deze aders.
gewoon omdat dat minder prutsen is
Dat mag ook wel, maar bij de female rj45, meestal het chassisdeel, mogen ze eigenlijk niet aangesloten zijn.Erkens schreef op 09 June 2003 @ 16:18:
[...]
maar meestal sluit je ze wel gewoon aan in de rj45
gewoon omdat dat minder prutsen is
Every morning is the dawn of a new error.
ISDN kabels hebben ook RJ45 stekkers en gebruiken maar 4 draadjes.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
yup de middelste 4timow schreef op 09 June 2003 @ 16:23:
ISDN kabels hebben ook RJ45 stekkers en gebruiken maar 4 draadjes.
vaak zie je dat de female rj45's op een nic wel alle pinnetjes heeftraphidae schreef op 09 June 2003 @ 16:20:
[...]
Dat mag ook wel, maar bij de female rj45, meestal het chassisdeel, mogen ze eigenlijk niet aangesloten zijn.
maar die zullen wel niet aangesloten zijn ofzo
heh_heh dit was maar een vraagje en nie voor ruzietjes ofzo
en die inetverbinding is maar Lite (256/64kbits) dus dat zal dan geen probleem zijn
iig bedankt
en die inetverbinding is maar Lite (256/64kbits) dus dat zal dan geen probleem zijn
Pagina: 1